Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 1.12. – svátek slaví Iva

CASE 821B z roku 1996: Hranatý Američan se do kopřiv jen tak nechystá

Zveřejněno: 11. 12. 2019

Při cestách po republice vidíme občas nějakou starší mašinu, která svým majitelům stále odvádí kus poctivé práce. Tak jako v případě kolového nakladače CASE 821 B, na který jsme narazili náhodou při návštěvě jedné firmy v Třebíči. Stroj s rokem výroby 1996 své poslední motohodiny v životě odpracovává v recyklačním dvoře. I když zrovna v jeho případě se s jistotou nedá říci, zda jde skutečně o poslední životní cyklus.

Hranaté tvary a výrazné blatníky. To je CASE 821B
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Jak s úsměvem začíná vyprávění majitel stroje, počítadlo motohodin už je dávno přetočené a stroj stále spolehlivě funguje: „Počitadlo se zastavilo na 9999 motohodinách, víc už to stejně neukáže. Co víme, je to už několikrát přetočené.” Nakladač, který sjížděl z výrobních linek v letech 1993–1999 je unikátní nejen svou spolehlivostí, ale také tím, že se jedná ještě o americkou verzi. Jeho celý osud není známý, firma jej získala protiúčtem v rámci vypořádání závazků s jednou firmou.

V recyklačním dvoře má starý Američan plnou lopatu práce. Strojník nás pouze letmo pozdraví, vyhoupne se do kabiny, nastartuje a svižným tempem odjíždí naložit suť na tatrovku. Jak říká pan Bobek, nakladač je nezmar, startuje na první protočení, v létě, v mrazech, kdykoli. Jeho síla a agilita se jim tady v Třebíči hodí, stroj přihrnuje recykláty ze staveb, jako jsou zbytky asfaltu, kusy betonu a další materiál. Za celou dobu jeho provozu museli vyměnit akorát páčku řazení, která se prostě vlivem času rozpadla (nakladač má mechanickou převodovku se 4 stupni vpřed a třemi vzad). Na náhradní díl si tu chvíli počkali, protože si ho museli nechat poslat až z Ameriky, ale jinak jim nakladač splácí vloženou důvěru vrchovatě. „Stačí tam lít naftu, olej, pak do toho sednete a jedete.”

Výrobní štítek, prokazující původ „za velkou louží“
Výrobní štítek, prokazující původ „za velkou louží“

Vzhled nakladače CASE 821B nezapře devadesátá léta, která se vyznačovala ostře řezanými a hranatými tvary. Dobře patrné je to na výrazných blatnících, ze kterých jakoby vystupuje hranatá kabina. V ní vládne strohost a účelná jednoduchost. Na bočním panelu po pravé ruce strojníka zaujme velké a přehledné schéma s výstražnými kontrolkami stavu (například teplota hydraulického a převodového oleje, stav vzduchového filtru, alternátoru; indikátor zapnutých světel, parkovací brzdy apod.), panel pod střechou zase skrývá klasické budíkové ukazatele a také spínače světel nebo stěračů. Stroj se ovládá tříramenným volantem s nezbytnou koulí. Zub času se samozřejmě podepsal například na sedačce nebo na stavu některých plastů, přesto je ale posezení uvnitř pohodlné, přirozené a ze sedačky je dobře vidět všemi směry.

Nakladače CASE 821B patřily určitě k tomu lepšímu, co bylo v devadesátých letech na trhu k mání. Ještě dnes najdeme na mezinárodních prodejních portálech pár zachovalých kousků a překvapivě (nebo možná podle zkušeností z Třebíče nepřekvapivě) i cena se drží poměrně nahoře. Rozhodně ale patří zdejší nakladač k unikátům, a to nejen díky svému staří, ale také díky svému původu „Made in USA”.

Autor: Jan Rybář
Foto: Jan Rybář
 

Nové

Nejmodernější návěsy s termoizolovanou korbou budou jezdit v České republice

Zveřejněno 19.10. Společnosti Schwarzmüller s.r.o. se podařilo uspět ve velmi náročném výběrovém řízení u jedné z největší ryze české stavební společnosti IMOS Brno a.s., působící již dlouhodobě na českém stavebním trhu, které se týkalo dodávky sklápěcích tříosých… jít na článek

Nový kolový nakladač Doosan DL420-7 na trhu

Zveřejněno 16.10. Společnost Doosan Infracore Europe uvedla na trh nový kolový nakladač DL420-7 Stage V. Ten ve srovnání s předchozí generací Stage IV přináší zcela nový design, poskytuje vyšší výkon, vyšší palivovou účinnost a vylepšené prostředí pro obsluhu. jít na článek

Stroje na stavbě metra D: Upoutá rýpadlo na ražbu tunelů nebo speciální nakladač

Zveřejněno 13.10. Práce na lince D pražského metra se zatím točí především kolem geologického průzkumu, papírování a výběrových řízení. I tak ale na staveništích najde fanoušek techniky množství zajímavých strojů, které upoutají již z fotografií. Pojďme si některé z… jít na článek