NorWit: Oficiální zastoupení pro stavební stroje Sunward
Dnes je 29.6. – svátek slaví Petr , Pavel

Na návštěvě ve firmě HERLIN

Zveřejněno: 11. 10. 2003

Společnost HERLIN, spol. s r.o., je česko-německou lomařskou firmou, jejíž sídlo je v Příbrami. V současnosti provozuje lomy ve Vševilech u Rožmitálu pod Třemšínem a Kozárovicích, nejnověji otevřenou těženou lokalitou je lom v Chlumu u Blatné. Stěžejním lomem pro firmu Herlin je však ten ve Vševilech, kde atypicky úložné poměry suroviny - granodioritu také předpokládají nejvyšší využití těžební techniky. Jedním z jednatelů firmy je Ing. Václav SEDLÁČEK. Ten mi také poskytl následující informace o těžené surovině, produkci firmy a využité technice.



„Naší stěžejní činností je těžba a zpracování kamene, tzn. těžba surových bloků, které používáme pro následné zpracování, především v rámci tzv. hrubé kamenické výroby. V letošním roce jsme přistoupili k částečné obnově strojního parku. Vyřadili jsme z provozu zastaralý typ nakladače Caterpillar (CAT 917, starý přes 20 let), ten jsme nahradili nakladačem od výrobce Zeppelin, v provozu je však starší typ nakladače Hanomag.
Nově vlastníme nakladač Orenstein&Koppel ve Vševilech, dále dampr Volvo 35D s nosností 35 tun, který proti Tatrám, které jsme měli pro dopravu těžené suroviny, několikanásobně usnadní a zefektivní přesun. Dampr je v provozu asi jeden rok. V Kozárovicích jsme pořídili nový šroubový kompresor Ingersoll-Rand o výkonu 16 m3/min. V tomto lomu je v provozu další nový nakladač Orenstein& Koppel L20 a rýpadlo RH 9 od téhož výrobce. K novému strojnímu vybavení patří dampr s nosností 40 t, s označením Moxy. Tolik k vybavení technikou v Kozárovicích. Co se týká Chlumu u Blatné, zde provozujeme pro převoz odtěžené suroviny obdobný dampr Volvo, jako máme ve Vševilech, pak zde využíváme italský nakladač Benneti s nosností 20 tun. To je asi z těch nových strojů vše.
Ještě bych se krátce vrátil k dopravním prostředkům. Zatímco předtím jsme měli k dispozici kolem 10 nákladních vozů Tatra, které měly již své odslouženo a soustavně jsme je museli opravovat, dnes máme k dispozici tři dampry, které vysloužilé Tatry 148 plně nahradily.
Letos pracujeme na plný výkon ve všech třech lomech. Počet našich zaměstnanců vzrostl z cca 60 pracovníků na 100. Průměrná denní produkce a to především dlažebních kostek, které tvoří náš nosný výrobní program, je kolem 150 tun ve všech lomech.“

Máte také tzv. ušlechtilou kamenickou výrobu?
„Ne, tu v žádném z lomů nemáme. Bloky, které odtěžíme a nezpracováváme dále na kostky, prodáváme firmám, které se ušlechtilou výrobou zabývají. Co se týká hrubé kamenické výroby a odbytu, loni jsme byli v mírné ztrátě, v letošním roce jsme zaznamenali výrazný nárůst prodeje, takže na odbyt si nemůžeme stěžovat. Největší odběratele máme v Německu, zvýšený zájem o dlažební kostky je také v tuzemsku. Pro nás, jako především exportující firmu, se příznivě odrazil i kurz koruny vůči euro. Když se mám podívat na ekonomické výsledky, jen v letošním roce činí proti roku 2002 rozdíl plus 7 mil. Kč.“

Specifikujte, prosím, váš základní sortiment v dlažebních kostkách…
„Základní sortiment tvoří kostky 4x6, to je mozaika, 8x11, tedy malá kostka a velká kostka - 15x17 s malými tolerancemi. Kromě toho produkujeme i různé atypy, např. 15 či 17x9, individuálně na zakázku. Velmi jde na odbyt kostka 7x7x9, což je mezityp mezi mozaikou a malou kostkou. Rozhodující podíl ve výrobě zaujímá velká kostka. Pokud bych to měl říci v procentech, tak atypické kostky tvoří zhruba 10 %, mozaika 10 %, malá kostka 30 % a zbytek, 50 %, velká kostka. Pro výrobu kostek nám stále ještě slouží především starší, leč velmi osvědčené, německé štípačky Pakon 240/280.“

Děkuji za rozhovor.
Autor: Karel Kurka
Foto: autor
 

Nové

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek