B6.7
Tento šestiválcový motor o objemu 6,7 l, dlouhodobý šampion ve své kategorii, se nyní pyšní ještě větší silou a točivým momentem. Výkon motoru B6,7 Stage V se zvýšil až na 326 hp (243 kW) s točivým momentem až 1375 Nm – což je nárůst o 30 % oproti Stage IV. Nový B6.7 zachovává u trubodmychadla osvědčenou technologii Holset VGT®, díky čemuž dosahuje jedinečného výkonu a zároveň úspory paliva.
Nový motor B6.7 má podstatně vyšší výkonnost a udržuje si tak obrovský náskok před konkurencí v kategoriích středních a vysoce zátěžových strojů díky novému kompaktnímu modulu dočišťování splodin a technoligie bez systému recirkulace výfukových plynů. Významný nárůst výkonu u 4 a 6válcových motorů je prokazatelně dosažený v celém spektru otáček motoru. Díky tomu jsou motory Stage V využitelné pro stroje s různým zatížením, jelikož výborně fungují jak při vysokém výkonu a vysokých otáčkách, tak při nízké rychlosti motoru a vysokém točivém momentu. V kombinaci s chytrým elektronickým systémem a kalibrací je možné dosáhnout ideální výkonové křivky motoru přesně podle požadavků dané aplikace.
X12
Motor X12 Stage V zachovává stejný systém dočišťování splodin DPF-SCR a technoligie bez systému recirkulace výfukových plynů (EGR), zachováváme tak kontinuitu používaných systémů pro vysoce výkonné specializované stroje s ohromujícím výkonem 512 hp (382 kW). Motor X12 bez recirkulace výfukových plynů (EGR) snižuje tepelné ztráty o více než 40 % ve srovnání s motory využívající EGR. X12 přechází do emisní normy Stage V bez zásadních změn, je zde ponechán prostor pro další vývoj v rámci Stage V.
Produktová řada Stage V nové generace
Nově pojmenované motory F3.8, B4.5, B6.7 a L9, které nabízíme v rozsahu od 100 hp do 430 hp (75 až 321 kW), využívají jednodušší architekturu motoru bez EGR a technologii dočišťování zplodin Single Module™. Tyto motory překonávají předchozí řadu Stage IV/Tier 4 Final díky vyššímu výkonu (o více než 10 %) a vyššímu točivému momentu (v průměru téměř o 20 %).
Čtyřválcové motory F3.8 a B4.5 řady Stage V se pyšní neobyčejným nárůstem výkonu a točivého momentu, což umožňuje výrobcům instalovat nižší obsahy motorů. Výkon motoru o obsahu 3,8 l se zvyšuje ze 130 hp (97 kW) Stage IV na155 hp (116 kW) Stage V, výkon motoru o objemu 4,5 l vzrostl ze 173 hp (129 kW) na 200 hp (149 kW). Točivý moment motoru F3.8 se zvyšuje o více než 20 % na 600 Nm, 11% nárůst vykazuje motor B4.5, a to až na 780 Nm. Výkon motoru L9 se zvyšuje ze 400 hp (298) až na 430 hp (321 kW) Stage V, točivý moment se zvyšuje o 13 % na nynějších 1 846 Nm.
„Odstranění recirkulace výfukových plynů (EGR) nám umožnilo naplno využít potenciál motorů produktové řady Stage V, aniž bychom museli zvětšit velikost motoru. Správný směr vývoje ukázal již náš 12l motor, od něhož se odvíjela úspěšná produktová řada Stage IV. Úspěch této řady nás motivoval dále rozvíjet tento jednodušší konstrukční postup a využít ho pro celou novou produktovou řadu. Motory bez EGR kladou menší nároky na chlazení, což ve výsledku snižuje náklady výrobce”, řekl Jim Fier, Cummins Vice President – Engineering.
Inovace motorů Stage V umožňuje optimalizaci spotřeby paliva paliva vedoucí k celkovému snížení nákladů na provozní kapaliny v průměru o 3 % (snížení nákladů závisí na využití daného stroje) oproti motorům Stage IV. Náklady na provoz motoru se budou dále snižovat – reálným cílem je dosažení 1 000 motohodin na jednu výměnu oleje, což je dvojnásobek oproti současným 500 hodinám.
Vyšší výkonnost spolu s jednoduchou konstrukcí souvisí s instalací jednoduchého turbodmychadla (systém Wastegate) v motorech produktové řady Stage V. Nejnovější generace turbodmychadel technologie wastegate je využita na motorech F3.8, B4.5 a L9.
