Pneumatiky jsou zde nepřetržitě vystavovány extrémním podmínkám. V pískovnách musí poskytovat dobrou trakci, tzn. přenos záběrových účinků v měkkém, bořivém podloží a dobré samočištění dezénu. V kamenolomu potom musí odolávat ostrým hranám kameniva. Samozřejmostí pak je zvládat vysoké zátěže, zejména nárazová přetížení na přední ose při nabírání materiálu velkoobjemovou lopatou. Proto je u pneumatik pro nakladače a dumpry (OTR – Off-the-Road) nutno brát v úvahu souvislosti mezi rychlostí, husticím tlakem a nosností pneumatiky, to vše s ohledem na typ povrchu pracoviště.
Rozdělení pneumatik pro stavební stroje
Podle mezinárodních norem se pneumatiky pro stavební stroje dělí podle vhodnosti jejich použití na „L” (loader/nakladač) a „E” (přepravní technika typu dumper). Číselným kódem se pak rozlišují pneumatiky podle jejich vhodnosti pro práci v určitém terénu.
Pneumatiky typu „L”
Pneumatiky pro použití na všech typech nakladačů a buldozerů. Z důvodu jejich extrémně masivní konstrukce je limitován jejich provoz velmi nízkou rychlostí a krátkou vzdáleností (rychlost 10 km/h a max. do 250 m). Ve spojení s písmenem „L” se užívají tyto základní kódy (označení na bočnici pláště):
- L-2 – záběrový dezén (pískovny),
- L-3 – kamenitý povrch (štěrkovny, stavební práce, úpravy terénu, dřevozpracující závody, překladiště),
- L-4 – hluboký dezén pro kamenitý povrch (povrchové doly),
- L-5 – extra hluboký dezén pro kamenitý povrch (kamenolomy, práce pod stěnou).
Pneumatiky typu „E”
Pneumatiky typu „E” (přepravní technika typu dumper) jsou určeny pro provoz mimo zpevněné komunikace (rychlost do 50 km/h). Rozlišujeme u nich tyto základní kódy:
Nakladače i dumpry
Tradice výroby velkých nakladačových pneumatik v diagonálním provedení má ve společnosti MITAS a.s. dlouhou historii. Na rostoucí požadavky zahraničních odběratelů na radiální pláště reagoval Mitas zahájením výroby 25” plášťů celoocelové radiální konstrukce, s dezény pro různé typy prostředí. Radiální konstrukce redukuje spotřebu paliva díky nižšímu valivému odporu, disponuje vyšší odolností proti průrazu a poskytuje zlepšený jízdní komfort. Zatímco pláště s dezény ERL-20, ERL-30 a ERL-40 pro 25” kola již Mitas dodává standardně, pláště s dezénem ERL-50 plánuje co nejdříve uvolnit do běžného prodeje. Budou k dispozici v rozměrech 20,5R25 a 23,5R25. Pro dumpry jsou v nabídce Mitas provedení s označením ERD-20, ERD-30 a ERD-40 pro různé rozměry 25” kol, dezény jsou totožné s nakladačovými.
Zásady montáže, používání a údržby
OTR pneumatiky vyžadují přesné dodržování zásad montáže, používání a údržby. Zde uvádíme několik základních bodů:
- Montáž a demontáž by měla být prováděna pouze kvalifikovaným personálem při použití správného nářadí a pracovních postupů.
- Provoz by měl být v souladu s technickou dokumentací výrobce stroje a pneumatik, která definuje zatížení a huštění pro rozdílné provozní rychlosti. Podhuštění nezpůsobuje pouze nesprávné sjíždění pneumatiky, ale způsobuje poškození kostry a vložek pneumatiky s možným následkem celkové destrukce pláště. Přehuštění zvyšuje tvrdost pneumatiky a snižuje odolnost proti nárazům, vedoucím k nevratnému poškození vložek, tzn. kostry pláště.
Více informací k produktům Mitas naleznete na www.mitas-tyres.com nebo na www.mitas.eu.