Dnes je 7.5. – svátek slaví Stanislav

Autodoprava před půl stoletím (6. část)

Zveřejněno: 7. 2. 2016

Seriál o historii autodopravy dnešním pokračováním končí. V posledním díle seriálu mají první abecedně uspořádané značky původ v Evropě, zatímco druhá polovina vozidel patří americkým producentům, dnes již často zapomenutým. Zajímavostí je poměrně častý výskyt trambusových budek a hasičských úprav.

TAM 190 T15, (1970), řadový šestiválec 190/140 (k/kW) 11,6 l

V posledním díle našeho seriálu se sluší připomenout hlavní zdroj informací a snímků, jímž byla publikace 1000 Trucks H. G. Isenberga, vyd. Naumann & Göbel, Kolín. Omlouváme se těm čtenářům, kteří nenašli v seznamu svoji oblíbenou „zapomenutou značku”. Snažili jsme se vybrat alespoň ty největší výrobce nákladních vozidel z druhé poloviny minulého století.

TAM

Firma TAM pochází z někdejší Jugoslávie. Zkratka výrobního závodu, založeného na spolupráci se společností Magirus-Deutz, vznikla z označení Tovarna Automobilova Maribor. V 60. letech se zde vyráběly nejen vzduchem chlazené licenční motory KHD, ale zčásti i motory Perkins.

Tatra

Nákladní vozidla se značkou Tatra se vyrábějí od roku 1919. Dodnes patří Tatra k pojmům v oblasti originálních koncepcí podvozků nákladních vozů. Připomeňme jen legendární Tatru 111 či řadu 138/148. Z tatrovácké konstrukční kanceláře pochází nejen páteřový rám, ale i kyvné polonápravy či vzduchem chlazené motory. Vozy s pohonem všech kol se osvědčily nejen v armádním nasazení, ale i ve stavebnictví. Spolehlivě pracovaly jak na českých stavbách, tak i v tvrdých podmínkách v zahraničí, jako v případě znázorněného vozu, který sloužil ještě nedávno v jednom z chorvatských kamenolomů.

Tatra 138 (1975), vidlicový osmiválec 180/132 (k/kW) 11,8 l
Tatra 138 (1975), vidlicový osmiválec 180/132 (k/kW) 11,8 l

Vanaja

Finské nákladní automobily jsou povětšinou známé z okruhových závodů. Typ Vanaja 690, jehož snímek byl pořízen na ruské hranici u Murmaňska v roce 1961, představuje ovšem speciál pro svoz dřeva. Vozidla totožného konstrukčního základu byla od roku 1967 známa jako Sisu. Tato finská společnost se záhy „ukryla” pod střechu značky Renault. Nadále však vystupuje jako samostatný podnik.

Vanaja 690 (1961), řadový vznětový šestiválec 190/140 (k/kW) 11,1 l
Vanaja 690 (1961), řadový vznětový šestiválec 190/140 (k/kW) 11,1 l

Volkswagen

V zemi neomezených možností se v šedesátých letech minulého století vyvinula generace nadšených konstruktérů, kteří postavili „nemožné” na kola. Jako příklad poslouží speciální plošinový přepravník. Dávkování plynu a ovládání brzdy i spojky byly na metry vzdáleny od motoru umístěného v zádi. K pohonu vybrali tvůrci motor VW s protilehlými válci.

VW Baja Spezial (1969), 70/51 (k/kW), čtyřválec typu Boxer 1,5 l
VW Baja Spezial (1969), 70/51 (k/kW), čtyřválec typu Boxer 1,5 l

Volvo

Kapotový typ Volvo N88 patřil vedle svého trambusového protějšku k úspěšným typům švédské značky. V rozmezí let 1965 a 1973 bylo prodáno 20 142 nákladních vozů N88. Tento typ se osvědčil jako výkonný pomocník při stavebních pracích i jako tahač. Vůz mohl být vybaven měničem točivého momentu, který byl zárukou plynulé manipulace s vozidlem na stavbách.

Volvo N88 (1973), 263/191 (k/kW), řadový přeplňovaný šestiválec 9,6 l
Volvo N88 (1973), 263/191 (k/kW), řadový přeplňovaný šestiválec 9,6 l

Walter

První nákladní vůz značky Walter opustil výrobní halu v Long Islandu (New York) již v roce 1910. V třicátých letech získaly těžké stavební stroje s mohutnou přídí neobvykle vysunutou před přední nápravu značnou popularitu. Ve výrobním programu byly i požární verze.

Walter Firecoach (1975), řadový šestiválec 240/176 (k/kW) 12,4 l
Walter Firecoach (1975), řadový šestiválec 240/176 (k/kW) 12,4 l

Ward LaFrance

Firma Ward LaFrance byla založena jako součást velké rodiny LaFrance. Porovnáme-li oblé tvary vozidel LaFrance americké konstrukce s přímočarostí budek vozů evropské mateřské společnosti, nebudeme pochybovat o jisté rivalitě, která panovala mezi oběma firmami.

Ward LaFrance Ambassador (1970), řadový šestiválec 335/246 (k/kW) 14,0 l
Ward LaFrance Ambassador (1970), řadový šestiválec 335/246 (k/kW) 14,0 l

Western Star

Nejvýkonnější americké vozy 70. let pro stavbaře měly původ u koncernu White. Pod obrovskými kapotami byly umístěny mohutné vidlicové dvanáctiválce. Western Star Construktor se mohl pochlubit jen desetiválcem. Koncern White se stal po letech součástí společnosti Volvo.

Ward LaFrance Ambassador (1970), řadový šestiválec 335/246 (k/kW) 14,0 l
Ward LaFrance Ambassador (1970), řadový šestiválec 335/246 (k/kW) 14,0 l

White Freightliner

A je tu další americký rekordman, tentokrát ovšem s trambusovou budkou, zato však s motorem výkonu 750 k. Extrémně výkonný dravec spatřil světlo světa v roce 1975. Hřmotný motor byl opatřen vstřikováním nitrometanolu a dvěma turbodmychadly.

White Freightliner Puller (1976), řadový šestiválec 750/551 (k/kW) 14,8 l
White Freightliner Puller (1976), řadový šestiválec 750/551 (k/kW) 14,8 l

Young Pumper

V roce 1970 začala firma Young ve městě Lancaster u New Yorku se zakázkovou výrobou požárních vozidel. Jejich vysokou kvalitu, a tedy i životnost, dokazuje snímek vozu pořízený v roce 2003 na východním pobřeží USA. Vozidlo v akci bylo vyrobeno v roce 1979. Výkon hasicího zařízení je 4800 litrů za minutu při tlaku 8 bar.

Young Pumper (1979), řadový vznětový šestiválec 290/213 (k/kW) 12,8 l
Young Pumper (1979), řadový vznětový šestiválec 290/213 (k/kW) 12,8 l
Autor: Vlastislav Tůma
Foto: Archiv autora
 

Nové

Inovace v podání METSO: Speciální sklápěcí korba pro vozidla v lomech

Zveřejněno 5.5. Podíváme se do německé společnosti Röhrig Granit, která se dlouhodobě zabývá těžbou a zušlechťováním přírodního kamene a minerálů. Společnost řešila, jak optimalizovat náklady v lomech při odvozu odstřelené horniny na korbách dumperů a rozhodla se… celý příspěvek

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek