RENOMAG

Další speciální provedení vozidla TATRA

Zveřejněno: 26. 10.

Vysoká přidaná hodnota vozidel TATRA je především v dokonalé kvalitě zpracování, vysoké míře zákaznické vstřícnosti, bezpečnosti provozu a ve schopnosti nabízet taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.

Další speciální provedení vozidla TATRA

Dokonalým důkazem tohoto tvrzení je speciální podvozek TATRA PHOENIX Euro 6, který připravila společnost TATRA TRUCKS a.s. pro svého významného zákazníka ze Švýcarska. Podvozek pro dostavbu mobilního jeřábu reprezentuje klíčovou řadu civilního programu společnosti třetí nejstarší automobilky na světě. Specialitou je však kombinace mechanického a hydraulicko-elektronického systému řízení kol všech čtyř náprav. Díky tomu vozidlo nejen splňuje zákaznický požadavek na řízení všech kol. Ba co více řízení kol zadní či zadních náprav závisle na řízení kol náprav předních či dokonce nezávisle na nich. Výsledkem je několik módů řízení vozidla, které dovolují mimo jiného také tzv. „krabí chod”, tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení kol všech čtyř náprav.

Mechanicky, hydraulicky a elektronicky

Podvozek T 158-8P6R41.27ZA 8×8.1R s rozvorem 2 150 mm + 2 660 mm + 1 500 mm s mechanickým systémem řízení TatraTON prvních dvou a elektro-hydraulickým systémem Mobile Electronic posledních dvou náprav je opravdový speciál, i když drtivou většinu konstrukčních skupin, podskupin i jednotlivých dílů sdílí se standardní produkcí.

TATRA PHOENIX EURO 6 „KRAB” je vozidlo splňující všechny moderní legislativní nároky a reagující na zákaznický požadavek týkající se systému řízení. Z legislativních a bezpečnostních důvodů jsou režimy řízení rozděleny do dvou skupin: ON-ROAD mode a OFF-ROAD mode.

Režimy řízení

Režim ON-ROAD mode je výchozí jízdní režim, ve kterém se vozidlo nachází vždy po každém nastartování. Je určen k provozu na běžných pozemních komunikacích. V tomto režimu je řízení třetí nápravy zamčeno v poloze pro přímou jízdu. Kola čtvrté nápravy jsou řízena v závislosti na natočení přední nápravy od okamžiku, kdy vozidlo dosáhne rychlosti 30 km/h. Ovšem při překročení rychlosti 50 km/h je náprava automaticky vycentrovaná a její řízení je uzamčeno.

Do režimu OFF-ROAD spadají zbylé tři speciální jízdní módy. Ty jsou určeny pro provoz mimo veřejné komunikace a jsou rovněž omezeny povolenou maximální rychlostí. Režim ALL-WHEEL STEERING neboli řízení kol všech náprav, spočívá v možnosti natáčení kol třetí a čtvrté nápravy v závislosti na poloze předních kol. Cílem je dosažení minimálního úhlu zatáčení. Režim CRAB STEERING spočívá ve schopnosti natočení kol třetí a čtvrté nápravy v rozmezí nula až 21 stupňů ve stejném směru jako kola předních náprav. Posledním speciálním režimem řízení je tzv. MANUAL STEERING, který dovoluje řízení kol třetí a čtvrté nápravy zcela nezávisle na poloze předních kol. Řidič tak může po nastavení kol třetí a čtvrté nápravy do libovolného směru korigovat směr jízdy vozu volantem.

Protože u zadních náprav jde o hydraulický systém řízení ovládaný elektronicky je v kabině vozu, na středovém tunelu vedle řadicí páky, umístěn tzv. ovládací terminál systému řízení Mobile Electronic. Osm funkčních tlačítek slouží k volbě režimu řízení a posléze také k vlastnímu ovládání natočení kol třetí a čtvrté nápravy. Nad tlačítky je displej, na němž se zobrazuje aktivace jednotlivých tlačítek.

Vysoká míra bezpečnosti provozu

Po nastartování vozu musí v rámci vysoké míry bezpečnosti provozu proběhnout test celého systému trvající cca 15 sekund. Po tuto dobu vozidlo stojí na místě. Volbu režimu řízení vozidla lze provádět při stojícím voze či při rychlosti do 5 km/h. Po každém manévrování v režimu OFF-ROAD módu by měl řidič vozu přepnout řízení do ON-ROAD módu a provést tzv. synchronizaci systému. Teprve poté může vyrazit na veřejné silnice. Systém je schopen v rámci vlastního testovacího a synchronizačního módu vyhodnotit chybový stav, vypsat chybový kód na displej a varovat řidiče akustickým signálem.

Z velmi jednoduše popsaného systému ovládání vozidla v několika módech je zřejmé, že jde o výrazně sofistikovaný vůz, který nabízí specializované možnosti provozu. Z toho vyplývá poměrně vysoká míra odpovědnosti řidiče a vyšší požadavky na jeho schopnost ovládání vozu.

Jedinečné jízdní schopnosti

Zatímco ON-ROAD mód řízení zajišťuje relativně běžné jízdní schopnosti čtyřnápravového těžkého nákladního vozu na silnici, které jsou součásti řidičovy běžné představivosti, OFF-ROAD mód poskytuje možnosti zcela mimořádné. Manévrování bokem k nakládací rampě či jiné hraně, otočení vozu s minimálním poloměrem otáčení či vymanévrování z kritické situace v těžkém terénu výjezdem z hlubokých kolejí či směrem ze svahu nebo do svahu, který je pro vozy se standardním řízením zcela nemožný. Vzhledem k tomu, že vozidlo po dostavbě na mobilní jeřáb bude sloužit u švýcarského zákazníka, lze předpokládat jeho využití v kopcovitých či dokonce horských oblastech. Přesně tam bude moci TATRA PHOENIX EURO 6 „KRAB” prokázat nejlépe své jedinečné jízdní schopnosti.

Kontakty:
TATRA TRUCKS, a.s.
Areál Tatry 1450/1, 742 21 Kopřivnice
Tel.: +420 556 491 111
E-mail: marketing (zavináč) tatra (tečka) cz
http://www.tatra.cz
(aktualizace kontaktu: 21. 4. 2015)
Autor: Milan Olšanský
Fotografie: Archiv firmy

Diskuze k článku

Článek zatím nikdo nekomentoval. Vložte komentář jako první.

Stránky stavebni-technika.cz používají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. (beru na vědomí)