e-shop RENOMAG
Dnes je 16.12. – svátek slaví Albína

Nová konstrukce korby od SSAB pro kloubový dampr

Zveřejněno: 9. 11. 2009

Švédská firma SSAB, výrobce otěruvzdorných plechů Hardox, vyvinula extrémně lehkou korbu pro kloubové dampry. Korba je vyrobena z oceli Hardox 450 a spolu s inovovanou konstrukcí zajišťuje korbě vysokou otěruvzdornost i odolnost proti impaktu. Další velkou výhodou je její nižší hmotnost, která je přibližně poloviční proti původní korbě o stejné nosnosti. Tato nová koncepce lehké, volně zavěšené korby nabízí ekonomičtější provoz i výrobu.

Korba je volně zavěšená. Skládá se z výrazně méně dílů, což také snižuje výrobní čas a náklady. Tím, že jsou rozhodující části korby naohýbány, jsou také menší požadavky na svařování.


Nová korba je vyrobena z materiálu Hardox 450. Vnitřek je vyložen otěrovým roštem, který je vyroben z materiálu Hardox 500.

Testování v plném provozu

Prototyp byl vyroben ve Švédsku, ve firmě Uppsala Svets, a je od srpna 2007 testován v plném provozu – na stavbě dálnice E18 ve Švédsku. Korba zatím přepravila přibližně 90 000 tun kamene, převážně žuly. Zhruba ze 60 % jde o lomový kámen, zbytek pak tvoří frakce za primárním drtičem. V průběhu testování se neprojevily žádné materiálové nebo konstrukční vady ani žádná neočekávaná abraze. Korba byla také vystavena letos na jaře na pařížském veletrhu INTERMAT 2009.

Nová koncepce byla již představena největším výrobcům těchto typů koreb. Předpokládá se, že v příštím roce se objeví první prototypy vyrobené podle této koncepce některými z velkých OEM.


Bo Lindström, vývojový inženýr

Vyměnitelný otěruvzdorný rošt

Rozhodující části korby jsou vyrobeny z oceli Hardox 450 tloušťky 7 mm. Nosnost korby mohla být díky výrazné redukci její hmotnosti zvýšena z 35 t na cca 39 tun. Na vnitřní část korby, nejvíce namáhanou otěrem, je použit otěruvzdorný rošt z oceli Hardox 500 o tloušťce 10 mm. Nový, šrouby upevněný rošt stojí přibližně 3 700 EUR. Rošt je jednoduše vyměnitelný a jeho životnost je cca 5 000 hodin. Jeho výměna trvá maximálně jeden den ve srovnání se zhruba dvěma týdny, které jsou potřeba, pokud se korba opravuje klasicky vyvařením plechů. Je zde ale řada dalších výhod pro koncové zákazníky. Nosnost se u tohoto nově vyvinutého typu korby zvýší o cca 9 % a sníží se výrazně i spotřeba paliva při jízdě prázdné korby bez nákladu.

„Tento tvar korby šetří materiál, peníze i spotřebované pohoné hmoty a tím chrání naše životní prostředí. Lze proti tomu něco namítnout?”

Jeden z konstruktérů této nové korby, Bo Lindström říká: „SSAB jako výrobce oceli nemá ambice vyrábět korby. Důvodem, proč byla vyvinuta a vyrobena tato nová koncepce, je mimo jiné i demonstrace našich znalostí a schopností. Vyrábíme otěruvzdorné plechy nejvyšší kvality a víme také, jak se dá jejich unikátních vlastností v konstrukci co nejlépe využít. Při konstrukci korby jsme používali nejmodernější programy pro výpočty statické, dynamické a únavové pevnosti. Vypočtené hodnoty jsme také kontrolovali měřením skutečných napětí na korbě během provozu. Tyto zkušenosti pak zpětně upřesňují i naše znalosti. Nový koncept korby šetří materiál, peníze i spotřebované pohonné hmoty a tím chrání naše životní prostředí. Lze proti tomu něco namítnout?”.

Autor: Bo Lindstöm
Foto: Archiv SSAB, Bo Lindstöm
 

Nové

Poslední jízda? Naopak. Pásové rypadlo Liebherr R 901 z roku 1968 se vrátilo na scénu

Zveřejněno 11.12. Na staveništi v regionu Münsterland se nedávno odehrál výjimečný moment: vedle sebe se tam potkala dvě pásová rypadla Liebherr, která dělí více než půl století technického vývoje. Na jedné straně pečlivě zrenovovaný Liebherr R 901 z roku 1968… celý příspěvek

Praktická všestrannost příslušenství MB Crusher

Zveřejněno 5.12. Letní období na mnoha místech světa přineslo nejen dlouhé dny a příznivé počasí, ale také časté odstávky při náročných stavebních projektech. Příslušenství MB Crusher však našlo využití i během těchto horkých letních dnů. Díky své robustní… celý příspěvek

KH-KIPPER: Světoznámá značka made in Europe

Zveřejněno 3.12. Vozidla s nástavbami KH-KIPPER vozí materiály nezbytné při výstavbě silnic, staví energetické sítě, přepravují komunální odpad, zemědělské plodiny, stroje na podvalníkách. Často ve skutečně sparťanských podmínkách. Obrovská prašnost, nepřetržité… celý příspěvek