Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 3.5. – svátek slaví Alexej

Nominace na Cenu bauma 2007 za inovaci

Zveřejněno: 16. 4. 2007

Na tiskové konferenci 29. ledna 2007 před konáním mezinárodního veletrhu Bauma 2007 vystoupil Dr. Christofer Kemmann, předseda dozorčí rady veletrhu Bauma a zároveň předseda asociace VDMA (ve volném českém překladu německá asociace pro stavební stroje a stroje pro výrobu stavebních materiálů). Z jeho rozhovoru vyjímáme pasáž, v níž oznamuje exponáty nominované do soutěže o Cenu bauma 2007 za inovaci vyhlášenou Německým stavebním průmyslem. Veletrh bauma 2007 se koná ve dnech 23. až 29. dubna 2007 v Mnichově, SRN.

Tato cena bude letos poprvé udělena v pěti různých kategoriích. Christofer Kemmann říká: „Je mi velkým potěšením, že mohu oficiálně a jako první oznámit 15 nominovaných inovací, které se dostaly do finálového kola. Níže uvedené nominace byly vybrány ze 72 přihlášených.

V první kategorii nové vývojové směry ve strojírenství – postoupily do finále tři přihlášky:

1. KS lis pro výrobu stavebních prvků proměnných rozměrů od Lasco Umformtechnik GbmH, který umožňuje, že požadovaný konstrukční blok je zformován už ve výrobně v požadovaném tvaru. S touto metodou je tradiční řezání a krácení prefabrikovaných zdicích a jiných konstrukčních bloků na staveništi zbytečné. Ale největší předností této metody je, že nezanechává žádný odpad a také že využití energie je mnohem účinnější (obr. 1).


Obr. 1: Lis pro výrobu stavebních prvků proměnných rozměrů, model KS, výrobce Lasco Umformtechnik GbmH

2. Studená silniční fréza W100 F od Wirtgen GmbH je dalším inovačním počinem, který spočívá ve vývoji zcela nové generace stroje pro frézování povrchů asfaltových a betonových vozovek v silničním stavitelství. Až do nynějška zastaly srovnatelnou práci při frézování povrchů mnohem větší a mnohem dražší stroje (obr. 2).


Obr. 2: Studená silniční fréza W100 F, výrobce Wirtgen GmbH

3. Nový systém jeřábové dopravy od společnosti Bilfinger Berger AG Machinentechnik je určený především pro výstavbu tunelů. Systém může být také použit pro zvedání těženého materiálu nebo jako jeřáb. Tento systém dokáže pracovat v extrémních hloubkách a je přizpůsobitelný pro jakékoliv staveništní podmínky a to díky svému vysoce modulárnímu konstrukčnímu řešení (obr. 3).


Obr. 3: Nový systém jeřábové dopravy, výrobce Bilfinger Berger AG Machinentechnik

Nominace v druhé kategoriinové vývojové směry v komponentech pro strojírenství – obsahují mezi jinými tyto přihlášky:

1. SH koncová hadice od firmy Putzmeister AG, která výrazně snižuje rizika nehod a pracovních úrazů při práci s betonem (obr. 4).


Obr. 4: SH koncová hadice, výrobce Putzmeister AG

2. Nová měřicí jednotka HYDAC-Lab od firmy Hydac, což je kompaktní multi - čidlo, které dovoluje on-line řízení hydraulických materiálů a maziv. To zajišťuje použitelnost strojních a stavebně-strojních zařízení (obr. 5).


Obr. 5: Kompaktní multi - čidlo, výrobce HYDAC

3. Další je ucelený zvedací systém z těžních lan a hydraulických hadic pro membránové stěnové řezačky od firmy Bauer Maschinen GmbH. S tímto zařízením není nutná synchronizace zvedáků (obr. 6).


Obr. 6: Systém z těžních lan a hydraulických hadic, výrobce Bauer Maschinen GmbH

Ve třetí kategoriivýjimečné realizace uplatněné v technologii výstavby – se do finálového klání dostaly následující přihlášky:

1. Vysokozdvižná doprava betonu v Burj Dubai, realizátor Putzmeister AG. Tento projekt je sám o sobě světovým rekordem. Ten stanovil nové hranice toho, co je vůbec možné v oblasti výškové dopravy čerstvého betonu při použití čerpadel betonu, zejména pokud jde o vysokopevnostní speciální betony (obr. 7).


Obr. 7: Vysokozdvižná doprava betonu v Burj Dubai, realizace Putzmeister AG

Obr. 7: Vysokozdvižná doprava betonu v Burj Dubai, realizace Putzmeister AG

2. Nejnovější a vysoce účinné postupy při výrobě a montáži prefabrikovaných mostů, které vyvinula firma Bilfinger Berger AG během práce na vysokorychlostní železniční dráze na Taiwanu. S inovační technikou montáže mohou být přemostěny jakékoliv plochy – voda stejně jako hustě osídlené oblasti bez rušení provozu a dopravy (obr. 8).


Obr. 8: Vysoce účinné postupy při výrobě a montáži prefabrikovaných mostů, realizace Bilfinger Berger AG

3. Nová metoda pokládky dvou vrstev asfaltu bezprostředně po sobě od firmy Hermann Kirchner Bauunternehmung GmbH. Při použití kompaktního asfaltu je zajištěna v každém okamžiku optimální hustota. To ve výsledku silně zvyšuje trvanlivost asfaltových povrchů použitých při výstavbě silnic (obr. 9).


Obr. 9: Nová metoda pokládky dvou vrstev asfaltu bezprostředně po sobě, realizace Hermann Kirchner Bauunternehmung GmbH

Obr. 9: Nová metoda pokládky dvou vrstev asfaltu bezprostředně po sobě, realizace Hermann Kirchner Bauunternehmung GmbH

Ve čtvrté kategoriivýsledky inovativního a výhledového výzkumu – nominovala jury tyto inovace:

1. Test pomocí dynamicky zatěžované desky vyvinutý firmou Mechanische Werkstätten Gerhardt Zorn. Nový terénní test určený pro stanovení modulů deformace půdy a půdních vrstev při zemních pracích. Je vhodný pro řízení práce při zhutňování a pro kontrolu zátěžových kapacit konstrukčních vrstev, např. v dopravním a silničním stavitelství (obr. 10).


Obr. 10: Test pomocí dynamicky zatěžované desky, vývojová dílna firmy Mechanische Werkstätten Gerhardt Zorn

2. Metoda hodnocení pohledového (neomítnutého) betonu založená na vyhodnocení obrazu, kterou vyvinula Technická universita v Dráždanech, je počítačová metoda umožňující rychlé posouzení kvality betonového povrchu. Jedná se také o objektivnější způsob hodnocení, na jehož základě všichni účastníci výstavby mohou učinit rozhodnutí o kvalitě posuzovaného betonového povrchu (obr. 11).


Obr. 11: Metoda obrazového hodnocení pohledového (neomítnutého) betonu, vývojová dílna Technická universita v Dráždanech

3.Míchací zařízení s inteligentním řízením od firmy Gustav Eirich Maschinenfabrik umožňuje vůbec poprvé kvantitativní měření a zároveň kontrolu a řízení míchacího procesu. Pomocí této metody je mísící proces dále dokumentován a lze jej opakovat kdykoliv později při docílení přesně stejného výsledku (obr. 12).


Obr. 12: Míchací zařízení s inteligentním řízením, vývojová dílna Gustav Eirich Maschinenfabrik

Pátá kategorie je design a má tyto nominace. Nominovány byly tyto exponáty:

1. Nový design kolového nakladače 6. generace od firmy Liebherr Werk Bischofshofen. Kombinuje bezpečnostní prvky s uživatelskou přívětivostí. Nový design zviditelňuje technické přednosti stroje (obr. 13).


Obr. 13: Nový design kolového nakladače 6. generace. Výrobce Liebherr Werk Bischofshofen

2. Betonové čerpadlo BSA od firmy Putzmeister AG. Na tomto výrobku je zřejmý nový trend v designu čerpadel čerstvého betonu, protože je vyroben z nových materiálů založených na méně oceli a více plastů. Také je patrný odlišný, méně běžný tvar tohoto výrobku a důležité je také snazší používání i údržba tohoto čerpadla, což zákazníka zaujme v prvé řadě.

3. Nabídky finišerů nové generace od firmy Joseph Vögele AG. Nový finišer vychází z tzv. konceptu ERGO PLUS, což je zcela nový koncept pro ovládání těchto strojů. Tento nový ergonomicky promyšlený design se zaměřuje na pohodlí strojníka a omezuje tak vznik únavy při ovládání stroje" (obr. 14).


Obr. 14: Finišer nové generace, výrobce Joseph Vögele AG

Obr. 14: Finišer nové generace, výrobce Joseph Vögele AG

Na veletrhu bauma 2007 bude k vidění i mnoho dalších novinek a jak je již několik měsíců známo, bude to největší veletrh svého druhu na světě. Rozhodnete-li se do Mnichova zajet a veletrh navštívit, určitě neuděláte chybu. Další informace můžete získat na: www.expocs.cz.

Autor: Jiří Hejhálek
Foto: Archiv Messe München
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek