Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 5.10. – svátek slaví Eliška

Bezpečnostní střešní háky ve zkušebně

Zveřejněno: 10. 10. 2004

Střešní hák přezkoušený podle normy se může při nevhodném používání stát smrtící pastí. Společnost LANEX a.s. nabízí bezpečnostní střešní hák opatřený zajišťovací smyčkou.

Je v zájmu majitelů budov, aby svůj majetek udržovali nejen v dobrém technickém stavu, ale aby také zachovávali, případně i zvyšovali reprezentační hodnotu budov. Toho lze dosáhnout jen pravidelnou kontrolou, čištěním a údržbou stavebních prvků.
Pro racionální a bezpečné provádění těchto prací je nutné, aby budova byla ze stavebního hlediska účelně řešena již v projektu tak, aby pro udržovací práce byly k dispozici vhodné bezpečnostní prvky a prostředky. Bez nich se nejen zvyšují náklady na stavební údržbu a čištění, ale hlavně rizika úrazů. Dodatečná instalace bezpečnostních prostředků je často velmi nákladná nebo dokonce i nemožná.

Plánování bezpečnosti
Mezi nejčastější příčiny pracovních úrazů je pád. Zvláště pak pády z výšky nebo do hloubky mají tragické důsledky nejen pro samotné pracovníky, ale mnohdy i pro jejich zaměstnavatele (vysoké pokuty, finanční odškodné, soudní náklady atd.). Již při projektování je proto nutné myslet na ty údržbářské práce, při kterých riziko pádu hrozí. Prozíraví architekti a projektanti vypracovávají koncepci údržby budovy, řeší a vybírají vhodné stacionární prostředky, které ve spojení s prostředky osobního zabezpečení poskytnou pracovníkům maximální možné bezpečí při práci.
Nový zákon o koordinaci stavebních prací platící v sousedních zemích EU zavazuje stavebníky (architekty nebo koordinátory projektování), aby pro činnosti, jako je čištění, údržba či opravy, vypracovali „podklady pro pozdější práce“ ještě před vlastním zahájením stavebních prací na výstavě budovy. V těchto podkladech musejí být obsaženy všechny údaje týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků při pozdějších pracích, jako jsou například bezpečnostní střešní háky, kotvicí body pro osoby a břemena, ochrana proti pádům z oken, apod.

Práce na střeše
Střecha podtrhuje charakter budovy a protože je neustále vystavena útokům povětrnostních vlivů, musí být pravidelně kontrolována, udržována a opravována. Pro údržbářské práce na střechách představuje bezpečnostní střešní hák cenově výhodný a uživatelsky příjemný systém. Montuje se na střechy natrvalo, nevyžaduje údržbu a je kdykoliv po ruce jako prostředek pro zavěšení střešního žebříku nebo jako kotvicí bod pro prostředek osobního zajištění. Jestliže se mezi háky pomocí karabin zavěsí bezpečnostní lano (horolezecký princip), je možné se pohybovat po celé ploše střechy s jištěním. Bezpečnostní střešní háky téměř nejsou vidět a tedy nejsou rušivé z architektonického hlediska.


Normalizace
Bezpečnostní střešní háky se zkoušejí podle Evropské normy EN 517 jen na zatížení ve směru spádnice střechy dolů. Jejich montáž se provádí hlavně v blízkosti hřebene střechy. Pokud se pracovník na střeše pohybuje pod jejich úrovní, je jeho pohyb maximálně zajištěn, ale překročení hřebene dochází obvykle bezděčně a pád z pultové střechy do volného prostoru je pak nevyhnutelný. Proto pro vyšší bezpečnost pracovníků na střechách musíme počítat i s možným zatížením v opačném směru.
Zatěžovací zkoušky v tomto opačném směru ukazují, že střešní háky, které jsou pouze přibity hřebíky nebo přišroubovány, nenabízejí při tomto směru zatížení žádnou ochranu. Jsou sice přezkoušeny podle normy, ale jejich uchycení v těchto případech selhávají, jištěné osoby se zřítí a dojde k těžkým až smrtelným zraněním.
Evropská norma EN 517 pro zatížení v opačném směru zatím nestanovuje žádnou zkoušku, neexistuje žádná normalizovaná možnost kvalitativního rozlišování různých háků. Evropská normalizační grémia proto cítí potřebu jednat o začlenění pádu zkušebně přes hřeben do zkušebních požadavků normy. Bezpečnostní střešní háky budou v budoucnosti využívány jako kotvicí body pro lanové systémy i „stavebními laiky“ (například domovníky, obyvateli domu, televizními techniky).
Pro montážní firmu i pro projektanta tak vzniká – z hlediska lidského i právního – více než kritická situace, když se takový „stavební laik“ s důvěrou spolehne na zdánlivě bezpečný kotvicí bod a při pádu se pak těžce zraní nebo dokonce zahyne.

Bezpečné uchycení
S ohledem na výše uvedená rizika společnost nabízí LANEX a.s. v rámci svého programu prostředků osobního zabezpečení bezpečnostní střešní háky DAS 01, které splňují nejen kritéria EN 517 pro typ B (Bezpečnostní střešní háky) a EN 795 (Kotevní zařízení), ale i nadstandardní požadavek na bezpečnost při opačném zatížení střešního háku přes hřeben nebo za hranu pultové střechy.
Hlavní rozdíl od stávajících bezpečnostních střešních háků spočívá ve způsobu uchycení. Jestliže se dosavadní střešní háky kotví jen pomocí šroubů nebo hřebíků – a někdy dokonce jen v bednění a laťoví – pak montáž tohoto systému využívá navíc další bezpečnostní prvek připevněný k nosné konstrukci krovu. Nerezový plechový hák DAS 1 se ke střešní krokvi kromě čtyř hřebíků a jednoho vrutu připevňuje i patentovanou ocelovou bezpečnostní smyčkou, která zajišťuje splnění požadavků dynamické zkoušky i v opačném směru.
Montáž smyčky je jednoduchá a správné zajištění může být bezprostředně zkontrolováno prvním pohledem (ovinutí lanové smyčky kolem krokve). Tím je dosaženo maximální montážní bezpečnosti a možnosti případného zatěžování ve všech směrech. Příslušné zatěžovací zkoušky byly provedeny pod dohledem TÜV a obdržely certifikát TÜV.

1) autor je zároveň lektorem školení pro práce ve výškách a soudním znalcem v oboru bezpečnost práce ve stavebnictví
Autor: Radomil Matýsek
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II

Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek

S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick

Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek

Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT

Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek