TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 12.9. – svátek slaví Marie

Autodoprava před půl stoletím (5. část)

Zveřejněno: 29. 12. 2015

V dalším pokračování našeho seriálu o nákladních vozidlech konce minulého století se blížíme již k poslednímu písmenu abecedy. Dnes tedy navazujeme na čtvrtou část, kterou jsme otiskli v č. 4/2015 magazínu Stavební technika.

Peterbilt 351 Mixer (1960), 220/162 (k/kW), řadový šestiválec Cummins 12,2 l

I tentokrát budou převládat evropské značky. V závěru stručně připomeneme i kulaté výročí Škody. I v tomto pokračování prezentujeme nákladní vozidla kategorie N2/N3, která opustila montážní linky i mnohých dnes již zapomenutých výrobců v letech 1950 až 1970. Hlavním zdrojem informací a snímků je publikace 1000 Trucks H. G. Isenberga.

Peterbilt

Jako zkušený obchodník se dřevem a zároveň majitel největší firmy na rozvoz dřeva na západním pobřeží Ameriky věděl T. C. Petermann velmi dobře, jak má být vybaven nákladní automobil na svoz dřeva. V roce 1938 vyjely z montážní haly první vozy značky Peterbilt. Když v roce 1947 T. C. Petermann zemřel, prodala jeho žena svůj podíl prezidentu Pacific Car Company Paulu Pigottovi, jehož společnost patřila k nejvýznamnějším výrobcům železničních vagonů v Americe. Značka však nezanikla. Naopak. S názvem Peterbilt byla i později spojena žádaná atraktivní vozidla. Zobrazený domíchávač betonu byl pýchou každé betonárky. V roce 1958 se značka stala součástí koncernu Paccar.

Praga

Zrod význačné české automobilky je spojen s podpisem smlouvy o zřízení „Pražské továrny na automobily” mezi Českomoravskou továrnou na stroje a firmou František Ringhoffer. To se událo v roce 1907. Za dva roky na to přijal podnik název Praga. Již v roce 1911 se v konkurenčním testu přesvědčivě uvedl užitkový automobil s přívěsem typu V. Následovala celá řada kolových vozidel reprezentovaná typy N, RV, AV či RN. Typ RN (rychlý nákladní) patřil k nejúspěšnějším předválečným vozům. V roce 1944 opouští montážní linku již dvanáctá série. Automobilovou techniku, které věnujeme prostor v našem seriálu, však prezentují mladší vozidla. Nezbývá, než konstatovat, že výroba v „pragovce” byla definitivně ukončena v období nástupu nové legendy, Pragy V3S. Tento typ zůstal ve výrobě rekordní dobu jako jedno z nejlepších vozidel s pohonem všech kol, ovšem již nikoliv v původních halách. Výroba „vétřiesky” začala v roce 1958 spolu s odvozeným typem S5T v letňanské Avii.

Praga S5T (1966), 140/103 (k/kW), řadový šestiválec 8,0 l
Praga S5T (1966), 140/103 (k/kW), řadový šestiválec 8,0 l

Renault

K tradičnímu francouzskému výrobci patří kromě silničních dopravních prostředků i vozidla zcela netradiční koncepce. Jako představitele těchto typů jsme vybrali „kolejový automobil”. Motorová vozidla na kolejích dodnes neztratila na významu. Zkušební vozidlo vyjelo z montážní haly v roce 1949. Na snímku je modernizovaný typ autobusu na kolejích, na jehož koncepci se – stejně jako na stavbě prototypu – podílel Michelin. Hlavní předností „vlaku jedoucího na vzduchu” byla tichá jízda bez vibrací.

Renault La Micheline II (1952), 220/162 (k/kW), řadový šestiválec 6,8 l
Renault La Micheline II (1952), 220/162 (k/kW), řadový šestiválec 6,8 l

Robur

Robur Garant patřil nejen u nás, ale i ve všech bývalých „socialistických” zemích k velmi populárním. V Německu dobýval trhy pochopitelně jen na území bývalé NDR. Oproti vozidlům z nedalekého Stuttgartu neměl Garant příliš velkou šanci na to, aby získal popularitu i ve Spolkové republice. Typ z roku 1957 představoval praktické skříňové vozidlo, u nás dobře známé z oblasti rozvážkové služby. Garant dosahoval největší rychlosti 80 km/h.

Scammell

Konec války s sebou přinesl obrovský hlad po robustních tahačích, které by mohly plnit i další úkoly. Scammel Showtrack byl dobře znám u cirkusových společností, kde sloužil nejen jako tahač až tří přívěsů, ale i jako „elektrárna”. (Výkonný generátor byl umístěn v zadní části vozu.) Hnací sílu dodával na poháněná kola vznětový motor Gardner. Díky výkonným tahačům a vozidlům pro těžkou dopravu si britská firma Scammell zajistila pevnou pozici na ostrově. Scammell vyzbrojil britské ozbrojené síly nákladními a užitkovými vozy a adaptoval ve válečné době i několik typů pro dálkovou přepravu v civilním sektoru.

Scammell Highwayman (1962), 120/88 (k/kW), řadový šestiválec 8,5 l
Scammell Highwayman (1962), 120/88 (k/kW), řadový šestiválec 8,5 l

Scania

Od roku 1900 vyráběla společnost Scania Maskinenfabrik AB v Malmö jízdní kola a motocykly. O tři roky později opouští montážní halu první lehký nákladní automobil. K význačným událostem v dějinách Scanie patří spojení se společností Vabis. V roce 1949 se objevují první legendární typy označené jako řada „40” a „60”. Díky ceněné solidní konstrukci zaznamenával zejména L60 velké prodejní úspěchy.

Vzácnou podívanou skýtá perfektně zrestaurovaný typ z roku 1970. Základní verze typové řady LT se objevila již v roce 1959. Typová řada pokračovala až do roku 1980. S celkovou hmotností od 12,6 do 22 tun byly první vozy vybaveny nejprve motory výkonu 165 k bez turbodmychadla. Od roku 1961 byl přeplňováním výkon zvýšen na 205 k. Na konci výrobního cyklu dosahoval výkon šestiválce již úctyhodných 305 k se stejným blokem motoru.

Scania-Vabis LT76 (1970), 205/151 (k/kW), řadový šestiválec 10,2 l
Scania-Vabis LT76 (1970), 205/151 (k/kW), řadový šestiválec 10,2 l

Steyr-Daimler

Paralelně s vývojem malých silničních vozidel se skupina konstruktérů pod vedením Dipl. Ing. Ericha Ledwinky věnuje terénním vozidlům s pohonem všech kol. Výsledkem je kupř. typ Haflinger. Pod tímto názvem si razil nejmenší z užitkových vozidel značky Steyr-Daimler-Puch cestu za úspěchem v mnoha zemích. Trpaslík sjížděl z montážní linky automobilky ve Štýrském Hradci v letech 1959 až 1974.

Po vyrobení zhruba 20 000 exemplářů jej střídá větší Pinzgauer 710, následuje typ 712 se zdvojenou zadní nápravou. Pinzgauer byl ve výrobním programu v letech 1971 až 2000 a objevil se tedy ve verzi 4 × 4 i 6 × 6 s motorem s protilehlými válci.

Pinzgauer 712 (1971), 87/64 (k/kW), čtyřválec boxer 2,5 l
Pinzgauer 712 (1971), 87/64 (k/kW), čtyřválec boxer 2,5 l

Škoda

Škoda si letos připomíná 120 let existence. Počátek automobilky Škoda se datuje ke konci roku 1895, kdy v prosinci zahájili průkopníci mobility Václav Laurin a Václav Klement v Mladé Boleslavi výrobu. Nejprve to byla jízdní kola značky Slavia a o čtyři roky později začala firma L&K s výrobou motocyklů, od roku 1905 i automobilů. Posuňme se však o půl století do námi sledovaného období, kdy dochází k mnohým nepředloženým „kotrmelcům” v organizaci našeho strojírenství.

Vzniká kolos Automobilové závody národní podnik, Mladá Boleslav. Pod AZNP organizačně spadala jak Avia, tak „nové” výrobní závody – tak tomu bylo až do září 1952, kdy se nové podniky dočasně osamostatnily. K 1. lednu 1953 kupř. oficiálně vznikla samostatná automobilka Liberecké automobilové závody (LIAZ) se sídlem v Rýnovicích. Pohnutou historii má i produce nákladních vozidel řady Škoda 706 R, která navázala na předchozí typovou řadou Škoda 706 (1939 až 1943).

Škoda 706 R (1945–1958), 135/99 (k/kW), řadový šestiválec 11,8 l
Škoda 706 R (1945–1958), 135/99 (k/kW), řadový šestiválec 11,8 l
Autor: Vlastislav Tůma
Foto: Archiv autora
 

Nové

Fascinace má jméno SANY: Výroba strojů je jako z jiné galaxie

Zveřejněno 11.9. V elitní společnosti deseti nejobdivovanějších firem v Číně se značka SANY loni objevila již počtrnácté. V anketě, pořádané prestižním ekonomickým magazínem Fortune China, dokonce obsadila pozici ve výběru All-Star, což se žádnému jinému výrobci… celý příspěvek

Bobcat představuje letní úklidovou výbavu pro každé prostředí

Zveřejněno 9.9. Léto je pro krajináře, správce objektů a poskytovatele služeb obdobím intenzivní práce. Bobcat to ví, proto přináší rozšířenou nabídku strojů a přídavných zařízení, která zvládnou úkoly od úklidu veřejných prostranství přes péči o zeleň až po opravy… celý příspěvek

Komatsu zjišťuje zájem o 7,5tunové kolové rypadlo PW75 zkonstruované do měst

Zveřejněno 8.9. Práce ve stísněných podmínkách měst klade na stavební techniku stále vyšší nároky. Stroje musí být nejen výkonné, ale zároveň kompaktní, aby zvládly přesnou práci mezi zaparkovanými auty, veřejnými komunikacemi a podél budov, aniž by omezovaly… celý příspěvek