Dnes je 4.5. – svátek slaví Květoslav

DAF dokončil modernizaci

Zveřejněno: 10. 9. 2014

V první polovině minulého roku zahájil DAF výrobu nových modelů CF a XF s motory Euro 6. Zkompletovaná řada obsahuje dvou-, tří- a čtyřnápravové tahače a podvozky s jednou nebo dvěma poháněnými nápravami.

Tak, jak se rozjížděla výroba nových modelů, automobilka postupně přidávala na výrobní linku další konfigurace náprav.

DAF tedy v polovině roku 2014 rozšířil svoji řadu vozidel Euro 6 o další podvozky v mnoha různých konfiguracích. Zkompletovaná řada modernizovaných či zcela nových vozidel Euro 6 tak obsahuje dvou-, tří- a čtyřnápravové tahače a podvozky s jednou nebo dvěma poháněnými nápravami. Společnost DAF tím dokazuje, že je schopna nabídnout řešení pro nejrůznější segmenty dopravy.

DAF CF 400 Euro 6 FAT
DAF CF 400 Euro 6 FAT

Podvozky 4×2 pro montáž nástavby

Díky novým modelům Euro 6 CF a XF je společnost DAF dodavatelem podvozků 4×2 v celé řadě provedení. Skvěle se hodí pro městskou, regionální, národní i mezinárodní dopravu. Je třeba zmínit i varianty pro chladírenskou, mrazírenskou nebo velkoobjemovou přepravu. Dvounápravové podvozky nabízejí celkovou hmotnost až 19 tun (nejvyšší hmotnost je omezena platnou legislativou v jednotlivých státech) a celkovou hmotnost soupravy až 60 tun. Pro přizpůsobení podvozku rozměrům nástavby je k dispozici mnoho variant rozvorů náprav, od 3800 až po 6900 mm u vozidel XF a pro univerzální řadu CF je to dokonce až 7300 mm. Je tak možno dosáhnout maximální objem nástavby pro náklad při splnění legislativních požadavků.

Podvozky 6×2 s vlečenou nápravou pro montáž nástavby

Nové třínápravové podvozky Euro 6 CF a XF určené pro montáž nástaveb jsou vybaveny vlečenou nápravou v různých provedeních. Díky tomu nabízí vysoké užitečné zatížení. Podvozek s vlečenou neřízenou zadní nápravou s jednomontáží umístěnou za hnací nápravou je označený FAR. Vlečená náprava poskytuje nosnost 7,5 tuny a zvyšuje užitečné zatížení podvozku až na 18 tun. Tyto modely CF a XF jsou tedy ideální pro národní a mezinárodní dopravu a skvěle se hodí pro velkoobjemové nástavby, zejména v provedení se sníženým podvozkem Low-Deck. Podvozky označené FAS jsou vybaveny 10tunovou vlečenou nápravou s dvoumontáží. Dvojitá montáž zajišťuje vysokou stabilitu nezbytnou pro nástavby a náklady s relativně vysoko umístěným těžištěm, například pro přepravu odpadových kontejnerů.

Novinkou ve výrobní řadě Euro 6 CF a XF jsou podvozky s řízenou vlečenou zadní nápravou s jednomontáží (FAN). Jejich předností je nejen vysoká nosnost, ale hlavně výborná manévrovatelnost v omezených prostorech. Tyto podvozky tak míří do sféry komunálních služeb, kde najdou uplatnění například jako vozidla pro svoz odpadu nebo nosiče objemných kontejnerů.

DAF CF 460 Euro 6 FAD
DAF CF 460 Euro 6 FAD

Ideální základ pro výměnné nástavby BDF

Pro vozidla DAF je typické pneumatické odpružení zadních náprav ECAS. Nyní je možné vybavit také přední nápravu pneumatickým odpružením s mimořádně velkým rozsahem zdvihu. Podvozek 6×2 je pak naprostým ideálem pro systémy výměnných nástaveb, jako je například BDF. Ten je zvláště rozšířen v Německu a jeho popularita stoupá i v okolních státech. Díky novému systému pneumatického odpružení je rozsah zdvihu přední nápravy 280 milimetrů a zadní 285 milimetrů. Větší zásoba stlačeného vzduchu výrazně zrychluje nastavení výšky podvozku, a to i v případě, že je opakovaně dosahováno nejnižší a nejvyšší polohy rychle za sebou. Všechna tato dodatečná vylepšení znamenají ještě rychlejší naložení a složení nástavby a zvyšují využitelnost vozidla. Společnost DAF nyní nabízí kompletní vozidlo pro výměnné nástavby BDF z výroby – podvozek je dodáván s rámem, se zámky s pojistkou a kompletním elektrickým rozvodem. Je možné vybrat ze dvou provedení – pro kontejnery s délkou do 7,45 m a parkovací výškou 1,32 m a pro kontejnery s délkou až 7,82 metrů s parkovací výškou 1,12 m až 1,32 m.

Podvozky 6×2 s řízenou vodicí zadní nápravou

Kromě variant podvozků s vlečenou zadní nápravou přichází také model CF s řízenou vodicí zadní nápravou (FAG). Tato vozidla jsou speciálně navržena pro aplikace, které vyžadují vysokou nosnost a zároveň výbornou řiditelnost ve stísněném prostoru, jako například vozidla pro svoz komunálního odpadu se zadním lisem nebo natahováky kontejnerů. Řízená vodicí náprava s nosností 7,5 tuny je umístěna před 13tunovou poháněnou nápravou.

Tandemová poháněná náprava

Podvozky 8×4 (FAD) řad Euro 6 CF a XF společnosti DAF jsou určeny pro provozovatele, kteří vozidla používají v náročných podmínkách, zejména ve stavebnictví a pro speciální těžkou přepravu. Pro častou jízdu v těžkém terénu jsou navrženy zadní tandemové nápravy s osmityčovým zavěšením s redukcemi v kolech. Pokud se vozidlo bude pohybovat v terénu pouze příležitostně, pak je alternativou tandemová náprava bez kolových redukcí. Podvozky 8×4 se nejčastěji používají pro sklápěcí nástavby, domíchávače betonu, čerpadla betonu nebo jiné speciální náročné aplikace.

Podvozek 6×4 FAT patří také do rodiny Euro 6 CF a je perfektní pro přepravu písku a zeminy, zemědělských produktů, betonu a odpadových kontejnerů. Modely 6×4 FAT jsou k dispozici s přední nápravou o nosnosti až 9 tun a se zadními tandemovými nápravami, které unesou až 26 tun. Celková hmotnost soupravy může dosahovat až 50 tun. Specialitou mezi vozidly DAF 8×4 a 6x4 Euro 6 je provedení Construction s charakteristickým vzhledem a, co je důležitější, s nájezdovým úhlem 25° a světlou výškou 40 cm díky upravenému zavěšení náprav.

DAF CF 460 Euro 6 FAD
DAF CF 460 Euro 6 FAD

Čtyřnápravová vozidla s tandemem nebo tridemem

Čtyřnápravových podvozků a tahačů nabízí společnost DAF také celou řadu. Kromě konfigurací se dvěma předními a dvěma zadními nápravami existují také méně obvyklé konfigurace s jednou přední nápravou a třemi zadními nápravami (tridem).

Řada CF byla rozšířena o čtyřnápravové podvozky pro montáž nástaveb se dvěma řízenými předními nápravami, každá o nosnosti 8 nebo 9 tun, a s vlečenou neřízenou zadní nápravou s dvojmontáží (provedení FAC) nebo se zadní řízenou vlečenou nápravou s jednomontáží (provedení FAX). Vozidla Euro 6 CF FAC s 10tunovou vlečenou zadní nápravou dosahují celkové hmotnosti až 37 tun. Vysokou užitečnou hmotnost lze využít při přepravě těžkých průmyslových strojů a pro lodní a odpadové kontejnery, případně pro velkoobjemovou přepravu a cisterny.

Čtyřnápravový model Euro 6 CF FAX s řízenou vlečenou zadní nápravou o nosnosti 7,5 tuny také dosahuje celkové hmotnosti až 37 tun. Díky třem řízeným nápravám ze čtyř je tento model charakteristický vynikající obratností v omezených prostorech. Vozidla Euro 6 CF FAX jsou tak ideální pro rozvoz stavebních materiálů, kdy je na vozidle vyžadována hydraulická ruka za kabinou. Speciálním požadavkům vyhoví nové čtyřnápravové podvozky Euro 6 se třemi zadními nápravami tridem pro speciální aplikace, kde je potřeba mimořádně vysoká nosnost v zadní části podvozku. Novinkou v řadě Euro 6 CF je konfigurace FAQ, kde náprava tridem zahrnuje řízenou vodicí nápravu o nosnosti 8 tun, poháněnou zadní nápravu o nosnosti 13 tun a řízenou vlečenou zadní nápravu o nosnosti 7,5 tun. Vozidlo tak dosahuje celkové hmotnosti 36 tun a vynikající manévrovatelnosti v omezených prostorech. Kvůli tomu se konfigurace CF FAQ často používá pro svoz těžkých odpadů, fekální nástavby nebo pro přepravu těžkých kontejnerů. Další zajímavou konfigurací je pro řady CF i XF čtyřnápravový podvozek se třemi zadními nápravami, kdy první zadní je 7,5tunová řízená vodicí náprava, druhá 13tunová poháněná a poslední 10tunová vlečená s dvojmontáží (FAK), dohromady je celková hmotnost vozidla 35,5 tuny. Konfigurace FAK se hodí pro speciální nástavby a přepravu těžkých kontejnerů.

Kompletní řada nových vícenápravových podvozků DAF je tedy již ve výrobě a k dispozici i českým zákazníkům.

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek

Novinky v ASbud Česká Republika. Rekonstrukce zázemí a partnerství s John Deere

Zveřejněno 23.4. Známý prodejce stavební techniky ASbud ze Zlínského kraje se může zkraje roku pochlubit hned několika novinkami. Tou nejvýznamnější je fakt, že společnost podepsala dohodu s celosvětově uznávaným výrobcem John Deere o výhradním zastoupení ve věci… celý příspěvek