„Stavba tunelu vyžaduje speciální aplikace, technologie i stroje. Právě proto Caterpillar přišel na trh s novým hydraulických rýpadlem 328D LCR, které je vhodné do velmi těžkých provozů a je výhradně navrženo pro razicí práce a popřípadě i dokončovací práce v tunelech,” uvádí vedoucí prodeje speciálních strojů Caterpillar ve společnosti Phoenix-Zeppelin Jiří Široký.
Práce ve stísněných prostorech
Hydraulické rýpadlo Cat 328D LCR s kompaktním radiusem je zkonstruováno tak, aby protizávaží na otočné nástavbě přesahovalo přes šířku pasů jen minimálně (konkrétně pouze 305 mm), což umožňuje pracovat se strojem v omezeném prostoru. Tato vlastnost je nutnou podmínkou pro práci ve stísněných prostorech právě při stavbě tunelů.
„Srovnáme-li poloměry otáčení standardního rýpadla 325D L s hydraulickým tunelovým rýpadlem 328D LCR, tak hodnoty se výrazně liší. Poloměr otáčení hydraulického rýpadla 325D L je 3 080 mm oproti snížené hodnotě u tunelového rýpadla 1 900 mm – totéž platí i pro srovnatelné stroje, které nabízí jiní dodavatelé. Zadní přesah stroje je snížen na 305 mm,” konstatuje Jiří Široký s tím, že zmenšení obrysového poloměru otáčení nástavby je tedy velmi výrazné a umožňuje obsluze pracovat s větší jistotou a s vědomím, že obrys stroje přesahuje za pásy jen minimálně a zároveň pro vlastníky to znamená minimalizaci nákladů na opravy „nabouraných” částí stroje.

Speciální výložník
Další velice výraznou změnou rýpadla Cat 328D LCR oproti standardnímu 325D L je změna v umístění výložníku rýpadla, který je posunutý více ke středu stroje. To přispívá k celkově vyšší stabilitě a nosnosti přes přední část stroje. Pro posílení stability stroje je použit také heavy duty podvozek z modelů vyšší hmotností třídy.
Speciální tunelový výložník s naklápěním ±45° je vyroben z masivní duté konstrukce z vysokopevnostní oceli, navíc je opatřen vzpěrami a vyztuženými ložisky pro maximální životnost. Rypná síla dosahuje hodnot 134 kN a nabírací síla až 212 kN.
„Stroj je možné dodat ve dvou variantách. Jednak v základní výbavě se standardním výložníkem a také ve verzi se zkrácenou základní částí výložníku pro práci v nižších profilech tunelů. Stroj je standardně vybaven radlicí dozeru určené pro těžký provoz, což zajišťuje výjimečnou stabilitu při práci,” říká Jiří Široký.

Dieselový šestiválec
Rýpadlo Cat 328D LCR je poháněno dieselovým motorem Caterpillar C7. Tento šestiválec splňuje požadavky normy EU Stage IIIA. Díky technologii ACERT má motor nižší spotřebu paliva a snížené emise výfukových plynů. Pro práci v tunelu je stroj standardně vybaven také filtrem pevných částic dieselového motoru, aby se tak ještě více snížilo množství spalin při práci uvnitř tunelu.

Náročné práce v tunelech
Hydraulické tunelové rýpadlo Cat 328D LCR je speciálně navrženo pro použití v tunelech o světlé výšce 5,5 až 8 metrů. S výložníkem má stroj provozní hmotnost zhruba 42 540 kg se zachovanou transportní výškou pouhých 3 943 mm. Transportní šířka je pouze 3 190 mm s šířkou pasů 600 mm.
Stroj je výhradně používán pro ražení a také pro dokončovací práce profilu tunelu, a to jak ve výbavě s rozrývací lopatou, nakládací lopatou, hydraulickým kladivem nebo frézou. Díky svým kompaktním rozměrům a výkonu poskytuje ideální kombinaci pro komplexní práce.
Náročný 24hodinový provoz klade nároky nejen na funkčnost a spolehlivost stroje, ale také požadavky na pracovní prostředí pro obsluhu stroje. Strojník má k dispozici multifunkční display (s českým jazykem), kde je možné navolit různé režimy práce a různé druhy pracovních zařízení.
„Několika měsíční nasazení nových tunelových rýpadel v těžkém provozu prokázalo, že na stroje značky Caterpillar je možné se plně spolehnout. Caterpillar může tedy nabídnout kompletní řadu stavebních strojů v patřičných úpravách pro výstavbu tunelových děl – hydraulická rýpadla, kolové a pásové nakladače a také kloubové dampery. Opět potvrdil, že je jedničkou v oblasti vývoje stavebních strojů a těžké techniky,” dodává Jiří Široký.