Svět olejů - Specialisté na oleje a maziva
Dnes je 23.10. – svátek slaví Teodor

CASE 821B z roku 1996: Hranatý Američan se do kopřiv jen tak nechystá

Zveřejněno: 11. 12. 2019

Při cestách po republice vidíme občas nějakou starší mašinu, která svým majitelům stále odvádí kus poctivé práce. Tak jako v případě kolového nakladače CASE 821 B, na který jsme narazili náhodou při návštěvě jedné firmy v Třebíči. Stroj s rokem výroby 1996 své poslední motohodiny v životě odpracovává v recyklačním dvoře. I když zrovna v jeho případě se s jistotou nedá říci, zda jde skutečně o poslední životní cyklus.

Hranaté tvary a výrazné blatníky. To je CASE 821B

Jak s úsměvem začíná vyprávění majitel stroje, počítadlo motohodin už je dávno přetočené a stroj stále spolehlivě funguje: „Počitadlo se zastavilo na 9999 motohodinách, víc už to stejně neukáže. Co víme, je to už několikrát přetočené.” Nakladač, který sjížděl z výrobních linek v letech 1993–1999 je unikátní nejen svou spolehlivostí, ale také tím, že se jedná ještě o americkou verzi. Jeho celý osud není známý, firma jej získala protiúčtem v rámci vypořádání závazků s jednou firmou.

V recyklačním dvoře má starý Američan plnou lopatu práce. Strojník nás pouze letmo pozdraví, vyhoupne se do kabiny, nastartuje a svižným tempem odjíždí naložit suť na tatrovku. Jak říká pan Bobek, nakladač je nezmar, startuje na první protočení, v létě, v mrazech, kdykoli. Jeho síla a agilita se jim tady v Třebíči hodí, stroj přihrnuje recykláty ze staveb, jako jsou zbytky asfaltu, kusy betonu a další materiál. Za celou dobu jeho provozu museli vyměnit akorát páčku řazení, která se prostě vlivem času rozpadla (nakladač má mechanickou převodovku se 4 stupni vpřed a třemi vzad). Na náhradní díl si tu chvíli počkali, protože si ho museli nechat poslat až z Ameriky, ale jinak jim nakladač splácí vloženou důvěru vrchovatě. „Stačí tam lít naftu, olej, pak do toho sednete a jedete.”

Výrobní štítek, prokazující původ „za velkou louží“
Výrobní štítek, prokazující původ „za velkou louží“

Vzhled nakladače CASE 821B nezapře devadesátá léta, která se vyznačovala ostře řezanými a hranatými tvary. Dobře patrné je to na výrazných blatnících, ze kterých jakoby vystupuje hranatá kabina. V ní vládne strohost a účelná jednoduchost. Na bočním panelu po pravé ruce strojníka zaujme velké a přehledné schéma s výstražnými kontrolkami stavu (například teplota hydraulického a převodového oleje, stav vzduchového filtru, alternátoru; indikátor zapnutých světel, parkovací brzdy apod.), panel pod střechou zase skrývá klasické budíkové ukazatele a také spínače světel nebo stěračů. Stroj se ovládá tříramenným volantem s nezbytnou koulí. Zub času se samozřejmě podepsal například na sedačce nebo na stavu některých plastů, přesto je ale posezení uvnitř pohodlné, přirozené a ze sedačky je dobře vidět všemi směry.

Nakladače CASE 821B patřily určitě k tomu lepšímu, co bylo v devadesátých letech na trhu k mání. Ještě dnes najdeme na mezinárodních prodejních portálech pár zachovalých kousků a překvapivě (nebo možná podle zkušeností z Třebíče nepřekvapivě) i cena se drží poměrně nahoře. Rozhodně ale patří zdejší nakladač k unikátům, a to nejen díky svému staří, ale také díky svému původu „Made in USA”.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář
 

Nové

Potřebujete opravit turbodmychadlo? Volte originální díly

Zveřejněno 22.10. Kvalitně opravené turbodmychadlo z originálních náhradních dílů na první pohled od levnější renovace z nekvalitních komponentů nerozeznáte. Skříň může být v obou případech originální, ale rozdíl mezi originálními a neoriginálními díly uvnitř skříně… celý příspěvek

Transformers od Komatsu: Systém umožní změnit konfiguraci demoličního rýpadla během pár minut

Zveřejněno 21.10. Horká letošní novinka od japonského výrobce Komatsu tentokrát stojí za to. Systém, pojmenovaný jako K100, byl představen na vlajkové lodi v demoliční technice Komatsu – pásovém rýpadle PC490HRD-11. Co si vlastně pod tímto označením představit? celý příspěvek

Premiéra atraktivních novinek DAF v malebné Andalusii

Zveřejněno 20.10. Pro udržitelný vývoj modré planety je nutné, aby lidé byli nejen dobrými a svědomitými hospodáři, ale aby dokázali soužívat s přírodou. Jak toho ale dosáhnout v současnosti s přebujelou technikou, a to i v takových oblastech jakou je doprava, bez… celý příspěvek