Dnes je 7.5. – svátek slaví Stanislav

Patnáct let společnosti KOBIT s.r.o.

Zveřejněno: 22. 8. 2006

Společnost KOBIT s.r.o., významný výrobce a prodejce strojů pro opravy a výstavbu asfaltových silnic, techniky pro letní i zimní údržbu komunikací, komunální čistící techniky, techniky pro svoz odpadů, transportní techniky pro přepravu asfaltových směsí, topných olejů, pohonných hmot a nebezpečných látek, staví na schopnostech svých inženýrů i řemeslníků a daří se jí prosazovat nejen u nás, ale i v Evropě a Asii. Nejen to jsme se dozvěděli od ředitele společnosti Jaroslava Nožičky.


Obr. 1: zametací vůz KOBIT K 3,5 na podvozku Mercedes Unimog

Zázemí

Již od svého vzniku v roce 1991 se KOBIT stal významnou výrobní a obchodní společností. Na začátku nebyl tak široký sortiment, teprve vybudování vlastního zázemí v Jičíně v roce 1996 umožnilo rozvíjet výrobní možnosti společnosti. V roce 1998 to byla nová svařovna a lakovna, o rok déle kanceláře. V současné době probíhá výstavba nové haly, která umožní další rozšíření řemeslné základny. Spolu s tímto krokem se zlepší podmínky i pro vývojové pracovníky.

Podle slov Jaroslava Nožičky by bez vybudování vlastního zázemí jen stěží dosáhli dnešní pozice. Mimochodem v loňském roce zaujal Jaroslav Nožička 8. místo v žebříčku TOP 10 manažerů ČR. Výkyvy v poptávce lze vykrýt šíří sortimentu, ale výkyvy v nájemních vztazích mohou firmu silně zasáhnout.


Obr. 2: Zametač KOBIT K 6 na podvozku Mercedes Benz Atego

Čísla

Nyní KOBIT zaměstnává celkem na 150 lidí, z toho 85 v jičínském závodě. Uživit takové množství lidí se vedení společnosti KOBIT s.r.o. daří, meziročně narůstá produkce, zvyšuje se přidaná hodnota a export. Pokud v roce 2002 činil obrat 360 mil. Kč a export se podílel 24 %, pak v roce 2005 to bylo již 570 mil. Kč a export zaujal 34 %. Hodnoty exportu se vztahují pouze na vlastní výrobu společnosti KOBIT s.r.o., nezahrnují prodej podvozků apod.

Inovace, vývoj, export

Obchod v zahraničí s sebou nese určitá rizika, včetně dlouhé návratnosti investic, ale zároveň otevírá nové možnosti a eliminuje dříve zmíněné výkyvy. Společnost KOBIT s.r.o. má své dceřiné společnosti na Slovensku, v Maďarsku, Rusku a Rakousku. Může se pochlubit dvěma zrealizovanými obchody do Asie, zkouší to i v Číně, vzdálených oblastech Ruska, ale stranou nenechává ani pobaltské republiky. Východní trhy jsou zajímavé, ale z hlediska technického rozvoje je důležitý i vyspělý západní trh. KOBIT se samozřejmě nemůže rovnat mnohem déle fungujícím firmám, nemá tak širokou servisní síť, ale má české hlavy a ruce. Dokáže vyvíjet speciální stroje na zakázku.

Jedním z příkladů je speciální rozmrazovací postřikovač, který KOBIT vyvíjí ve spolupráci s německou firmou DAMANN (specialista pro postřiky v zemědělství) pro armádu ČR. Unikátní stroj přesně dávkuje rozmrazovací přípravek v šíři 25 metrů a umožňuje tak bezprostřední vzlet a bezpečné přistání stíhaček i za velmi nepříznivých podmínek.

Dalším příkladem je zametací vůz KOBIT K 3,5 na podvozku Mercedes Unimog (viz obr. 1). První stroj byl předán zákazníkovi 13. května v Rakovníku, přičemž vlastní vývoj stroje začal v lednu 2006.

Zakázková výroba speciálních strojů je plně zajištěna vlastní skupinou konstruktérů. Jaroslav Nožička podporuje talentované studenty, které si vybírá už v místní střední průmyslové škole, během studia na vysoké škole. Budoucí strojaři se účastní běžného provozu konstrukční kanceláře a mohou konfrontovat teorii s praktickými potřebami. Původní obavy, zda se po studiích opravdu vrátí do firmy, nahradily obavy studentů, zda opravdu práci dostanou.


Obr. 3: Veletrh Mercedes-Benz Kommunal Live/Aiport Live 2006 v Hannoveru

Nový přístup k zimní údržbě silnic

Správy silnic se snaží posypové materiály použít vícekrát. Za vhodného počasí sbírají před pár dny použitý materiál pomocí úklidových strojů a používají jej na údržbu silnic nižších tříd. Materiál uklizený ze silnic po skončení zimy však zatím nikdo nečistí pro použití v další sezóně a končí jako zásyp. Z pohledu společnosti KOBIT s.r.o. dochází k nárůstu zájmu o jednoúčelové stroje (výkonnější, schopné rychle posbírat posyp), které sice nejdou použít celoročně, ale pracují efektivněji.

Dlouhá zima = málo peněz na letní údržbu silnic

Zima, jako byla letošní, sice zvýšila obrat náhradních dílů, ale stěží přinese víc objednávek na stroje pro zimní údržbu silnic. Finančně náročná snaha zajistit co nejlepší dopravní podmínky stojí nemalé peníze. Např. jeden sypač během směny udělá cca 5 jízd (jedna jízda 30 – 40 km), při každé vysype 5 m3 posypové soli (1 m3 soli stojí v létě cca 1 800,- Kč, v zimě i 2 800, Kč). K tomu je třeba připočíst pohonné hmoty, amortizaci techniky, opravy a výplaty. A po zimě? Řada správců komunikací stojí před rozhodnutím, které silnice, v jakém pořadí a jakým způsobem opravit. Opravit lokálně nebo obnovit celý povrch. Řešení nezávisí na potřebě, ale většinou na stavu peněz v kolonce určené na údržbu komunikací, kterou zima silně vyčerpala. Značný rozsah poškození je způsoben soustavným zanedbáváním běžné údržby silnic. Technika pro nátěr povrchu silnice, který vyspraví všechny trhliny a obnoví povrchovou vrstvu silnice, je běžně dostupná. Tímto způsobem lze oddálit potřebu obnovy vozovky o 5 let. Čím déle budou majitelé silnic zanedbávat preventivní způsoby údržby, tím méně silnic budou ochotni obnovit z havarijního stavu. Modifikované bitumenové směsi výrazně zvyšují kvalitu povrchů vozovek. Jejich zpracování je náročné na technologické vybavení, a tak tuto technologii zatím používá minimum firem.

Transportní technika

Významným segmentem je technika pro přepravu pohonných hmot, LTO, vody, bitumenových směsí apod., určená k zavážení mobilních technologických celků při stavbě silnic atd. Společnost KOBIT s.r.o. zaujímá dvě třetiny tuzemského trhu s touto technikou. Menší část (cca 15 %) pak zaujímá v oblasti zásobování čerpacích stanic. Zvláštním oborem je technika pro transport nebezpečných a agresivních látek (tekutá síra, krev). Při jejím vývoji spolupracují konstruktéři již od počátku se zkušebnou TÜV. Je třeba konzultovat výběr materiálů i konstrukční detaily. Společnost KOBIT s.r.o. v této oblasti zaujímá ojedinělou pozici v ČR, tato činnost vyžaduje splnění řady specifických požadavků, předpisů a certifikací.

Domovní a průmyslové odpady

K nebezpečným látkám patří i tekutý odpad. Tekutý domovní odpad především ve smyslu jeho množství, které moderní společnost produkuje a jehož využívání je v plenkách. Technika pro přepravu tekutého průmyslového odpadu musí odpovídat předpisům ADR vzhledem k nebezpečnosti přepravovaných látek. Společnost KOBIT s.r.o. nehřeší na svoji exkluzivitu v této oblasti a nabízí stroje na vysoké technické úrovni, které umožňují nejen bezpečnou přepravu odpadů, ale i nakládku a vykládku včetně čištění stroje.

V poslední době jsou mezi stavebními firmami oblíbené kombinované „fekály", které umožňují nejen odsávat (jímky, stavební jámy, základy, …), ale i čistit odpadní potrubí apod.

Technika pro sběr a odvoz pevného domovního odpadu je také obsažena v portfoliu strojů společnosti KOBIT s.r.o. Na otázku, zda při vývoji této techniky zohledňují potřebu separovat jednotlivé složky odpadu, jsme se od Jaroslava Nožičky dozvěděli, že není problém, ani pro nejmenší firmu a nejchudší správu města, tuhý domovní odpad separovat. Vše závisí na organizaci práce, zkrátka jeden den v týdnu se vozí plasty, další sklo atd. Příkladem toho, že tento jednoduchý způsob má smysl, je dánský zákazník, který na základě znalostí konkrétních potřeb poptal a nechal si vyrobit vůz pro sběr dvou druhů odpadu. Nyní na jeden průjezd plní odpadem dvě různě objemné komory. Svoz je tak méně nákladný a nápadný (neobtěžuje hlukem, nebrání plynulému provozu).


Obr. 4: Veletrh Mercedes-enz Kommunal Live/ Aiport Live 2006 v Hannoveru

STAN 2006

Pro propagaci své činnosti dělá společnost KOBIT s.r.o. hodně. Účastní se veletrhů v republice (IBF a Autosalón) i významných evropských veletrhů (Bauma, IFAT) a výstav v součinnosti s dceřinými firmami v zahraničí1. Není jen pouhým účastníkem, ale i pořadatelem. Letos od 23. do 26. srpna proběhne v areálu firmy akce STAN 2006, již 9. veletrh komunálních, silničářských a speciálních nástaveb, podvozků a jiných strojů. K vidění bude nejen produkce společnosti KOBIT s.r.o., ale i stroje a technologie partnerských firem a některých konkurenčních firem.

Podobně pořádá firma Mercedes veletrh Mercedes-Benz Kommunal Live/Airport Live 2006, na který zve partnery a zákazníky z celé Evropy, aby ukázala, co všechno lze na jejích podvozcích provozovat. Společnost KOBIT s.r.o. je jediným partnerem z východu, kterého Mercedes k účasti na této prestižní akci přizval. Jaroslav Nožička se o zážitky a dojmy z této akce podělí na stránkách tohoto časopisu, prozatím přinášíme alespoň několik fotografií z této akce.


1 V době rozhovoru byly stroje společnosti KOBIT s.r.o. k vidění v Moskvě na Rudém náměstí na výstavě komunální techniky.
Autor: Ing. Petr Volf
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Centrum Brna má svou dočasnou dominantu: věžové jeřáby Liebherr

Zveřejněno 6.5. Blížíte-li se k hlavnímu železničnímu nádraží v Brně, nemůžete je přehlédnout. Řeč je o věžových jeřábech Liebherr, které tu byly v loňském roce postaveny v souvislosti s pokračující výstavbou a rozšiřováním byznysového centra Titanium a výstavbou… celý příspěvek

ZANDT cargo představil inovace na veletrhu MAWEV 2024

Zveřejněno 3.5. Na veletrhu MAWEV, který se konal v první polovině dubna v Rakousku, představila firma ZANDT cargo hned osm exponátů. Na výstavní ploše 400 m² byly k vidění přívěsy a návěsy pro těžké náklady, zemní práce, likvidaci a manipulaci s materiálem. celý příspěvek

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek