Přechod od návrhu zařízení pro posilovny k vývoji budoucí generace strojů Caterpillar? Zdá se to jako nepravděpodobný krok v kariéře člověka. To ale neplatí pro Ashleyho Mengese, designéra-specialistu ze společnosti Caterpillar. Přesně tenhle počin totiž udělal před devíti lety a dodnes tvrdí, že byl naprosto logický. „Ve skutečnosti to není zase tak velká změna, jak se může zdát,” říká. „Obě zaměstnání vyžadují spojení ergonomie a designu, v obou případech jde o hledání nejlepší možné kombinace formy a použitelnosti. Mým prvořadým úkolem tady ve společnosti Caterpillar, bez ohledu na to, na čem právě dělám, je objevit a uplatnit tento mix, tedy kombinaci funkčnosti, jednoduchého servisu a reálné konstrukce, která zaručí nejvyšší možnou produktivitu na stavbě.”
Zaměstnání jako koníček
Pro Ashleyho začalo toto poslání již v mládí. „Už jako malý kluk jsem chtěl být designérem,” přiznává. „Bavilo mě nejvíce kreslení a také rozebírání věcí, protože jsem chtěl pochopit, jak fungují. A kombinace těchto dvou činností mě fascinuje dodnes, je to ostatně základ povolání designéra.”
Nyní pracuje hlavně s počítačem a jeho obrazovkou, ale fascinace jeho povoláním mu zůstala. „Svůj čas dělím mezi vývoj aktuálních produktů a vizionářské úvahy. Dívám se na věci, jaké by byly bez omezení současné techniky. Ale i když pracuji na vývoji aktuálních produktů, vždycky se snažím přihlédnout i k vizionářské alternativě, protože dost často je možné takovéto myšlení začlenit do rozpracovaného projektu.” A jako příklad ukazuje návrh kabiny dozeru Cat D7E.
Směrovka do budoucnosti
I když vývojářské práce na Cat D7E začaly už koncem devadesátých let minulého století, Ashley považuje tento stroj za ukazatel budoucího směřování designu. „Tady začíná budoucnost. Přechod na elektrický pohon přináší nezanedbatelné výhody v porovnání s mechanickou převodovkou. O pět procent víc přesunutého materiálu na litr paliva, o 10 až 30 % nižší spotřebu za hodinu, o 50 % nižší hlučnost a o 50 % delší životnost hnací soupravy. Tento dozer nám ukazuje, jakým směrem se v budoucnu mohou ubírat i další stroje,” konstatuje Ashley.
Zároveň přiznává, že technika elektrického pohonu není vůbec nová. „Více než 50 let se využívá v železničních lokomotivách a poměrně nedávno v hybridních automobilech. Ale jeho uplatnění v pásovém dozeru vyžaduje velký skok v představivosti, což není vůbec snadné udělat. Teď, když je takový stroj realitou, lidé samozřejmě říkají: To je tak jednoduché... jak to, že jsem na to nepřišel sám?' Naštěstí my v Caterpillaru jsme to udělali.”
Dozeru D7E samozřejmě nechybí ani další inovace. Ostatně celý stroj je vlastně revoluční, od laserem řezaných plechů až po design kabiny.
Zeptejte se odborníků
„Mým hlavním úkolem byl celkový vzhled stroje a návrh kabiny,” připomíná Ashley. „Chtěl jsem, aby D7E vyčníval už na pohled a také byl výjimečný pod kapotou. Při takovýchto zadáních se ale občas objevují problémy s celkovým chápáním. Jako to bylo třeba u auta na hybridní pohon. Má vypadat klasicky? Anebo má jasně signalizovat, že jde o něco nového, a má tedy mít radikálně odlišný vzhled? Nejsem si jistý, jestli se to podařilo u hybridních aut, ale v případě D7E jsem přesvědčen, že jsme to udělali dobře. A potvrzují nám to i naši zákazníci a to jsou pro nás skuteční experti.”
Návrh kabiny byl opravdu velmi důkladně diskutován se strojníky. „Možná se zdá příliš radikální, ale vychází výlučně z potřeb efektivní práce se strojem. Pokládáte si otázky typu <0x201A>jaký výhled je potřebný, pod jakými úhly?' a z odpovědí skládáte svůj návrh,” vysvětluje Ashley. „Ale pozor, když jsme první návrhy nového designu ukázali spotřebitelům, objevily se i záporné reakce, zvláště ohledně centrálního panelu s obrazovkou. Když jsme jim však vysvětlili naše důvody, že strojníci musí neustále pohledem kontrolovat okraje radlice, pochopili náš záměr a jejich nadšení rostlo.”
Tento typ konzultací uplatňoval tým Ashleyho Mengese po celou dobu vytváření návrhu.
„A výsledkem je stroj s neuvěřitelným potenciálem, stroj, který se stane měřítkem pro inovace designu v budoucnu. Právě tady začíná budoucnost,” tvrdí Ashley.
„A teď se možná budeme věnovat návrhům plánů například plně integrovaného pásu, nastavitelné kabiny pro optimální výhled a maximální bezpečnost a třeba také dálkovému ovládání,” dodává Ashley Menges.