Dnes je 5.8. – svátek slaví Kristián

Co se opravdu povedlo, byl vývoj a výroba lopaty na čelní nakladač. Nářadí z otěruvzdorné oceli slouží ve známém lomu u Sedlčan

Zveřejněno: 30. 6. 2020

Asi se shodneme, že příběhy zákazníků mají nejvyšší přidanou hodnotu k produktovým informacím. Jedině praxe ukáže, nakolik je daný výrobek konkurenceschopný a s čím můžeme v realitě dennodenní dřiny počítat. Příběh z žulového lomu Deštno u Sedlčan ukazuje možnosti českého (tedy spíše moravského) výrobce lžic, lopat a příslušenství, který se postupem doby stal dvorním dodavatelem tohoto sortimentu do lomu.

Červené hydraulické kladivo, lžíce a lopaty z Hardoxu, stroje Caterpillar – to je jasná volba při těžbě grandioritu v lomu Deštno
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Zakázka na první lžici (na CASE CX330), která byla domluvena na veletrhu EXPO Mokrá v roce 2014, se během následujících šesti let rozvinula takřka ve výhradní partnerství. Následovaly totiž další lopaty, lžice, ale i hydraulická kladiva a rychloupínačem MILLER. V rámci spolupráce lomu Deštno a společnosti RENOMAG jsou zajištěny též dodávky opotřebitelných dílů jako jsou zuby, břity, adaptéry, podvozkové díly nebo oškrty pro kladivo, nechybí servis stejně jako celkové opravy. Čím si to výrobce z Rosic u Brna zasloužil? Řekneme si, ale před tím ještě pár zajímavostí o lomu Deštno...

Nejsme tak bohatí, abychom kupovali levné věci

Dobývat kámen se v lomu Deštno začalo už hodně dávno, konkrétně v roce 1907. Současní majitelé tu těží od roku 2011. Zdejší žulové ložisko je odborně nazýváno granodiorit sázavského typu; hornina má typicky namodrale šedou až tmavě šedou barvu. Původní výrobní program zahrnoval hlavně výrobu kostek, dnes se tu hornina zpracovává na drtě, štěrky, skrývky, záhozové kameny, kamenivo pro vodní stavby, pro gabiony a jako okrasné kameny do zahrad. Lom má vlastní autodopravu, provozuje sklápěčkové návěsy tažené vozidly MAN. Na drcení a třídění frakcí byl v nedávné době pořízen mobilní čelisťový drtič, hrubo třídič a mobilní vynášecí pás (vše od výrobce METSO).

Náročná těžba si vyžaduje kvalitní technologie, což si v lomu Deštno moc dobře uvědomují a stroje si tu vybírají přímo až s vědeckou pečlivostí. Současná flotila se takřka výhradně skládá ze strojů amerického výrobce Caterpillar, především prémiových modelů XE, které mají nižší spotřebu a zvýšenou účinnost hnacího systému v porovnání s konvenčními modely výrobce1). Flotile nákladních vozů dominuje značka MAN, kromě sklápěček je tu v provozu také zbrusu nový kropicí vůz s hydraulickým čerpadlem pro skrápění. Zdejší nákupní filozofii vysvětluje vedoucí provozu lomu a náš průvodce, Jaromír Štěpán. „Když si vybíráme stroje nebo příslušenství, není určující jen cena. Počítáme i s náklady okolo a moje zkušenost je taková, že nějaká ušetřená tisícovka na začátku se ve finále nevyplatí. Navíc musíme myslet na strojníka, který ve stroji tráví osm hodin denně. Nechceme, aby ho bolela záda nebo mu po směně hučelo v hlavě.

Vývoj lopaty do dnešní podoby probíhal na strojích třech generací – CASE 921C, Komatsu WA470-6 a Cat 972M XE
Vývoj lopaty do dnešní podoby probíhal na strojích třech generací – CASE 921C, Komatsu WA470-6 a Cat 972M XE

Ten, co ledacos upraví i opraví

K výběru lžic a lopat přistupovali v lomu Deštno s podobnou pečlivostí jako u rýpadel a nakladačů. Právě lopaty čelních nakladačů dostávají v lomu s roční výtěžnosti 150 tisíc tun zabrat. Jak ale upřesňuje Jaromír Štěpán, lopaty musí za rok zvládnout materiálu mnohem více: „Nakladače totiž používáme nejen na expedici, ale i na skrývky nebo různé úpravy.” Díky dobrým jízdním vlastnostem a nízké spotřebě nakladačů XE si materiál v lomu občas převážejí rovnou v lopatě nakladače. Všechny mají objem 4,7 m3 a podle typu materiálu v ní lze převážet od 6,5 tuny až po 11 tun (například v případě sypkého materiálu ze skrývky).

Otěruvzdorná ocel Hardox, která se na výrobu lopat používá, je pro kamenolomy ideální volbou: „Je to dělané na abrazivní materiály, navíc tomu nevadí nárazy,” vysvětluje Jaromír Štěpán a dodává: „Největší výhodou je, že můžete jet až na doraz, Hardox se otěrem ztenčuje, ale nepraská.” Tloušťku plechu si tu samozřejmě hlídají, čas od času přijede servisní technik přeměřit všechna exponovaná místa. Slova chvály má Jaromír Štěpán také na uchycení zubů ESCO Ultralok, které si dokonce výrobce nechal patentovat. Funguje to na principu jednoduché pojistky, která se bez velké námahy odjistí speciálním páčidlem a zub se jednoduše vyjme. Žádná síla, žádné mlácení. Jednoduchost výměny zubů mi venku před kanceláří ukazuje strojník pásového rýpadla, Jiří Fejt. „Tu výměnu zvládne jeden šikovný člověk, nemusím tam posílat více lidí. Než dotankuje, tak to má hotové,” říká pan Štěpán.

V lomu Deštno si na spolupráci s RENOMAGEm chválí ještě jednu věc, a tou je schopnost upravovat lopaty a lžíce na míru. Ve výrobním závodě v Rosicích u Brna mají vlastní vývojářské centrum, široké spektrum obráběcích strojů a hlavně šikovné lidi, takže tu zvládají i ty nejnáročnější úpravy. Koneckonců tu Deštenským pomohli například i s opravou prasklého výložníku na starším rýpadle CASE, které jinde spravit nechtěli. Co se ale podle Jaromíra Štěpána opravdu povedlo, byla výroba a vývoj lopaty na čelní nakladač, která má mezizubové segmenty po celé své délce. Díky tomu ji mohou bez obav používat jak u rozvalu, tak v expedici. Takto upravené mezizubové segmenty také lépe chrání dáseň lopaty a prodlužují její celkovou životnost.

Lopata má mezizubové segmenty po celé délce; rovná spodní plocha se hodí na srovnávání v deponii, zuby pro práci u rozvalu
Lopata má mezizubové segmenty po celé délce; rovná spodní plocha se hodí na srovnávání v deponii, zuby pro práci u rozvalu

Všestranný pracovní „nástroj” má sadu ochranných komponentů: roznášecí kšilt brání přepadávání materiálu na zavěšení lopaty, namáhaná místa na bocích chrání boční břity. Pro ochranu bočních svárů a nejvíce exponovaných míst na boku byly břity na každé straně povytaženy ven; přesahují délku lopaty a fungují jako takový nárazník. Mezizubové segmenty jsou upevněny speciální matkou, která je zahloubena do hlavního břitu. „Výhodou je, že se o matku nezachytává žádný materiál a v případě výměny se to dá snadno povolit,” popisuje výhody této konstrukce zástupce dodavatele, Petr Koller. Lopata v provedení, v jaké ji v lomu vidíme dnes, byla vyvíjena postupně na třech generacích nakladačů. Ten první (CASE 921C) měl lopatu ještě standardní, u druhého (Komatsu WA 470-6) už byly mezizubové segmenty po celé délce a u třetí, současné (Cat 972 M XE), byly namontovány s již zmíněným přesahem spolu s dalšími ochrannými prvky. V aktuální konfiguraci odpovídá lopata plně potřebám lomu. „Můžu si teď v deponii uklidit. Dřív jsem za sebou dělal čáry, teď mám krásnou hladkou plochu. Je to dáno nejen tou speciální úpravou břitů po celé délce, ale i zvýšeným posazením zubů díky tomu Ultraloku,” shrnuje výhody lopat Jaromír Štěpán. „Je to jeden z prvních zákazníků, kde jsme tohle řešení odzkoušeli, specifické je to také v tom, že v lomu Deštno to mají na všech nakladačích,” doplňuje k tomu Petr Koller.

Dvě špičky ve svých třídách lopata RENOMAG a Cat 972 M XE
Dvě špičky ve svých třídách lopata RENOMAG a Cat 972 M XE

„Fachmani” na servis

Čas od času je nutné lopatu či lžici zrepasovat. V lomu Deštno mají k servisu specifický přístup. Spoustu náhradních dílů k lopatám totiž mají naskladněno dopředu, stejně jako záložní lopatu pro případ rychlé výměny. „Když odvezeme starší lopatu na repasi, máme hned v záloze náhradní a můžeme dál pracovat,” říká pan Štěpán. Z jeho vyprávění je cítit letitá zkušenost. V lomu má veškeré příslušenství dokonalou péči. Pečlivě tu posuzují, kdy udělat generální opravu a kdy raději koupit lopatu novou. „Trend je takový, že cenové rozdíly mezi generálkou a nákupem nové lopaty se postupně stírají. Je to dáno tím, jak se postupně zdražuje lidská práce,” říká Petr Koller a dodává: „U starých lopat také nikdy dopředu nevíte, co se tam objeví. Na některé věci narazíme až při opravě na dílně.” Díky kvalitě produktu, servisu, zkušenostem a také ochotou sehnat „lomařům” i velmi nedostatkové náhradní díly si spolupráci v lomu Deštno pochvalují. Na míru upravená lopata spolehlivě funguje na všech nakladačích Caterpillar a přesně splňuje očekávání náročného provozovatele.

¹) Nakladače Cat řady XE používají hydrodynamický měnič točivého momentu s blokovací spojkou, jehož výhoda spočívá ve zvýšení účinnosti hnacího systému a dalším snížení spotřeby paliva.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář

Nové

Vodní protiprachová mlžná děla DEHACO TERA

Zveřejněno 31.7. Prevence emisí prachu vznikajícího během stavebních a výrobních činností se stává samozřejmostí a nesmírně důležitým požadavkem zákazníků. Vlády států uplatňují v této oblasti čím dál přísnější předpisy. To ve snaze zajistit místním obyvatelům a… jít na článek

MobyDick ONE ve společnosti Kies- und Schotterwerke Müller GmbH & Co.

Zveřejněno 29.7. Asi před čtyřmi lety FRUTIGER představil systém mytí pneumatik MobyDick ONE stavebnímu průmyslu. Kromě vysoké užitné hodnoty a jedinečné mycí síly se v té době nový vývoj zaměřoval na individuální potřeby zákazníka. Tyto priority, společně s novým… jít na článek

Nové elektrické stroje JCB přinášejí řešení pro aplikace, které vyžadují nulové emise

Zveřejněno 27.7. JCB E-TECH je nová generace elektrických výrobků s tichým provozem a nulovými emisemi. První dva zástupce – elektrické minirýpadlo 19C-1E a Teletruk 30-19E – si lze nyní v rámci Demo testu otestovat přímo při práci. jít na článek