Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 26.4. – svátek slaví Oto

DAF dokončil modernizaci

Zveřejněno: 10. 9. 2014

V první polovině minulého roku zahájil DAF výrobu nových modelů CF a XF s motory Euro 6. Zkompletovaná řada obsahuje dvou-, tří- a čtyřnápravové tahače a podvozky s jednou nebo dvěma poháněnými nápravami.

Tak, jak se rozjížděla výroba nových modelů, automobilka postupně přidávala na výrobní linku další konfigurace náprav.

DAF tedy v polovině roku 2014 rozšířil svoji řadu vozidel Euro 6 o další podvozky v mnoha různých konfiguracích. Zkompletovaná řada modernizovaných či zcela nových vozidel Euro 6 tak obsahuje dvou-, tří- a čtyřnápravové tahače a podvozky s jednou nebo dvěma poháněnými nápravami. Společnost DAF tím dokazuje, že je schopna nabídnout řešení pro nejrůznější segmenty dopravy.

DAF CF 400 Euro 6 FAT
DAF CF 400 Euro 6 FAT

Podvozky 4×2 pro montáž nástavby

Díky novým modelům Euro 6 CF a XF je společnost DAF dodavatelem podvozků 4×2 v celé řadě provedení. Skvěle se hodí pro městskou, regionální, národní i mezinárodní dopravu. Je třeba zmínit i varianty pro chladírenskou, mrazírenskou nebo velkoobjemovou přepravu. Dvounápravové podvozky nabízejí celkovou hmotnost až 19 tun (nejvyšší hmotnost je omezena platnou legislativou v jednotlivých státech) a celkovou hmotnost soupravy až 60 tun. Pro přizpůsobení podvozku rozměrům nástavby je k dispozici mnoho variant rozvorů náprav, od 3800 až po 6900 mm u vozidel XF a pro univerzální řadu CF je to dokonce až 7300 mm. Je tak možno dosáhnout maximální objem nástavby pro náklad při splnění legislativních požadavků.

Podvozky 6×2 s vlečenou nápravou pro montáž nástavby

Nové třínápravové podvozky Euro 6 CF a XF určené pro montáž nástaveb jsou vybaveny vlečenou nápravou v různých provedeních. Díky tomu nabízí vysoké užitečné zatížení. Podvozek s vlečenou neřízenou zadní nápravou s jednomontáží umístěnou za hnací nápravou je označený FAR. Vlečená náprava poskytuje nosnost 7,5 tuny a zvyšuje užitečné zatížení podvozku až na 18 tun. Tyto modely CF a XF jsou tedy ideální pro národní a mezinárodní dopravu a skvěle se hodí pro velkoobjemové nástavby, zejména v provedení se sníženým podvozkem Low-Deck. Podvozky označené FAS jsou vybaveny 10tunovou vlečenou nápravou s dvoumontáží. Dvojitá montáž zajišťuje vysokou stabilitu nezbytnou pro nástavby a náklady s relativně vysoko umístěným těžištěm, například pro přepravu odpadových kontejnerů.

Novinkou ve výrobní řadě Euro 6 CF a XF jsou podvozky s řízenou vlečenou zadní nápravou s jednomontáží (FAN). Jejich předností je nejen vysoká nosnost, ale hlavně výborná manévrovatelnost v omezených prostorech. Tyto podvozky tak míří do sféry komunálních služeb, kde najdou uplatnění například jako vozidla pro svoz odpadu nebo nosiče objemných kontejnerů.

DAF CF 460 Euro 6 FAD
DAF CF 460 Euro 6 FAD

Ideální základ pro výměnné nástavby BDF

Pro vozidla DAF je typické pneumatické odpružení zadních náprav ECAS. Nyní je možné vybavit také přední nápravu pneumatickým odpružením s mimořádně velkým rozsahem zdvihu. Podvozek 6×2 je pak naprostým ideálem pro systémy výměnných nástaveb, jako je například BDF. Ten je zvláště rozšířen v Německu a jeho popularita stoupá i v okolních státech. Díky novému systému pneumatického odpružení je rozsah zdvihu přední nápravy 280 milimetrů a zadní 285 milimetrů. Větší zásoba stlačeného vzduchu výrazně zrychluje nastavení výšky podvozku, a to i v případě, že je opakovaně dosahováno nejnižší a nejvyšší polohy rychle za sebou. Všechna tato dodatečná vylepšení znamenají ještě rychlejší naložení a složení nástavby a zvyšují využitelnost vozidla. Společnost DAF nyní nabízí kompletní vozidlo pro výměnné nástavby BDF z výroby – podvozek je dodáván s rámem, se zámky s pojistkou a kompletním elektrickým rozvodem. Je možné vybrat ze dvou provedení – pro kontejnery s délkou do 7,45 m a parkovací výškou 1,32 m a pro kontejnery s délkou až 7,82 metrů s parkovací výškou 1,12 m až 1,32 m.

Podvozky 6×2 s řízenou vodicí zadní nápravou

Kromě variant podvozků s vlečenou zadní nápravou přichází také model CF s řízenou vodicí zadní nápravou (FAG). Tato vozidla jsou speciálně navržena pro aplikace, které vyžadují vysokou nosnost a zároveň výbornou řiditelnost ve stísněném prostoru, jako například vozidla pro svoz komunálního odpadu se zadním lisem nebo natahováky kontejnerů. Řízená vodicí náprava s nosností 7,5 tuny je umístěna před 13tunovou poháněnou nápravou.

Tandemová poháněná náprava

Podvozky 8×4 (FAD) řad Euro 6 CF a XF společnosti DAF jsou určeny pro provozovatele, kteří vozidla používají v náročných podmínkách, zejména ve stavebnictví a pro speciální těžkou přepravu. Pro častou jízdu v těžkém terénu jsou navrženy zadní tandemové nápravy s osmityčovým zavěšením s redukcemi v kolech. Pokud se vozidlo bude pohybovat v terénu pouze příležitostně, pak je alternativou tandemová náprava bez kolových redukcí. Podvozky 8×4 se nejčastěji používají pro sklápěcí nástavby, domíchávače betonu, čerpadla betonu nebo jiné speciální náročné aplikace.

Podvozek 6×4 FAT patří také do rodiny Euro 6 CF a je perfektní pro přepravu písku a zeminy, zemědělských produktů, betonu a odpadových kontejnerů. Modely 6×4 FAT jsou k dispozici s přední nápravou o nosnosti až 9 tun a se zadními tandemovými nápravami, které unesou až 26 tun. Celková hmotnost soupravy může dosahovat až 50 tun. Specialitou mezi vozidly DAF 8×4 a 6x4 Euro 6 je provedení Construction s charakteristickým vzhledem a, co je důležitější, s nájezdovým úhlem 25° a světlou výškou 40 cm díky upravenému zavěšení náprav.

DAF CF 460 Euro 6 FAD
DAF CF 460 Euro 6 FAD

Čtyřnápravová vozidla s tandemem nebo tridemem

Čtyřnápravových podvozků a tahačů nabízí společnost DAF také celou řadu. Kromě konfigurací se dvěma předními a dvěma zadními nápravami existují také méně obvyklé konfigurace s jednou přední nápravou a třemi zadními nápravami (tridem).

Řada CF byla rozšířena o čtyřnápravové podvozky pro montáž nástaveb se dvěma řízenými předními nápravami, každá o nosnosti 8 nebo 9 tun, a s vlečenou neřízenou zadní nápravou s dvojmontáží (provedení FAC) nebo se zadní řízenou vlečenou nápravou s jednomontáží (provedení FAX). Vozidla Euro 6 CF FAC s 10tunovou vlečenou zadní nápravou dosahují celkové hmotnosti až 37 tun. Vysokou užitečnou hmotnost lze využít při přepravě těžkých průmyslových strojů a pro lodní a odpadové kontejnery, případně pro velkoobjemovou přepravu a cisterny.

Čtyřnápravový model Euro 6 CF FAX s řízenou vlečenou zadní nápravou o nosnosti 7,5 tuny také dosahuje celkové hmotnosti až 37 tun. Díky třem řízeným nápravám ze čtyř je tento model charakteristický vynikající obratností v omezených prostorech. Vozidla Euro 6 CF FAX jsou tak ideální pro rozvoz stavebních materiálů, kdy je na vozidle vyžadována hydraulická ruka za kabinou. Speciálním požadavkům vyhoví nové čtyřnápravové podvozky Euro 6 se třemi zadními nápravami tridem pro speciální aplikace, kde je potřeba mimořádně vysoká nosnost v zadní části podvozku. Novinkou v řadě Euro 6 CF je konfigurace FAQ, kde náprava tridem zahrnuje řízenou vodicí nápravu o nosnosti 8 tun, poháněnou zadní nápravu o nosnosti 13 tun a řízenou vlečenou zadní nápravu o nosnosti 7,5 tun. Vozidlo tak dosahuje celkové hmotnosti 36 tun a vynikající manévrovatelnosti v omezených prostorech. Kvůli tomu se konfigurace CF FAQ často používá pro svoz těžkých odpadů, fekální nástavby nebo pro přepravu těžkých kontejnerů. Další zajímavou konfigurací je pro řady CF i XF čtyřnápravový podvozek se třemi zadními nápravami, kdy první zadní je 7,5tunová řízená vodicí náprava, druhá 13tunová poháněná a poslední 10tunová vlečená s dvojmontáží (FAK), dohromady je celková hmotnost vozidla 35,5 tuny. Konfigurace FAK se hodí pro speciální nástavby a přepravu těžkých kontejnerů.

Kompletní řada nových vícenápravových podvozků DAF je tedy již ve výrobě a k dispozici i českým zákazníkům.

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek