Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 28.4. – svátek slaví Vlastislav

Terénní kolový nosič s příslušenstvím - nová kategorie pracovního stroje

Zveřejněno: 10. 1. 2006

Plzeňská firma BC Stavo s.r.o. přináší na náš trh revoluční novinku - terénní kolový nosič K-TRAC, který lze využít ve stavebnictví, komunálním hospodářství, zemědělství, dopravě, letní i zimní údržbě komunikací a v lesnictví, a to CELOROČNĚ!

Kdo si do nynějška pořídil víceúčelový stroj kategorie „rypadlo-nakladač", mohl být rád, že s ním mohl bagrovat, nakládat a hrnout, případně zvedat pomocí vidlic. Bylo to sice dost na jeden stroj, ale každá stavební sezóna i pro tento univerzál jednou končí a nezbývá vždy, než čekat na jaro. V obrácené situaci byli doposud provozovatelé sněžných pluhů a posypových vozů – na zimu se museli dobře a draze vybavit nákladnými komunálními vozidly, ale co poté, až sníh sejde?

I v našich končinách se tedy provozují nosiče komunálních pracovních nástaveb na bázi terénních vozidel, případně zemědělských traktorů. Jejich využití pro stavební práce je ale již problematické, neboť hnací ústrojí mají konstruováno převážně pro komunální účely, rychlé přesuny, nebo pro souvislý tah. Ne už pro krátké a rychlé pohyby vpřed i vzad žádané na stavbách. Naopak nákladnost takovéhoto hnacího agregátu pro stavební práce není využita.

Plzeňská firma BC Stavo s.r.o. přináší v tomto směru na náš trh revoluční novinku, jíž je terénní kolový nosič K-TRAC. Revolučnost této novinky spočívá v nejdůležitější vlastnosti nosiče, jíž je jeho reálná celoroční využitelnost ve stavebnictví, komunálním hospodářství, zemědělství, dopravě, letní i zimní údržbě komunikací a v lesnictví. A to ve všech těchto oborech prakticky bez kompromisů!

K-TRAC
Terénní kolový nosič K-TRAC - nejdůležitější vlastností je jeho reálná celoroční využitelnost ve stavebnictví, komunálním hospodářství, zemědělství, dopravě, letní i zimní údržbě komunikací a v lesnictví. A to ve všech těchto oborech prakticky bez kompromisů!

Základem nosiče je kolový průmyslový traktor zkonstruovaný původně jako báze rypadla-nakladače Terex 970 se všemi koly velkými, hnacími a rejdovými. Stroj na pneumatikách Nokia dosahuje rychlosti 40 km/h. Nosič je standardně vybaven vzduchotlakou soustavou pro dvouhadicové brzdy přívěsu, odnímacím tažným zařízením vsazeným do příčného rámu, jinak používaného pro přesuvný podkop, a výsuvnými opěrami za zadními koly. Takto je možno táhnout přívěs do hmotnosti 13 000 kg. Dále je vybaven přední normalizovanou deskou velikosti 3 pro montáž čelních komunálních nástaveb, převážně pro odstraňování sněhu, zametače atd. Úchyt ramen původního čelního nakladačového ústrojí je překonstruován tak, aby bylo možné celé nakládací ústrojí během několika minut bez dalších zdvihadel nasadit a sejmout, včetně hydraulických vedení, přičemž jeho parametry zůstávají stejné jako u původního stroje Terex 970. Při provozu nakladače bez zadní nástavby je nutno na zadní příčný rám osadit dvojici protizávaží k zajištění stability stroje.

K-TRAC

Na záď stroje lze opět v několika minutách a bez zdvihacích zařízení namontovat stranově přesuvné podkopové zařízení s teleskopickou násadou, mírně upravené z původního stroje Terex 970, i nyní při zachování jejich původních dosahových (i silových) parametrů.

Další možností je vybavení zemědělským tříbodovým závěsem pro nesení strojů na zádi, převážně pro zemědělské práce – přípravu půdy, sklizeň píce atd., ale i pro nesení některých komunálních nástaveb, určených původně pro zemědělské traktory. Jinak lze na zádi stroje nést i většinu nástaveb, určených původně pro Unimog, a to po malých úpravách zavěšení. Oproti použití na automobilových nosičích je zde ovšem výhoda lepšího výhledu z kabiny, jak na přední, tak především na zadní nástavbu. I při provozu s ostatními zadními nástavbami, nevyžadujícími při práci pojezd (např. štěpkovač), lze výhodně využít zadní stabilizační opěry prvotně zkonstruované pro použití při bagrování.

K-TRAC

K-TRAC může být úspěšně používán i v lesnictví, kdy čelní nakladačové ústrojí je doplněno rampovací radlicí nebo vidlicemi na kmeny a na záď se osadí svozný štít s jedním nebo dvěma navijáky či s drapákem. Na přední upínací desku se pak montuje (samozřejmě po odejmutí nakladačového ústrojí) sněhový pluh, zametací kartáč, štěpkovač, žací nástavba pro sklizeň i pro odstraňování porostů, mulčovač atd. Většinou lze použít stejné nástavby jako pro automobilové komunální nosiče.

Výhodou K-TRACu je značná prostupnost terénem i hlubokým sněhem díky výborným vlastnostem robustního, původně traktor-bagrového podvozku a silnému motoru (Perkins) s hnacím agregátem s měničem a převodovkou powershift.

Pro všechny výše uvedené aplikace lze užívat vhodně všechny tři režimy řízení: předními koly, všemi koly pro docílení malého poloměru otáčení a krabím chodem. Využití těchto režimů řízení umožňuje použití strojů ve stísněných prostorách lesních porostů, parkovišť, při práci v kluzkém terénu atd. Na předku i na zádi stroje je dostatek vývodů hydraulických okruhů pro ovládání nástaveb. Propojení je samozřejmě rychlospojkami, často skupinovými.

K-TRAC

Stroj K-TRAC je vyráběn v Německu a v České republice je včetně nástaveb prodáván a servisován firmou BC Stavo. Svojí unikátní technickou koncepcí představuje zajímavou alternativu celoročního využití stroje na bázi rypadla-nakladače v mnoha odvětvích hospodářství. K-TRAC je tak vhodný pro obce, komunální služby, soukromníky v oblasti služeb, správy a údržby silničních i jiných komunikací, zemědělce a firmy pracující v lesnictví a na údržbě zeleně. Všichni mohou tímto strojem „sáhnout" úspěšně i do ostatních oborů. Je vhodný i jako víceúčelový terénní mobilní stroj do odlehlých, např. horských oblastí, kde spolu s příslušným vybavením sotva najde oddech při celoročním využití.

Dodává firma BC Stavo, s.r.o., Prvomájová 39, 322 00 Plzeň-Křimice, tel.: 377 823 099, fax: 377 823 499, e-mail: bcstavo@bcstavo.cz, www.bcstavo.cz.

Autor: Martin Čížek
Foto: Archiv firmy BC Stavo
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek