SGEF - Financování stavební techniky
Dnes je 18.10. – svátek slaví Lukáš

Budoucí technologie ve strojích? Liebherr jednoznačně ukázal cestu

Zveřejněno: 28. 6. 2019

Na mnichovském veletrhu bauma, věnovaném stavební a těžební technice, patřil stánek tradičního německého výrobce Liebherr k těm největším. Návštěvníci si prohlédli průřez celým produktovým portfoliem výrobce, od těch největších věžových jeřábů až po těžební kolosy či stroje pro zemní práci.

Kolový „všeuměl“ A913.

V souladu s mottem „Together. Now & Tomorrow.” chce Liebherr se svými zákazníky vytvořit přidanou hodnotu do budoucna a společně ji jako technologický partner utvářet v oblastech efektivity, bezpečnosti a užitku. Speciální pozornost věnoval Liebherr prezentaci pokročilých servisních služeb včetně dodávek náhradních dílů, nebo vysoce specializovaných služeb jako je celková repase dílů – tzv. Reman. Jak propojit digitální svět s aktuálními požadavky zákazníků pak ukázala prezentace nových on-line systémů, pomocí nichž lze efektivně řídit celý proces pravidelné údržby strojů nebo celých flotil. Pod názvem „CarePacks” pak Liebherr představil jedinečnou platformu, pomocí které může každý zákazník tzv. „na dálku” jednoduše zkalkulovat například provozní náklady svého stroje.

Stroje, co spolu mluví...

S pojmem digitalizace se setkáváme stále častěji i v jinak poměrně konzervativní branži jako je pozemní stavitelství. Veletrh bauma 2019 byl ideální příležitostí představit světu jedinečný koncept INTUSI (INTuitive USer Interface = „Intuitivní Uživatelské Rozhraní”). Za tuto novinku, umožnující „real-time” komunikaci mezi jednotlivými stroji na stavbě a mezi stroji a kanceláří stavitele, obdržel Liebherr také prestižní cenu vystavovatele za nejlepší inovaci (Bauma Innovation Award). Ve zkratce se jedná o to, že efektivita strojů s vlastními integrovanými „chytrými” řídicími systémy se ještě zvyšuje jejich vzájemných propojením. V IT hantýrce můžeme mluvit o tom, že INTUSI vlastně znamená začlenění stavebních a zemních strojů do tzv. „internetu věcí” – tedy elektronicky propojené sítě zařízení či strojů, která dokáží skrze konektivitu vzájemně optimalizovat svůj provoz.

Novinky

V oblasti produktových novinek se odborná veřejnost seznámila s novou, již osmou generací pásových rypadel a dozerů, nebo třeba s úplně novým zástupcem kompaktních kolových rypadel v podobě modelu A 913. Inteligentní asistenční systémy spolu s novým joystickovým ovládáním byly hlavním tahákem u kolových nakladačů tohoto německého výrobce.

Světovou premiéru měl na veletrhu zástupce pásových dozerů – model PR 736 G8. Nový motor, vylepšené systémy pro rozrývání a planýrování, ale také úplně nová laťka co se týče komfortu kabiny – to jsou devizy této novinky, která se jistě uplatní nejen v pozemním stavitelství, ale také při těžbě. Novinkou, poprvé použitou v kategorii pásových dozerů do 25 tun, je ovládání zadního rozrývače joystickem, integrovaným v opěrce sedadla. Speciálně uložené hnací ústrojí a nově řešené uchycení kabiny k šasi stroje se podepsalo na výrazném snížení hluku a vibrací, přenášených na strojníka. V kabině dominuje 9palcový barevný monitor, pomocí kterého se ovládají veškeré důležité provozní funkce. K dispozici jsou nové asistenční systémy s třemi úrovněmi podpory, od automatické stabilizace rozrývače, přes systém automatického polohovaní radlice (práce ve 2D) až po volitelný stupeň „3D Grade”, umožňující vytvářet pomocí GPS dat složité terénní úpravy (3D). K vyšší produktivitě přispívá i nově tvarovaná radlice s vyšší kapacitou (až 4,84 m3).

Prototypem kompaktního kolového rypadla A913 Litronic si Liebherr vystavil vstupenku do nejnovější emisní třídy Stage V. Rypadlo s provozní hmotností od 13,8 do 15,5 tuny bude všestranným pomocníkem nejen v klasické „zemařině”. Záď s nulovým přesahem nebo stavitelný rozchod podvozku spolu s uzávěrkami na všech kolech nebo funkce krabího chodu – to vše nabídne zákazníkům tento „všeuměl” na kolech. A913ka se navíc výborně hodí pro práci v malém prostoru, kromě přijatelných rozměrů a nulového přesahu zádi dosahuje také velmi nízkého poloměru otáčení.

Světovou premiéru měl na veletrhu bauma zástupce pásových dozerů – model PR 736 G8.
Světovou premiéru měl na veletrhu bauma zástupce pásových dozerů – model PR 736 G8.

Nová generace pásových rypadel

Nová, „osmičková” generace pásových rypadel, která se začala vyrábět začátkem roku ve Francii, zahrnuje sedm nových modelů v hmotnostech od 22 do 45 tun, přičemž na veletrhu se představily tyto modely: R 922, R 924, R 930 a R 934. V oblíbené kategorii 30tunových rypadel měl v Mnichově premiéru model R 930, který má všechny předpoklady stát se ve své kategorii bestsellerem. Ať už se jedna o požadavky na výkon, komfort ovládání, nebo všestrannost a hospodárnost – nová R 930 má všechny tyto atributy, přičemž je připravena také na novou emisní normu (Stage V). Motor má výkon 180 kW / 245 hp a objem lžíce se v závislosti na typu pohybuje od 1 m3 do 2,15 m3. Pro nové modely připravil Liebherr širokou škálu příslušenství, takže nová R 930 se výborně hodí do různých aplikací, nejen na klasické zemní práce, ale také pro manipulaci s břemeny, nakládání vozidel nebo srovnávání ploch. Oproti předchozí generaci disponuje nový model nejen větší rypnou silou, ale i lepší trakcí, vyšším točivým momentem otoče a také vyšším faktorem plnění u lžic. Tyto parametry se samozřejmě promítají do vyšší produktivity rypadla. Charakteristické pro nové modely R 926 a R 930 je robustní podvozek typu X. Pásový podvozek nevyžaduje údržbu, a to díky centrálnímu automatickému mazání pojezdových kladek.

V odvětrávané kabině najde strojník pneumaticky odpruženou sedačku s širokými možnostmi nastavení a centrální 7palcový dotykový monitor. Halogenové světlomety byly nahrazeny účinnějšími LED diodami, což se projevilo ve větší svítivosti (až o 75 %) a životnosti. V rámci volitelné výbavy lze rypadlo doplnit také vysoko-výkonnými světelnými LED systémy pro permanentní práci v nočních hodinách. V Liebherru samozřejmě nezapomínají na bezpečnost – kabina s ochrannými prvky proti převrácení (ROPS) je vybavena speciálními tónovanými tvrzenými skly; pro dokonalý přehled o dění kolem stroje jsou standardní součástí výbavy kamery (boční, couvací).

Zbrusu nové pásové rypadlo R 930 s emisní normou Stage V je odpovědí na požadavek zákazníků po 30tunových strojích.
Zbrusu nové pásové rypadlo R 930 s emisní normou Stage V je odpovědí na požadavek zákazníků po 30tunových strojích.

Jednoduchá a bezpečná údržba

Ke všem důležitým komponentům v horní části stroje se lze nyní dostat přes speciální vstup; rám stroje s kabinou je vybaven protiskluzovými prvky pro bezpečný pohyb obsluhy na rypadle a navíc – chybí tu jakékoli vyčnívající prvky. Všechny důležité servisní body jsou integrované do sdružených celků a jsou pohodlně přístupné ze země. Veškerý stav kapalin včetně hladiny močoviny se navíc strojníkovi přehledně zobrazuje na barevném monitoru v kabině.

Autor: Jan Rybář
Foto: Liebherr

Nové

NorWit oslavil 25 let! Čtvrt století očima lidí, kteří byli u toho

Zveřejněno 18.10. Některá pozvání se neodmítají. Patří mezi ně například pozvánka na Den otevřených dveří od firmy NorWit. Proč? Sympatická rodinná firma je svými akcemi pověstná, a mimo to letos slavila 25 let na českém trhu. Pro zákazníky připravila na pobočkách v… jít na článek

Spojení sil: Unikátní Mercedes-Benz s vrtací soupravou umí zpevňovat skály na vzdálenost až 34 metrů

Zveřejněno 16.10. U Labské přehrady ve Špindlerově Mlýně měla premiéru jedinečná souprava na podvozku vozidla Mercedes-Benz Arocs 8×6. Unikátní na zakázku postavené speciální vozidlo se zpevněným podvozkem, dálkově ovládanou hydraulickou rukou a s vrtací soupravou… jít na článek

Demoliční rypadlo v Aglomeraci Vítkovice. Speciál s hmotností 95 tun a výškovým dosahem 33 metrů

Zveřejněno 10.10. Území Aglomerace Vítkovice má rozlohu šedesáti hektarů a posledních dvacet let bylo opuštěné. V současné době se sanuje a v lokalitě je rušno. Z celé řady techniky, kterou zde nalezneme, nás na první pohled upoutá demoliční rypadlo Liebherr R 960.… jít na článek