Tento nový systém nahrazuje standardní západkový mechanismus odolným kloubovým mechanismem, namontovaným na zadní části lopaty. Hlavní myšlenka spočívá v geometrii tohoto mechanismu, který je umístěn netradičně na zadní části lopaty, a tím zaručuje výbornou ochranu před abrazivními účinky nakládaného materiálu1).
Systém byl navržen a následně vyzkoušen v provozu pro servisní interval 3 000 hodin. Pro srovnání – stávající standardní západkový systém je nutno seřizovat někdy i každou směnu. Je tak dosaženo lepšího využití pracovního času a nižších nákladů na údržbu. Navíc je vyloučeno nežádoucí otevření záklopky lopaty, ke kterému dochází u západkových systémů poměrně často v důsledku napěchování materiálu na pracovních plochách. Provoz rypadla je tedy daleko plynulejší, není přerušován vynucenými prostoji a to přináší nižší náklady na vytěženou tunu. Bezzápadkový systém uzavírání výškových lopat je nyní k dispozici pro elektrická lanová rypadla firmy Cat s objemem lopaty až 49 m3 pro produktovou řadu 7495, která splňuje požadavky kladené na konfiguraci stroje. Provozně byl systém ověřen u rypadla Cat 7495 HF při nakládání damprů Cat 797 ropnými písky v obtížných podmínkách v provincii Alberta v Kanadě.
Zkušenosti s nakládáním lepivých materiálů
„U nás je technika vystavena nejobtížnějším podmínkám jak z pohledu prostředí, tak i požadavků na objem denní těžby, a je tedy testována až nadlimit svých možností,” řekl během testování bezzápadkového systému Dino Colbourne, manažer údržby u Shell Albian Sands. „U nás máme velké množství vlhkého, lepivého materiálu,” řekl Darrel Lewis, vedoucí týmu údržby u Albian Sands. „To způsobuje řadu problémů jak se samotnou lopatou, tak i s velkými mechanickými odpory při pohybu lopaty v tomto materiálu.”
V drsných podmínkách, jaké panují při těžbě ropných písků, vyžadovaly standardní západkové mechanismy zásahy údržby běžně i dvakrát denně a často u nich docházelo k nežádoucímu otevření záklopky lopaty.
„Abychom mohli seřídit vymezovací podložky západkového mechanismu uzavírací klapky lopaty, museli jsme s rýpadlem odjet z pracovního místa do vzdálenosti dvojnásobku výšky řezu. Tento manévr trval 15 až 20 minut, což představuje dobu pro naložení deseti damprů,” řekl Keith Black, ředitel dolu Albian Sands.
„Pokud je lopata rypadla vybavena bezzápadkovým mechanismem LatchFree, lze se při nakládání dampru otáčet bez obav, že dojde k jejímu nežádoucímu otevření.” Řekl Mikita Burton, operátor rypadla u Albian Sands.
„U systému jsme nezaznamenali zhoršení funkce nebo dokonce nutnost opravy,” řekl Andrew Mackinowski, koordinátor údržby a provozu u Albian Sands. „Předvídatelnost v oblasti údržby a servisních intervalů je pro nás významným přínosem.” „Dle mého názoru nabízí tento systém možnost zvýšit produktivitu těžby a zároveň nás zbavuje nutnosti nasazení mechaniků údržby přímo na pracovním místě rypadla,” uzavírá manažer údržby Colbourne. Pro další informace o bezzápadkovém Cat LatchFree Dipper systému kontaktujte místního dealera značky Cat (Zeppelin CZ).
²) Přeloženo z tiskové zprávy 463 PR 16