Dnes je 3.5. – svátek slaví Alexej

Nová modelová řada Renault Trucks T představena

Zveřejněno: 4. 12. 2013

Ve dnech 17. až 19. září 2013 se vybraní čeští novináři vydali do Francie, aby zde společně se svým kolegy z okolních zemí otestovali a blíže se seznámili s novými vozidly Renault Trucks modelové řady T. Naše redakce se akce zúčastnila, s vozidly se svezla a o vývoji modelové řady T si měla možnost následně popovídat s Thierry Hoursem, ředitelem projektu Dálkové řady.

Po příjezdu do závodu Blainville-sur-Orne v Normandii jsme se nejdříve krátce dozvěděli o místě, kde se nacházíme a o vývoji nové modelové řady T. Po občerstvení jsme byli rozděleni do dvou skupin. První skupina jela dopoledne zkoušet nová vozidla T, druhá měla možnost zavítat do závodu a vidět, jak se vyrábějí nové kabiny. Odpoledne se skupiny vystřídaly.

Renault Trucks na silnici

Na trať o délce 100 km jsme se vydali přímo ze závodu Blainville-sur-Orne v Normandii. Ti, co měli řidičské oprávnění na trucky a chtěli, si zařídili, ostatní jeli jako spolujezdci.

A jaké byly naše dojmy? Na první pohled všechny zaujal nový design a barva kabiny. Při jízdě jsme potom byli nadšení intuitivním a snadným ovládáním vozidla, krásným výhledem z prostorné kabiny, přehlednou palubní deskou a vybavením. Například tu je signalizace oznamující vzdálenost vozidla od vozidla před ním, signalizace hlídající jeho polohu na silnici a při každém vyjetí z dráhy oznamující možné nebezpečí, počítač, USB připojení atd. Zpětná zrcátka mají nový tvar a díky tomu řidič lépe vidí a jízda se stává bezpečnější. Posed v ergonomických sedačkách nemá chybu. A co více? V kabině je takové ticho, že si můžete poslechnout i vážnou hudbu.

Další informace o nové řadě a závodě najdete v některém z dalších čísel časopisu.

Výhledy z kabiny při projížďce
Výhledy z kabiny při projížďce

Rozhovor

Jako jediní novináři jsme získali exkluzivní rozhovor s Thierry Hoursem, ředitelem projektu Dálkové řady.

Jak jste zmiňoval na tiskové konferenci, nová modelová řada T se vyvíjela 7 let. Co všechno vývoj obsahoval?

Ve skutečnosti vše trvalo ještě trochu déle a celou dobu bych rozdělil do třech etap.

První etapa zahrnovala léta 2006 a 2007. V té době jsme ve spolupráci s našimi 50 významnými klienty diskutovali, jak by nový model měl vypadat.

Druhá etapa, v letech 2007 až 2010, spočívala v rozvíjení nápadů a v následném testování za účasti 50 klientů, nebo jejich řidičů, a dalších našich 300 řidičů. Test probíhal ve 3D simulaci, tak, aby měli zúčastnění maximální pocit reálné situace, a simulovala se skutečná dopravní situace.

Při tom se testovala ergonomie palubní desky, zjišťovalo se, zda vyhovují zpětná zrcátka, zda boční sloupek v kabině není příliš široký atd.

Na základě těchto zkoušek a připomínek se průběžně během několika hodin vyráběly jednotlivé díly. A buď díly seděly a my je mohli nechat, nebo neseděly a vyráběli jsme další a další. Vzniklo několik návrhů a v říjnu 2008 se vybral jeden konkrétní, který se začal měnit ve skutečné nákladní vozidlo. Datum na dokončení byl jasně dán – léto 2010. Léto jsme si stanovili záměrně, neboť jsme chtěli začít s testy v extrémních letních podmínkách ve Španělsku. Termín jsme zvládli a mohla začít třetí etapa, kdy se začalo testovat skutečné vozidlo.

Thierry Hours, ředitel projektu Dálkové řady při představování nové řady
Thierry Hours, ředitel projektu Dálkové řady při představování nové řady

Prvním místem testování se stalo Španělsko. Vybrali jsme si ho především proto, že zde v létě překračují teploty 40 °C a v Pyrenejích jsme mohli s vozem zdolávat vysoké kopce. Testovali jsme také v Ománu1).

Ani zima se vozidlu nevyhnula. Jezdilo se v zimě roku 2010, 2011 a 2012 v Laponsku2).

Kromě reálných zkoušek probíhalo dalších 6 000 000 hodin testů na zkušebních lavicích, které se soustředily například na trvanlivost dveří (zavírání a otvírání), zkoušely se podvozky, motory, elektronika. K elektronice bych rád zmínil, že se můžeme pochlubit specialitou – testovacím dílem, který obsahuje všechny elektronické komponenty. Díl je testován nepřetržitě a bez poruchy již od roku 2010.

A takto nás v Normandii zachytil fotograf
A takto nás v Normandii zachytil fotograf
Momentka z předváděcí jízdy
Momentka z předváděcí jízdy
Testovalo se jedno nebo více vozidel?

Samozřejmě se netestovalo jen jedno vozidlo. Od roku 2012 se začalo s testováním 53 vozidel na nejrůznějších místech světa a rovněž s posádkami z různých zemí.

K testování jsme využili 300 našich řidičů a 50 od klientů. Vozidla celkem najezdila 10 000 000 hodin. Naši řidiči ujeli 8 000 000 a klienti zbylých 2 000 000 hodin.

Byli v testovací posádce i čeští řidiči?

Ano, byli.

Jaké připomínky a požadavky byly od testovacích řidičů nejčastější?

Především chtěli mít vozidlo výkonné a s dobrou spotřebou při zachování komfortu na palubě.

Vrátím-li se k našemu předchozímu modelu Premium, tak ten měl velmi dobrou spotřebu, nicméně řidiči často zmiňovali nedostatek pohodlí v kabině. Naopak model Magnum byl vysoce komfortní, ale jeho spotřeba pro některé uživatele horší. S novou modelovou řadou T vzniklo vozidlo, které splňuje obojí.

Proč jste se rozhodli pro tak neobvyklou barvu vozidla?

Přiznám se, že jsme chtěli být kompletně odlišní od všech a to se podařilo.

Kdy první vozidla nové řady T dorazí do sítě Renault Trucks a kdy konkrétně do České republiky?

Od 11. června jsme začali přijímat první objednávky na nová vozidla a musím říci, že je jich opravdu hodně. V první polovině září dorazila první vozidla do naší sítě a brzy se tak stane i v České republice, kde je budou mít zákazníci možnost otestovat.

Už jste nové vozidlo řídil a co se Vám osobně na něm nejvíce líbí?

Sám jsem měl možnost nové vozidlo testovat v extrémních letních i zimních podmínkách. A nejvíce se mi na něm líbí snadná ovladatelnost, pohodlí, klid v kabině a design.

Autor: Mgr. Helena Hejhálková
Foto: Archiv firmy, Helena Hejhálková
 

Nové

Představujeme GNSS Nivel Point 3

Zveřejněno 29.4. Zajímáte se o to, jak zpřesnit a zrychlit průběh stavebních prací a dosáhnout tak špičkové efektivity? Potřebujete všestranný a výkonný GNSS přijímač, který vám umožní změřit nebo vytyčit bod či vlastnickou hranici? Nivel Point 3 od společnosti 3gon… celý příspěvek

Systém Digga HALO: vychytávka zpřesňující vrtání

Zveřejněno 24.4. Při vrtání ovlivňuje lidský faktor zásadním způsobem finální výsledek. Pro dokonalý vrt je potřeba nejenom vrták dobře nasměrovat na začátku, ale též v průběhu práce si musíme dát pozor na odklon od kolmice. Jednoduché a zároveň velice efektivní… celý příspěvek

Novinky v ASbud Česká Republika. Rekonstrukce zázemí a partnerství s John Deere

Zveřejněno 23.4. Známý prodejce stavební techniky ASbud ze Zlínského kraje se může zkraje roku pochlubit hned několika novinkami. Tou nejvýznamnější je fakt, že společnost podepsala dohodu s celosvětově uznávaným výrobcem John Deere o výhradním zastoupení ve věci… celý příspěvek