Na opačném konci produktové řady Stage V nabízíme čtyřválcový motor F3.8, který bude dostupný s výkonem 74 hp (55 kW), který umožní instalovat do strojů menší motor při zachování stávajícího točivého momentu. Motor F3.8 nabízí výhody malého kompaktního motoru Cummins s DPF, který nepotřebuje SCR, což z něj činí ideální motor pro stroje z půjčoven.
Univerzální motory
Motory Cummins Stage V mají podstatně vyšší toleranci k obsahu síry v palivu – až do 5 000 částic na milion – díky čemuž překonávají hlavní překážku omezující univerzálnější využití motorů. Toto umožní výrobcům využívat motory Cummins Stage V pro širokou škálu strojů po celém světě, jelikož budou schopni naplňovat veškeré emisní předpisy. Na každém stroji tak bude moci proběhnout stejná instalace motoru se stejným elektronickým systémem a mechanickým zapojením, s nebo bez systému aftertreatment v závislosti na dané emisní požadavky. Nové motory Cummins budou nejen splňovat velmi striktní emisní předpisy, které vstoupí v platnost v roce 2019, zároveň budou certifikovány podle amerických emisních standardů (EPA) na úroveň Tier 4 Final a budou odpovídat i regulacím. To umožní výrobcům profitovat z výhod EGR-free motorů a snižovat velké počty různých motorů pohánějících širokou škálu zařízení po celém světě.
Naplnění emisních předpisů Stage V
Klíčový požadavek pro splnění předpisů Stage V je počet pevných částic (PN) vypočítaný z 1012/kW-hr – nejvyšší počet pevných částic uvolněný do ovzduší na kW výkonu motoru za hodinu. Celkové množství pevných částic uvolňovaných do ovzduší (PM) se sníží na 0,015 g/kW-hr.
Nové předpisy stanovující povolený počet pevných částic a jejich celkové uvolněné množství vyžadují snížení PM o 99,9 %, což je dosažitelné za použití filtru pevných částic (DPF). Dále se změní předpisy pro emise oxidů dusíku (NOx), které se radikálně sníží na pouhých 0,4 g/kW-hr, vyžadující použití systému dočišťování zplodin selektivní katalytickou redukcí (SCR). Motory s výkonem vyšším než 751 hp (560 kW) jsou zahrnuty do předpisů Stage V, ale počet uvolňovaných pevných částic pro ně není stanovený.
Výhody Single Module™
Cummins Single Module Stage V kombinuje DPF, SCR a technologie vstřikování močoviny v jednom modulu, což snižuje celkovou velikost motoru až o 50 % při celkovém snížení hmotnosti o 30 % ve srovnání se systémem aftertreatmentu u motorů Stage IV. Nový Single Module je systém, který nainstalujete a dál se nemusíte v podstatě o nic starat. Díky systému pasivní regenerace je schopný téměř kompletně odstraňovat emise bez zásahu obsluhy. Předpokládaný interval servisní údržby by měl být významně delší oproti stávajícím 5000 provozním hodinám. Princip Single Module je využitelný pro různé průměry a délky, takže je možné efektivně využít kapacitu katalyzátoru pro výsledný výkon motoru.
Nárůst výkonu ze 74 na 675 HP
Motor X15 Stage V splňuje emisní předpisy Stage V bez nutných změn modelu z řady Stage IV. V X15 je zachován stejný EGR a DPF-SCR systém dočišťování zplodin. Díky tomu mohou výrobci zachovat stávající instalační postupy ve vysoce výkonných specializovaných strojích. Díky impresivnímu výkonu 675 hp (503 kW) je motor X15 ideální pro stroje s nejvyšší pracovní zátěží.
Společnost Cummins
Společnost Cummins Inc. je světová jednička na trhu v oblasti motorů a generátorů. Poskytujeme komplexní řešení pro naše zákazníky od vývoje, přes výrobu a distribuci až po kompletní servis motorů. Zároveň nabízíme přidružené technologie (palivové a řídicí systémy, řešení přívodu vzduchu, filtrace, emisní systémy a záložní zdroje elektrické energie).
Cummins je největším nezávislým výrobcem dieselových motorů na světě, většina strojů v mnoha odvětvích je poháněna našimi motory. Díky rozsáhlé výrobě a technické podpoře máme velký náskok před všemi konkurenty a dokážeme vyhovět tisícům zákazníků na všech kontinentech.
Sídlo společnosti se nachází ve městě Columbus (USA, stát Indiana). Naše prodejní síť se skládá z více než 600 vlastních poboček a samostatných distributorských míst, najdete nás i u přibližně 7200 dealerů.