AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 28.6. – svátek slaví Lubomír

Zemní práce a počítačový software

Zveřejněno: 16. 1. 2013

Zdánlivě nesourodé pojmy spolu mohou velmi úzce souviset. Bez techniky nelze provádět těžbu surovin, jejich dopravu a ani běžné zemní práce. S provozem techniky souvisí náklady na její provoz, dodržování servisních intervalů, evidence vykonané práce a další parametry, které lze velmi dobře sledovat. Získaná data lze dále pomocí vhodného software zpracovat a vyhodnotit, případně následně využít v softwarových systémech řízení firmy.

Má vůbec využití nějakého softwaru v oblasti zemních prací, lomové dopravy či těžby surovin smysl? Pokud ano, existuje nějaký vhodný? Nebo je možné si vystačit s dnes již dokonalými palubními počítači, případně evidencí v Excelu? Zkusme si na položené otázky odpovědět.

Co je nutné sledovat

Určitě potřebujeme znát náklady na provedenou práci. Pokud se jedná o práci prováděnou dodavatelsky, budeme tuto práci fakturovat. A pokud jsme smluvili částku za celkový objem prací předem, určitě nás zajímají vynaložené náklady a tím i rentabilita zakázky.

Neméně zajímavý údaj jsou náklady na vytěženou, vyvezenou či zpracovanou tunu. Jejich výše ale závisí na množství faktorů: Druh a kapacita těžního stroje, dopravních prostředků, přepravní vzdálenost, hloubka a povrch lomu apod. a také organizace práce bez prostojů či marných jízd.

Součástí nákladů jsou i mzdy osádek, spotřebované palivo a mazadla, opravy, náhradní díly a další.

Vezmeme-li v úvahu servisní intervaly strojů, garanční prohlídky, revize, řidičské, strojnické a profesní průkazy osádek, lékařské prohlídky, apod. o silniční dani nemluvě, začneme chtě-nechtě uvažovat o nějakém softwarovém systému, který by za nás alespoň některé problémy řešil. A napadá nás otázka:

Lze si takový SW systém opatřit?

Lze, a to dokonce několika způsoby:

  • Najít opravdu profesionálně vyvinutý systém od specializované firmy, určený pro použití v popsaných podmínkách. Ano, takové systémy opravdu existují.
  • Spokojit se s dílčím řešením a slibem „to Vám dovyvineme”.
  • Jako součást komplexních IS, vyvinuté stylem „all in one” na stejné platformě a s vyšším či nižším stupněm integrace.
  • Nechat si software vyvinout na zakázku.
  • Zkusme se nad předchozími možnostmi zamyslet. První možnost je samozřejmě ideální. Pokud se povede najít dodavatele se znalostí problematiky a systém, který se v podobných podmínkách osvědčil, je téměř vyhráno. Výrazně se sníží riziko nedorozumění, zejména v počátečních fázích implementace. Lze předpokládat, že systém, který se již osvědčil u firem s podobnými podmínkami, bude mít na většinu našich potřeb a požadavků odpovídající odpověď. <0x000A>Častý je dotaz na možnosti interface na stávající softwarové systémy. Dnešní běžné nástroje na mezisystémovou komunikaci umožňují takovou úroveň propojení, že odpověď na tento dotaz je více než uspokojivá.

    Druhá možnost přináší riziko nejdražší a nejdelší cesty k neúspěchu. Bude totiž ohýbat a doplňovat již existující řešení. Výsledek závisí na otevřenosti systému, který bude předmětem popsaných operací – čili na vlastnosti, kterou jako zájemce o jeho pořízení stěží dokážeme ohodnotit. Další otázkou je (při vší úctě) orientace řešitelského týmu v nových podmínkách, protože nedorozumění přináší rozsáhlé důsledky. Vše může samozřejmě dopadnout k plné spokojenosti klienta, přesto bych při slibu dovývoje doporučoval maximální opatrnost.

    Třetí varianta se na první pohled jeví jako ideál – pokud budou všechny moduly systému opravdu dokonale integrované (pozor – jednotná platforma neznamená nutně dokonalou integraci!) a pokud budou vyhovovat všem potřebám. V opačném případě hrozí dovývoj, ale v podstatně větším rozsahu.

    Cílem čtvrté varianty je systém „na míru”, dokonale přizpůsobený požadavkům a potřebám. Podmínkou je ale dokonalé zadefinování požadavků a potřeb hned v počáteční fázi vývoje. Je samozřejmě nutno počítat s cenou odpovídající zakázkovému vývoji.

    A co by měl obsahovat?

    Všechno! Zkusme tento požadavek rozebrat podrobněji.

    1. Příprava výkonu – možnost přehledně zobrazit objednávky, požadavky, zakázky a proti nim kapacity parku, volné i vytížené. Tedy to, co obsahuje známá „dispečerská plachta”. Výstupem by měla být možnost prokazatelně předat úkoly osádkám – např. tisk stazek.

    2. Vyhodnocení výkonu – to je samo o sobě komplex činností. Mělo by odpovídat dokladům a podkladům vyžadovaným od dopravního útvaru.

  • Vyúčtování – čili výpočet ceny provedeného výkonu. Externí odběratel dostane daňový doklad, pro interního se vytvoří účetní zápis – ono MÁ DÁTI/DAL.
  • Podklady pro mzdovou účtárnu.
  • Evidence spotřeby PHM – výhodou může být někdy zatracované, jindy vyžadované normování spotřeby.
  • Informace o vlastní činnosti – výkony, tuny, kubíky, kilometry, kolik čeho odkud kam, atd....
  • 3. Podporu řízení technického stavu provozovaných vozidel a mechanizmů – evidence na úrovni známých „vozových sešitů” je pouze základem.

    4. Ekonomické hodnocení parku – někde se vžil termín „hospodářské listy”.

    5. Podpora „personalistiky” – ohlídat platnost prohlídek, průkazů, školení, ...

    6. Další „drobné” výhody jako přiznání silniční daně, či avizování konce platnosti prohlídek a revizí už jenom doplňují celkový obrázek.

    7. Samostatnou otázkou je vlastní záznam provozních skutečností, kde jedním pólem je manuálně vypisovaný doklad a druhým dokonalé palubní záznamové zařízení.

    Uvedené funkce obsahuje prakticky každý informační systém. Logicky se nabízí elegantní řešení: spojit tyto části dohromady podle jednoduchých pravidel. Výsledek ale málokdy (pokud vůbec) dokáže splnit očekávání. Většinou totiž končí zadáváním vybraných potřebných údajů do různých modulů, často několikanásobně, a dokonce nezávisle na sobě, čímž se ztrácí většina možností kontroly logických návazností údajů. Možnosti nápravy chyb odhalených druhotně a s časovým odstupem nechť si laskavý čtenář domyslí.

    Další nezbytnou funkcí je použití ne úplně běžných měrných jednotek, např. motohodiny, tunokilometry, aj., které se v provozu dopravně mechanizačních prostředků běžně používají.

    V úvahu je třeba brát legislativní normy týkající se prakticky všech ostatních oblastí – namátkou (mzdové zákony a zákoník práce, zákon o DPH, daňové zákony, ...), nemluvě o dopravních specialitách jakou je např. vyhl 561/2006 (obeznámenému čtenáři naskakuje husí kůže), ADR, apod. .

    Otázka dodavatele

    Pro výběr dodavatele, pokud je možnost výběru, platí stejná pravidla jako pro výběr dodavatele jakéhokoli jiného softwaru. Přesto je několik aspektů, na které bychom rádi upozornili:

  • Co nejdříve do procesu výběru zapojit odborné útvary dopravy. Ony budou následně se systémem pracovat, a prostředí je natolik specifické, že formulace požadavků bez hlubšího vhledu je riziková.
  • U referencí je třeba věnovat pozornost náplni referujících dopravních útvarů. Např. požadavky kamionové dopravy a dopravního provozu stavební firmy mají jen málo překrývajících se oblastí.
  • Pokud je vybírán specializovaný dodavatel, výhodou je různorodost referenčních uživatelů – lze očekávat vyšší flexibilitu systému. Také různorodost navazujících SW systémů je téměř zárukou bezproblémové integrace.
  • Konečně výhodou, plně doceněnou až v průběhu implementace, je praxe pracovníků dodavatele. Vlastní prostředí dopravního provozu je samostatným mikrosvětem, s vlastním žargonem, nepopsané uceleným způsobem, kde jediným zdrojem informací je empirie, a praxe dodavatele má cenu zlata.
  • Závěrem

    Každá osoba, fyzická i právnická, je denně postavena před řešení logistických problémů – koho nebo co, kdy a kam co nejvýhodněji přemístit. A jedná-li se o větší firmu, stává se vyřešení zmíněných problémů klíčovým.

    Pokud taková firma nesáhla k outsourcingu, byla či bude postavena před nutnost řešit popsanou problematiku vlastními silami a bez speciálního softwaru se těžko obejde.

    A přispěje-li tento článek k úspěšnému výběru a aplikaci vyhovujícího SW řešení, byl jeho účel naplněn měrou vrchovatou.

    Autor: Jiří Pech, spolumajitel firmy HOBL & PECH, s.r.o. Fotografie: Metrostav a.s., Josef Husák

    Autor: Jiří Pech
    Foto: Metrostav a.s., Josef Husák
     

    Nové

    Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

    Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

    Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

    Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

    Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

    Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek