Dnes je 19.3. – svátek slaví Josef

Naklápěcí rotátory u nás potkáváme stále častěji. Ještě nedávno byly spíše exotikou

Zveřejněno: 22. 10. 2019

Naklápěcí otočná hlava, nebo-li rotátor, je přídavné zařízení, umístěné mezi násadou rýpadla a pracovním nástrojem, nejčastěji lopatou. Toto zařízení umí současně naklápět i neomezeně rotovat, takže s ním lze udělat více práce a podstatně rychleji. S naklápěcími rotátory se u nás setkáváme stále častěji. Zatímco před takovými pěti lety byly vnímány spíše jako exotický „výstřelek“, v současnosti je provozuje celá řada firem a dá se říci, že kdo jednou naklápěcí otočnou hlavu zkusí, už se ji nikdy nechce vzdát.

Liebherr A912 Compact na stavbě komunikace v Lechovicích. Otočná naklápěcí hlava umožňuje přesné zahraňování náspu, ale zvládne i tvrdší práci

Za kolébku naklápěcích rotátorů se považují Skandinávské země a také Německo; tedy země, kde je snaha o maximální produktivitu na stavbě alfou a omegou. A právě rotátory, pokud jsou dobře zkonstruované, mohou produktivitu výrazně zvýšit (dnes už existují studie, které dokazují nárůst produktivity o 15 až 40 % v závislosti na aplikaci). Na tuzemském trhu najdeme řadu známých i méně známých značek a to i včetně jednoho ryze českého výrobce z Prostějova, který naklápěcí otočné hlavy též projektuje, vyrábí a servisuje.

Šikovné české hlavy i ručičky

Na rýsovací prkna konstruktérů firmy NEKR SERVIS se první otočné hlavy s naklápěním dostaly před více jak 15 lety. Už tehdy si v Prostějově uvědomovali, jak obrovský je potenciál takového řešení. Jak zmiňuje jeden ze zakladatelů firmy, Pavel Nezval, prvními stroji s naklápěcími rotátory nové řady NARO byla kolová rýpadla firmy OHL ŽS Brno. Dnes jsou k dispozici tři základní typy rotátorů, odstupňované podle celkové hmotnosti rýpadla v tunách (NARO 10 / 15 / 20). Díky vlastnímu vývojovému středisku, nástrojárně a výrobě dokonce umí v Prostějově zařízení ušít přesně na míru podle potřeb konkrétního zákazníka nebo na konkrétní stroj. Propojení vývoje, výroby a prodeje do jednoho celku je zároveň velká výhoda; například v případě nějakého specifického požadavku nemusí uživatel posílat výrobek do Německa nebo složitě komunikovat mezi tuzemským dealerem a zahraničním výrobcem, ale prostě se spojí rovnou s vývojovým oddělením, kde jeho požadavek vyřeší. Naklápěcí hlavy NEKR mají i svá konstrukční specifika, která je řadí do úplné špičky v tomto segmentu. Než se zeptáme přímo v terénu, podívejme se trochu detailněji dovnitř naklápěcího rotátoru ...

Rychlospojky pro připojení hydrauliky jsou zkonstruovány tak, že nedochází k poklesu tlaku na koncových ventilech. Jinými slovy strojník má na rotátoru k dispozici za všech okolností maximální možný tlak
Rychlospojky pro připojení hydrauliky jsou zkonstruovány tak, že nedochází k poklesu tlaku na koncových ventilech. Jinými slovy strojník má na rotátoru k dispozici za všech okolností maximální možný tlak

To, jak dnes naklápěcí hlavy NARO vypadají, je odrazem více než desetiletého vývoje a neustálého zlepšování, povětšinou na základě poznatků přímo z provozu. Bezpístnicové naklápěcí hlavy se vyznačují robustností a jednoduchým designem. Šnekový mechanismus, stejně jako veškeré hydraulické a elektrické rozvody, jsou důmyslně ukryty uvnitř rotátoru. Jeho tělo je vlastně jeden masivní kus oceli. Velkou péči věnovali konstruktéři šnekovému kolu: protože se jedná o nejvíce namáhanou část, je odlit z bronzu (stejně jako třeba masivní ložiska) a má větší průřez. Výsledkem je, že naklápěcí hlava snese mnohem tvrdší zacházení, než je u takových zařízení běžné, což nám potvrzuje i Pavel Nezval: „Snažíme se o co nejčistší a nejednoduší řešení, které vyžaduje minimum údržby a které zároveň posouvá hranice toho, co si můžete s rotátorem na stavbě dovolit.” Za zmínku stojí také zešikmené uložení šneku (vůči ose rotátoru), v čemž je NEKR unikátní. Důvodem takového řešení je snaha o co nejkompaktnější rozměry.

Pracovní nářadí se upíná pomocí klasického rychloupínače; rotátor je s ovládacím systémem stroje nejčastěji propojen pěti hadicemi (4 pro hydrauliku, 1 pro elektřinu), přičemž všechny tyto rozvody jsou plně integrované v těle hlavy, takže nikde nic nečouhá ven. Toto uspořádání má samozřejmě mnoho výhod, a to jak z hlediska komfortu ovládání (obsluha na práci lépe vidí), tak z hlediska bezpečnosti (mezi hadicemi se neusazuje prach nebo kameny, takže nehrozí jejich protržení). Kompaktní konstrukce naklápěcích hlav je výborným předpokladem pro práci s malými lopatami v úzkých výkopech, kam by se stroj s klasickou pístnicovou hlavou nedostal. K naklápěcím rotátorům je k dispozici celá řada pracovních nástrojů vlastní produkce, od svahovacích lopat, přes vidle až po nejrůznější drapáky. Rotátory se instalují buď ve vlastních dílnách NEKRu, nebo po dohodě u oficiálního importéra strojů. Na přání lze rotátor vybavit kazetou s hydraulickými kleštěmi (rychlé zapojení skrze integrované rychlospojky).

V České republice najdeme tato zařízení na širokém spektru značek včetně těch nejznámějších ( Caterpillar, Liebherr, JCB atd.). V současnosti probíhá v Prostějově vývoj naklápěcích hlav, určených pro kategorii menších rýpadel (do 5 tun) a také pro traktorbagry.

Svahování s naklápěcím rotátorem NARO 20 v podání firmy IMOS Brno
Svahování s naklápěcím rotátorem NARO 20 v podání firmy IMOS Brno

Když se spokojíte s nejlepším

Většinou naklápěcí rotátor používáte na dokončovací práce. My jsme chtěli víc. Spojit ty výhody rotátoru, tu jeho variabilitu, a zároveň co možná nejvíce rozšířit využitelnost stroje. Proto jsme se rozhodli pro NEKR,” říká Lukáš Pokorný, vedoucí technické obsluhy výroby ve společnosti IMOS Brno a.s., která má na svých strojích všechny tři typy naklápěcích hlav NARO (od stejného výrobce mají také lopaty, vidle a drapák). Jak vyplývá z jeho slov, nejvíc si cení robustnosti, malých rozměrů rotátorů, a také celkového přístupu firmy. „Protože jsme chtěli stroj využívat ve stejném rozsahu jako před nasazením rotátoru, domluvili jsme se s Nekr Servisem, že osadí rotátor rovnou na násadu stroje. Tím jsme snížili celkovou výšku a hmotnost sestavy rotátoru,” přibližuje spolupráci Lukáš Pokorný a dodává: „Spousta výrobců přitom nabízí instalaci jen pomocí rychloupínače, nebo na čepy, ale pak je to bez záruky. Tady nám v tomhle směru vyšli vstříc. Jen jsme si řekli, jaké by to mělo mít parametry a oni nám to vyprojektovali. Výhoda je také to, že to neřešíte s obchodníkem, ale rovnou s výrobou.” Strojníci požadovali také silnější hydromotor (pomalejší otoč, ale více síly při otáčení rotátoru) a speciálně upravenou hydrauliku, aby byl na koncových ventilech v rotátoru k dispozici stejný hydraulický výkon jako je na čerpadle. Kladně pak hodnotí i hydraulické rozvody, vedené vnitřkem rotátoru.

Z dosavadních zkušeností vyplývá, že naklápěcí rotátory jsou neocenitelným pomocníkem. Jejich výhody se naplno projevili například při stavbě protipovodňového opatření na řece Sázava, kdy se upravovalo koryto řeky a v suchých částech se usazovaly velké kameny. Pomocí naklápěcího rotátoru bylo možné je přesně zasazovat do země tak, aby do sebe zapadaly, a to bez použití nějakých dalších pracovníků. Obecně dokážou rotátory ušetřit jednoho až tři lidi na stavbě. Stroj je využíván efektivněji a stanovenou práci zvládá mnohem rychleji, což se projeví v nižších nákladech. Používání rotátoru navíc neklade žádné speciální nároky na obsluhu. Výhody se projevují také při práci s vidlemi: při skládání nákladu lze palety vzít i zešikma, různě si je napolohovat a stroj přitom nemusí stát na rovném podkladu. Jak už bylo řečeno výše, i v IMOS Brno si pochvalují, že mohou provádět práci v úzkých výkopech. Na pracovní nářadí je dobře vidět a není potřeba se bát nějakého poškození v důsledku vyčnívajících pístnic.

Stavba opěrné zdi. V hlavních rolích Cat 315 a NARO 15
Stavba opěrné zdi. V hlavních rolích Cat 315 a NARO 15

Na návštěvě na Znojemsku

Na pocity strojníků jsme se zajeli vyptat na Znojemsko, konkrétně do obce Lechovice, kde se probíhá výstavba nového obchvatu a komunikace. Navzdory podvečerní hodině je na stavbě stále čilý ruch. Pravidelný účastník dovednostních soutěží a jeden z kmenových členů Klubu posádek Cat, Ivo Bradáč, zrovna srovnává s grejdrem Caterpillar 120H povrch, zatímco opodál vidíme poprvé v akci naklápěcí rotátor, konkrétně na kolovém rýpadle Liebherr A 912, v jehož kabině sedí Ivo Hlaváček. Pomocí svahovací lopaty si strojník čistí hrany náspu, práce je velmi přesná a rychlá. Když si strojníci všimnou reportéra, přerušují na okamžik práci a je tak čas si trochu popovídat o jejich zkušenostech. Jednomyslně se všichni shodují, že by bez naklápěcích hlav už dělat nechtěli. Zároveň potvrzují dobré zkušenosti s firmou NEKR Servis. „Byly na tom dělaný jen běžný věci, zkontrolovali vůle na vymezovacích podložkách a utáhli šnek,” říká Ivo Hlaváček. Strojníci si také všimli měnícího se trendu: zatímco ještě nedávno všichni vymýšleli argumenty, proč naklápěcí rotátor nemít, dnes ho všichni chtějí. „Ušetří to minimálně jednoho člověka. Po práci si po sobě uklidím, nikoho k sobě už nepotřebuju. Je pak radost pracovat, když zvládnu s jedním strojem udělat i něco navíc,” uzavírá výčet všech výhod strojník Ivo Bradáč.

Autor: Jan Rybář
Foto: IMOS Brno, Jan Rybář

Tématické tagy

Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Neúnavný pracant Rokbak a první 50tunové rýpadlo LiuGong v Čechách

Zveřejněno 18.3. Sezonu předváděcích akcí pod širým nebem zpravidla na začátku roku zahajuje DEMO TOUR – velká předváděčka v lomu Kalcit v Brně Líšni, kterou společně se svými partnery pořádá prodejce stavebních strojů, společnost Austro Baumaschinen. Mezi letošními… celý příspěvek

Trimble úspěšně dokončil test plně autonomního zemního válce!

Zveřejněno 15.3. Společnost Trimble poprvé přímo na stavbě otestovala plně autonomní zemní válec, čímž učinila další důležitý krok k naplnění vize autonomní mobility. Standardní platforma Trimble Earthworks, určená i pro autonomní řízení instalovaná na zemním válci… celý příspěvek

Tatra ukázala vozidlo Force e-Drive poháněné vodíkovými palivovými články

Zveřejněno 13.3. V říjnu loňského roku měl v rámci konference H2 Fórum 2023 premiéru vůz na podvozku Tatra Force třetí generace s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články. Vývoj vozidla probíhá v rámci pětičlenného konsorcia, vedeného společností ÚJV… celý příspěvek