International Transtar
Označení Harvester mizí v roce 1970 z masky chladiče nejnovějších vozidel firmy International Harvester. Vozidla se totiž začínají vyrábět i v bývalých socialistických zemích. Vůz s originální nástavbou pochází sice z Mexika, ale americké originály se vyráběly i v Číně pod označením Jay Fong a v Sovětském svazu jako ZIS 150.
Isuzu
Jednoduchou konstrukcí si japonští výrobci nákladních vozidel získali důvěru ve svá vozidla nejen u domácích zákazníků, ale i u evropských producentů (Bedford). V zemích Afriky se často vozy opravovaly přímo na silnici. Servisní intervaly byly neznámým pojmem. Když „bedna” jede, je vše v pořádku. Vozidlo na snímku pořízeném v egyptské Káhiře bylo smontováno v roce 1979. Pochází z Turecka a během 25 let vystřídalo šest majitelů. Přestože patří do mladší kategorie, dovolili jsme si tuto kuriozitu zařadit do našeho seriálu.
Kaelble
Německá značka Kaelble nebyla ve své době žádným outsiderem. Vyvíjela dokonce vlastní motory. V letech 1950 až 1960 byly tahače Kaelble jedinečným nákladním vozem svého druhu. Typ K 415 Z zapojený v soupravě o celkové hmotnosti 27 t zdolával hladce desetiprocentní stoupání. Ve výrobním programu se začaly objevovat i mohutnější typy. Až se stotunovým návěsem si dokázal poradit i na podhorských silnicích typ Kaelble KD vybavený vznětovým předkomůrkovým osmiválcem.
Kenworth
Americká značka Kenworth se snažila udržet zákazníky originálním designem, který se příliš neměnil. Není divu, že i vozidla pozdějšího data výroby jsou podobná těm, která brázdila americké silnice před 50 lety. Podle přání zákazníka se mnohdy upravovala nejen vnitřní výbava včetně čalounění sedadel, odmrazovacího zařízení, ale i přední a boční zasklení.
Kraz
Výroba vozidel Kraz byla zahájena v roce 1966. Tři základní typové řady reprezentovaly na konci minulého století sovětský automobilový průmysl. Základní řadu tvořila stavební vozidla Kraz 256 se znakem náprav 6x4. Pro převoz dřeva na Sibiři byla určena řada 255-L a pod označením Kraz 258 se skrývaly těžké tahače. Ty byly určeny jak pro civilní, tak i vojenské nasazení v náročných terénech s provozem po nezpevněných vozovkách.
Kromhout
Od roku 1926 do roku 1961 vyráběla nizozemská firma v malých sériích autobusy a nákladní vozidla. K nim patřil kupř. tahač z roku 1955 vybavený anglickým vznětovým motorem Gardner. Jiné typy měly pod kapotou umístěny zážehové motory Hercules nebo Leyland. Těžké tahače určené pro naftová pole byly vybaveny motory Rolls Royce. Splynutí se společností Verheul v roce 1959 přineslo zánik původní značky.
Krupp
Populární německá značka patřila nejen oceli, ale i nákladním vozidlům. Po skončení války přesunul Krupp výrobu nákladních vozidel do Kulmbachu. Původní pivovar zde zřejmě nevyhovoval a výroba se záhy vrátila do Essenu. Oč více radosti vyvolala zdařilá restaurace legendárního tahače Mustang 801, o to méně nadšení vzbuzoval hlučný dvoudobý motor. Výrobu „dvoutaktů” Krupp opustil až v roce 1963. K nejvýkonnějším třístranným sklápěčkovým vozidlům patřila typová řada AK, s níž ovšem končí i výroba vozů značky Krupp.
Land Rover
Značka zasvěcená terénním vozidlům měla ve výrobním programu i typy, které sloužily zejména pro dopravu válečného příslušenství a vojenských zařízení. Land Rover dodával též i vozidla s trambusovou budkou vybavená zážehovým motorem. Tyto typy poskytovaly dostatek místa pro osádku i pro přepravu materiálu. U těchto „speciálů” byla zvýšena užitečná hmotnost. Patřily ovšem do nižší hmotnostní kategorie než vozidla uváděná u ostatních výrobců.
Liaz
Jablonecká automobilka patřila v době své největší slávy k úspěšným dodavatelům nákladních vozidel nejen pro tehdejší československé podnikatele, ale i pro mnohé zahraniční autodopravce. S Tatrou nedošlo během souběžné výroby nikdy ke vzájemné, byť částečné, unifikaci. Vozidla opouštěla montážní linku od roku 1951 do konce 70. let. Liaz MT vybavený vlastními vznětovými šestiválci byl dodáván do východoevropských zemí v letech 1968 až 1980.
Mack
Historie americké firmy Mack je spojena s vývojem a výrobou vlastních vznětových motorů určených pro těžká nákladní vozidla. V průběhu války patřil Mack k hlavním dodavatelům těžkých nákladních vozidel. První čtrnáctilitrová verze byla ještě bez přeplňování. To se objevuje běžně u motorů od roku 1961. U menších objemů se firma rozhodla pro kooperaci se švédskou značkou Scania-Vabis. Speciální verze tahače RL 700 pochází ze závodu Hayward. Typ RL se může pochlubit velkým počtem dílů z hliníkových slitin, což přispělo ke snížení vlastní hmotnosti vozidla.