TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 5.11. – svátek slaví Miriam

Životnost pryžových pásů u stavebních strojů

Zveřejněno: 15. 10. 2007

Firma ČEMAT trading, spol. s r.o. je významným dodavatelem příslušenství pro manipulační techniku a stavební stroje. Jako výhradní zástupce společnosti Solideal pro Českou republiku se také zabývá poskytováním odborného poradenství na poli manipulační a stavební techniky, dále montáží a samozřejmě záručním a pozáručním servisem.

Rostoucí požadavky ze strany zákazníků a především snaha společnosti stále zlepšovat své služby vedly k sestavení a zveřejnění několika doporučení, jejichž dodržováním je možné prodloužit životnost pryžových pásů používaných pro stavební stroje.

Typ podvozku

Většina z nás si jistě pamatuje na smykem řízený nakladač, lidově nazývaný „bobík”, který měl kolový podvozek. V současné době je tento malý, avšak velmi šikovný pomocník, vybaven pásovým podvozkem, který mu umožní vyjet obtížný, například i písčitý terén.

Pryžové pásy, které se nasazují na rozety (ozubená vodicí kola) stavebních strojů, prošly dlouhým vývojem. První generace pryžových pásů, nazvaná konvenční pásy, mohla být montována pouze na stroje s podvozkem, který byl určen čistě pro pryžové pásy, kovové pásy na takovém podvozku nebylo možné použít. Konvenční pásy se snadno určí podle symetrických špiček kovových článků (viz obr. 1).


Obr. 1: Konvenční pás

Zdokonalení designu vodícího kola vedl k vývoji interchangeable pásů (viz obr. 2), jež jsou zaměnitelné s kovovými, aniž by bylo potřeba jakkoliv měnit podvozek stroje. Posunuté a zploštělé vršky kovových článků odlišují interchangeable pásy od konvenčních.


Obr. 2: Interchangeable pás

Existují dvě generace interchangeable pásů. První generace – to jsou pryžové pásy s dlouhou roztečí, u kterých každý druhý zub rozety zapadá do pryžového pásu.

Později byly vyvinuty pryžové pásy s krátkou roztečí, u kterých každý zub rozety zapadá do pryžového pásu. Tento systém má několik výhod: minimalizuje vibrace stroje, méně poškozuje povrchy a zvyšuje pohodlí řidiče.

Za zmínku stojí také pryžové pásy vhodné pro zemědělskou techniku. U všech jmenovaných pásů se klade důraz především na jejich kvalitu a tichý chod.

Zásady a doporučení

Prodloužení životnosti a bezproblémové používání pryžových pásů zajistí dodržování několika zásad, které na základě nabytých zkušeností sestavil produktový manažer společnosti ČEMAT trading, spol. s r.o., pan Michal Džupin. Doporučení jsou tedy následující:

  • Je nezbytně nutné pravidelně kontrolovat stav rozety, která by měla být (v závislosti na typu stavebního stroje) měněna po každých 500 až 1 000 hodin práce. Její opotřebení se projevuje takto: zuby se kývají a jsou ostré, opotřebované. Výměna rozety se také doporučuje při každé instalaci nového pásu.
  • Vyplatí se věnovat pozornost podvozku. Životnost pásu ovlivňuje také stav vodících kol. Jejich opotřebení nezpůsobuje jen snížení pohodlí při jízdě, ale také zrychlené opotřebení kovových článků. Vodící kolo a rameno vodícího kola dávají pásu náležité napnutí a směr. Pokud je některý z těchto komponentů ve špatném stavu, může dojít k poškození a sjetí pásu.
  • Pro dlouhou životnost pásu je také důležitá přiměřená rychlost a opatrnost zejména při práci v těžkém terénu, ve kterém by se mohl pás poškodit (například štěrk, kameny, nájezdy na okraje chodníku, na staveništi apod.). Nedoporučuje se kontakt pásu s olejem a solí – mohlo by dojít k jeho poškození.
  • Během manipulace je nutné se vyhnout příliš ostrému ohýbání pryžového pásu.
  • Pásy je vhodné skladovat nejlépe v originálním balení, v suchu a nevystavovat je slunci. Pokud to není možné, je nutné se ujistit, že jsou uloženy na stranách. Každá další vrstva musí být ve stohovém ukládání uložena napříč vzhledem k předchozí vrstvě, aby nedošlo k deformaci.
  • Pás musí být vhodně napnutý, při instalaci musí být pnutí nastaveno tak, aby bylo přizpůsobeno rozmezí od 10 do 20 mm, což je vzdálenost od středního pomocného vodícího kola a vnitřní strany pryžového pásu. Důležitá je kontrola pnutí pásu po každých 100 hodinách nebo i dříve, pokud se změní provozní podmínky.


1 Zpracováno z podkladů společnosti ČEMAT trading, spol. s r.o.
Autor: Věra Hejhálková, DiS.
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Úspěšná demonstrace bezpečnosti nového rypadla Develon řady 9

Zveřejněno 31.10. DEVELON, dříve Doosan Construction Equipment, oznámil úspěšnou praktickou ukázku svého nového pásového rypadla DX230LC-9 o hmotnosti 23 tun. Stroj byl představen na testovacím polygonu v Compiègne ve Francii, kde prokázal nejen vysoký výkon, ale… celý příspěvek

Ascendum in the Iron: Jak vypadala největší show se stroji Volvo v Česku?

Zveřejněno 29.10. V pískovně v Bratčicích u Brna se ve dnech 23.–25. září uskutečnila dosud největší předváděcí akce stavebních strojů Volvo v České republice – Ascendum in the Iron. Společnost ASCENDUM Stavební stroje Czech zde přivítala bezmála 400 zákazníků a… celý příspěvek

Stroje, příslušenství a skvělá atmosféra v srdci Beskyd. To byly DEMO DAYS 2025

Zveřejněno 27.10. Ve dnech 19. a 20. září 2025 se v Kunčicích pod Ondřejníkem uskutečnily DEMO DAYS 2025 – dvoudenní přehlídka stavební techniky a příslušenství, kterou společně připravily firmy ASbud Česká Republika a HOŠEK Trade. V krásném prostředí u rybníka pod… celý příspěvek