Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Combilift Straddle Carrier: nezaměnitelný terminátor s irskými kořeny

Zveřejněno: 24. 10. 2019

Kontejnerových manipulátorů značky Combilift byste na českém trhu mohli na prstech spočítat. Tříkolové vozidlo se speciálním teleskopickým zdvihem se vyrábí v Irsku a po celém světě se používá zejména k manipulaci s přepravními kontejnery ve velkých logistických skladech a přístavech. Díky specifické konstrukci se výborně hodí všude tam, kde je omezená skladovací plocha a zároveň vysoké požadavky na nosnost.

Straddle Carrier je 8,5 m dlouhý, 5 m široký a unese 35 tun

Hned dvojici vozíků vlastní a provozuje Prefa Brno, která nám umožnila vytvořit tuto reportáž. V čem jsou jedinečné, co umí a jak se ovládají? Dočtete se dále...

Nahradit ho nelze

Manipulátor Combilift Straddle Carrier byl primárně navržen pro manipulaci s kontejnery (ve standardizovaných rozměrech 20, 30, 40, 45 stop) bez použití jeřábu, nicméně dle zkušeností ho lze dobře používat na veškeré manipulace velkoobjemných nákladů a nebo na převoz potrubí, pokládání kolejnic, traverz, průmyslových prefabrikátů a podobně. Ačkoli vypadá vozidlo na první pohled poněkud subtilně, v tomto případě jde o klamání tělem. Manipulátor s celkovou hmotností okolo 19 tun (záleží na konfiguraci, základní provedení má necelých 17 tun) uveze ve svých „chapadlech” náklad o tonáži 35 tun, přičemž dle specifických požadavků jsou v závodě schopni vyrobit vozík s nosností až 100 tun! Manipulátor může být plnohodnotnou alternativou k čelním vysokozdvižným vozíkům, retrakům a mobilním jeřábům, ale jak nám potvrdí v Prefě, v některých případech není toto srovnání vůbec možné a Combilift Straddle Carrier ho vyhrává na plné čáře!

Multifunkční kontejnerový manipulátor Combilift Straddle Carrier se vyrábí ve třech základních provedeních – s rětězovým navíjecím systémem pro rychlé nakládání kontejnerů na návěsy, dále s klasickým teleskopickým zdvihem a s prodlouženým zdvihem. Výrobce nabízí celou řadu atypických provedení, s širokým rozchodem, pro nadměrné náklady apod. Manipulátor může mít buď dieselový motor (John Deere 4045; 93 kW), nebo může být na přání upraven na LPG pohon. Velkou výhodou z hlediska servisu a údržby je až spartánsky jednoduchá konstrukce, bez zbytečné elektroniky. Provozní náklady jsou nízké a zákazníci dlouhodobě oceňují vysokou životnost těchto manipulátorů. Ze zajímavostí lze zmínit například funkci pro vysypávání kontejnerů (v provedení s teleskopickým zdvihem, pod úhlem 75 °, vhodné pro sypké materiály) nebo integrovanou kameru s LCD obrazovkou v kabině, která zvyšuje bezpečnost při manipulaci na nepřehledných místech.

První průkopník v hodonínském závodě

Odštěpný závod společnosti Prefa Brno v Hodoníně se zabývá výrobou velkorozměrových prefabrikátů pro vodohospodářské stavby. Výrobní program zahrnuje retenční nádrže, opěrné stěny, odvodňovací žlaby; vyráběné dílce mohou sloužit ale i k výstavbě stavebních buněk. Vyráběné těžké prefabrikáty mají užitný objem až 2 000 kubíků, přičemž váha jednoho takového prefabrikátu je 30 tun. I z toho je jasné, že expedice a skladování takovýchto dílců nebude žádná hračka a určitě to nezvládne jen tak nějaká technika. „Na podobný manipulátor jsme se byli podívat u jednoho výrobce kotlů v Děčíně a dali nám na něj výborné reference. S firmou Mátl Bula jsme se pak dohodli poměrně rychle,” začíná své vyprávění ředitel závodu Ing. Pavel Kováčik. Dnes má Straddle Carrier, který nahradil do té doby používané jeřáby, odkrouceno téměř pět let provozu, a to bez zásadních poruch. Jak pokračuje Pavel Kováčik, zpětně to hodnotí jako nejlepší možné rozhodnutí i s ohledem na neustále rostoucí výrobu a s tím spojené požadavky na skladovací kapacity. „Potřebovali jsme nějak vymyslet skladování prefabrikátů. S těžkým vysokozdvihem potřebujete uličku minimálně 12 metrů, aby se tam vozík s nákladem otočil. S Combiliftem nám v pohodě stačí ulička necelé dva metry, protože manipulátor si náklad vlastně nadjede.” Speciální konstrukce také výrazně zrychluje expedici materiálu, naložení na návěs se dá zvládnout kolem dvou minut. Další výhoda oproti čelním vozíkům spočívá ve velké obratnosti manipulátoru. Díky třem velkým kolům je měrný tlak na půdu nízký a také těžiště je jinde než u klasických vozíků. „Abychom dosáhli srovnatelné nosnosti, potřebovali bychom alespoň 45tunový čelní vysokozdvih, takže to máte s nákladem nějakých 80 tun v pohybu. Když není povrch úplně rovný, pak to s klasickou technikou může být problém,” dodává k tomu Pavel Kováčik. Díky teleskopicky výsuvnému rámu může obsluha s Combiliftem štosovat nádrže všelijak na sebe, což umožňuje hodonínské Prefě flexibilně zvyšovat skladovací prostory.

Bezpečnou manipulaci s různě velkými prefabrikáty umožňuje rám nad kabinou stroje s vyznačenými značkami pro zavěšení břemene
Bezpečnou manipulaci s různě velkými prefabrikáty umožňuje rám nad kabinou stroje s vyznačenými značkami pro zavěšení břemene

Combilift Straddle Carrier je už sám o sobě unikátní stroj. V České republice jich je v provozu celkem šest, z toho dva vlastní Prefa Brno. Nicméně přesto jsme se zeptali, jestli byl manipulátor nějak speciálně upraven. Importér těchto strojů, firma Mátl & Bula, umí ve spolupráci s výrobcem manipulátor nastrojit dle individuálních požadavků konkrétního provozu. V případě hodonínského závodu byl opatřen vyšším zdvihem (právě z důvodu štosování nádrží na sebe); raritou je pak horní rám vlastní výroby, který umožňuje obsluze manipulovat s různě velkými nádržemi. Jak to funguje? Vyráběné nádrže se musí přepravovat v kolmé poloze. Pro uchycení slouží speciální závity v rozích. Speciální rám má označená místa pro uchycení lana pro požadovanou velikost přepravovaného nákladu. V podstatě tak slouží jako jakýsi mustr pro správné uchycení.

Technické parametry
Technické parametry

Rychlost nahoru, náklady dolů

Když s provozem Combiliftu před zhruba pěti lety začínali, měl nájezd průměrně 2 mth denně. Dnes má 6 mth a více. Je to i proto, že poznali, jak flexibilní tenhle stroj umí být. Postupem času, když ho dostala obsluha tzv. „do ruky”, se s ním odvážili přemísťovat všelijaký materiál, jako jsou desky, sloupy, nebo kruhové nádrže. „Dnes si to bez Combiliftu nedovedu představit a už vůbec ne v těch objemech, které dneska děláme. Je to neporovnatelně rychlejší než čelní vozík a náklady za provoz jsou zhruba také někde na polovině. Nějaký větší servis z Mátl Bula? V podstatě o sobě nevíme, napíšeme si tak přání k vánocům,” uzavírá s nadsázkou a úsměvem Pavel Kováčik. Běžnou údržbu v podobě promázání výložníku nebo odvzdušnění hydrauliky zvládnou v Prefě sami a samozřejmě ve stanovených servisních intervalech (po 200 mth) přijedou vozík zkontrolovat servisní mechanici.

Nenucená elegenace

Vidět Straddle Carrier v pohybu je zážitek. Když si ho prohlížíte v katalogu, říkáte si – nic moc. Vypadá to jako nějaké pojízdné lešení. V reálu vás ale dostane. Je to takový mrštný a zatraceně rychlý pavouk. Nízko, v podstatě u země posazená kabina, silné teleskopické výložníky, přesné hydraulické ovládání (s malým volantem zatočíte v podstatě prstem) a vysoká přesnost. Vyexpedování nákladu na tahač je dílem okamžiku, navíc odpadá nějaké složité couvání dlouhého návěsu. Zkrátka, stačí zaparkovat s tahačem někde v prostoru, nechat tam uličku metr a půl na každé straně a Combilift si nadjede i s nákladem! Ta rychlost expedice je vzhledem k tonáži zde vyráběných dílců až neskutečná.

V kuřimském závodě používají COMBILIFT k přepravě a vyskladňování betonových stropních panelů, tzv. „spirollů“. Tento manipulátor je novější a na přání byl vybaven podélným výložníkem
V kuřimském závodě používají COMBILIFT k přepravě a vyskladňování betonových stropních panelů, tzv. „spirollů“. Tento manipulátor je novější a na přání byl vybaven podélným výložníkem

Modernější sourozenec v Kuřimi

Do dalšího závodu firmy Prefa Brno se přesouváme do Kuřimi, kam po zkušenostech z Hodonína zakoupili druhý manipulátor Combilift Straddle Carrier. Zdejší závod se specializuje na výrobu betonových stropních panelů, známých pod obchodním názvem „spirolly”. Zdejší stroj byl vybaven 17metrovým podélným výložníkem, který byl na zakázku, dle požadavků, vyroben v irském závodě. Tento výložník umožňuje pohodlnou manipulaci až s 16 metry dlouhými spirolly (max. vyráběná délka). Manipulátor je vybaven dálkovým ovládáním (továrně montované, na přání), oproti staršímu stroji v Hodoníně je v kabině místo klasických pák modul se sdruženými joysticky (přibylo ovládání výložníku). Podobně jako v Hodoníně i tady nejdou pro slova chvály daleko: „Rozhodně to urychluje manipulaci a vyskladnění panelů. Můžeme je dávat na sebe, takže si v uličce už rovnou připravíme figuru, která se pak jen naloží na návěs,” shrnuje výhody provozní vedoucí Prefa Kuřim, Tomáš Zachoval. Manipulátor tu používají zejména na skládkách, kam nedosáhne mostový jeřáb.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář

Tématické tagy

Nové

Zrod legendárních amerických automobilů Walter. Výrobce cukrovinek učarovala motorová vozidla

Zveřejněno 21.11. Vše začalo v roce 1883, kdy do New Yorku připlul lodí přes oceán z Evropy švýcarský emigrant Ing. William Walter. Zpočátku stavěl auta pro své vlastní potěšení. Prakticky bez plánů a díky neustálým úpravám bylo každé další auto lepší než předchozí. jít na článek

Do Autoservisu Petr Rada v Soběslavi nyní můžete i s hydraulikou

Zveřejněno 20.11. Od letošního roku mají všichni uživatelé stavebních strojů možnost nechat si odservisovat hydrauliku na přístroji přímo od výrobce hydraulických systémů Bosch Rexroth. Autoservis Petr Rada s.r.o. z jihočeské Soběslavi v letošním roce pořídil stanici… jít na článek

Tiše a bez emisí. Ostrá premiéra první vrtné soupravy na baterie

Zveřejněno 19.11. Souprava LB 16 unplugged nemá při srovnání s běžným dieselovým modelem z hlediska výkonu ani použití žádná omezení. Její baterie je navržena tak, aby vydržela jednu 10hodinovou směnu. Dobíjení probíhá přes noc běžnou staveništní elektrickou… jít na článek