Dnes je 4.5. – svátek slaví Květoslav

Trucky pro těžkou práci

Zveřejněno: 26. 6. 2014

Všichni evropští výrobci nákladních vozidel již přešli na generaci moderních trucků s motory Euro 6, schopných zvládnout i velmi těžkou práci ve stavebním sektoru.

Vedle standardní přepravy stavebních materiálů po silnici či zpevněných komunikacích, i nadále existuje určitý segment činností, vyžadující trucky zvládající i nasazení v těžkém terénu, tedy s off-roadovým charakterem podvozku i zpřevodování. Staveb zakládaných tzv. na „zelené louce” sice razantně ubylo, ale práce v pískovnách, v kamenolomech či kaolinových dolech vyžaduje nasazení vozidel s konfigurací 6 × 6 či 8 × 8. A stále ještě jsou i činnosti v lomech, kdy truck nevyjíždí na veřejné komunikace a má-li patřičnou homologaci jako „stavební stroj” nikoliv nákladní automobil, vystačí si i s motory Euro 5.

Základem pro těžkou práci je dostatečně robustní podvozek s patřičnou světlou výškou, výkonný motor a převodovka s módem off-road (u automatizovaných převodovek), uzávěrky diferenciálů či redukce. Na rozdíl od silničních trucků, vozidla provozovaná v terénu vyžadují servis v kratších intervalech. Kilometrový proběh pro výměnu olejů, mazání podvozku (a je celkem jedno, zda vozidlo má centrální mazání, či je nutné zhruba 15 až 20 bodů na podvozku promazat tzv. „ručně”), výměnu vzduchových filtrů sání atd. je logicky výrazně kratší a běžný servis náročnější na očistu tlakovou vodou a kontrolu podvozkových částí.

DAF CF

DAF představil na podzim 2013 postupně celou novou řadu vozidel Euro 6. Byla použita nová řešení pro dosažení maximální hospodárnosti provozu, spolehlivosti a pohodlí pro řidiče. Nové jsou motory PACCAR, chytré uspořádání podvozku a praktické kabiny přitažlivého designu. Díky nejmodernějším a osvědčeným technologiím, například vstřikování Common-Rail, turbodmychadlu s variabilní geometrií lopatek, recirkulaci výfukových plynů a důmyslnému systému snižování škodlivých látek ve výfukových plynech jsou splněny přísné požadavky emisní normy Euro 6. Šestiválcový motor PACCAR MX-13 poskytuje výkony 303, 340 a 375 kW s hodnotami točivého momentu 2000, 2300 a 2500 Nm. Jsou dosažitelné již při nízkých otáčkách motoru a v jejich širokém rozsahu. Vynikající výkon 360 kW podává i motorová brzda. Více než tři čtvrtiny svého výkonu dosahuje už při pouhých 1500 min-1, což snižuje opotřebení provozních brzd. Alternativou k motoru PACCAR MX-13 je 10,8 litrový motor PACCAR MX-11. Charakteristické pro tento motor jsou dva vačkové hřídele v hlavě válců. Nový motor PACCAR MX-11 je dostupný ve výkonových variantách 210, 240, 271, 291 a 320 kW. S vysokými maximálními točivými momenty 1200, 1400, 1600, 1900 a 2100 Nm, dostupnými v širokém rozsahu otáček.

Pokud jde o nasazení v těžkém provozu, pak je k dispozici řada DAF CF Construction, která byla vyvinuta zejména pro dopravu ve stavebnictví, kde je vyžadována častá jízda v terénu. Vozidla CF Construction mají díky zvětšenému nájezdovému úhlu a větší světlé výšce podvozku vynikající průjezdnost v terénu. Na nových modelech CF Construction zaujme jejich charakteristický design. Příznačná černá mřížka chladiče s rozměrnými lamelami a zcela nový design nárazníku, vyrobeného z galvanizované oceli pro odolnost proti poškození v těžkém terénu, dodávají dojem síly a nepřemožitelnosti. Proti poškození jsou chráněny i atraktivně tvarované hlavní světlomety, jejichž kryty jsou vyrobeny z velmi odolného materiálu Lexan. Výrobce nepodcenil ani ochranu chladiče, o kterou se stará ocelový kryt pod nárazníkem, vyrobený z 3 mm silného plechu. Tento ochranný kryt vydrží zatížení až 4 tuny a jeho spodní část tvoří praktický a široký schod. Nárazník tvoří tři oddělené části, které lze v případě poškození měnit nezávisle na sobě, což snižuje náklady na opravy. Robustní nárazník je umístěn vysoko a umožňuje vozidlu dosáhnout velký nájezdový úhel 25°. V kombinaci se světlou výškou 400 mm – díky použití předních náprav s upraveným zavěšením – to znamená výbornou průjezdnost po nezpevněných cestách a v terénu.

Nové modely DAF CF Construction se dodávají ve verzi třínápravového podvozku pro montáž nástaveb v konfiguraci 6 × 4 s 8tunovou nebo 9tunovou přední nápravou, případně s 19-, 21- nebo 26tunovou tandemovou zadní nápravou. Další variantou jsou tahače se třemi nápravami v konfiguraci 6 × 4, které se skvěle hodí pro těžkou nákladní přepravu, případně k přepravě nadrozměrných nákladů. Podvozky pro montáž nástaveb konfigurace 8 × 4 jsou ideální pro sklápěčky. S dvojicí předních řízených 7,5-, 8- nebo 9tunových náprav a 19-, 21- nebo 26tunovou tandemovou zadní nápravou poskytují optimální provedení vozidla o celkové hmotnosti 32 až 44 tun.

IVECO

Automobilka Iveco má ve svém výrobním programu hned dva těžké modely vhodné pro využití v sektoru stavebnictví a umožňující nasazení i v terénu. Řada Trakker je vylepšena novými designovými řešeními, která dodávají ještě větší sílu jeho nezaměnitelnému vzhledu. Všechny konstrukční prvky a kabina byly přepracovány s kombinací způsobů použití na silnici i v terénu. Ocelový přední nárazník je rozdělen na tři části kvůli snížení nákladů na výměnu v případě částečného poškození. Ochranná maska chladiče je upevněna na standardním panelu světel, aby tato byla chráněna proti poškození kamínky nebo vystouplými předměty. Ocelová deska pod předním nárazníkem je volitelný prvek, určený k ochraně topného tělesa a chladiče. Trakker má pevný rám z vysokopevnostní oceli a jeho konstrukce je navržena pro extrémní podmínky. Rámy jsou k dispozici ve 2 tloušťkách (7,7 mm pro použití, kdy je pohotovostní váha prioritou a 10 mm pro náročnější nasazení). Nový Trakker nabízí různé typy odpružení včetně mechanického odpružení s parabolickými nebo půleliptickými péry. Pro zvýšení komfortu a zajištění optimální stability jsou tady modely s pneumatickým pérováním se čtyřmi měchy a elektronicky ovládaným pneumatickým pérováním ECAS. Všechny konstrukční prvky a kabina byly přepracovány s kombinací způsobů použití na silnici a v terénu. Ocelový přední nárazník je rozdělen na tři části kvůli snížení nákladů na výměnu v případě částečného poškození. Ochranná maska chladiče je upevněna na standardním panelu světel, aby byla chráněna proti poškození kamínky nebo vystouplými předměty. Montovány jsou motory Cursor o objemech 8 a 13 litrů a výkonový rozsah od 360 do 500 koní. Jsou hospodárné, mají nízkou hmotnost a umožňují vyšší stanovené zatížení s nižším objemem motorů. Maximální točivý moment je dosažen při velmi malých otáčkách a pro velmi široký jízdní dosah. Motory Cursor jsou vybaveny brzdou Iveco Turbo – dekompresním systémem motorové brzdy, která je plně integrována s hlavním a pomocným brzdovým systémem (intardérem), což představuje kombinaci maximální bezpečnosti s nízkými provozními náklady.

V nabídce italské značky jsou i těžké „lomové” modely s řady IVECO ASTRA. Vedle těžkých dupmrů ASTRA produkuje i klasické off-road podvozky s velmi robustní stavbou. Základní model HD 9 je dodáván s konfigurací 6 × 6 nebo 8 × 8, montovány jsou samozřejmě motory Cursor jako u Trakkera a zákazník si může vybrat mezi manuální šestnáctistupňovou převodovkou ZF, automatizovanou převodovkou ZF a automatickou sedmistupňovou Allison 4700. Robustnost konstrukce vozidla plně odpovídá nasazení na ty nejtěžší lomové práce, proto běžný provoz na silnici ve srovnání s řadou Trakker není příliš ekonomický.

MAN TGS

Modelová řada vozidel MAN TGS nabízí sólo vozidla, tahač přívěsů nebo návěsů, s celkovou hmotností 18 t až 41 t.

