V úvodu připomeňme, že značky, resp. typy, původem z amerického a evropského kontinentu, jsou seřazeny abecedně. Prezentovaná vozidla mají v rodném listě uveden modelový rok 1950 až 1975. Mnohé vozy, které představujeme, jsou zdařile zrestaurovanými originály. Zatímco se objevují první trambusové budky, vytrácejí se dvoudobé motory, které byly v oblibě ještě u mnohých poválečných značek. V popisech obrázků uvádíme na prvním místě výkon v koních, jak bylo tehdy běžné.
Fiat
Italský výrobce zůstává v oblasti nákladních vozidel poněkud v zapomnění. Není ovšem divu, když uvážíme, že dnes existuje specializovaná značka Iveco. Byl to ovšem právě Fiat, který do ní vložil největší vklad. V roce 1958 se objevil první těžký nákladní vůz značky Fiat vybavený přeplňovaným motorem. Typ NT z roku 1960 můžeme považovat za „předobraz” nákladních vozidel italské značky své doby. Obě přední nápravy byly řízené. Na snímku má vozidlo kromě mateřské firmy označení Iveco, čímž však restaurátor předběhl dobu. Jako první výplod spolupráce Fiat a Iveco můžeme označit skříňovou verzi vozu určeného pro převoz závodních automobilů. Vozidla byla licenčně vyráběna i v jiných zemích.
Foden
Do roku 1934 firma Foden patřila mezi výrobce parních strojů. Nové předpisy, které začaly platit v Anglii, znamenaly konec parních vozidel. Pod kapotami vozů značky Foden se postupně objevují motory Gardner, aby je záhy vystřídaly vznětové typy Rolls-Royce. Ke krasavcům anglické legendy patří pečlivě zrestaurovaný model S90.
Ford
Jestliže Transit patří k nejúspěšnějším užitkovým vozidlům značky, pak v oblasti těžkých nákladních automobilů si tradiční automobilový výrobce hledal obtížně místo na slunci. Ford si však nenechal ujít žádnou příležitost. Počátkem 70. let, kdy dopravci žádají stále výkonnější a větší vozidla, přichází na trh s řadou L Heavy Duty z montážní linky nového závodu Louisville.
Ford LaFrance
V prvním díle jsme se o vozidlech s přívlastkem LaFrance již zmínili, a to v případě dynamicky se rozvíjející značky American LaFrance, zaměřené na hasičské speciály. Výrobky s uvedeným přívlastkem nebyly v Americe ojedinělé. Tentokrát našel v Evropě inspiraci Ford. Typ LaFrance 950 s trambusovou budkou byl v roce 1957 vybaven jednoduchými světlomety. S postupnými úpravami se jako hnací jednotka objevil vidlicový osmiválec.
Freightliner
Od roku 1952 se trambusový Freightliner příliš neměnil. Koncepce přinášela mnoho výhod včetně velké nosnosti. Do konkurenčního boje s typy Peterbilt 359, Kenworth či International Harvester však přichází v sedmdesátých letech s kapotovanou verzí.
GAZ
Tato značka patří nejen osobním silničním a terénním vozidlům, ale i nákladní vozům. Připomeňme alespoň nejznámější typ GAZ/UAZ 69B. Vozidla byla vyráběna původně jen ve městě Gorgij (dnes znovu Nižnij Novgorod). Závod vznikl ve 30. letech za podpory amerického Fordu. Z válečných let jsou známé typy vybavené vidlicovými benzinovými osmiválci. Výroba typu 69B byla zahájena v roce 1955 zpočátku s logem GAZ, později UAZ, a to nejen v bývalém SSSR.
Glas
Firma Hans Glas GmbH, Dingolfing produkovala původně zemědělské stroje a od roku 1955 rozšířila výrobu o užitková vozidla. Počtem vyrobených jednotek Glas nepatřil sice k velikánům, pozoruhodný je ovšem design vozidel, která opouštěla montážní linku až do roku 1967. Z užitkových vozů nabízela německá firma Goggomobily. Méně známá jsou vozidla určená pro poštu.
