Oficiálním dovozcem nakladačů XCMG na český trh je firma ATS (Auto Trans) z Jičína, která se také stará o jejich servis a prodej náhradních dílů. Produktová řada výrobce XCMG, dodávaná na český trh, není široká a tvoří ji v podstatě tři základní modely nakladačů, s provozní hmotností od 6 do 18 tun. Největší z nich, čelní kolový nakladač XCMG ZL 50G se dobře hodí do pískoven, recyklačních dvorů, na všelijaká překladiště a expediční linky, do zemědělství i lesnictví, ale i do těch i do těch nejnáročnějších provozů jako jsou kamenolomy. Ty jsou z hlediska zátěže pro nakladač opravdovou prověrkou a pomyslnou extraligou mezi provozy. Nakladač XCMG ZL50G ve facliftované verzi (2019) provozuje firma EKOZIS spol. s r.o. v kamenolomu Krásné na Šumpersku, kam jsme se za ním zajeli podívat.
V kamenolomu Krásné
V kamenolomu na kraji obce Krásné se těží a zpracovává kámen již od roku 1904. Společnost EKOZIS spol. s r.o. tu těží a zpracovává kamenivo, které se pak prodává jako stavební materiál, nebo je využíván pro stavební činnost firmy. Nakladač XCMG nahradil dvanáct let starý nakladač Hyundai. V kamenolomu jej používají jak na expediční nakládku štěrku zákazníkům, tak v lomu, kde se stará o nakládání menšího záhozu do váhy 400 kg a upravuje lomové komunikace.
Poprvé se s nakladačem potkáváme u třídicí linky, kam právě přijíždí zákazník s malým valníkem. Záhy se objevuje i nakladač XCMG. Na rovince před výdejní plochou za to strojník jak se říká pořádně vezme, snad aby nám ukázal, jak mrštná umí tahle mašina být. Nakladač, který je vybaven lopatou o objemu 3,5 m3, je poháněn přeplňovaným šestiválcem Volvo Penta o výkonu 164 kW (2 200 ot./min.). Elektronicky řízený motor Volvo nahradil v rámci již zmíněného faceliftu motory Cummins. Naplnění lopaty je se silným motorem a hydraulikou dílem okamžiku; při pronikání do více než dvoumetrové kupy štěrku se nakladač ani jednou nepodhrábne a plynule nabere plnou lopatu. „Jo, silný to tedy je a taky dobře zpřevodovaný,” přidává své postřehy zkušený strojník firmy EKOZIS, který nám ukazuje kabinu a dodává: „V porovnání s předchozími nakladači je uvnitř víc místa a kabina je vyšší. Ještě vám ukážu, jak se řadí, to je taky zajímavé. Tady na té páčce si navolíte rychlost, ale když chcete podřadit, jen do ní ťuknete a máte tam nižší rychlost. To se hodí, když třeba zajíždíte do odvalu a potřebujete rychle sílu. Jeden stisk a máte tam jedničku.” U nakladače XCMG ZL50G se o řazení stará převodovka ZF 4WG 200 se systémem Power Shift, umožňující obsluze řadit při plném zatížení stroje. Je vybavena funkcí tzv. „kickdown, což je automatické podřazování při vyšší zátěži. Otočným voličem na páčce pod volantem lze volit mezi 4 rychlostmi pro jízdu dopředu a 3 dozadu. Kabina, která byla také součástí zmíněného faceliftu, působí prostorně, vše je jednoduše uspořádané a nepůsobí to přeplácaně. Lopata se ovládá pomocí joysticku na pravém panelu vedle sedačky strojníka; v zorném úhlu obsluhy je panel s hlavními provozními indikátory, nechybí ani LCD displej, kam se přenáší obraz z couvací kamery, klimatizace nebo rádio s MP3 přehrávačem.
Strojník se také pochvalně zmiňuje o centrálním mazání, kterým je nakladač vybaven. Na sloupku kabiny je umístěný panel, kde se nastaví intervaly mazání; zásobník na vazelinu je nenápadně umístěný na boku stoje a systém se sám postará o promazávání všech čepů. Drobný nedostatek spatřuje naopak v tom, že nakladač má v porovnání s tím předchozím lehčí zadek, což je ale dáno rozdílnými hmotnostními kategoriemi obou strojů (18 vs. 23 tun, poznámka redakce). Na klíčových komponentech stroje, jako je motor či hydraulika, se nešetřilo a v některých ohledech jsou parametry až nadimenzované, jinak je ale stroj účelně jednoduchý až spartánský. V tom lze také spatřovat jeho výhodu, protože vyjma motoru se nakladače XCMG obejdou bez drahé a složité elektroniky, která při nesprávném zacházení mnohokrát přidělala svým majitelům vrásky na čele.
Cena jako hlavní argument nepřekvapí
Na nově pořízený nakladač XCMG se ptáme také vedoucího lomu, Ing. Marcela Urbana. „Hlavní byla pro nás pořizovací cena, která je úplně jinde než u konkurence. Nechali jsme si také porovnat ceny vybraných náhradních dílů a ty vycházely u této značky zdaleka nejlépe. Samozřejmě jsme se také dívali po referencích od zákazníků-lomařů a víme, že tento nakladač v podobných a možná i větších provozech dobře funguje.” Protože je nakladač v Krásné zatím benjaminkem (v době naší návštěvy měl 180 mth), na nějaké širší zhodnocení je ještě brzy. Nicméně dosavadní zkušenosti jsou podle pana Urbana pozitivní. V podobných provozech jako jsou kamenolomy, pískovny, recyklační centra, mají kolové nakladače XCMG odpracováno hodně přes 20 000 mth, a to s výbornou spolehlivostí a životností všech částí stroje. Společnost Auto Trans disponuje servisem 24 hodin / 365 dní v roce a dobře zásobeným skladem náhradních dílů. K nakladačům poskytuje standardní záruku 24 měsíců s možností prodloužení až na 5 let nebo 10 000 mth. Na přání zákazníka také nakladač vybaví potřebným příslušenstvím, od nejrůznějších typů lopat (velkoobjemové, vysokovýklopné, skalní, s přidržovačem, apod.), vidlí a stohařů, ochranných řetězů až třeba po váhy s tiskárnami. Nakladače XCMG splňují samozřejmě veškeré homologace, potřebné pro provoz v zemích EU. Více informací vám rádi zodpoví na níže uvedených kontaktech.
Ekozis spol. s r.o.
Firma EKOZIS spol.s r.o. se zabývá podnikáním ve stavební výrobě, výrobě drceného kameniva, obchodem stavebním materiálem, provozem vodovodů, kanalizací a čistíren odpadních vod. Firma byla založena v roce 1991, kdy navázala na dlouholetou tradici stavební výroby v oboru zemědělského stavitelství, která se datuje již od roku 1959. V závislosti na vyvíjejícím se trhu stavebních prací i rma rozšiřovala svoji nabídku a výrobní program, na který se postupně vybavovala technicky, materiálně i profesně, takže dnes je i rma schopna realizovat stavby jakéhokoliv charakteru. Více na www.ekozis.cz