Výkonný a ekonomický pohon vozidel modelové řady TGS je zajišťován moderními motory MAN D2066 (LF68, LF67, LF61) s výkony od 235 kW/1600 Nm až 394 kW/1900 Nm, resp. D2676 (LF26, LF25) s výkony 324 kW/2100 Nm a 353 kW/2300 Nm. Plný točivý moment dosahují motory v provedení Euro 6 již od 930 min-1. Doménou vozidel MAN TGS je stavební sektor a proto má širokou nabídku podvozků: u konfigurace 4 × 4, 6 × 6 a 8 × 6 je standardem připojitelný pohon kol všech náprav (resp. jedné přední). Permanentní pohon kol všech náprav a pneumaticky ovládané uzávěry mezinápravových diferenciálů jsou příplatkovou volbou, zatímco u konfigurace 8 × 8 jde o standardní vybavení. Výkon a točivý moment jsou přenášeny na kola hnaných náprav pomocí rozvodové převodovky vybavené převody pro jízdu po silnici a v terénu. Planetové nápravy s vysokou světlou výškou, bubnové brzdy a stabilizátory náprav jsou výbavou také plněpohonných vozidel. Všechna zařízení specifická pro stavební vozidla podporují vysokou míru efektivity při celodenním nasazení: začínají u nabídky automatizované převodovky TipMatic Off-road jejíž strategie a rychlost řazení převodových stupňů odpovídá podmínkám provozu stavebních vozidel, robustního ocelového nárazníku sestávajícího ze tří částí a s okem pro tažení v jeho střední části až po sklápěcí či pevné zábrany proti podjetí vozidla a komfortní nástupní schůdky.

Mercedes-Benz Arocs

Pro stavební činnosti nabízí Mercedes-Benz všestranný vůz Arocs. Všechny součásti pohonu jsou konstruovány pro vysoké zatížení a jsou spolu optimálně sladěny. Arocs pohání standardní motory Euro 6 s velkou hnací silou, dlouhou životností a s vysokotlakým vstřikováním Common-Rail s širší křivkou točivého momentu pro nižší počet řazení a odlehčení spojky a převodovky. V Arocsu je namontována nová generace spojek pro maximální točivé momenty až 3000 Nm. Za příplatek lze získat spojku Turbo Retarder pro šetrný rozjezd a pojíždění při vysokých celkových hmotnostech nákladní jízdní soupravy a točivých momentech. Standardně dodávaná zdokonalená automatizovaná převodovka Mercedes PowerShift 3 je vybavena jízdními programy navrženými pro stavební vozidla. Nová konstrukce odpružení a rámu vytváří podmínky pro optimální přenos síly. Šestiválcové řadové motory Arocs mají dlouhou životnost a pokrývají všechny výkonové požadavky ve stavební dopravě. Pro optimální využití jsou dostupné ve čtyřech třídách zdvihového objemu 7,7 l, 10,7 l, 12,8 l a 15,6 l. Výkonové rozpětí začíná na 175 kW a maximálním točivém momentu 1000 Nm. Nejvýkonnější je motor o výkonu 460 kW a s maximálním točivým momentem dosahujícím 3000 Nm. Široký rozsah točivého momentu umožňuje delší udržení převodového stupně v terénu. Díky tomu není nutné tolik řadit, dochází k méně častému přerušení tažné síly, a spojka a převodovka není tolik namáhána. K dispozici jsou konfigurace podvozku 4 × 4, 6 × 4, 8 × 4.

Scania má řadu Off-Road

Pro odvětví stavebnictví nabízí automobilka Scania celou řadu podvozků od klasických jednoduchých až po těžké pětinápravové.

Navýsost moderní a široce vymezená soustava se společným označením Scania Off-Road zahrnuje prakticky vše, co může uživatel potřebovat pro nasazení do terénního či kombinovaného provozu. Zejména pak pro velmi těžké aplikace a nejtvrdší provozní podmínky. Podvozky lze volit v rozsahu od klasických jednoduchých a tahačových dvounápravových po těžké až pětinápravové. Se znakem náprav od nejjednoduššího 4 × 2 až po extrémní 10×4 – v tomto případě nechybí ani možnost instalace páté nápravy řiditelné i zdvihatelné. Výjimečně na objednávku dokonce velmi těžké 12 × 4. Mimořádně široké je spektrum objemů a výkonů motorů (řadových pětiválců a šestiválců či vidlicových osmiválců) od 184 do 537 kW a to ve všech případech plnící emisní normu EURO 6.

Všechny představitelné provozní podmínky dokonale pokrývá široký sortiment konstrukcí převodovek, od osmistupňových až po nejsilnější dvanáctistupňové se dvěma plazivými převody, které mohou být v případě potřeby vybaveny i rychloběhem, tedy nejvyšším převodovým stupněm pro rychlou jízdu. Zákazník má možnost volby mezi variantami s kolovými redukcemi v nábojích kol i bez nich, nebo mezi mechanickým řazením, ale také populární modernizované variabilně nastavitelné samočinné řadicí systémy Opticruise II (se spojkovým pedálem, nebo bez něj) nyní obohacené o inteligentní terénní režim a novými velmi výkonnými retardéry (3500 a 4100 Nm). Širší je také nabídka sestupných převodů („redukcí”), stejně jako několik variant výstupu točivého momentu PTO pro pohon nesených ústrojí. V neposlední řadě má zákazník možnost vozidlo nechat vybavit i plně automatickou převodovkou Allison s hydrodynamickým měničem momentu a šesti rychlostními stupni. Poháněné nápravy mohou být vybaveny uzávěry diferenciálů, tandemové typy také uzávěry diferenciálů mezinápravových. Standardem je elektronická kontrola prokluzu kol, elektronických řídicích systémů brzdových, podvozkových i komplexních instalovaných buď standardně (např. ABS či ESP), nebo na zakázku (kromě jiných asistent řízení rozjezdu ve stoupání).

Tatra

Tatra si i nadále udržuje pozici výrobce vozidel mířících do nejtěžšího terénu, tedy jde o podvozky pokrývající celý segment dopravy ve stavebnictví. V současné době má v nabídce několik modelových řad, ovšem pouze ta nejmodernější – Tatra 158 Phoenix má k dispozici motory Euro 6.

Podvozky Phoenixů mají zachovanou tatrováckou konstrukční koncepci, jsou ale navrženy tak, aby je mohly pohánět motory značky PACCAR řady MX. Automobily dostaly také nové nápravy, řízení a odpružení. Sériově má Tatra 158 dvě, tři, nebo čtyři nápravy, nesériově pak pět i šest, vždy se ale jedná o plněpohonné vozidlo s připojitelným pohonem přední nápravy. Všechny nápravy disponují vzduchovým odpružením, včetně náprav předních. Zadní nápravy pro zatížení 11,5 tuny mají i alternativní odpružení listovými pery. Nové celokovové, bezkapotové a sklopné budky existují v několika provedeních, ve stavebnictví se ale nejvíc využije jejich základní krátká varianta. Nápravy jsou ve dvou verzích, bez redukcí v kolech, nebo s nimi. Jako hnací jednotka se používají kapalinou chlazené řadové šestiválce PACCAR MX 13 se zdvihovým objemem 12 900 cm3. Pokrývají výkonově rozpětí 265 kW/360 k, 300 kW/408 k, 340 kW/462 k a 375 kW/510 k. Phoenix má k dispozici dvě šestnáctistupňové převodovky ZF (manuální a automatizovanou). Přídavné sestupné převodovky nesou značku Tatra, a mají provedení jednostupňové nebo dvoustupňové.

Podvozky Tatra 158 jsou určeny pro vozidla s maximální celkovou hmotností do 20 000 kg, 30 000 kg, 44 000 kg a 50 000 kg. Novinkou je pracovní stroj Tatra Phoenix 8 × 8 s celkovou hmotností 50 tun a užitečnou hmotností 32 tun. Kabina má předepsanou ochranu (ROPS/FOPS), přídavné světlomety a hlavní světlomety jsou chráněny mřížkami. Vozidlo je vybavené převodovými redukcemi v nábojích kol a vyhřívanou jednostranně sklopnou korbou. Na přání lze pracovní stroj na zadních nápravách vybavit pneumatikami rozměru 24 R21 a systémem centrálního dohušťování pneumatik. Pro montáž nástaveb využitelných ve stavebním sektoru jsou stále v nabídce i velice známé podvozky modernizované řady Terrno a Jamal.

Modelová řada TATRA JAMAL není dostupná ve verzi Euro 6. Jde o třínápravové sklápěče a stavební dumpery s kapotovou kabinou určené pro práci v nejtěžším terénu. V nabídce je varianta těžkého dumperu TATRA Jamal s typovým označením T 163 380 SKT s „těžkými” redukcemi v nábojích kol. Jedná se o vozidlo zařazené do kategorie pracovní stroj, určené k provozu a přepravě nákladu mimo veřejné pozemní komunikace (motor tatra Euro 5). Objem korby činí 14 m3 a užitečné zatížení cca 24 t.

Autor: Mgr. Jiří Krenar
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek

Novinky v ASbud Česká Republika. Rekonstrukce zázemí a partnerství s John Deere

Zveřejněno 23.4. Známý prodejce stavební techniky ASbud ze Zlínského kraje se může zkraje roku pochlubit hned několika novinkami. Tou nejvýznamnější je fakt, že společnost podepsala dohodu s celosvětově uznávaným výrobcem John Deere o výhradním zastoupení ve věci… celý příspěvek