Výstavba dálničního úseku v Irsku
Zveřejněno: 27. 3. 2003Krátký příspěvek nás zavede na výstavbu dálničního úseku v Irské republice, 9,6 km dlouhé trasy severně od dublinského letiště. Tento úsek budované dálniční sítě patří v současné době mezi jednu z největších stavebních akcí na tomto věčně zeleném, kouzelném ostrově.
Zakázku získala v roce 2001 společnost SIAC Construction Ltd., sídlící v Dublinu, která vlastní několik výrobních a stavebních divizí. Kromě Irské republiky má v současné době i tři divize v Anglii. Ty jsou zaměřeny na stavební a inženýrské stavby (Letchworth), zastřešování a obvodové pláště (Stonehouse) a výrobu hliníkových prvků (Bristol). V Irsku kromě centrály vlastní divizi dopravně-inženýrských staveb v Dublinu, pobočku v Tuamu, divizi zabývající se zastřešováním a montážemi obvodových plášťů v Corku, divizi s výrobou ocelových nosných prvků (Portarlington) a výrobnu asfaltových produktů i středisko projektové činnosti v Dublinu. SIAC Construction Ltd. v současnosti zaměstnává kolem 900 pracovníků a to převážně v rámci své stěžejní činnosti, kterou jsou dopravně-inženýrské stavby. Krom toho si pro jednotlivé zakázky najímá pracovníky potřebných profesí nebo řeší potřebné práce a profese formou subdodávek.
Krátce o dálnici a použité technice
Dálniční úsek od dublinského letiště na sever k městu Swords je dlouhý 9,6 km. Část dálnice staví SIAC jako joint venture s firmou O´Rourke. Na úseku jsou projektovány čtyři mosty, stavěné technologií s dodatečně předepjatými nosníky. V současné době jsou dva mosty postaveny a v provozu. Na přelomu roku 2002/3 realizovala firma hlavně pokládání živice - dokončení na hlavním tahu je plánováno na konec ledna t.r. Následovat budou práce na napojujících se komunikacích, výjezdech a křižovatkách. Veškeré návazné stavby jako inženýrské sítě, přeložky, komunikační kabely atd. jsou prakticky skončeny. Nejvíce strojní techniky bylo nasazeno v průběhu loňského léta a v začátku podzimu. Z vlastní strojní techniky SIAC plně pokrýval potřeby stavby skrejpry Caterpillar 651E, z dalších strojů a to i od subdodavatelů bych uvedl např. dozery Caterpillar D6H, D8 a D9H, Komatsu D65-PX, rypadlo-nakladače a nakladače JCB, stroje Hitachi, Kobelco, Hyundai, válce Case a Caterpillar a kompaktor od posledně jmenované firmy a samozřejmě dampry od několika výrobců. Koncem září se výrazně snížilo nasazení strojů, skrejpry, dozery a rypadla včetně nákladních vozidel opustily stavbu právě v této době.
V současnosti je pokládána vnější povrchová živičná vrstva v režii subdodavatele, firmy Roadstone, která má na tyto práce nasazenu techniku, jakou známe i z výstavby dálničních úseků v České republice. Tedy finišery, silniční válce, grejdr a rovněž zařízení na zvlhčování kladené vrstvy. Pro společnost SIAC, která je generálním dodavatelem stavby, je dalším rozhodujícím subdodavatelem firma Mc‘ Nelly, která má »na starost« mostní konstrukce, a firma M.C.M., která zajišťuje drenáže.
Irsko je známé jako věčně zelený ostrov. Práce lze provádět prakticky bez omezení po celý rok, což platí i v tomto případě. Živičnou směs je možné pokládat při teplotách kolem 3 - 4 0C, což lze ve většině případů i v zimním období. Limitujícím faktorem jsou ovšem deště, které nezřídka práce přeruší. Co je určitým specifikem povrchové vrstvy vozovky je skutečnost, že kamenivo není zcela zataveno do živičné směsi, povrch není tak jednolitý a hladký, na jaký jsme zvyklí u nás. Hrubý asfaltový povrch zvyšuje při nepříznivých povětrnostních podmínkách adhezi a zlepšuje brzdné vlastnosti vozidel.
Na severním konci úseku navazuje dálniční část s obchvatem Balbrigganu a končí obchvatem Droghedy. Na tomto úseku je ve výstavbě ojedinělý visutý most přes řeku Boyne, s pylonem vysokým přes 60 m, na němž je projektována mostovka na kabelech. Jde o ojedinělou technologii vysouvané mostovky, kterou realizuje specializovaná francouzská firma.
Pár čísel závěrem
V závěru uvádím několik základních údajů k vlastnímu dálničnímu úseku. Objem zemních prací představuje přesun cca 1,1 mil. m3 materiálu, plocha dokončené vozovky činí zhruba 269 000 m2. Bylo potřeba uložit 40 000 m drenáží a zhotovit oplocení v délce cca 60 000 m. Na realizovaný úsek dálnice je počítáno s finančním objemem 127 milionů euro včetně nákladů na vykoupení pozemků od vlastníků. Dokončení čtyřproudového dálničního úseku je plánováno na červen 2003, není však vyloučeno dokončení a otevření s několikatýdenním předstihem.
Nové
Velké jeřáby Peiner v Československu, díl II
Zveřejněno 30.9. V našem putování za jeřáby na stavbách někdejšího Československa si tentokrát představíme modely Peiner SN 500-08, Peiner MK 630 a Peiner MK 900. První z nich se objevil například při výstavbě papíren Štětí nebo petrochemičky v Litvínově, zbylé dva… celý příspěvek
S čistotou provozu pomáhá v lomu Budislav myčka MobyDick
Zveřejněno 27.9. Už dlouho jsme v redakci zamýšleli zpracovat reportáž z provozu myčky nákladních vozidel švýcarského výrobce Frutiger AG, který má hlavní výrobní závod v Týništi nad Orlicí. Od zástupců firmy Frutiger CZ, s.r.o. jsme nedávno dostali tip na jednu… celý příspěvek
Seznamte se s tiltrotátory a příslušenstvím značky MRT
Zveřejněno 25.9. Nějak jsme si v posledních letech zvykli, že se na českém trhu v oblasti příslušenství objevuje záplava neznámých značek. Často mají společné to, že jsou podezřele levné, podezřele vypadají, nemají žádné reference a nikdo k nim nechce poskytovat… celý příspěvek