Nákladní automobily na míru
Zveřejněno: 2. 1. 2002Ve dnech 1. až 3. října uspořádala společnost Praga Čáslav a.s. pro široký okruh potenciálních zájemců, pro své obchodní partnery a odborníky z oblasti nákladních a užitkových automobilů předváděcí akci AUTOSALON PRAGA, kde představila své stávající i nové nákladní automobily. Středem pozornosti se stal mj. i nejnovější model podvozku Praga Grand.
Na úvod předseda představenstva a ředitel společnosti Zdeněk Vávra představil společnost Praga od vzniku až po současnost. Při této příležitosti bylo rovněž připomenuto 95. výročí založení značky Praga. Nechyběl ani odborný výklad o technických vlastnostech vozů a možnost vidět či si přímo vyzkoušet některé z vozidel přímo v akci.
Po výkladu proběhla bohatá diskuse přímo u jednotlivých modelů, načež účastníci byli odvezeni na terénní polygon, kde se přesvědčili o deklarovaných vlastnostech vozů na vlastní oči a pokud měli zájem, i prakticky jako spolujezdci. Vlastníci odpovídajícího řidičského průkazu si mohli automobil vyzkoušet osobně.
Možnosti povozit se jsme využili i my; pohodlně jsme se usadili do zkušebního vozu PRAGA GRAND a s úsměvem vyjeli. Do kopce to ještě šlo, přestože stoupavost 45° budila u laiků úctu. Mnohem horší to bylo dolů. Automobil se za mohutného brzdění sesouval dolů, pohled vpřed asocioval pocity z »horské dráhy« a byl přinejmenším nezvyklý. Rozporné pocity bezpečí v pohodlí kabiny a zároveň obav z nejhoršího umocňovalo houpání vozu na terénních vlnách. Pro jistotu jsme pak sledovali vše z venku, což bylo již mnohem příjemnější.
Silniční automobil PRAGA GRAND nebyl jediným, který plně naložený dokázal jezdit v náročném terénu. Firemní řidiči předvedli i lehčí automobily, které uměly ještě lepší kousky. Totéž platilo i pro hasičský vůz, opět plně vybavený a naložený.
Stejně dobře si vedly automobily na silnici. Největší pozornost a samozřejmě obdiv všech přítomných byl věnován vozidlu PRAGA GRAND s motorem MAN v provedení EURO III o celkové hmotnosti 18 tun a s maximální rychlostí 115 km/hodinu. Byl předveden i tzv. pomalý pojezd, vhodný mj. do dnešních dopravních špiček, při rychlosti 1,1 km/h. Pomalý pojezd je ale určen především do náročného terénu. Použitý motor MAN Euro III, turbo se šesti válci a výkonu 206 kW je vhodný pro svižnou jízdu po silnici i při plném zatížení vozu 11 t na podvozku i pro blátivé terény staveb.
Představujeme
Terénní nosič PRAGA ALFA TN je modernizovaný nosič nástaveb, s pohonem na všechna kola a uzávěrkou diferenciálu na obou nápravách. Režim převodovky je měněn za jízdy. Kabina může být s počtem míst 1+1 - 1+2 nebo dvojkabina 1+5 - 2+4 až do čtyřdveřového provedení.
Terénní nosič snese i velké zatížení v terénu a má možnost pohonu dalších agregátů, elektrického generátoru, požárních čerpadel apod. Podvozek je vhodný i pro skříně, cisterny, sklápěčky, valníky s hydraulickou rukou, kontejnerové nástavby, jeřáby, vrtné plošiny. Na podvozek je možné montovat kolejový adapter pro jízdu po železnici a to vlastními silami automobilu a posádky bez použití další mechanizace. Stačí pouze příjezd k železniční trati. Celková užitečná nosnost je podle provedení do 7 t, výkon 132 kW.
PRAGA ALFA UN je nový model univerzálního nosiče nářadí pro letní a zimní údržbu silnic, který navazuje na vozidlo PRAGA UV80 v lepších parametrech. Nový nosič má vysoce zatížitelné nápravy včetně možnosti hydraulické aretace pérování, pohonem všech kol, včetně uzávěrek diferenciálu na obou nápravách, výkonný hydraulický systém a mechanické vývodové hřídele vpředu i vzadu.
Nástavby se mohou montovat vpředu, vzadu i mezi nápravy. Kabina a prosklení zaručuje spolehlivý a pohodlný výhled na nástavby.
Univerzální nosič lze vybavit sněhovou frézou, sypačem o objemu 3 m3, sněhovou radlicí, sekačkami s příčným posuvem a dosahem až 8 m, sekačkami s odsáváním, zametači s odsáváním, frézami na výtluky, cisternami, myčkami a kolejovým adaptérem. Užitečná hmotnost je 7 t a výkon motoru 103 kW a 125 kW. Tato řada vozidel je i ve vojenské verzi pod označením PRAGA ALFA TN. Podvozek koncepčně vychází z osvědčené řady legendární PV3S. Vozidlo navíc nabízí vyšší užitné parametry v tonáži, výkonu motoru a ložné plochy pro agregaci nástaveb. V dalším provedení, vybavení a výkonu shrnuje nejlepší parametry již popsaných vozů PRAGA ALFA.
Ostatní podrobnosti o vozidlech lze získat na internetových stránkách společnosti. PRAGA GRAND 4 × 4 je nová modelová řada , která vznikla v roce 2001. Toto nejtěžší a nejvýkonnější vozidlo dokáže uspokojit potřeby a požadavky i těch nejnáročnějších zákazníků. Robustní a hbitý vůz o celkové hmotnosti 18 t, s užitečnou hmotností na podvozku 11 t a na korbě 9 t, disponuje výbornými jízdními vlastnostmi, komfortem, nízkými provozními i pořizovacími náklady.
Nástavby na podvozek jsou velmi variabilní v podobě kontejnerů, cisteren, valníků, třístranného sklápěče, hydraulické ruky, jeřábu, kropícího vozu, svozu komunálního odpadu a mnoha variant pro údržbu silnic. Pro komfort kabiny a jízdní vlastnosti je vůz oblíben mezi profesionálními řidiči. Základní verzi lze na přání zákazníka doplnit o další vybavení včetně klimatizace kabiny. Výkon motoru je 206 kW, rychlostní jízdní rozsah 1,1 - 115 km/hod.
Nákladní terénní speciál PRAGA GOLDEN je určen především jako podvozek pro komunální účely, jako nosič nástaveb pro letní a zimní údržbu komunikací, měst a obcí. Pohon 4 × 4 s robustní a odolnou konstrukcí, dobrou ovladatelností a velice prostornou kabinou se hodí do náročného terénu při zimní údržbě silnic i rozbahněného terénu staveb. Tomu napomáhají portálové nápravy s uzávěrkami diferenciálů, uzamykatelný mezinápravový diferenciál, výkonný motor a dobře odstupňovaná plně synchronizovaná převodovka zaručující bezpečnou jízdu i po kluzkých vozovkách a kluzkém terénu.
Vozidlo disponuje exkluzivními kotoučovými brzdami na obou nápravách a systémem ABS včetně motorové brzdy. Možnost nástaveb je v podobě třístranného sklápěče na přepravu materiálu v těžkých podmínkách, sněhové radlice, sypače chemických i inertních materiálů o objemu 5 m3, samosběrné vysávací nástavby o objemu 6 m3, vysprávkové soupravy, cisterny, hydraulické ruky, jeřábu a kropičky. Kabina je v provedení odolném proti korozi s hliníkovou a laminátovou konstrukcí v běžném provedení, ale i pro 6 osob. Výkon motoru je 180 kW.
Tato řada vozů je použita i pro sérii PRAGA GOLDEN - požární provedení, které je určeno do těžko přístupných terénů k hašení lesních požárů. Vozidlo plně vyhovuje vyhlášce č. 254/99 Sb. a je schváleno Technickým ústavem požární ochrany v Praze. Požární vozidla se plně osvědčila při letošních záplavách svou výbornou brodivostí. Během jednoho předváděcího dne byla předvedena celá řada automobilů nákladních, užitkových, hasičských a nástavby na ně. Ty byly vskutku rozmanité a jejich využití velmi variabilní. Zde již neplatilo jedna nástavba = jedno auto, ale naopak jedno auto a široká paleta možných variací nástaveb, které si řidič sám bez mechanizace a cizí pomoci dokázal vyměnit.
Například pro uhelné doly společnost Praga Čáslav a.s.vyrobila hned několik nástaveb na jeden automobil. V první nástavbě je možno přepravovat zaměstnance na vzdálená pracoviště, tam může být nástavba přemístěna na zem a sloužit jako útočiště pro případ deště nebo místo občerstvení a odpočinku. Na auto se potom může nasadit valník, kontejner atd. a maximálně využívat. Společnost Praga Čáslav a.s. však nezapomíná ani na ty zákazníky, kteří již vlastní starší nástavby nebo chtějí prodloužit podvozek. Těm může auto upravit podle jejich požadavků a ušetřit jejich finanční prostředky.
Mezi další aktivity, které společnost Praga Čáslav a.s. provádí, patří také běžné i generální opravy autobusů KAROSA a OASA, opravy motorů LIAZ, předních a zadních náprav, přestavby motorů EURO II, záruční a pozáruční servis převodových skříní, zajišťuje prodej náhradních dílů vozidel atd. Více o této společnosti se můžete dozvědět na www.praga.cz.
Nové
Diamantovou řetězovou pilu ICS oceníte ve vodárenství nebo při záchranných akcích
Zveřejněno 11.12. Čas od času se na trhu objeví produkt, kterými svými vlastnostmi a konstrukčním provedením dokáže konkurovat konvenčním a často dražším technologiím se stejným efektem. Do této kategorie spadají i ruční diamantové řetězové pily ICS, které v České… celý příspěvek
VLW rozšiřuje nabídku o příslušenství Engcon
Zveřejněno 6.12. Naklápěcí hlavy, tiltrotátory a příslušenství Engcon patří k tomu nejlepšímu, co se tomto segmentu dá u nás na trhu pořídit. Jak by ne. Engcon a tiltrotátor jsou takřka synonyma. Respektive byl to právě tento švédský výrobce, co konstrukci naklápěcí… celý příspěvek
Laboratoř Zeppelin CZ v novém!
Zveřejněno 4.12. V areálu Zeppelin CZ v Modleticích u Prahy byl spuštěn provoz laboratoře pro analýzu vzorků olejů a provozních kapalin ve zcela nových moderních prostorách. celý příspěvek