GMC
Šedesátá léta minulého století zastihla vozidla GMC (součást General Motors) se zážehovými motory. V nejtěžších vozech dokonce najdeme i dvanáctiválce. Přechod na vznětové typy se odehrál později. Technikou GMC byly vybaveny mnohé požární sbory v USA. Typy GMC lehké a střední řady se jen v detailech lišily od koncernového Chevroletu.
Goliath
K jednomu z pilířů výrobního programu závodu Borgward v Brémách patřil dodávkový vůz, jehož produkce dosahovala i po druhé světové válce poměrně velkých čísel. Vzácně zachovalá tříkolka měla, na rozdíl od typu Tempo, poháněná zadní kola (motory Goliath). Na válkou zničených cestách si tento typ vedl lépe, zejména při plném zatížení. Největší rychlost u tříkolek dosahovala 65 km/h, užitečná hmotnost se pohybovala v rozmezí 750 až 900 kg.
Hanomag
Díky úspěchům ve výrobě traktorů si vytvořil hannoverský výrobce prostor pro další vývoj, a to zejména v oblasti dvoudobých vznětových motorů a v projektech vozidel pro dopravu osob. Prodejem těžkých tahačů získal Hanomag pár měsíců po skončení války finance do podnikové pokladny. Tahače vybavené motory o výkonu 74 kW (100 k) měly po technické stránce mnoho společných prvků s traktory. Desítky dopravců rozvážejících uhlí a stavební materiál, ale i mnoho cirkusových společností, využívaly k tažení třicetitunových souprav po chatrných silnicích tahače z Hannoveru.
Hendrickson
Rodinná firma Hendrickson měla sídlo v Chicagu a je jedním z nejstarších výrobců nákladních automobilů v Americe. Již v roce 1900 montuje Magnus Hendrickson první vůz s označením Lauth-Juergens. Od roku 1913 nabízí těžká nákladní a speciální vozidla. Ta dodává ještě v posledních desetiletích minulého století.
Henschel
Historie výroby parních strojů společnosti Henschel sahá do prvních desetiletí dvacátého století. Obchody s lokomotivami se však záhy přestaly dařit a od roku 1925 rozšiřuje rodinná firma v Kasselu výrobní program o silniční vozidla. Ta první se zdokonaleným parním generátorem. S experimenty společnost nepřestala ani v druhé polovině minulého století. Tak byl kupř. v roce 1951 udivenému publiku předveden dvoumotorový typ Henschel HS 190 S.
Chevrolet
V roce 1947 překvapil Chevrolet příznivce značky novou koncepcí svých vozidel. Záhy se objevuje další, pro Ameriku typický design, a to u typu Hot Rod. Poctivých 420 koní pod kapotou pohánělo aerodynamický pikap, který dnes vyvolává nostalgické vzpomínky na americký styl padesátých let. Slušný výkon dodával na zadní kola vozidla hmotnosti 1 800 kg vidlicový osmiválec.
IFA
Závod IFA z Ludwigsfelde nabízel robustní vozidla s dlouhou životností. Třístranné sklápěče byly vybaveny pohonem všech kol. Výroba v tisícových sériích pro vojenský i civilní sektor skončila až se sjednocením Německa. Zatímco pětitunka IFA W50 z roku 1965 byla ještě vybavena motorem výkonu 74 kW (100 k), v roce 1967 se objevily první čtyřválce s výkonem 92 kW.
International Harvester
Společnost Intenatioal Harvester patří v oboru traktorů a nákladních vozidel k nejstarším výrobcům v Americe. První nákladní vůz opustil výrobní halu v roce 1907. Do té doby byla společnost zaměřena na produkci zemědělského nářadí. Po druhé světové válce se objevují vozidla a technologie této firmy v mnohých zemích světa. Patří k nim kupř. i ruský, resp. sovětský, ZIL. Americké vozy se vyráběly i v Číně pod označením Jay Fong. V nabídce nechyběla ani požární vozidla. Mnohá z nich byla určena pro letištní provoz.