ASBUD.cz - Stavební a silniční technika TEREX, SCHAEFF a AMMANN
Dnes je 20.7. – svátek slaví Ilja

V jednoduchosti je síla! V kamenolomu vsadili na čínskou produkci. Jaký je nakladač XCMG ZL 50 G?

Zveřejněno: 26. 6. 2019

Kolové nakladače značky XCMG už nejsou na tuzemském trhu takovou exotikou, jako tomu bylo v roce 2006, kdy tato značka začínala pronikat do českých firem a hlavně získala v České republice oficiální zastoupení. Počet prodaných strojů od té doby stoupá každým rokem a s nakladači už se můžeme potkat v celé řadě různých odvětví. Například v kamenolomu Krásné na Šumpersku provozovaném firmou EKOZIS spol. s r.o.

Mrštnost faceliftovanému nakladači XCMG ZL 50 G nechybí. V lomu se používá například na expediční nakládku.

Oficiálním dovozcem nakladačů XCMG na český trh je firma ATS (Auto Trans) z Jičína, která se také stará o jejich servis a prodej náhradních dílů. Produktová řada výrobce XCMG, dodávaná na český trh, není široká a tvoří ji v podstatě tři základní modely nakladačů, s provozní hmotností od 6 do 18 tun. Největší z nich, čelní kolový nakladač XCMG ZL 50G se dobře hodí do pískoven, recyklačních dvorů, na všelijaká překladiště a expediční linky, do zemědělství i lesnictví, ale i do těch i do těch nejnáročnějších provozů jako jsou kamenolomy. Ty jsou z hlediska zátěže pro nakladač opravdovou prověrkou a pomyslnou extraligou mezi provozy. Nakladač XCMG ZL50G ve facliftované verzi (2019) provozuje firma EKOZIS spol. s r.o. v kamenolomu Krásné na Šumpersku, kam jsme se za ním zajeli podívat.

Nakladač XCMG ZL 50G si s těžkými kusy odstřeleného kamene poradí. V lomu Krásné oceňují jeho sílu, jednoduchou konstrukci a nízkou pořizovací cenu.
Nakladač XCMG ZL 50G si s těžkými kusy odstřeleného kamene poradí. V lomu Krásné oceňují jeho sílu, jednoduchou konstrukci a nízkou pořizovací cenu.

V kamenolomu Krásné

V kamenolomu na kraji obce Krásné se těží a zpracovává kámen již od roku 1904. Společnost EKOZIS spol. s r.o. tu těží a zpracovává kamenivo, které se pak prodává jako stavební materiál, nebo je využíván pro stavební činnost firmy. Nakladač XCMG nahradil dvanáct let starý nakladač Hyundai. V kamenolomu jej používají jak na expediční nakládku štěrku zákazníkům, tak v lomu, kde se stará o nakládání menšího záhozu do váhy 400 kg a upravuje lomové komunikace.

Poprvé se s nakladačem potkáváme u třídicí linky, kam právě přijíždí zákazník s malým valníkem. Záhy se objevuje i nakladač XCMG. Na rovince před výdejní plochou za to strojník jak se říká pořádně vezme, snad aby nám ukázal, jak mrštná umí tahle mašina být. Nakladač, který je vybaven lopatou o objemu 3,5 m3, je poháněn přeplňovaným šestiválcem Volvo Penta o výkonu 164 kW (2 200 ot./min.). Elektronicky řízený motor Volvo nahradil v rámci již zmíněného faceliftu motory Cummins. Naplnění lopaty je se silným motorem a hydraulikou dílem okamžiku; při pronikání do více než dvoumetrové kupy štěrku se nakladač ani jednou nepodhrábne a plynule nabere plnou lopatu. „Jo, silný to tedy je a taky dobře zpřevodovaný,” přidává své postřehy zkušený strojník firmy EKOZIS, který nám ukazuje kabinu a dodává: „V porovnání s předchozími nakladači je uvnitř víc místa a kabina je vyšší. Ještě vám ukážu, jak se řadí, to je taky zajímavé. Tady na té páčce si navolíte rychlost, ale když chcete podřadit, jen do ní ťuknete a máte tam nižší rychlost. To se hodí, když třeba zajíždíte do odvalu a potřebujete rychle sílu. Jeden stisk a máte tam jedničku.” U nakladače XCMG ZL50G se o řazení stará převodovka ZF 4WG 200 se systémem Power Shift, umožňující obsluze řadit při plném zatížení stroje. Je vybavena funkcí tzv. „kickdown, což je automatické podřazování při vyšší zátěži. Otočným voličem na páčce pod volantem lze volit mezi 4 rychlostmi pro jízdu dopředu a 3 dozadu. Kabina, která byla také součástí zmíněného faceliftu, působí prostorně, vše je jednoduše uspořádané a nepůsobí to přeplácaně. Lopata se ovládá pomocí joysticku na pravém panelu vedle sedačky strojníka; v zorném úhlu obsluhy je panel s hlavními provozními indikátory, nechybí ani LCD displej, kam se přenáší obraz z couvací kamery, klimatizace nebo rádio s MP3 přehrávačem.

Strojník se také pochvalně zmiňuje o centrálním mazání, kterým je nakladač vybaven. Na sloupku kabiny je umístěný panel, kde se nastaví intervaly mazání; zásobník na vazelinu je nenápadně umístěný na boku stoje a systém se sám postará o promazávání všech čepů. Drobný nedostatek spatřuje naopak v tom, že nakladač má v porovnání s tím předchozím lehčí zadek, což je ale dáno rozdílnými hmotnostními kategoriemi obou strojů (18 vs. 23 tun, poznámka redakce). Na klíčových komponentech stroje, jako je motor či hydraulika, se nešetřilo a v některých ohledech jsou parametry až nadimenzované, jinak je ale stroj účelně jednoduchý až spartánský. V tom lze také spatřovat jeho výhodu, protože vyjma motoru se nakladače XCMG obejdou bez drahé a složité elektroniky, která při nesprávném zacházení mnohokrát přidělala svým majitelům vrásky na čele.

Technické parametry nakladače
Technické parametry nakladače

Cena jako hlavní argument nepřekvapí

Na nově pořízený nakladač XCMG se ptáme také vedoucího lomu, Ing. Marcela Urbana. „Hlavní byla pro nás pořizovací cena, která je úplně jinde než u konkurence. Nechali jsme si také porovnat ceny vybraných náhradních dílů a ty vycházely u této značky zdaleka nejlépe. Samozřejmě jsme se také dívali po referencích od zákazníků-lomařů a víme, že tento nakladač v podobných a možná i větších provozech dobře funguje.” Protože je nakladač v Krásné zatím benjaminkem (v době naší návštěvy měl 180 mth), na nějaké širší zhodnocení je ještě brzy. Nicméně dosavadní zkušenosti jsou podle pana Urbana pozitivní. V podobných provozech jako jsou kamenolomy, pískovny, recyklační centra, mají kolové nakladače XCMG odpracováno hodně přes 20 000 mth, a to s výbornou spolehlivostí a životností všech částí stroje. Společnost Auto Trans disponuje servisem 24 hodin / 365 dní v roce a dobře zásobeným skladem náhradních dílů. K nakladačům poskytuje standardní záruku 24 měsíců s možností prodloužení až na 5 let nebo 10 000 mth. Na přání zákazníka také nakladač vybaví potřebným příslušenstvím, od nejrůznějších typů lopat (velkoobjemové, vysokovýklopné, skalní, s přidržovačem, apod.), vidlí a stohařů, ochranných řetězů až třeba po váhy s tiskárnami. Nakladače XCMG splňují samozřejmě veškeré homologace, potřebné pro provoz v zemích EU. Více informací vám rádi zodpoví na níže uvedených kontaktech.

Ekozis spol. s r.o.

Firma EKOZIS spol.s r.o. se zabývá podnikáním ve stavební výrobě, výrobě drceného kameniva, obchodem stavebním materiálem, provozem vodovodů, kanalizací a čistíren odpadních vod. Firma byla založena v roce 1991, kdy navázala na dlouholetou tradici stavební výroby v oboru zemědělského stavitelství, která se datuje již od roku 1959. V závislosti na vyvíjejícím se trhu stavebních prací i rma rozšiřovala svoji nabídku a výrobní program, na který se postupně vybavovala technicky, materiálně i profesně, takže dnes je i rma schopna realizovat stavby jakéhokoliv charakteru. Více na www.ekozis.cz

— kontakty —

AUTO TRANS spol. s.r.o.

Konecchlumského 513, 506 01 Jičín

E: prodej@atsjicin.cz   T: +420 733 539 789   WWW: https://www.atsjicin.cz/

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář

Tématické tagy

Oborové členění

Nové

Hybridní pásové rýpadlo Komatsu HB215LC-3 s osvědčenými technologiemi pro čistší a úspornější provoz

Zveřejněno 18.7. Na předváděcí akci v pískovně Marokánka patřilo k největším tahákům, nicméně tuzemští zákazníci už jej dobře znají. Řeč je o hydraulickém hybridním pásovém rýpadle Komatsu HB215LC-3, které je zástupcem již třetí generace „hybridů“ tohoto japonského… jít na článek

Na návštěvě v Anglii: Minibagr s nulovými emisemi a čtvrt milionů strojů v jedné místnosti

Zveřejněno 16.7. Populární britský výrobce stavebních strojů a manipulační techniky JCB uspořádal v červnu pro evropské novináře „den otevřených dveří“ spojený s představením nejvýznamnějších novinek, které může veřejnost letos očekávat. Prohlídky centrály… jít na článek

Hanomag WD Z 28 a 50 - díl druhý. Paralelní příběh pásového traktoru

Zveřejněno 15.7. Zrod pásových traktorů Hanomag se píše do roku 1919, kdy přišli Wendeler a Dohrn s myšlenkou postavit vlastní housenkový traktor na bázi proslaveného amerického typu Caterpillar. O několik let později se tento německý stroj začíná v licenci vyrábět… jít na článek