I tentokrát budou převládat evropské značky. V závěru stručně připomeneme i kulaté výročí Škody. I v tomto pokračování prezentujeme nákladní vozidla kategorie N2/N3, která opustila montážní linky i mnohých dnes již zapomenutých výrobců v letech 1950 až 1970. Hlavním zdrojem informací a snímků je publikace 1000 Trucks H. G. Isenberga.
Peterbilt
Jako zkušený obchodník se dřevem a zároveň majitel největší firmy na rozvoz dřeva na západním pobřeží Ameriky věděl T. C. Petermann velmi dobře, jak má být vybaven nákladní automobil na svoz dřeva. V roce 1938 vyjely z montážní haly první vozy značky Peterbilt. Když v roce 1947 T. C. Petermann zemřel, prodala jeho žena svůj podíl prezidentu Pacific Car Company Paulu Pigottovi, jehož společnost patřila k nejvýznamnějším výrobcům železničních vagonů v Americe. Značka však nezanikla. Naopak. S názvem Peterbilt byla i později spojena žádaná atraktivní vozidla. Zobrazený domíchávač betonu byl pýchou každé betonárky. V roce 1958 se značka stala součástí koncernu Paccar.
Praga
Zrod význačné české automobilky je spojen s podpisem smlouvy o zřízení „Pražské továrny na automobily” mezi Českomoravskou továrnou na stroje a firmou František Ringhoffer. To se událo v roce 1907. Za dva roky na to přijal podnik název Praga. Již v roce 1911 se v konkurenčním testu přesvědčivě uvedl užitkový automobil s přívěsem typu V. Následovala celá řada kolových vozidel reprezentovaná typy N, RV, AV či RN. Typ RN (rychlý nákladní) patřil k nejúspěšnějším předválečným vozům. V roce 1944 opouští montážní linku již dvanáctá série. Automobilovou techniku, které věnujeme prostor v našem seriálu, však prezentují mladší vozidla. Nezbývá, než konstatovat, že výroba v „pragovce” byla definitivně ukončena v období nástupu nové legendy, Pragy V3S. Tento typ zůstal ve výrobě rekordní dobu jako jedno z nejlepších vozidel s pohonem všech kol, ovšem již nikoliv v původních halách. Výroba „vétřiesky” začala v roce 1958 spolu s odvozeným typem S5T v letňanské Avii.
Renault
K tradičnímu francouzskému výrobci patří kromě silničních dopravních prostředků i vozidla zcela netradiční koncepce. Jako představitele těchto typů jsme vybrali „kolejový automobil”. Motorová vozidla na kolejích dodnes neztratila na významu. Zkušební vozidlo vyjelo z montážní haly v roce 1949. Na snímku je modernizovaný typ autobusu na kolejích, na jehož koncepci se – stejně jako na stavbě prototypu – podílel Michelin. Hlavní předností „vlaku jedoucího na vzduchu” byla tichá jízda bez vibrací.
Robur
Robur Garant patřil nejen u nás, ale i ve všech bývalých „socialistických” zemích k velmi populárním. V Německu dobýval trhy pochopitelně jen na území bývalé NDR. Oproti vozidlům z nedalekého Stuttgartu neměl Garant příliš velkou šanci na to, aby získal popularitu i ve Spolkové republice. Typ z roku 1957 představoval praktické skříňové vozidlo, u nás dobře známé z oblasti rozvážkové služby. Garant dosahoval největší rychlosti 80 km/h.
Scammell
Konec války s sebou přinesl obrovský hlad po robustních tahačích, které by mohly plnit i další úkoly. Scammel Showtrack byl dobře znám u cirkusových společností, kde sloužil nejen jako tahač až tří přívěsů, ale i jako „elektrárna”. (Výkonný generátor byl umístěn v zadní části vozu.) Hnací sílu dodával na poháněná kola vznětový motor Gardner. Díky výkonným tahačům a vozidlům pro těžkou dopravu si britská firma Scammell zajistila pevnou pozici na ostrově. Scammell vyzbrojil britské ozbrojené síly nákladními a užitkovými vozy a adaptoval ve válečné době i několik typů pro dálkovou přepravu v civilním sektoru.
Scania
Od roku 1900 vyráběla společnost Scania Maskinenfabrik AB v Malmö jízdní kola a motocykly. O tři roky později opouští montážní halu první lehký nákladní automobil. K význačným událostem v dějinách Scanie patří spojení se společností Vabis. V roce 1949 se objevují první legendární typy označené jako řada „40” a „60”. Díky ceněné solidní konstrukci zaznamenával zejména L60 velké prodejní úspěchy.
Vzácnou podívanou skýtá perfektně zrestaurovaný typ z roku 1970. Základní verze typové řady LT se objevila již v roce 1959. Typová řada pokračovala až do roku 1980. S celkovou hmotností od 12,6 do 22 tun byly první vozy vybaveny nejprve motory výkonu 165 k bez turbodmychadla. Od roku 1961 byl přeplňováním výkon zvýšen na 205 k. Na konci výrobního cyklu dosahoval výkon šestiválce již úctyhodných 305 k se stejným blokem motoru.
Steyr-Daimler
Paralelně s vývojem malých silničních vozidel se skupina konstruktérů pod vedením Dipl. Ing. Ericha Ledwinky věnuje terénním vozidlům s pohonem všech kol. Výsledkem je kupř. typ Haflinger. Pod tímto názvem si razil nejmenší z užitkových vozidel značky Steyr-Daimler-Puch cestu za úspěchem v mnoha zemích. Trpaslík sjížděl z montážní linky automobilky ve Štýrském Hradci v letech 1959 až 1974.
Po vyrobení zhruba 20 000 exemplářů jej střídá větší Pinzgauer 710, následuje typ 712 se zdvojenou zadní nápravou. Pinzgauer byl ve výrobním programu v letech 1971 až 2000 a objevil se tedy ve verzi 4 × 4 i 6 × 6 s motorem s protilehlými válci.
Škoda
Škoda si letos připomíná 120 let existence. Počátek automobilky Škoda se datuje ke konci roku 1895, kdy v prosinci zahájili průkopníci mobility Václav Laurin a Václav Klement v Mladé Boleslavi výrobu. Nejprve to byla jízdní kola značky Slavia a o čtyři roky později začala firma L&K s výrobou motocyklů, od roku 1905 i automobilů. Posuňme se však o půl století do námi sledovaného období, kdy dochází k mnohým nepředloženým „kotrmelcům” v organizaci našeho strojírenství.
Vzniká kolos Automobilové závody národní podnik, Mladá Boleslav. Pod AZNP organizačně spadala jak Avia, tak „nové” výrobní závody – tak tomu bylo až do září 1952, kdy se nové podniky dočasně osamostatnily. K 1. lednu 1953 kupř. oficiálně vznikla samostatná automobilka Liberecké automobilové závody (LIAZ) se sídlem v Rýnovicích. Pohnutou historii má i produce nákladních vozidel řady Škoda 706 R, která navázala na předchozí typovou řadou Škoda 706 (1939 až 1943).