Výstavba dálničního úseku v Irsku
Zveřejněno: 27. 3. 2003Krátký příspěvek nás zavede na výstavbu dálničního úseku v Irské republice, 9,6 km dlouhé trasy severně od dublinského letiště. Tento úsek budované dálniční sítě patří v současné době mezi jednu z největších stavebních akcí na tomto věčně zeleném, kouzelném ostrově.
Zakázku získala v roce 2001 společnost SIAC Construction Ltd., sídlící v Dublinu, která vlastní několik výrobních a stavebních divizí. Kromě Irské republiky má v současné době i tři divize v Anglii. Ty jsou zaměřeny na stavební a inženýrské stavby (Letchworth), zastřešování a obvodové pláště (Stonehouse) a výrobu hliníkových prvků (Bristol). V Irsku kromě centrály vlastní divizi dopravně-inženýrských staveb v Dublinu, pobočku v Tuamu, divizi zabývající se zastřešováním a montážemi obvodových plášťů v Corku, divizi s výrobou ocelových nosných prvků (Portarlington) a výrobnu asfaltových produktů i středisko projektové činnosti v Dublinu. SIAC Construction Ltd. v současnosti zaměstnává kolem 900 pracovníků a to převážně v rámci své stěžejní činnosti, kterou jsou dopravně-inženýrské stavby. Krom toho si pro jednotlivé zakázky najímá pracovníky potřebných profesí nebo řeší potřebné práce a profese formou subdodávek.
Krátce o dálnici a použité technice
Dálniční úsek od dublinského letiště na sever k městu Swords je dlouhý 9,6 km. Část dálnice staví SIAC jako joint venture s firmou O´Rourke. Na úseku jsou projektovány čtyři mosty, stavěné technologií s dodatečně předepjatými nosníky. V současné době jsou dva mosty postaveny a v provozu. Na přelomu roku 2002/3 realizovala firma hlavně pokládání živice - dokončení na hlavním tahu je plánováno na konec ledna t.r. Následovat budou práce na napojujících se komunikacích, výjezdech a křižovatkách. Veškeré návazné stavby jako inženýrské sítě, přeložky, komunikační kabely atd. jsou prakticky skončeny. Nejvíce strojní techniky bylo nasazeno v průběhu loňského léta a v začátku podzimu. Z vlastní strojní techniky SIAC plně pokrýval potřeby stavby skrejpry Caterpillar 651E, z dalších strojů a to i od subdodavatelů bych uvedl např. dozery Caterpillar D6H, D8 a D9H, Komatsu D65-PX, rypadlo-nakladače a nakladače JCB, stroje Hitachi, Kobelco, Hyundai, válce Case a Caterpillar a kompaktor od posledně jmenované firmy a samozřejmě dampry od několika výrobců. Koncem září se výrazně snížilo nasazení strojů, skrejpry, dozery a rypadla včetně nákladních vozidel opustily stavbu právě v této době.
V současnosti je pokládána vnější povrchová živičná vrstva v režii subdodavatele, firmy Roadstone, která má na tyto práce nasazenu techniku, jakou známe i z výstavby dálničních úseků v České republice. Tedy finišery, silniční válce, grejdr a rovněž zařízení na zvlhčování kladené vrstvy. Pro společnost SIAC, která je generálním dodavatelem stavby, je dalším rozhodujícím subdodavatelem firma Mc‘ Nelly, která má »na starost« mostní konstrukce, a firma M.C.M., která zajišťuje drenáže.
Irsko je známé jako věčně zelený ostrov. Práce lze provádět prakticky bez omezení po celý rok, což platí i v tomto případě. Živičnou směs je možné pokládat při teplotách kolem 3 - 4 0C, což lze ve většině případů i v zimním období. Limitujícím faktorem jsou ovšem deště, které nezřídka práce přeruší. Co je určitým specifikem povrchové vrstvy vozovky je skutečnost, že kamenivo není zcela zataveno do živičné směsi, povrch není tak jednolitý a hladký, na jaký jsme zvyklí u nás. Hrubý asfaltový povrch zvyšuje při nepříznivých povětrnostních podmínkách adhezi a zlepšuje brzdné vlastnosti vozidel.
Na severním konci úseku navazuje dálniční část s obchvatem Balbrigganu a končí obchvatem Droghedy. Na tomto úseku je ve výstavbě ojedinělý visutý most přes řeku Boyne, s pylonem vysokým přes 60 m, na němž je projektována mostovka na kabelech. Jde o ojedinělou technologii vysouvané mostovky, kterou realizuje specializovaná francouzská firma.
Pár čísel závěrem
V závěru uvádím několik základních údajů k vlastnímu dálničnímu úseku. Objem zemních prací představuje přesun cca 1,1 mil. m3 materiálu, plocha dokončené vozovky činí zhruba 269 000 m2. Bylo potřeba uložit 40 000 m drenáží a zhotovit oplocení v délce cca 60 000 m. Na realizovaný úsek dálnice je počítáno s finančním objemem 127 milionů euro včetně nákladů na vykoupení pozemků od vlastníků. Dokončení čtyřproudového dálničního úseku je plánováno na červen 2003, není však vyloučeno dokončení a otevření s několikatýdenním předstihem.
Foto: Archiv firmy
Nové
Jak připravit stavební techniku na zimu
Zveřejněno 25.11. Hlavní stavební sezóna je za námi – a teď přichází jedna z důležitých fází v životě stavební techniky: zima. Kdo podcení údržbu po sezóně, může být na jaře nepříjemně překvapen. Přinášíme vám proto přehled nejčastějších chyb a základní rady, jak… celý příspěvek
Nové Volvo FL 4×4: robustní náklaďák do těžkého terénu
Zveřejněno 24.11. Nabídka středně těžkých nákladních vozidel Volvo se rozšiřuje o vylepšený robustní model Volvo FL 4×4, který je šitý na míru pro náročné terénní aplikace. Výroba byla zahájena v listopadu 2025. celý příspěvek
NorWit rozšiřuje nabídku o kolové dampry NC Engineering a nakladače Giant
Zveřejněno 22.11. NorWit, s. r. o., zabývající se prodejem, servisem a pronájmem stavební mechanizace, přidává do svého produktového portfolia kompaktní kolové a mini-smykem řízené nakladače Giant pro stavebnictví a staveništní kolové dampry NC Engineering. Celkem 10… celý příspěvek





