Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 14.11. – svátek slaví Sáva

Silniční odborníci se sešli v říjnu v Plzni

Zveřejněno: 23. 11. 2003

Tou akcí, kterou vám v následujících řádcích přiblížíme, byla ve dnech 7. a 8. října 2003 v plzeňském kulturním domě INWEST celostátní 11. silniční konference 2003, jíž se zúčastnila kromě více než 750 delegátů také téměř osmdesátka převážně českých firem nebo českých zástupců zahraničních výrobců se svými výstavními stánky.




Akci pořádala Česká silniční společnost spolu s dalšími partnery, např. SSŽ Praha, a.s., Skanska, a.s. , Stavbami mostů a silnic Hodonín, a.s., Berger Bohemia, a.s., Cement Hranice, a.s., Eltodo dopravní systémy, a.s., Tatra, a.s. a mnoha dalšími. Netřeba dodávat, že uvedené firmy patřily i mezi hlavní sponzory pořádané akce. Silniční konference v tomto roce zaznamenala zvýšený zájem účastníků ze strany především zhotovitelských firem, neboť témata jednotlivých přednášek zaručovala kvalitní obsazení v řadách jednotlivých přednášejících. Největší pozornost byla věnována současnému stavu v oblasti plánované výstavby dálničních úseků, obchvatům jednotlivých měst, rekonstrukcím a údržbě stávající silniční sítě v České republice. V rámci odborného programu si delegáti vyslechli slova např. gen. ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR Ing. Petra Laušmana i jeho kolegů k programu rozvoje silnic a dálnic v letošním roce a v nejbližším období, ale i dalších odborníků pro oblast přípravy a realizace vybraných silnic a dálnic i oblasti financování silničního hospodářství.

První přednáškový den vhodně doplnily výklady odborníků právě pro tuto oblast. Ti zdokumentovali na jednotlivých příkladech konkrétní zrealizované projekty ( např. silniční okruh kolem Prahy, městský okruh v Brně, dálniční obchvat Plzně a přivaděče atp.). Tato témata byla na programu prvního dne silniční konference. Druhý den přednášek věnovali pořadatelé především otázkám bezpečnosti silničního provozu (např. bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích v ČR, bezpečné komunikaci v rámci zodpovědnosti kraje, atd.) a v posledním bloku přednášek pak technické politice silničního hospodářství (jinými slovy např. revizi základních technických norem a předpisů, ochraně životního prostředí u staveb silnic a dálnic, elektronickému vybírání mýtného, komunikaci s veřejností i stavebním úpravám komunikací pro zdravotně postižené osoby).

Součástí obou dnů byla exkurze účastníků konference na stavbu dálničního obchvatu kolem Plzně. V následujících řádcích vám nabízíme stručnou anotaci z vybraných přednášek, které byly svými autory na silniční konferenci prezentovány. Ing. Petr Laušman z ŘSD ČR se kromě interních problémů a vazeb na subjekty působící v oblasti silničního hospodářství zabýval systémem zadávání veřejných zakázek (u ŘSD ČR došlo od 1. ledna 2003 ke změně systému zadávání s cílem zjednodušení posuzování nabídek uchazečů), řešením dopravní informatiky a následně i problematikami legislativními, financování, souvisejícími se vstupem ČR mezi země EU a údržbou silnic I. třídy.
Velmi zajímavá a inspirující byla přednáška Ing. Pavla Švagra, CSc. ze Státního fondu dopravní infrastruktury, od jehož založení letos uplynuly tři roky. Vznik tohoto fondu znamenal systémový zásah do mechanizmů nárokování a financováno dopravní infrastruktury, včetně financování výstavby dálnic a silnic I-III. třídy. Jedním z posledních úspěšných aktivit SFDI ve spolupráci s ŘSD a MD ČR je návrh metodiky pro hodnocení efektivnosti investičních záměrů u vybraných souborů dálničních a silničních staveb. SFDI stanovil Pravidla pro financování programů, staveb a akcí souvisejících s rozvojem silničních staveb.

K dalším příspěvkům patřily vstupy Ing. Jiřího Klásy z Odboru dopravy a silničního hospodářství Jihočeského kraje na téma silnice II. a III. třídy v Jihočeském kraji a jejich další rozvoj, Ing. Aleše Merty z PÚDIS, a.s., o silničním okruhu kolem Prahy, Ing. Josefa Luňáčka z Brněnských komunikací, a.s., o městském okruhu v Brně a Ing. Marie Nádvorníkové z ŘSD ČR, který velmi podrobně seznamoval zúčastněné z hostitelského města s dálničním obchvatem Plzně. Následující příspěvky, především v průběhu druhého dne konference se zabývaly např. financováním údržby silnic II. a III. třídy, zvyšováním bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích z pohledu ŘSD ČR, problematikou bezpečnosti provozu v jednotlivých regionech, ochranou životního prostředí u staveb silnic a dálnic, ale i neméně podstatným tématem, jakým jsou např. stavební úpravy na komunikacích pro zdravotně postižené osoby. U uvedených přednášek se krátce, v několika náznacích zastavím.

