AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 30.6. – svátek slaví Šárka

Zkouška nové technologie reprofilace neúnosných krajnic silnic nižších tříd

Zveřejněno: 3. 3. 2015

Na úseku silnice III. třídy III/32235 Medlešice–Dřenice o délce cca 800 m vyzkoušela Správa a údržba silnic Pardubického kraje za finanční spoluúčasti Státního fondu dopravní infrastruktury ČR novou technologii opravy vozovek. Technologie je vhodná především pro v minulosti rozšiřované silnice, které vykazují na svých okrajích hloubkovou korozi, plošnou i výškovou deformaci či trhliny, zatímco střední část vozovky je poškozena maximálně povrchově a zůstává opravitelná pomocí technologií běžné údržby.

Recyklační fréza a vůz s asfaltovou emulzí

Stávající systém oprav, při kterém se odstraňují všechny porušené vrstvy a následně položí nové, neumožňuje vzhledem k použití širokých recyklačních fréz opravit pouze okraje vozovky bez zásahu do středové části. Konstrukce vozovky se tak recykluje v celém příčném profilu, což je nákladné a vzhledem k velkému objemu prací i časově náročné. Zkoušená technologie je oproti stávající rychlejší, levnější a šetrnější k životnímu prostředí.

Původní stav
Původní stav

Diagnostický průzkum

Předmětný úsek byl nejprve podroben diagnostickému průzkumu, v rámci kterého byl vizuální kontrolou a následně i souborem vrtaných sond zhodnocen stav vozovky a míra poškození. Bylo zjištěno, že podkladní vrstvy jsou různorodé (hrubý penetrační makadam, štěrkodrť, štěrkopísek ...), nicméně poskytují dostatečně kvalitní materiál pro jeho homogenizaci, nerovnostní vyrovnání a recyklaci. Zároveň byl dle technických podmínek TP 208 proveden laboratorní návrh recyklované směsi a stanoveno množství přidávaného cementu a asfaltové emulze. Oproti TP 208 bylo navrženo provedení recyklace až do hloubky 300 mm.

Provedení opravy zkušebního úseku

Nejprve se provedlo odstranění obrusné vrstvy na okrajích vozovky, a to v šířce zhruba 130 cm, tj. o 10 cm více než je plánováno další frézování. Tím na podkladní vrstvě vznikl stupeň za účelem ochrany zbytku původní obrusné vrstvy ve střední části silnice. Ještě tentýž den byla na obnažený okraj vozovky nasazena speciálně zkonstruovaná fréza umožňující provádět recyklaci komunikace v šířce 1,2 m a do hloubky 30 cm. V první fázi se provedlo rozpojení materiálu podkladních vrstev, jeho urovnání a případné doplnění.

Druhý den následovalo ve správném množství nadávkování cementu na vozovku a další průjezd recyklační frézy, v rámci kterého došlo také k přidání asfaltové emulze, dávkované pomocí trysek přímo pod buben frézy. Směs byla promíchána do hloubky 30 cm a byla řádně zhutněna válcem. Následovala pěti denní technologická přestávka, aby nová konstrukční vrstva mohla zrát.

Průjezd recyklační frézy s přidáním asfaltové emulze
Průjezd recyklační frézy s přidáním asfaltové emulze

Po této přestávce se aplikoval infiltrační postřik asfaltovou emulzí, pokládka ložní asfaltové vrstvy, zhutnění, spojovací postřik, pokládka obrusné vrstvy, ošetření spáry zalitím a podrcením a konečně závěrečné očištění. Vše v jeden den.

Kontrolní zkoušky

Při kontrolních zkouškách se ukázalo, že celková únosnost je závislá nejenom na správném dávkování cementu a asfaltové emulze, ale také na dráze, po které se pohybuje válec při hutnění. V místech, kde jezdil velmi těsně při okraji původního krytu (na výše zmíněném 10 cm stupni), došlo k menšímu zhutnění, jelikož staré vrstvy byly velmi pevné a značně omezily působení hutnícího účinku minimálně na polovině běhounu válce. Úsek bude nadále sledován a sbírány další cenné informace, které pomohou k dalšímu vylepšování technologie.

Opravená komunikace po devíti měsících užívání
Opravená komunikace po devíti měsících užívání
Detail napojení původního a nového povrchu
Detail napojení původního a nového povrchu

Závěr

Nová technologie reprofilace neúnosných silnic III. třídy pomocí speciální frézy, schopné recyklovat okraj vozovky o šíři 120 cm, je reálná a představuje zajímavý kompromis odpovídající finančním možnostem správců komunikací. Výhodou je nižší cena, úspora práce, materiálu a energie. Při provádění je nutné vždy provést diagnostický průzkum, dodržet stanovené dávkování přísad a při hutnění jezdit tak, aby se běhoun válce pohyboval celou šířkou v oblasti záběru frézy, tedy po recyklovaném materiálu a nenajížděl na tvrdý okraj.

Projekt je spolufinancován Státním fondem dopravní infrastruktury a Pardubickým krajem.

¹) Autor čerpal z Diagnostického průzkumu silnice III/32235 Medlešice–Dřenice, ze Zprávy o realizaci zkušebního úseku téže komunikace a z dalších podkladů od Správy a údržby silnic Pardubického kraje
Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek