e-shop RENOMAG
Dnes je 17.12. – svátek slaví Daniel

BATEMAG – nová značka kráčivých rypadel i na našem trhu

Zveřejněno: 7. 9. 2011

Poměrně ustálené spektrum dodavatelů v oblasti kráčivých rypadel rozčeřila dodávkou prvního stroje značky BATEMAG plzeňská firma BC Stavo, s.r.o., další stroje této značky na naše trhy jsou rozjednány.

Důvod orientace na BATEMAG je zajímavý: Na začátku 3. tisíciletí ukončila firma Schaeff svoji výrobu i vývoj kráčivých rypadel poté, co byla převzata koncernem Terex. Tamní výroba tohoto druhu rypadel požívala sice na jedné straně výhody rozsáhlé unifikace s ostatními rypadly Terex-Schaeff, na druhé straně byla jejich konstrukce nutností této unifikace zatížena. Nabídka kráčivých rypadel se poté zúžila u nás na tři značky.

Výpadek značky Schaeff v této oblasti záhy nahradila firma BC Stavo nabídkou nového specializovaného italského výrobce sídlícího nyní v severoitalském Scannabue. Jedná se o firmu OSMA snc., která svá rypadla nabízí pod značkou BATEMAG.

Konstrukce rypadel BATEMAG těží z výhody, že není zatížena potřebou využít nějakou stávající výrobní základnu, ale naopak vybavení továrny je úzce podřízeno potřebám výroby zcela nově vyvinutých rypadel.

První P70 do ČR byl letos dodán firmě Senea s.r.o.
ve Spáleném Poříčí
První P70 do ČR byl letos dodán firmě Senea s.r.o. ve Spáleném Poříčí

Čtyři modifikace

Momentálně nabízíme čtyři velikostní typorozměry kráčivých rypadel BATEMAG a jeden odvozený typ speciálního pásového rypadla. Všechny tyto promyšleně řešené stroje používají hydraulické komponenty firmy Bosch-Rexroth.

Důmyslné zakrytování hadic a trubek na jedné straně snižuje riziko jejich poškození, na druhé straně brání vtlačování bláta pod kryty a tak jejich poškozování. Praktici oceňují nadprůměrně dobrý přístup při údržbě, ať už po otevření dílčích kapot, tak po odklopení kabiny. Již ve standardu je k dispozici množství hydraulických vývodů pro ovládání běžných i speciálních příslušenství.

Nejmenší stroj typu P40 o hmotnosti 4 000 kg využívá hnací dieselmotor Kubota. Jinak má všechny prvky moderních velkých „kráčivek”: poháněná kola, teleskopickou násadu, komfortní kabinu s joystickovým ovládáním.

Nejmenší stroj typu P40
Nejmenší stroj typu P40

Střední typ P70 o hmotnosti 8 300 kg je poháněn motorem Perkins a opět hydraulickým systémem firmy Rexroth. Nabízí se v provedení s pohonem dvojice kol nebo se čtyřmi velkými hnacími koly. Mohutný banánový výložník má možnost dobrého nakrčení a tak dosažení malého rádiusu otáčení nejen vzadu, ale i vpředu.

Batemag P70 je na svazích ve svém
živlu
Batemag P70 je na svazích ve svém živlu

První stroj P70, vybavený náplní biologicky odbouratelných maziv, byl dodán letos firmě Senea s.r.o. ve Spáleném Poříčí na jižním Plzeňsku, kde je nasazován na speciální zemní práce ve vodohospodářsky citlivých oblastech.

Použitím silnějšího motoru Perkins a jiné hydrauliky se mění P70 na typ P88 o základní hmotnosti 9 000 kg. Je určen pro náročnější zákazníky s požadavky na vyšší rypné síly a bagrovací výkon.

Kráčivé rypadlo P70 s pohonem
dvojice kol
Kráčivé rypadlo P70 s pohonem dvojice kol

Nejtěžším modelem je typ P100, dodávaný rovněž s pohonem dvou nebo čtyř kol. Svojí základní hmotností 11 000 kg patří k velkým kráčivým rypadlům. Kromě stejných technických fines jako mají zmíněné typy P70 a P100 je zde motor Perkins seřízen na výkon 106 kW. Svojí rypnou silou a výkonem při těžbě jej lze srovnat i s dříve používanými legendárními kráčivými rypadly Broyt X20-X21 s tuhým podvozkem, zde již samozřejmě s výhodami moderního speciálního podvozku. Hydraulický výkon a stabilita tohoto stroje umožňuje jeho použití i s nejnáročnějším příslušenstvím, jako jsou lesní harvestorové hlavice, skalní frézy atd.

I nejtěžší model P100 je vhodný pro náročné terény
I nejtěžší model P100 je vhodný pro náročné terény

Speciální minirypadlo

Odvozeným strojem ze zmíněného kráčivého rypadla P40 je pak speciální pásové minirypadlo pro práci na březích vodních toků a ploch a práci ve vodě, zejména v potocích a menších kanálech – typ OMB 220-40. Jeho dlouhý pontonový pásový podvozek zajištuje bezproblémovou jízdu a práci v křovinách, rákosí, v bahně a ve vodě. Jedná se o dosud chybějící velikost speciálního minirýpadla, vhodného pro údržbu potoků, melioračních aj.kanálů atd.

Speciální pásové minirypadlo OMB
220-40 se používá pro práci na
březích vodních toků a ve vodě
Speciální pásové minirypadlo OMB 220-40 se používá pro práci na březích vodních toků a ve vodě

Rozsáhlé příslušenství

Veškerá rypadla BATEMAG (a nejen ta) může firma BC Stavo vybavit rozsáhlým sortimentem příslušenství. Kromě lžic různého určení a šířek pak osvědčenými bouracími kladivy ALL-KOR, adaptéry pro likvidaci křovin (výroba rovněž firmou OSMA), skalními a pařezovými frézami a dalšími zařízeními.

O stroje BATEMAG se firma BC Stavo postará díky vyškolenému servisu a systému dodávek náhradních dílů. Bez zajímavosti rozhodně nejsou ani vysoce příznivé ceny strojů BATEMAG, které tyto moderní stroje s plnou tovární zárukou přibližují firmám, které se dosud zajímaly o pořízení několik let používaných kráčivých rypadel dosud známých značek.

Autor: Martin Čížek
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Poslední jízda? Naopak. Pásové rypadlo Liebherr R 901 z roku 1968 se vrátilo na scénu

Zveřejněno 11.12. Na staveništi v regionu Münsterland se nedávno odehrál výjimečný moment: vedle sebe se tam potkala dvě pásová rypadla Liebherr, která dělí více než půl století technického vývoje. Na jedné straně pečlivě zrenovovaný Liebherr R 901 z roku 1968… celý příspěvek

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek