Některé z těchto novinek popíšeme podrobněji.
Nové Traigo 80
Historicky nejefektivnější a nejúspornější čelní elektrický vozík Toyota přináší celou řadu vylepšení ve srovnání se svými předchůdci i s ostatními srovnatelnými vozíky na trhu. Cílem všech inovací je dosažení co nejvyšší produktivity a co nejúspornějšího provozu. Vozíky s nosností 2–3,5 tuny tvoří spolu s modely Traigo 24, Traigo 48 a Traigo HT nepřekonatelnou sestavu kompaktních, silných a výkonných elektrických vozíků. Jsou více než plnohodnotnou alternativou pro aplikace, které byly dosud doménou vozíků se spalovacími motory a navíc přinášejí vlastnosti a výhody, které dieselové nebo plynové vozíky nemají.
Nová 80V modelová řada Toyota Traigo 80 propojuje špičkové technologie a design zaměřený na řidiče v bezvadný funkční celek. Přináší velmi vysokou úsporu energie na úrovni 20 % ve srovnání se staršími modely a o 8 % ve srovnání se současnými modely konkurence. Důkladné průzkumy a testy také ukázaly, že nová řada nabízí o 15 % více manipulačních cyklů než konkurenční modely (doloženo VDI testy). Díky nízké spotřebě energie uspokojí až 85 % aplikací bez výměny baterie. A to i provozně náročných nebo vícesměnných aplikací.
Toyota Tonero HST
Model Toyota Tonero HST nabídne všechny osvědčené technologie uplatněné u hydrodynamického vozíku, včetně kompletního systému aktivní stability Toyota SAS, který snižuje provozní náklady. Hydrostatický model nabídne o něco širší možnosti v oblasti specifikace konkrétního modelu podle požadavků zákazníka (automatická provozní brzda, volba typu funkce provozní brzdy, nastavení výkonových úrovní a další).
První vozíky Toyota na CNG v ČR
V západní Evropě nepatří CNG (stlačený zemní plyn) k preferovaným palivům, protože výše vstupní investice do související infrastruktury a vysoká spotřební daň znehodnocují jeho nižší cenu. V ČR je CNG palivo zatím levnější, ale co když se výše zdanění přiblíží evropským standardům? Podrobná analýza konkrétních provozních podmínek a odhad budoucího vývoje proto není od věci.
Toyota Material Handling provede analýzu jakéhokoli provozu a odborné posoudí výhodnost případného přechodu na nové palivo. Od konce letošního roku bude mít navíc zkušenosti s reálným provozem v tuzemských podmínkách. Přechod na CNG vyžaduje totiž značné investice - kompletní obměnu vozíků, protože stávající techniku nelze na CNG (nebo zpět z CNG) přestavět, dále vybudování čerpací stanice, projekty a příslušné kolečko po úřadech v rámci stavebního povolení.
V ČR sice vychází CNG o 30 až 50 % levněji, srovnáváme-li náklady s cenou LPG nebo nafty, ale nejlevnější stále zůstává elektrický pohon. Navíc například elektrické vozíky Toyota již dnes dosahují takových výkonových parametrů, které jim dovolují spalovací vozíky v mnoha aplikacích plnohodnotně nahradit – viz pasáž o novém modelu Toyota Traigo 80 – a přitom nabídnout i další výhody, které spalovací vozíky nabídnout nemohou: kromě jiného například nižší hlučnost, rekuperaci energie a po všech stránkách ekologičtější provoz.
Vozíky BT s Li-iontovými bateriemi
Toyota Material Handling pokročila s testováním vozíků s Li-ionovým pohonem a na přelomu roku 2013/2014 zahájí sériovou výrobu. Li-ionové baterie jsou k dispozici pro ručně vedené nízkozdvižné a vychystávací vozíky BT Levio a BT Optio s voltáží 24 V, které jsou ve větších flotilách zastoupeny často i v desítkách jednotek. V takových provozech, ale nejen v nich, přinese přechod na novou technologii výrazné úspory provozních nákladů a výrazné snížení uhlíkové stopy.
Díky dosaženým úspěchům v reálných provozech se nová Li-ionová technologie integrovaná do manipulační techniky dostává do hledáčku velkých logistických provozů s intenzivním nasazením větších flotil ručně vedených nízkozdvižných nebo vychystávacích vozíků. Testování také postupně opouští běžné provozní podmínky a stěhuje se do náročnějších aplikací, například do chladírenských skladů.
„K největším výhodám nových vozíků řady Toyota Li-ion patří omezení prostojů a s tím spojených nákladů a nižší energetická náročnost. S Li-ionovou technologií, která umožňuje bezproblémové mezidobíjení například během přestávek, může jakýkoli provoz pracovat bez omezení 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, a to i bez náhradních baterií. Výrazně se zkrátila doba nabíjení – z 6–12 hodin na jedinou hodinu při úplném vybití baterie s průměrnou kapacitou. Nové baterie jsou menší, ale přesto umožňují uložení více energie. Eliminují přebíjení, které je další významnou příčinou energetických ztrát. Stupeň jejich účinnosti, tedy poměr mezi doplněnou a využitou energií, je zřetelně vyšší. Li-ionové baterie nevyžadují údržbu a testy prokázaly i o zhruba 50 % delší životnost – přibližně 5 tisíc nabíjecích cyklů ve srovnání se 2,5 tisíci cykly u olověných baterií,” říká Jan Kohák, produktový manažer společnosti Toyota Material Handling CZ.
Nové regálové systémy
Vedle širokého sortimentu efektivní a bezpečné skladové manipulační techniky, čelních VZV a tahačů dodává Toyota vše potřebné, co vyžaduje moderní manipulace a efektivní řízení skladového hospodářství – software i hardware, řešení pro podrobnou analýzu výkonu a správu flotily vozíků – a nyní i regálové systémy.
Sortiment regálů zahrnuje veškeré typy standardních paletových, spádových, pojízdných, vjezdových nebo push-back regálů, konzolových a policových systémů nebo systémů pro vychystávání. Součástí nabídky je samozřejmě i zajištění instalace a servisu všech typů.
Komplexní nabídka zjednoduší a zkrátí výběrová řízení a usnadní komunikaci všem zákazníkům Toyoty, kteří dávají přednost nákupu od jednoho partnera s minimem subdodavatelů. Rychlejší a přesnější budou i projektové analýzy stávajících i nových skladů v rámci programu Virtual Warehouse, s jehož pomocí dokáže Toyota nejen navrhnout regálový systém, ale propočítat i množství a typy manipulační techniky, která zajistí požadovaný objem manipulace v požadovaném čase.
Výrobcem regálů značky Toyota bude společnost Mecalux, lídr v oboru s více než 30ti letými zkušenostmi a celoevropským pokrytím, což je zárukou identických služeb i pro evropské klíčové zákazníky operující ve více zemích, včetně České republiky. Všechna regálová řešení Toyota vyhovují normě EN 15512.