Dnes je 3.12. – svátek slaví Svatoslav

Nové stavební nákladní automobily Scania

Zveřejněno: 9. 6. 2005

Scania – synonymum pro odolnost a spolehlivost. Na podzim loňského roku představila Scania nové modely stavebních vozů. K jejich hlavním přednostem patří nový, ergonomický interiér kabin, nosnost či nízká spotřeba pohonných hmot.

Z velké, cca. 450 základních modelů, nabídky vozidel značky Scania jsou ve stavebnictví používány řady s označením P-, R- a T-. Řady P- a R- jsou navrženy jako univerzální, pro všechny druhy přepravy. Řada T zahrnuje vozidla určená pro dálkovou přepravu a stavební provoz. Potenciální zákazník má k dispozici široký výběr dvou až čtyřnápravových podvozků. Kabiny s novými interiéry, odpovídajícími nejnovějším ergonomickým požadavkům, jsou dostupné v několika verzích. Hnací soustavy Scania, známé svou odolností a nízkou spotřebou, prošly též omlazovací kůrou s četnými zlepšeními. K těmto faktům je nutno přidat možnosti různého uspořádání náprav, rámů a motorů. Na takto požadavkům klienta uzpůsobený podvozek mohou specializovaní výrobci snadno montovat nástavby šité na míru použití vozidla.

Nová řada stavebních vozidel je charakterizována robustní konstrukcí spojenou s vysokým užitečným zatížením a skvělou pohyblivostí v terénu. Tyto vlastnosti perfektně odpovídají potřebám stavebního trhu a díky modulárnímu systému je možné přizpůsobit vozidla na míru jakémukoliv typu provozu.

Při bližším pohledu zjistíme, že rámy spolu s podvozky jsou dostupné ve třech zátěžových třídách - M pro střední, H pro vysokou a E pro extra vysokou zátěž. Výšku podvozku lze zvolit běžnou (N) a zvýšenou (H).

Systém odpružení je možný zvolit v kombinaci vzduchové na zadní nápravě a eliptická pera vpředu nebo eliptická pera na všech nápravách. Rámy a podvozky jsou konstruovány s ohledem na příslušné požadavky na výkon bez zbytečného zvyšování prázdné hmotnosti.

Ve stavebních variantách vozů Scania lze použít 9 až 16 litrové motory o výkonu 270 – 580 k (198 – 426 kW). Jedná se o nový 9 litrový řadový pětiválec s výkonem 270 nebo 310 k. Motor disponuje velkým točivým momentem již od nízkých otáček. Je vhodný pro použití např. ve sklápěčích 4 x 2 a dvou nebo třínápravových domíchávačích betonu.

Dále jsou to 11 a 12 litrové řadové šestiválce s výkony 340 – 470 k, nacházející uplatnění u všech typů stavebních strojů, včetně těch, které mají pohon všech kol.

Nejvýkonnějším motorem v nabídce je 16 litrový osmiválec V8 s výkonem 500 – 580 k. Tento motor je vhodný pro nejnáročnější nasazení i pro těžkou přepravu.

Podobně koncipovaná je také nabídka v oblasti převodovek zahrnující 8 a 8+1 rychlostní rozsahové převodovky a 12 a 12+2 rychlostní rozsahové a dělicí jednotky V nabídce je rovněž rychloběžná verze 12+2 rychlostní převodovky, vhodná zejména pro stavební vozidla s nápravami s kolovou redukcí. Automatické převodovky jsou dostupné u řady P pro některé aplikace střední zátěže. Všechny typy převodovek lze doplnit automatizovaným systémem řazení Scania Opticruise a retardérem. Podle výkonů motoru a zatížitelnosti podvozku se volí pohon jedné nebo dvou zadních náprav. Nápravy jsou k dispozici v různých kategoriích uspořádání, s nebo bez kolové redukce.

U stavebních vozidel lze zvolit všechny varianty kabin řady P-, R- i T-. Novinkou je dvojice denních kabin P- a R-, které jsou kompromisem mezi krátkou a spací kabinou. Nová denní kabina R- nabízí možnost spojení nejvýkonnějšího 16-litrového motoru V8 (500 nebo 580 k) s kompaktní kabinou.

Řada P- zahrnuje nízko posazené krátké a denní kabiny a dvě spací kabiny (s plochou a běžnou střechou). V řadě R- je možno zvolit vysoko posazenou denní kabinu nebo si vybrat ze čtyř spacích kabin (s plochou, běžnou střechou, Highline a Topline). Řada T- nabízí krátkou a spací kabinu, obě se zcela rovnou podlahou. Palubní deska je dostupná v krátké nebo dlouhé verzi. Scania také nabízí několik produktů fleet managementu, včetně velkého palubního PC s dotykovou obrazovkou, kterou lze do dlouhé palubní desky zcela integrovat.

Mnoho interiérových doplňků je šito na míru potřebám stavebnictví, např. vinylové čalounění, gumové koberečky a nejrůznější odkládací prostory. Jednoduchá zpětná zrcátka bez aerodynamických krytů se dobře hodí do tvrdých podmínek na staveništi.





Autor: Roman Janoušek
Foto: Helena Ševčíková
 

Nové

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek

Cummins je vám stále k dispozici. Síť Karola Walczaka udržuje průmysl v regionu SEE v chodu

Zveřejněno 28.11. Společnost Cummins je celosvětově známá kvalitou a odolností svých motorů – mnohé z nich zůstávají v provozu i po desítkách let. Stejně jako u každého mechanického zařízení je pro jejich životnost klíčová pravidelná údržba, dodržování servisních… celý příspěvek

FINLAY 693+ SPALECK DUO v Pískovně Černovice

Zveřejněno 26.11. Dne 14. srpna jsme se za redakci Stavební technika zajeli podívat do Pískovny Černovice. Přivítal nás pan Ludvík Kadlec, který nám s hrdostí představil nejen samotnou pískovnu, ale i nový přírůstek do jejich flotily – dvousítný třídič FINLAY 693+… celý příspěvek