Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 19.4. – svátek slaví Rostislav

Nový jeřáb třídy 250 t jen na pěti osách!

Zveřejněno: 2. 9. 2015

Pragotechnik spol. s r.o., autorizovaný dovozce jeřábové techniky německého výrobce Manitowoc Cane Group Germany GmbH, s hrdostí oznamuje dokončení vývoje zcela nového mobilního jeřábu třídy 250 t typu Grove GMK5250L.

Manitowoc Cranes reaguje na požadavky trhu i legislativy vývojem nových jeřábů plnících normy a předpisy zemí na celém světě. To znamená, že konstruuje výkonnější a lehčí jeřáby s delšími a silnými výložníky na kratších podvozcích a s motory, které mají nízkou spotřebou paliva a které plní poslední emisní předpisy. Přesně takový je zcela nový Grove GMK5250L, navazující na veleúspěšný typ Grove GMK5220, který ve výrobní řadě v letošním roce zcela nahradí.

Hlavní charakteristiky nového typu Grove GMK5250L jsou:

  • třída jeřábu 250 t,
  • teleskopický výložník s rozsahem 13,3–70,0 m,
  • nástavec délky až 37 m hydraulicky sklopný až do 50°,
  • pětiosý podvozek s odpružením Grove Megatrak,
  • jednomotorová koncepce s pohonem čerpadel nástavby kloubovou převodovkou,
  • spojka VIAB s vestavěným hydro retardérem.

Mnohá originální řešení

Zásadní je umístění velmi silného výložníku třídy 250 t o délce 70 m na pětiosý podvozek. Takto dlouhý a silný výložník bylo možné umístit na pětiosý podvozek díky jednomotorovému konceptu a nepřekonatelnému systému pohonu a odpružení Grove Megatrak. Konkurence podobné výložníky na pěti osách vůbec nenabízí – k nalezení jsou až na šestiosém podvozku.

Unikátním řešením je použití výkonné hydrospojky VIAB v pohonu. Tato spojka kombinuje klasickou spojku s hydraulickým retardérem. Šetří tak jeden velký a hmotný celek, který je na jiných jeřábech umístěn v systému pohonu. Zároveň toto řešení dává typu Grove GMK5250L retardér už do základní výbavy.

Jednomotorový koncept, kdy jsou podvozek i nástavba poháněny motorem podvozku, umožnil významně snížit jak hmotnost celého stroje, tak zároveň i cenu jeřábu. Motory splňující poslední emisní normy mají totiž značnou hmotnost a jsou také natolik drahé, že skutečně velmi výrazně ovlivní výslednou cenu.

Kontrola spotřeby

Porovnání spotřeby staršího dvoumotorového typu Grove GMK5220 s novým Grove GMK5250L ukázalo zcela minimální rozdíly při shodných činnostech. U malého motoru nástavby se výkonu potřebného pro pohon čerpadel dosahuje při vyšších otáčkách s relativně vyšší spotřebou paliva oproti velkému motoru. Ten potřebného výkonu dosahuje již za nízkých volnoběžných otáček. V novém systému řízení jeřábu Grove CCS (použitém u typu Grove GMK5250L) je navíc možné zvolit úsporný program ovládání motoru, který v době čekání jeřábníka sníží a pak zcela zastaví chod motoru. Po dotyku jeřábníka na jakoukoliv ovládací páku pak systém CCS startuje motor a obnovuje potřebný výkon pro čerpadla.

Další přednosti

Celková hmotnost jeřábu Grove GMK5250L je natolik nízká, že povolených hodnot 12 t na nápravu je dosaženo i při velmi bohatých jízdních konfiguracích. Například při pohonu 10 × 8 ×10 s pneu 16.00R25 na ocelových discích, s plnými nádržemi a provozními kapalinami stále zbývá více než 500 kg na další výbavu.

Nadto každého jistě upoutá nový tvar kabiny řidiče, jejíž krásný aerodynamický tvar navrhla česká designová kancelář 1to1design s.r.o. Tato kabina bude použita u všech nových a modernizovaných typů velkých jeřábů Grove.

Závěrem

Grove GMK5250L je konstruován jako vysoce výkonný a všestranně použitelný jeřáb pro velmi široký rozsah prací. Operátor jeřábu se bude v obou kabinách jeřábu jistě cítit jak doma. Čeká na něj velmi kvalitně zpracované pracovní prostředí: skvěle odhlučněné a s velmi jednoduchým systémem ovládání jeřábu Grove CCS – Crane Control System.

Pokud Vás zajímá jakýkoliv detail o jeřábu Grove GMK5250L, kontaktujte nás. Velmi rádi Vám zodpovíme jakýkoliv dotaz!

Autor: Ing. František Chalupa
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek

Hutnicí techniku Bomag nyní pořídíte s extra slevou a rozšířenou výbavou

Zveřejněno 29.3. Společnost NorWit, oficiální distributor ručně vedené hutnicí techniky Bomag, připravila pro letošní stavební sezonu cenovou akci na vybrané stroje tohoto výrobce. celý příspěvek