AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 30.6. – svátek slaví Šárka

Case 320 aneb kdo vyrobil první rypadlo nakladač

Zveřejněno: 25. 5. 2005

První plně integrovaný rypadlonakladač na světě vyrobilo JCB v roce 1954 pod označením JCB Mark 1. Case představil první americký rypadlonakladač 26. února 1957, byl nazván Case 320 a poháněn byl benzínovým motorem. Zpočátku však o rypadlonakladače byl zájem velmi malý.

Do doby prvních skutečných rypadlonakladačů byly k dostání pouze zemědělské traktory s dodatečně navěšenými lopatovými konstrukcemi prodávanými zvlášť a s oddělenou zárukou. Problém byl v tom, že tehdejší traktory nebyly uzpůsobeny pro osazení dvou přídavných zařízení. Nebyly na nich připraveny žádné upevňovací body a u jejich nosné konstrukce se nepočítalo s namáháním od nakladače a podkopu.


Takto vzniklé výtvory byly sice výkonnější než parta chlapů s lopatou, ale chyběla jim vyváženost, dostatečná nosnost nakladače, dobrá rypná síla a uspokojivá hloubka podkopu. Skupinu konstruktérů prvního amerického rypadlonakladače vedl strojní inženýr Elton Long, který dříve navrhoval těžkou mechanizaci pro American Tractor.
To byla malá soukromá firma, která v padesátých letech minulého století vyvíjela hydraulické podkopové zařízení pro připojení ke svým pásovým strojům. A právě v té době, v roce 1957, byl American Tractor koupen firmou Case, jež shodou okolností pracovala na něčem podobném - vyvíjela prototyp kolového traktoru s nakládacím zařízením vpředu a podkopem vzadu.
Elton Long po spojení obou firem soupeřil s úsilím Josepha Cyrila Bamforda, zakladatele britského JCB. Přes všechny polemiky se historici shodují na tom, že první plně integrovaný rypadlonakladač na světě vyrobilo JCB v roce 1954 pod označením JCB Mark 1. Case představil první americký rypadlonakladač 26. února 1957. Byl nazván Case 320, měl hmotnost 3470 kg a byl poháněn benzínovým motorem Case G-148 o výkonu 31,3 kW. Jednalo se o čtyřválec s objemem 2,425 litru (v kubických palcích je to 148 - odtud označení motoru). Základní nakládací lopata měla objem 0,3 m3 a maximální výsypná výška s ní činila 2,521 m při maximálním vyklopení 40 °.


Kromě nakládací lopaty byla k dispozici další přídavná zařízení, jako například paletizační vidle nebo jeřábovací rameno. Největší hloubkový dosah podkopového zařízení byl 3,808 m, přičemž ho bylo možno natáčet v rozsahu plných 180°. Výrobce dodával ucelenou řadu podkopových lžic až do šířky 96,5 cm. V roce 1959 uvedl Case první rypadlonakladač s dieselovým motorem, Case 420. Počáteční zájem o rypadlonakladače nebyl kupodivu příliš výrazný.
Pracovaly totiž na malých stavbách, kde v podstatě nahrazovaly ruční práci. Jejich popularita však díky zvyšování jejich spolehlivosti a dostupnosti postupně sílila a nakonec se staly důležitým a velice oblíbeným nástrojem pro provádění zemních prací nejen v Americe.
Autor: Ondřej Hájek
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek