TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 16.10. – svátek slaví Havel

Těžební ultra rýpadlo v „plné palbě“ se představí v Mnichově. Posune hranice produktivity?

Zveřejněno: 18. 1. 2019

Bagr s označením PC4000-11 vážící zhruba 400 tun není sice v portfoliu Komatsu největší. Zajímavý je však tím, že nabídne nejnovější dostupné technologie, které se prozatím dostávaly pouze do menších strojů. Chystáte-li se v dubnu na baumu, budete si ho moci na vlastní oči prohlédnout v dieselovém provedení.

Ultra rýpadlo Komatsu PC4000-11 váží 400 tun

Velká ultra rýpadla pro těžební průmysl vyrábí Komatsu ve dvou variantách výložníku – a to jako klasické rýpadlo nebo v provedení s čelní lopatou. Model PC4000-11 není výjimkou. Oproti svému předchůdci však rýpadlo dostalo nový motor splňující nejnovější emisní normu Tier 4 final a mnoho bezpečnostních vylepšení, jako je 45° přístupové schodiště, více zábradlí, záchranné dveře a bezkonkurenční nouzový výstupní žebřík. V Komatsu nezapomněli ani na produktivitu, takže je snazší jak běžná údržba, tak i servis a dlouhodobá péče o stroj.

Motor a výkon

O dostatečný výkon se stará elektronicky řízená pohonná jednotka Komatsu SDA16V160E-3 s výkonem 1 400 kW při 1 800 otáčkách. Jedná se o vodou chlazený naftový 16válcový čtyřtaktní motor s přímým vstřikováním paliva. Další důležitou částí je systém pro snížení emisi oxidů dusíku (NOx), pracující na principu selektivní katalytické redukce (SCR). Spolu s novým nastavením motoru tak rýpadlo splňuje emisní normu Tier 4 Final, což v případě NOx znamená snížení emisí oproti Tier 1 o téměř 95 %. Za zmínku stojí i interval výměny oleje, který může být až 1 000 h, nebo velikost palivové nádrže, která umožňuje až 24hodinový provoz bez tankování.

Samotná operační hmotnost rýpadla se pohybuje v rozsahu 393–409 tun a záleží na šířce pásů, verzi výložníku a typu motoru (kromě Tier 4 Final verze lze stroj osadit i jednodušší Tier 2 verzí). S užšími pásy (1,2 metru) vyvíjí stroj na zem tlak cca 22 N/cm², širší 1,5 metrové tlak sníží na zhruba 17,5 N/cm². Úctyhodná je i samotná lžíce, která pojme 22 m³ (při SAE 2:1), ve variantě „nakladač“ se do čelní lopaty vejde též 22 m³, ale dle SAE 1:1, tedy „s větším kopečkem“. Rýpadlo PC4000-11 nejlépe doplní dumpery v kategorii od 150 do 240 ton (U.S. short ton); 1 krátká tuna je přitom rovna 907 kg.

Obsluha a údržba

Velká a pohodlná kabina je namontována na 18 viskózních podložkách, funkcí podobným silentblokům. V základu je automatická klimatizace i přetlakový systém. Sedadlo operátora je vzduchově odpružené, elektricky vyhřívané a disponuje dvoubodovým bezpečnostním pásem. Samozřejmostí je individuální stavitelnost. Z rýpadla je dobrý výhled.

Díky nejnovějšímu monitorovacímu systému KOMTRAX PLUS 2 jsou veškeré chybové zprávy oznamovány do kabiny akustickými a vizuálními signály. Zároveň pomocí systému vzdálené správy si lze též zobrazit aktuální stav spolu s vývojem v čase přímo z kanceláře, což pomáhá plánování údržby.

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Komatsu

Tématické tagy

 

Nové

Nová výbavová sada pro kolové nakladače Develon DL-7 pracující v segmentu zpracování odpadu a recyklace

Zveřejněno 29.9. Značka Develon představila novou aktualizovanou sadu výbavy pro populární řadu kolových nakladačů DL-7 využívaných v provozech zpracování odpadu a recyklace. Je navržena tak, aby obsluze pomáhala bezpečně pracovat v těchto náročných a nebezpečných… celý příspěvek

Kde to všechno začalo aneb Jak se zrodil první Lokotrack

Zveřejněno 27.9. Inovace často začíná jiskrou inspirace, ale k tomu, aby se tato jiskra proměnila v něco revolučního, jsou zapotřebí odvážné myšlenky a odhodlaní lidé. Příběh vzniku Lokotracku není jiný – je to vyprávění o vizi, tvrdé práci a odhodlání naslouchat… celý příspěvek

Nové trendy ve zhodnocení nejen stavebních odpadů

Zveřejněno 25.9. Technologie pro zpracování stavebních odpadů, sutí, zeminy, kompostů a dalších materiálů dnes nabízí mnoho společností. Přesto, abychom například z vybouraných cihel získali opravdu kvalitní surovinu vhodnou pro výrobu betonu, je nutné pečlivě… celý příspěvek