Technologickou přepravu vytěženého materiálu v povrchových dolech a lomech zajišťují pracovní stroje, které mají maximální povolenou hmotnost vyšší než 32 tun. Jejich provoz je specifický, cyklus nakládky a vykládky je mnohem kratší než u silniční dopravy. Pracují v podmínkách, které závisí na charakteru lomu, jeho jednotlivých úrovní i aktuálním počasí.
Společnost Porgest, a.s. dlouhodobě spolupracuje s autorizovaným dealerem TATRA firmou Miloslav Pašek a dále s firmou Pašek s.r.o., která zajišťuje technologickou dopravu v kaolínových dolech společnosti LASSELSBERGER, a.s. Tyto doly jsou jedním z nejextrémnějších pracovišť ve Střední Evropě. Pro technologickou přepravu jsou používány převážně pracovní stroje TATRA JAMAL typ: T163 – 33ESKT/411 a minimálně nákladní vozidla Terrno T815 v provedení 8×8. Jasně definované požadavky provozovatele technologické dopravy podnítily nejen drobné úpravy stávajících koreb, ale i vývoj korby nové. Korby, která je lehčí, pevnější a má předpoklady zvýšit přepravní kapacitu.
Změna technologie díky vysokopevnostní oceli DOMEX
Přepravovaný kaolín je silně abrazivní a z hlediska životnosti korby je nutné exponované části vyrobit z otěruvzdorného materiálu. Současná snaha snížit hmotnost korby vedla konstruktéry Porgestu k zásadní změně. Místo obvyklé konstrukční oceli St 52-3 použili houževnatější ocel DOMEX 650 a pro plechy, které jsou na otěr nejvíce namáhané pak HARDOX 450. To jim umožnilo zásadně změnit konstrukci korby a významně ji nejen odlehčit, ale snížit i pracnost její výroby.
Vyšší pevnost = menší tloušťka
Prosté nahrazení pevnějším materiálem by úsporu hmotnosti přineslo. Plech poloviční tloušťky lze ohýbat a rozměrné rovinné díly korby, jako jsou bočnice, mohou být zpevněny tvarově namísto přivařených žeber. Dno korby zpevňují podélníky spolu s příčníky, jejichž počet je snížen na minimum nutné pro přenos síly od hydraulické pístnice. Celková délka svárů je tak zkrácena o desítky metrů, což přináší snížení pracnosti, tedy i mzdových nákladů. Celková úspora na hmotnosti korby nové konstrukce, proti původní, je přibližně 1000 kg. To je téměř 25 % hmotnosti původní korby!
Ohřev výfukovými plyny
Přilepený nebo přimrzlý náklad snižuje přepravní kapacitu a zvyšuje spotřebu pohonných hmot. Pro rozvod výfukových plynů jsou využity dutiny v konstrukci korby. Ohříváno je dno a kouty korby. Zadní čelo je nevyhřívané a je mechanicky propojeno táhly s podvozkem vozidla. Díky tomu je zajištěno menší namáhání čela při vracení korby do přepravní polohy a zvýšena jeho životnost včetně závěsných čepů.
TATRA JAMAL uveze 26 tun
S novou korbou odveze TATRA JAMAL o tunu kaolínu víc. V průměru se jedno auto otočí 30 až 50 krát za směnu. Během směny odveze tedy minimálně o 30 tun více, respektivě k přepravě stejného množství může udělat o jedno kolečko méně.
Nová korba pro TATRU PHOENIX
V modelové řadě TATRA PHOENIX jsou i speciály se zvýšenou nosností. Jsou to jednostranné sklápěče v provedení 6×6 T158-8P5R36.341 a 8×8 T158-8P5R46.261. Šestikolka má užitečnou hmotnost 25 tun stejně jako v současné době oblíbený třínápravový JAMAL T163-33ESKT/374 nebo 33ESKT/411. Osmikolka uveze 33 tun a dostává se na úroveň pracovních strojů, jejichž doménou je právě technologická doprava v těžebním průmyslu. I když TATRY nepatří mezi nejlevnější nákladní auta, v oblasti pracovních strojů jsou z hlediska investičních i provozních nákladů velmi zajímavé. O tom, že dokáží podávat srovnatelný výkon, se dočtete na stranách 36 až 38.
V konstrukční kanceláři a v dílnách Porgestu se dokončuje nový typ korby pro TATRU PHOENIX. Prohlédnout si ji můžete na obrázku vpravo nahoře. Lehčí a pevnější korba zvýší potenciál využití TATRY PHOENIX v těžebním průmyslu. Porgest dokáže optimalizovat, navrhnout a vyrobit korbu podle požadavků konkrétního zákazníka. Korbu, která zvýší přepravní kapacitu, zkrátí dobu vykládky a zvýší zisky provozovatele.
Autor: Ing. Petr Volf Fotografie: Archiv firmy Kontakt: Porgest, a.s. tel.: +420 556 770 170 e-mail: porgest@porgest.cz www.porgest.cz