TECHBUD - Generální zástupce John Deere Power Systems
Dnes je 10.11. – svátek slaví Evžen

Špičkový autobus Neoplan Starliner pro stáj Panasonic Toyota Racing

Zveřejněno: 29. 4. 2008

Za redakci časopisu Stavební technika jsme se zúčastnili RoadShow, kterou pořádala společnost MAN užitková vozidla Česká republika spol. s r.o. ve spolupráci s Neoplan Bus GmbH. Na této unikátní předváděcí akci jsme se svezli se špičkovými autobusy Neoplan, mezi kterými nechyběl ani „speciál“ Starliner N5218 SHDL ušitý přímo na míru pro stáj F1 Panasonic Toyota Racing.

Exteriér autobusu

Už při prvním letmém pohledu z parkoviště nás tento autobus upoutal svým nezaměnitelným elegantním tvarem a moderním designem. Harmonicky působící masku s výraznými světlomety nic nenarušuje a dokonce i stěrače, pokud je nepotřebujete, lze nechat zmizet pod speciálním krytem. Boční skla plynule přecházejí ve střechu a nakloněné sloupky čelního skla upomínají na charakteristický konstrukční znak předcházejících modelů Neoplan. Zádi pak dominují dynamicky klenuté světlomety.



Neoplan Starliner2 N5218 SHDL pro stáj Panasonic Toyota Racing.

Cestování autobusem

Díky širokým dveřím a schodům v nástupních prostorech jsme se nemuseli při nastupování nijak těsnat a pohodlně se dostali do autobusu, jehož interiér působí minimálně stejně impozantně jako pohled zvenčí. Vnitřní prostory autobusu jsou, včetně přihrádek na příruční zavazadla, opravdu prostorné a cestující se zde necítí nijak stísněni. Komfort při cestování umocňuje výkonná klimatizace a centrální obrazovka, na které mohou všichni cestující bez vyklánění se do uličky sledovat situaci před autobusem. Prostorový systém Surface-Sound, který nemá klasické reproduktory, nýbrž přes exciter využívá jako rezonanční desku celý strop autobusu, zaručuje perfektní ozvučení, které oceníme především při poslechu hudby nebo sledování filmů. Při cestování v noci lze, pomocí osvětlení v horních klenutých částech bočních skel, vnitřní prostory perfektně osvětlit.


Cestující mohou sledovat prostor před autobusem na obrazovece.

V zadní části autobusu závodního týmu je umístěn malý bar.

Bezpečnost

Starliner disponuje inteligentními aktivními i pasivními bezpečnostními systémy, díky nimž mohou mít cestující i v kritických situacích dobrý pocit, že jedou bezpečně. Naši bezpečnost při cestování tak zajišťují – tzv. inteligentní tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control) sleduje prostřednictvím radarového senzoru vzdálenost a rychlost vozidla jedoucího před autobusem a automaticky udržuje nastavenou vzdálenost mezi vozidly citlivým přibrzděním nebo naopak zrychlením. Elektronický stabilizační program (ESP) reaguje v kritických jízdních situacích např. v prudkých zatáčkách a při náhlých vyhýbacích manévrech brzděním jednotlivých konkrétních kol za účelem „srovnání” vozidla. V závislosti na rychlosti, stavu vozovky a zatížení mění aktivní systém CDS (Comfort Drive Suspension) tlumení podvozku a optimálně ho přizpůsobuje příslušným podmínkám. Výhodou je vyšší komfort a bezpečnější jízdní vlastnosti. Řidiče pak, především při jízdě po dálnicích, udržuje ve střehu systém kontroly jízdy v jízdním pruhu (LGS – Lane Gard System), který pomocí kamery sleduje vozovku a v případě neúmyslného vybočení z jízdního pruhu varuje řidiče vibrováním sedadla. Pro jízdu v noci je Starliner vybaven bixenonovými světlomety, které nejenže perfektně osvětlí vozovku, ale pomocí přídavných světel do zatáčky posvítí i „za roh”.

Motor

MotorMAN D 2676 LOH, Euro 4
VálceR6, vertikální
Zdvihový objem válců12 419 cm³
Max. výkon353 kW při 1 900 ot/min
Max. krouticí moment2 300 NM při 1 100–1 400 ot/min
Převodovka• 6stupňová manuální (sériová výbava)
• MAN "TipMatic", automatizovaná 12rychlostní převodovka s "EasyStart"

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Věra Machková
 

Nové

Úspěšná demonstrace bezpečnosti nového rypadla Develon řady 9

Zveřejněno 31.10. DEVELON, dříve Doosan Construction Equipment, oznámil úspěšnou praktickou ukázku svého nového pásového rypadla DX230LC-9 o hmotnosti 23 tun. Stroj byl představen na testovacím polygonu v Compiègne ve Francii, kde prokázal nejen vysoký výkon, ale… celý příspěvek

Ascendum in the Iron: Jak vypadala největší show se stroji Volvo v Česku?

Zveřejněno 29.10. V pískovně v Bratčicích u Brna se ve dnech 23.–25. září uskutečnila dosud největší předváděcí akce stavebních strojů Volvo v České republice – Ascendum in the Iron. Společnost ASCENDUM Stavební stroje Czech zde přivítala bezmála 400 zákazníků a… celý příspěvek

Stroje, příslušenství a skvělá atmosféra v srdci Beskyd. To byly DEMO DAYS 2025

Zveřejněno 27.10. Ve dnech 19. a 20. září 2025 se v Kunčicích pod Ondřejníkem uskutečnily DEMO DAYS 2025 – dvoudenní přehlídka stavební techniky a příslušenství, kterou společně připravily firmy ASbud Česká Republika a HOŠEK Trade. V krásném prostředí u rybníka pod… celý příspěvek