Po příjezdu do závodu Blainville-sur-Orne v Normandii jsme se nejdříve krátce dozvěděli o místě, kde se nacházíme a o vývoji nové modelové řady T. Po občerstvení jsme byli rozděleni do dvou skupin. První skupina jela dopoledne zkoušet nová vozidla T, druhá měla možnost zavítat do závodu a vidět, jak se vyrábějí nové kabiny. Odpoledne se skupiny vystřídaly.
Renault Trucks na silnici
Na trať o délce 100 km jsme se vydali přímo ze závodu Blainville-sur-Orne v Normandii. Ti, co měli řidičské oprávnění na trucky a chtěli, si zařídili, ostatní jeli jako spolujezdci.
A jaké byly naše dojmy? Na první pohled všechny zaujal nový design a barva kabiny. Při jízdě jsme potom byli nadšení intuitivním a snadným ovládáním vozidla, krásným výhledem z prostorné kabiny, přehlednou palubní deskou a vybavením. Například tu je signalizace oznamující vzdálenost vozidla od vozidla před ním, signalizace hlídající jeho polohu na silnici a při každém vyjetí z dráhy oznamující možné nebezpečí, počítač, USB připojení atd. Zpětná zrcátka mají nový tvar a díky tomu řidič lépe vidí a jízda se stává bezpečnější. Posed v ergonomických sedačkách nemá chybu. A co více? V kabině je takové ticho, že si můžete poslechnout i vážnou hudbu.
Další informace o nové řadě a závodě najdete v některém z dalších čísel časopisu.
Rozhovor
Jako jediní novináři jsme získali exkluzivní rozhovor s Thierry Hoursem, ředitelem projektu Dálkové řady.
Jak jste zmiňoval na tiskové konferenci, nová modelová řada T se vyvíjela 7 let. Co všechno vývoj obsahoval?Ve skutečnosti vše trvalo ještě trochu déle a celou dobu bych rozdělil do třech etap.
První etapa zahrnovala léta 2006 a 2007. V té době jsme ve spolupráci s našimi 50 významnými klienty diskutovali, jak by nový model měl vypadat.
Druhá etapa, v letech 2007 až 2010, spočívala v rozvíjení nápadů a v následném testování za účasti 50 klientů, nebo jejich řidičů, a dalších našich 300 řidičů. Test probíhal ve 3D simulaci, tak, aby měli zúčastnění maximální pocit reálné situace, a simulovala se skutečná dopravní situace.
Při tom se testovala ergonomie palubní desky, zjišťovalo se, zda vyhovují zpětná zrcátka, zda boční sloupek v kabině není příliš široký atd.
Na základě těchto zkoušek a připomínek se průběžně během několika hodin vyráběly jednotlivé díly. A buď díly seděly a my je mohli nechat, nebo neseděly a vyráběli jsme další a další. Vzniklo několik návrhů a v říjnu 2008 se vybral jeden konkrétní, který se začal měnit ve skutečné nákladní vozidlo. Datum na dokončení byl jasně dán – léto 2010. Léto jsme si stanovili záměrně, neboť jsme chtěli začít s testy v extrémních letních podmínkách ve Španělsku. Termín jsme zvládli a mohla začít třetí etapa, kdy se začalo testovat skutečné vozidlo.
Prvním místem testování se stalo Španělsko. Vybrali jsme si ho především proto, že zde v létě překračují teploty 40 °C a v Pyrenejích jsme mohli s vozem zdolávat vysoké kopce. Testovali jsme také v Ománu1).
Ani zima se vozidlu nevyhnula. Jezdilo se v zimě roku 2010, 2011 a 2012 v Laponsku2).
Kromě reálných zkoušek probíhalo dalších 6 000 000 hodin testů na zkušebních lavicích, které se soustředily například na trvanlivost dveří (zavírání a otvírání), zkoušely se podvozky, motory, elektronika. K elektronice bych rád zmínil, že se můžeme pochlubit specialitou – testovacím dílem, který obsahuje všechny elektronické komponenty. Díl je testován nepřetržitě a bez poruchy již od roku 2010.
Testovalo se jedno nebo více vozidel?Samozřejmě se netestovalo jen jedno vozidlo. Od roku 2012 se začalo s testováním 53 vozidel na nejrůznějších místech světa a rovněž s posádkami z různých zemí.
K testování jsme využili 300 našich řidičů a 50 od klientů. Vozidla celkem najezdila 10 000 000 hodin. Naši řidiči ujeli 8 000 000 a klienti zbylých 2 000 000 hodin.
Byli v testovací posádce i čeští řidiči?Ano, byli.
Jaké připomínky a požadavky byly od testovacích řidičů nejčastější?Především chtěli mít vozidlo výkonné a s dobrou spotřebou při zachování komfortu na palubě.
Vrátím-li se k našemu předchozímu modelu Premium, tak ten měl velmi dobrou spotřebu, nicméně řidiči často zmiňovali nedostatek pohodlí v kabině. Naopak model Magnum byl vysoce komfortní, ale jeho spotřeba pro některé uživatele horší. S novou modelovou řadou T vzniklo vozidlo, které splňuje obojí.
Proč jste se rozhodli pro tak neobvyklou barvu vozidla?Přiznám se, že jsme chtěli být kompletně odlišní od všech a to se podařilo.
Kdy první vozidla nové řady T dorazí do sítě Renault Trucks a kdy konkrétně do České republiky?Od 11. června jsme začali přijímat první objednávky na nová vozidla a musím říci, že je jich opravdu hodně. V první polovině září dorazila první vozidla do naší sítě a brzy se tak stane i v České republice, kde je budou mít zákazníci možnost otestovat.
Už jste nové vozidlo řídil a co se Vám osobně na něm nejvíce líbí?Sám jsem měl možnost nové vozidlo testovat v extrémních letních i zimních podmínkách. A nejvíce se mi na něm líbí snadná ovladatelnost, pohodlí, klid v kabině a design.