Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 2.5. – svátek slaví Zikmund

Životnost pryžových pásů u stavebních strojů

Zveřejněno: 15. 10. 2007

Firma ČEMAT trading, spol. s r.o. je významným dodavatelem příslušenství pro manipulační techniku a stavební stroje. Jako výhradní zástupce společnosti Solideal pro Českou republiku se také zabývá poskytováním odborného poradenství na poli manipulační a stavební techniky, dále montáží a samozřejmě záručním a pozáručním servisem.

Rostoucí požadavky ze strany zákazníků a především snaha společnosti stále zlepšovat své služby vedly k sestavení a zveřejnění několika doporučení, jejichž dodržováním je možné prodloužit životnost pryžových pásů používaných pro stavební stroje.

Typ podvozku

Většina z nás si jistě pamatuje na smykem řízený nakladač, lidově nazývaný „bobík”, který měl kolový podvozek. V současné době je tento malý, avšak velmi šikovný pomocník, vybaven pásovým podvozkem, který mu umožní vyjet obtížný, například i písčitý terén.

Pryžové pásy, které se nasazují na rozety (ozubená vodicí kola) stavebních strojů, prošly dlouhým vývojem. První generace pryžových pásů, nazvaná konvenční pásy, mohla být montována pouze na stroje s podvozkem, který byl určen čistě pro pryžové pásy, kovové pásy na takovém podvozku nebylo možné použít. Konvenční pásy se snadno určí podle symetrických špiček kovových článků (viz obr. 1).


Obr. 1: Konvenční pás

Zdokonalení designu vodícího kola vedl k vývoji interchangeable pásů (viz obr. 2), jež jsou zaměnitelné s kovovými, aniž by bylo potřeba jakkoliv měnit podvozek stroje. Posunuté a zploštělé vršky kovových článků odlišují interchangeable pásy od konvenčních.


Obr. 2: Interchangeable pás

Existují dvě generace interchangeable pásů. První generace – to jsou pryžové pásy s dlouhou roztečí, u kterých každý druhý zub rozety zapadá do pryžového pásu.

Později byly vyvinuty pryžové pásy s krátkou roztečí, u kterých každý zub rozety zapadá do pryžového pásu. Tento systém má několik výhod: minimalizuje vibrace stroje, méně poškozuje povrchy a zvyšuje pohodlí řidiče.

Za zmínku stojí také pryžové pásy vhodné pro zemědělskou techniku. U všech jmenovaných pásů se klade důraz především na jejich kvalitu a tichý chod.

Zásady a doporučení

Prodloužení životnosti a bezproblémové používání pryžových pásů zajistí dodržování několika zásad, které na základě nabytých zkušeností sestavil produktový manažer společnosti ČEMAT trading, spol. s r.o., pan Michal Džupin. Doporučení jsou tedy následující:

  • Je nezbytně nutné pravidelně kontrolovat stav rozety, která by měla být (v závislosti na typu stavebního stroje) měněna po každých 500 až 1 000 hodin práce. Její opotřebení se projevuje takto: zuby se kývají a jsou ostré, opotřebované. Výměna rozety se také doporučuje při každé instalaci nového pásu.
  • Vyplatí se věnovat pozornost podvozku. Životnost pásu ovlivňuje také stav vodících kol. Jejich opotřebení nezpůsobuje jen snížení pohodlí při jízdě, ale také zrychlené opotřebení kovových článků. Vodící kolo a rameno vodícího kola dávají pásu náležité napnutí a směr. Pokud je některý z těchto komponentů ve špatném stavu, může dojít k poškození a sjetí pásu.
  • Pro dlouhou životnost pásu je také důležitá přiměřená rychlost a opatrnost zejména při práci v těžkém terénu, ve kterém by se mohl pás poškodit (například štěrk, kameny, nájezdy na okraje chodníku, na staveništi apod.). Nedoporučuje se kontakt pásu s olejem a solí – mohlo by dojít k jeho poškození.
  • Během manipulace je nutné se vyhnout příliš ostrému ohýbání pryžového pásu.
  • Pásy je vhodné skladovat nejlépe v originálním balení, v suchu a nevystavovat je slunci. Pokud to není možné, je nutné se ujistit, že jsou uloženy na stranách. Každá další vrstva musí být ve stohovém ukládání uložena napříč vzhledem k předchozí vrstvě, aby nedošlo k deformaci.
  • Pás musí být vhodně napnutý, při instalaci musí být pnutí nastaveno tak, aby bylo přizpůsobeno rozmezí od 10 do 20 mm, což je vzdálenost od středního pomocného vodícího kola a vnitřní strany pryžového pásu. Důležitá je kontrola pnutí pásu po každých 100 hodinách nebo i dříve, pokud se změní provozní podmínky.


1 Zpracováno z podkladů společnosti ČEMAT trading, spol. s r.o.
Autor: Věra Hejhálková, DiS.
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek