Dnes je 28.11. – svátek slaví René

Těžební velkostroj KU 800 na Sokolovsku opět v provozu

Zveřejněno: 22. 2. 2018

Strojírensko-metalurgická společnost UNEX předala v polovině ledna po celkové opravě a modernizaci (vše trvalo 14 měsíců a vyžádalo si 235 000 hodin práce) zpět do provozu velkostroj KU 800/12, který pracuje ve hnědouhelném lomu Jiří ve Vintířově na Sokolovsku. Těžební společnost Sokolovská uhelná zde i s jeho pomocí ročně vytěží kolem 6,5 milionů tun uhlí.

Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Velkostrojů řady KU 800 bylo v Uničově vyrobeno celkem 21, přičemž deset z nich je ještě stále >v provozu jak v České republice, tak také v Rusku a na Ukrajině” říká projektant Petr Hlaváč, který vedl opravu a modernizaci KU 800/12. „Jde o spolehlivé stroje, které odvádějí při povrchové těžbě pořádný kus práce. Stroj, který má za sebou 30 let těžby a který jsme pro Sokolovskou uhelnou modernizovali, bude i nadále pracovat až do roku 2035, tzn. po celou dobu, kdy bude těžba v lomu Jiří probíhat.

Velkostroj KU 800/12 prošel poslední generální opravou v roce 1996, v roce 2003 se rekonstruovala špička stroje. Za posledních 20 let narýpal 169 754 651 m3 skrývky.

Stav stroje před rekonstrukcí odpovídal době provozu: valivé a kluzné kladky byly na konci své životnosti, vyměnit se musely i další opotřebované mechanické díly a hlavní lana. Výměnu vyžadovala i kabeláž stroje a jeho řídící systém. Oprava stroje v režii společností UNEX a Bohemia Müller (elektro práce) začala 9. září 2016 a trvala déle než 14 měsíců. Montážní práce byly ukončeny 27. listopadu 2017, do trvalého užívání byl velkostroj předán v pondělí 15. ledna 2018.

Velkostroje KU 800 z Uničovských strojíren (dnes UNEX) patří k největším samohybným strojům, které kdy byly člověkem vyrobeny. Délka v ose je přes 170 metrů, výška 52 metrů. Koleso rýpadla má průměr 12,6 metru a je osazené 15 korečky o obsahu 1 000 litrů. Hmotnost se pohybuje okolo 4 400 tun, což odpovídá např. 131 letadlům typu Boeing 737. I s touto hmotností je stroj schopen samostatného pohybu: na speciálních ližinách udělá za minutu jeden krok tři metry dlouhý.

Oprava KU 800/12 si vyžádala cca 235 tisíc hodin práce specialistů obou spolupracujících společností. V jednu chvíli na stroji pracovalo až 108 pracovníků. Mimo jiné bylo položeno 78 625 metrů nových kabelů, nebo bylo speciálně odlito 1 600 ok pro válečky dopravních linek. Na subdodávkách technologií nebo produktů se podílelo celkem 45 firem,” popisuje rozsah projektu Petr Hlaváč. „Při rekonstrukci manipulujeme s díly, které samy o sobě váží často i desítky tun. Vedle maximální opatrnosti proto uplatňujeme i znalost těchto strojů jako jejich historický výrobce a také zkušenosti s jejich servisem, opravami a modernizací, kterými v potřebném rozsahu v Česku disponují pouze odborníci ve společnosti UNEX.

Při opravě byl stroj vybaven hydraulicky řízenými brzdami pohonu kolesa, které jsou mj. osazeny senzory s funkcí hlídání opotřebení brzdových destiček. Tento typ brzd byl použit v ČR úplně poprvé.

Zvýšil se komfort obsluhy stroje, která má v klimatizovaných kabinách k dispozici např. nový kamerový systém a dorozumívací zařízení. Přesnou polohu stroje určuje přesné GPS zařízení a sada sklonoměrů. KU 800/12 disponuje také vlastní wi-fi sítí, nová je i elektronická požární signalizace.

Více informací naleznete na stránkách www.unex.cz.

Autor: Boris Keka
Foto: Archiv firmy UNEX a.s.
 

Nové

Nejmodernější návěsy s termoizolovanou korbou budou jezdit v České republice

Zveřejněno 19.10. Společnosti Schwarzmüller s.r.o. se podařilo uspět ve velmi náročném výběrovém řízení u jedné z největší ryze české stavební společnosti IMOS Brno a.s., působící již dlouhodobě na českém stavebním trhu, které se týkalo dodávky sklápěcích tříosých… jít na článek

Nový kolový nakladač Doosan DL420-7 na trhu

Zveřejněno 16.10. Společnost Doosan Infracore Europe uvedla na trh nový kolový nakladač DL420-7 Stage V. Ten ve srovnání s předchozí generací Stage IV přináší zcela nový design, poskytuje vyšší výkon, vyšší palivovou účinnost a vylepšené prostředí pro obsluhu. jít na článek

Stroje na stavbě metra D: Upoutá rýpadlo na ražbu tunelů nebo speciální nakladač

Zveřejněno 13.10. Práce na lince D pražského metra se zatím točí především kolem geologického průzkumu, papírování a výběrových řízení. I tak ale na staveništích najde fanoušek techniky množství zajímavých strojů, které upoutají již z fotografií. Pojďme si některé z… jít na článek