Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 5.5. – svátek slaví Klaudie

Nová generace vysokozdvižných vozíků Jungheinrich

Zveřejněno: 6. 9. 2004

Přesně k padesátému výročí prezentuje firma Jungheinrich AG novou generaci vysokozdvižných vozíků s výsuvným sloupem. Vozík ETM/ETV 214 / 216 se vyznačuje vysokou rychlostí, velkou obratností (díky svému řízení v rozsahu 360 stupňů), vybroušenou ergonomií a velkou výdrží: na základě zpětného získávání energie dokáže klíčový produkt hamburského podniku pracovat při jednom nabití akumulátoru až dvě směny.



U principu výsuvného sloupu je zdvihový sloup po naložení břemena zatažen mezi přední a zadní nápravou, tedy
směrem do obrysu vozíku. Proto se nemusí používat vyrovnávací zátěž (protizávaží), přístroj se zkrátí a k jeho provozu mu stačí uličky, které mají menší šířku. Oproti obvyklým tradičním čelním vysokozdvižným vozíkům se může ušetřit až 500 milimetrů. Firma Jungheinrich zahájila vstup do nové generace ve třídě 48 voltů a s nosností 1 400 a 1 600 kilogramů. Vysokozdvižný vozík s výsuvným sloupem se nabízí jako varianta ETV se standardní šířkou 1 270 milimetrů a ve verzi ETM, která je o 150 milimetrů užší.

Rychlý, nenáročný na údržbu a vytrvalý
Jízdní motor, motor zdvihového mechanismu a motor řízení jsou zkonstruované s využitím techniky střídavého proudu a na základě této techniky jsou verze ETM/ETV velmi rychlé, nenáročné na údržbu a vytrvalé. Svými 14 kilometry za hodinu ujede tento stroj všem konkurenčním přístrojům. Střídavý pohon má navíc vysoké točivé momenty v rozsahu nízkých otáček, dynamické jízdní vlastnosti a tím i vysoký pracovní výkon (výkon při překládání zboží) – bez „vteřiny na zamyšlení a vzpomínání“, která je jinak při změně směru jízdy obvyklá. Díky regenerativnímu brždění se do akumulátoru zpětně akumuluje až 20 procent energie, spouštění vidlic dodá dokonce 30 procent. Nové vysokozdvižné vozíky s výsuvným sloupem od firmy Jungheinrich proto vydrží pracovat až dvě směny s jedním nabitím akumulátoru, v mnoha případech se proto nemusí používat a tedy ani pořizovat velké nabíjecí stanice nebo drahé baterie na výměnu.

Pouhým stisknutím knoflíku 360 stupňů
Nové v této třídě vozíků je řízení v rozsahu 360 stupňů, které se během jízdy zapne pouhým stisknutím knoflíku. Umožňuje rychlou změnu směru jízdy bez zastavení a tím i značnou úsporu času. Řízení v rozsahu 180 stupňů na dlouhé trasy zůstává zachované. Přehledný displej s jednoznačnými symboly informuje řidiče nepřetržitě o navoleném řízení a momentálním směru jízdy. Elektrické řízení pracuje prakticky nehlučně a potřebuje o 60 procent méně energie nežli hydraulické řízení. Navíc není třeba sloupek řízení, což zvětšuje prostor pro volný pohyb nohou.

Těžiště ergonomie
Dlouhá držadla a podlaha přístroje snížená na 520 mm zabezpečují pohodlné nasedání na komfortní sedadlo, které se dá přestavovat pěti způsoby. Sedadlo se dá nastavit pro řidiče o váze mezi 50 a 130 kilogramy a absorbuje více
jak 50 procent vibrací (chvění a výkyvů).
Pomocí multipilota se dají všechny hydraulicky ovládané funkce obsluhovat jednou rukou bez obtěžujícího přehmatávání. Tento multipilot byl umístěný níže, aby mohla paže spočívat během ovládání na opěradle. Opěradlo se dá vodorovně přestavovat, multipilot se přitom pohybuje současně s opěradlem. Tímto způsobem jsou oba stavební díly vždy vzájemně perfektně sladěné. Horizontálně a vertikálně přestavitelný volant byl spolu s kokpitem přemístěný směrem doleva. Odpovídá to přirozenému držení paží a navíc to umožňuje volný pohled na displej řidiče, popř. na TFTbarevnou obrazovku v případě opčního vybavení přístroje palubním počítačem. Tento počítač umožňuje mezi jiným oprávnění k přístupu prostřednictvím PINu, jakož i přizpůsobení výkonových parametrů rovněž prostřednictvím PINu. Displej s vysokou rozlišovací schopností a úhlopříčkou obrazovky dlouhou 14 centimetrů slouží také jako kontrolní monitor systému videokamery. Nová ochranná střecha řidiče, snížené kryty a panoramatická kostra (konstrukce) zdvihového mechanismu s optimalizovaným prodloužením hadice zabezpečují velmi dobrý výhled okolo.
Rozmanité možnosti odkládání a uspořádání pedálů odpovídající uspořádání pedálů v automobilu podporuje subjektivní dobrý pocit a dobrou pohodu řidiče.

Optimalizované zvedací zařízení
Stabilní profily sloupu pro dvojité (ZT) a trojité (DZ) provedení sloupu, příčné nosníky odolné proti zkroucení a masivní uchycení v držáku sloupu jsou vlastnosti, které zřetelně zvyšují robustnost a bezpečnost přístroje. Výsledek: větší počet pracovních cyklů za den na základě vyšší rychlosti zdvihu a vyšší zbytkové nosnosti. Vidlice se dá naklánět nezávisle na sloupu. Do pohybu se tak uvádí podstatně nižší hmotnost. Šetří to energii a minimalizuje výkyvy zvedacího zařízení.
Jako opce se dají stisknutím knoflíku středově popř. vodorovně polohovat boční posuv a vidlice. Odpadá tak časově náročné najíždění do požadované polohy. Další opcí je předvolba výšky, kterou se může pouhým stisknutím knoflíku automaticky nařídit (nastavit) požadované místo pro paletu. Systém tlumení posuvu sloupu pro vozíky s výškou zdvihu od 7 100 milimetrů, který je patentem firmy Jungheinrich, redukuje o 80 procent výkyvy zvedacího zařízení při nakládání stohovaných předmětů a při jejich vykládání. Ušetří se obtížná a drahá doba potřebná pro napolohování, tlumení vyjíždění, které je rovněž vylepšené, poskytuje navíc větší bezpečnost zvláště při manipulaci s choulostivým nákladem.

Bezpečná a transparentní elektronika řízení.
Řídicí elektronika pro veškeré jízdní a hydraulicky ovládané funkce pracuje s technologií Can-Bus. Všechny komponenty komunikují přímo mezi sebou, výměna informací je jednodušší a bezpečnější. Neposlední výhodou je také zkrácení doby nasazení servisního technika na základě transparentnosti.
Elektronické díly, které jsou zcela zapouzdřené ve třídě ochrany IP 65, jakož i utěsněné systémy zástrček kabeláže umožňují dlouhodobě zabezpečené používání přístroje i při extrémně vysokých vibracích a za nejtvrdších klimatických podmínek. Systém CurveControl firmy Jungheinrich, který je známý již u čelních vysokozdvižných vozíků, se nyní nabízí jako standardní vybavení také u vysokozdvižných vozíků s výsuvným sloupem. Při jízdě do zatáčky přizpůsobuje toto zařízení automaticky jízdní rychlost výchylce předních kol a účinně tak snižuje nebezpečné rozkývání stroje nebo dokonce nebezpečí jeho převrácení.

Berner otevírá novou prodejnu
9. září 2004 společnost Berner slavnostně zahájila provoz nově otevřené prodejny v Praze 5. „Berner Profi Point“ na
Jinonické ulici, čp. 80, v areálu Business Parku Košíře, je první prodejnou společnosti Berner na území České republiky. Na celkové ploše 200 m2 nabídne zákazníkům rozsáhlý sortiment technického spotřebního zboží i další výrobky, potřebné v dílnách. Berner Profi Point v Praze nabízí z celkového počtu 15000 položek sortimentu více než 1800 položek sortimentu k odběru přímo na prodejně.
Službou zákazníkům je také možnost objednání zboží, které není na prodejně k dispozici, za pomoci školeného personálu. Dodávka je v takovém případě zajišťována z centrálního skladu a zákazníkovi je zboží k dispozici do dvou pracovních dnů přímo na prodejně či na místě, které si sám určí a to po celé České republice. Samozřejmostí je bezbariérový přístup a možnost parkování na vyhrazených parkovištích společnosti Berner. (hrm)

1) Zpracováno dle tiskové zprávy firmy Jungeheinrich
Autor: Marcel Hrdý
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

ZANDT cargo představil inovace na veletrhu MAWEV 2024

Zveřejněno 3.5. Na veletrhu MAWEV, který se konal v první polovině dubna v Rakousku, představila firma ZANDT cargo hned osm exponátů. Na výstavní ploše 400 m² byly k vidění přívěsy a návěsy pro těžké náklady, zemní práce, likvidaci a manipulaci s materiálem. celý příspěvek

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek