Dnes je 19.2. – svátek slaví Patrik

Velká vrtná souprava Liebherr LB 24 při dostavbě dálnice D8

Zveřejněno: 9. 2. 2017

Díky své univerzálnosti se vrtné a pilotovací soupravy Liebherr těší velké oblibě a můžete je vidět při práci na stavbách v zemích celého světa, Českou republiku nevyjímaje. V ČR dvě z nich vlastní firma Zakládání staveb, a. s., přičemž jedna je v současné době nasazena na dostavbě dálnice D8 u Prackovic.

Pohled na práci LB 24 ze svahu

Vrtná a pilotovací souprava Liebherr LB 24, kterou firma Zakládání staveb, a. s., pořídila, je aktuálně nasazena na dostavbě dálnice D8 u Prackovic, kde zajišťuje svah tělesa dálnice. Technologií Kelly vrtání zde vrtá pažené piloty 23–25 m o průměru 1 180 mm. Požadavek zákazníka zněl, aby stroj LB 24 byl speciálně vybaven a připraven na Kelly vrtání a vrtání průběžným šnekem (CFA). Myšlenkou do budoucna bylo i zvládání technologie roztlačování pilot (FDP).

  • Vrtná souprava LB 24 vyniká snadnou přepravou a kompaktními rozměry
  • Má široké možnosti nasazení a dlouhou životnost díky robustnímu provedení
  • Díky inteligentním pohonům nabízí vysokou efektivitu a nízké emise
  • Nový koncept umožňuje komfortní ovládání

Druhým strojem, který firma zároveň pořídila, je Liebherr LB 16, který je od poloviny ledna nasazen na stavbě v Berlíně, kde pracuje na převrtávané pilotové stěně o průměru vrtu 640 mm. Do budoucna je plánováno ho vybavit zařízením pro tryskovou injektáž s možností práce do hloubky 30 m. Oba stroje se budou pohybovat po stavbách v rámci celé Evropy.

Na další podrobnosti jsme se zeptali strojníka, pana Davida Mikoláška, který se strojem pracuje.

Usměvavý a spokojený pan David Mikolášek, který se strojem Liebherr LB 24 pracuje a jenž nám zodpověděl
i naše otázky
Usměvavý a spokojený pan David Mikolášek, který se strojem Liebherr LB 24 pracuje a jenž nám zodpověděl i naše otázky

Pane Mikolášku, můžete nám říci, jak dlouho již vrtáte?

Pokud mě paměť neklame, tak tomu je letos přesně třicet let, co jsem se vyučil jako strojník vrtných souprav u Vodních staveb. A od té doby vrtám.

Tak to je již pěkná řádka let. Jaké značky strojů jste vyzkoušel?

Vrtal jsem se stroji značky Soilmec, Bauer, Wirth, Delmag, Calweld.

Nyní pracujete na stroji LB 24. Co nám o něm můžete říci?

LB 24 má komfortní a pohodlnou obsluhu. Při práci ve svahu je stabilní, což je velmi důležité. Je výkonný a silný. Zkrátka rozhodně zvládá práci jako ostatní konkurenti v jeho kategorii a jsem s ním celkově spokojený.

Kdy jste stroj dostali a jak moc je od té doby vytížený?

Stroj jsme dostali 16. 12. 2016, tedy krátce před Vánoci. Od té doby má najeto 420 Mth, což znamená, že denně najede v průměru 12 hodin, takže maká na plné koule.

Děkujeme Vám za rozhovor.

Více o vrtné soupravě LB 24

Vrtná souprava LB 24 patří k řadě velkých vrtacích strojů Liebherr. Stroj o hmotnosti 76 t je vybaven vznětovým motorem o výkonu 320 kW. Technickou výhodou stroje LB 24 je lanový systém se silou v tahu 20 t. Uživatel tak má k dispozici maximální výkonnost a spolehlivost i při práci v nejtěžších zeminách a provozních podmínkách.

Technickým unikátem je stabilní provedení hlavního nosníku a maximálně robustní konstrukce kinematiky s velkou šířkou systému. Stroj je navíc osazen inovativním pohonem vrtáku BAT vlastní konstrukce Liebherr s točivým momentem 270 kNm. K důležitým výhodám hydraulického pohonu patří automatická regulace točivého momentu, plynulá optimalizace otáček a 4 elektronicky regulovatelné rozsahy otáček. Další přednosti pohonu vrtáku jsou jeho jednoduchá montáž, minimální údržba a zejména jeho vysoký výkon.

Přeprava univerzálního velkého vrtacího stroje Liebherr typu LB 24 na místo určení (k dálnici u Prackovic)
Přeprava univerzálního velkého vrtacího stroje Liebherr typu LB 24 na místo určení (k dálnici u Prackovic)

O společnosti Zakládání staveb, a. s.

Zakládání staveb, a. s., je společností s dlouholetou tradicí a zkušeností v oboru speciálního zakládání pro průmyslové, dopravní, bytové a vodohospodářské stavby. Významnou součástí jsou též akce týkající se životního prostředí včetně sanací sesuvných území.

Celé uvedené spektrum činností je široké, ale má sjednocující prvek, vždy se jedná o stavby v kontaktu s geologickým prostředím – zeminou či horninou. Dle způsobu založení stavby, podchycení stávajícího objektu či zajištění stavební jámy nebo výrubu podzemního díla je pak zvolena některá z vhodných technologií speciálního zakládání. Společnost realizuje díla v nejobtížnějších geologických podmínkách a je schopna pro zákazníka provést spodní část stavby jako celek, tj. včetně zemních prací a železobetonových podzemních konstrukcí s garancí vodotěsnosti. Proto si pro své práce pořizuje i nejkvalitnější dostupné stroje na trhu. Vstřícný individuální přístup k náročným zákazníkům, vypracování studií založení či realizační dokumentace, která zajistí dosažení nejvyšší kvality a bezpečnosti řešení problému za odpovídající cenu, jsou díky profesionalitě pracovníků samozřejmostí.

¹) Zpracováno z tiskových podkladů a informací získaných od společnosti Liebherr-Stavební stroje CZ s.r.o.

Autor: Helena Hejhálková¹)
Foto: Tomáš Kůrka

Nové

Jak se staví dálnice v Kolumbii? Vrtací soupravě velí mladá žena

Zveřejněno 7.2. Pro zlepšení infrastruktury probíhá v Kolumbii v území aglomerací Mosquera a Balsillas výstavba 230 km dlouhé dálniční sítě. Práce na projektu za 176 milionů EUR započaly v lednu 2016 a vše dokončeno má být v prosinci 2021. Zajímavostí je i to, že… jít na článek

Ford Trucks představil v Praze nový model tahače F-MAX

Zveřejněno 4.2. Před rokem touto dobou vstoupila nákladní vozidla Ford Trucks na český trh. Nyní, v lednu 2019, byl představen zbrusu nový model tahače F-MAX, který nedávno na mezinárodním veletrhu nákladních a užitkových automobilů IAA 2018 v Hannoveru získal… jít na článek

Tomáš Tomeček bral s Tatrou na „starém Dakaru“ kvůli prasklé spojkové hřídeli až páté místo. Jinak by bojoval o vítězství

Zveřejněno 21.1. Jedenáctého ročníku Africa Eco Race, pokračujícího v odkazu motocyklového a automobilového závodníka Thierryho Sabina, zakladatele Rallye Paříž – Dakar, se pod českou nebo slovenskou vlajkou zúčastnilo 6 závodníků. Tomáš Tomeček dokončil i přes… jít na článek