Příspěvek, týkající se Strategie zvyšování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, přednesl Mgr. Robert Šťastný z MD ČR. Z jeho slov vyplynulo, že se v současné době rodí ve spolupráci MD ČR spolu s dalšími ministerstvy dokument s pracovním názvem Národní strategie pro zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. Ten v první řadě analyzuje současný stav a vývoj a dále předkládá návrhy, které by měly výrazně pomoci řešení problémů bezpečnosti na komunikacích a které budou samozřejmě ještě dále diskutovány. Ministerstvo dopravy počítá s platností tohoto dokumentu do roku 2010. Určitý souhrn v oblasti zvyšování bezpečnosti provozu a vývoj nehodovosti na českých silnicích provedla za Ředitelství silnic a dálnic ČR Ing. Vlasta Michková. Jako významný přínos ke snížení nehodovosti je nutno vidět akce, kterými se zabývá také ŘSD ČR, což jsou kromě dobře řešených okružních křižovatek v různých lokalitách také obchvaty sídelních útvarů, vedené mimo obytnou zástavbu. Např. v roce 2002 byl dokončen na silnici I/64 obchvat Aše, rozestavěno je dalších pět obchvatů, vybudováno bylo 21 okružních křižovatek.

Kromě toho se ŘSD ČR podílí na dalších stavbách, rekonstrukcích silnic a povrchů vozovek, opravách mostů atp. K názorným příkladům řešení bezpečných komunikací v jednotlivých regionech a městech se vyslovily např. Ing. Stanislava Jakešová z Referátu dopravy Libereckého kraje a MUDr. Olga Sehnalová z MÚ Kroměříž. V letech 2002-2003 byly zpracovány nebo aktualizovány některé technické předpisy pro pozemní komunikace. Právě této oblasti se na konferenci věnoval ve svém, příspěvku Ing. Lubomír Tichý z Ministerstva dopravy ČR. Problematice ochrany životního prostředí u staveb silnic a dálnic se patřila další přednáška, jejímž autorem byl Ing. Karel Horníček z ŘSD ČR. Zhruba od poloviny 80. let pracuje v ŘSD skupina odborníků, která má tuto oblast ve své pracovní náplni. Klíčovým bodem pro další vývoj ochrany životního prostředí v dané oblasti byl zákon 244/92Sb., který kodifikoval proces EIA u nás a stal se průvodní součástí přípravy prakticky většiny silničních staveb.

Součástí tohoto zákona je právě důsledná definice dálničních a silničních staveb a jejich posouzení vlivu stavby i následného provozu na ochranu životního prostředí. Nutnými stavebními úpravami na stávajících komunikacích, ale i současným i budoucím řešením komunikací s přihlédnutím na jejich používání zdravotně postiženými osobami, současným legislativním předpisům i navrhovaným řešením - tím se zabýval ve svém referátu Ing. Petr Kundera z Třebíče. Krátce o vystavujících firmách Součástí letošního ročníku Silniční konference byla, stejně tak jako v minulých letech, doprovodná výstava firem, jejichž činnost je nedílně spjata právě s výstavbami silnic, dálnic, údržbami, zajištěním bezpečného provozu atp.

Jen namátkou bych jmenoval COLAS, a.s., Dálniční stavby Praha, a.s., FLOP - dopravní značení, Praga Čáslav, a.s., Silnice Hradec Králové, a.s., Skanska DS, a.s., STASAN, s.r.o., Metrostav a.s. a Stavby silnic a železnic, a.s. Neodpustím si však dát malý prostor jednomu z vystavovatelů, který nepatří mezi velké firmy, leč jeho výrobky techniky pro úpravy povrchů náleží k těm, které mají rozhodně uživatelům, tzn. především stavebním firmám, co říci. Tou společností je NTC Stavební technika, spol. s r.o. z České Skalice, výrobce především malé vibrační techniky. Stěžejní program ve výrobě zaujímají jednosměrné vibrační desky (Klasik a Praktik), pod označením VD 350/16 až VD 501/20R v hmotnostech od 60 do 178 kg.
Pro pohony těchto desek jsou instalovány motory Honda, Robin a Hatz-Diesel, o výkonech v rozmezí 2,2 až 4 kW. Desky vyvinou měrný tlak na půdu v rozpětí 0,042 - 0,084 kg/cm2 při frekvenci 81 Hz (kromě VD 301/11 Praktik - zde je 92 Hz). Vibrační desky jsou konstruovány pro odstředivou sílu v rozmezí 11 - 24 kN. Další součástí výrobní programu jsou vibrační desky reverzní, s typovým označením VDR o hmotnostech 110 - 850 kg , frekvencí vibrací od 65 do 85 Hz a odstředivými silami 24 - 90 kN. Následnou skupinou strojů jsou řezače spár, pod typovým označením RZ (RZ 111 - RZ 170) s průměry řezacích kotoučů 300 - 450 mm, s motory o výkonu 4 - 9,6 kW. Poslední skupinami, o nichž se zmíním, jsou vibrační válce ve dvou modelech VVV 600/12 (výkon motoru 4,8 kW, odstředivá síla 12 kN) a VVV 700/22 (6,6 kW, 22 kN) a vibrační pěchy ve třech modelech, označené jako NT-59, NT-65 a NT-70H (výkony motoru 2,2 - 3,0 kW, hutnicí síla 11 - 18 kN, odskok 50 - 85 mm).
Není cílem článku uvádět detailní informace, ale snažil jsem se ve zkratce přiblížit akci, která si zasloužila pozornost odborníků v dané oblasti výstavby a údržby komunikací všech tříd. Pokud jsme u vás vyvolali zájem a chtěli byste získat další informace, kontaktujte Českou silniční společnost, Novotného lávka 5, 116 68 Praha 1, tel. 221 082 388, e-mail: info@silnicnispolecnost.cz, www.silnicnispolecnost.cz.
Autor: Karel Kurka
Foto: Archiv autora
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek