Renomag.cz - Díly náhradní pro stavební stroje
Dnes je 14.11. – svátek slaví Sáva

Na návštěvě ve firmě HERLIN

Zveřejněno: 11. 10. 2003

Společnost HERLIN, spol. s r.o., je česko-německou lomařskou firmou, jejíž sídlo je v Příbrami. V současnosti provozuje lomy ve Vševilech u Rožmitálu pod Třemšínem a Kozárovicích, nejnověji otevřenou těženou lokalitou je lom v Chlumu u Blatné. Stěžejním lomem pro firmu Herlin je však ten ve Vševilech, kde atypicky úložné poměry suroviny - granodioritu také předpokládají nejvyšší využití těžební techniky. Jedním z jednatelů firmy je Ing. Václav SEDLÁČEK. Ten mi také poskytl následující informace o těžené surovině, produkci firmy a využité technice.



„Naší stěžejní činností je těžba a zpracování kamene, tzn. těžba surových bloků, které používáme pro následné zpracování, především v rámci tzv. hrubé kamenické výroby. V letošním roce jsme přistoupili k částečné obnově strojního parku. Vyřadili jsme z provozu zastaralý typ nakladače Caterpillar (CAT 917, starý přes 20 let), ten jsme nahradili nakladačem od výrobce Zeppelin, v provozu je však starší typ nakladače Hanomag.
Nově vlastníme nakladač Orenstein&Koppel ve Vševilech, dále dampr Volvo 35D s nosností 35 tun, který proti Tatrám, které jsme měli pro dopravu těžené suroviny, několikanásobně usnadní a zefektivní přesun. Dampr je v provozu asi jeden rok. V Kozárovicích jsme pořídili nový šroubový kompresor Ingersoll-Rand o výkonu 16 m3/min. V tomto lomu je v provozu další nový nakladač Orenstein& Koppel L20 a rýpadlo RH 9 od téhož výrobce. K novému strojnímu vybavení patří dampr s nosností 40 t, s označením Moxy. Tolik k vybavení technikou v Kozárovicích. Co se týká Chlumu u Blatné, zde provozujeme pro převoz odtěžené suroviny obdobný dampr Volvo, jako máme ve Vševilech, pak zde využíváme italský nakladač Benneti s nosností 20 tun. To je asi z těch nových strojů vše.
Ještě bych se krátce vrátil k dopravním prostředkům. Zatímco předtím jsme měli k dispozici kolem 10 nákladních vozů Tatra, které měly již své odslouženo a soustavně jsme je museli opravovat, dnes máme k dispozici tři dampry, které vysloužilé Tatry 148 plně nahradily.
Letos pracujeme na plný výkon ve všech třech lomech. Počet našich zaměstnanců vzrostl z cca 60 pracovníků na 100. Průměrná denní produkce a to především dlažebních kostek, které tvoří náš nosný výrobní program, je kolem 150 tun ve všech lomech.“

Máte také tzv. ušlechtilou kamenickou výrobu?
„Ne, tu v žádném z lomů nemáme. Bloky, které odtěžíme a nezpracováváme dále na kostky, prodáváme firmám, které se ušlechtilou výrobou zabývají. Co se týká hrubé kamenické výroby a odbytu, loni jsme byli v mírné ztrátě, v letošním roce jsme zaznamenali výrazný nárůst prodeje, takže na odbyt si nemůžeme stěžovat. Největší odběratele máme v Německu, zvýšený zájem o dlažební kostky je také v tuzemsku. Pro nás, jako především exportující firmu, se příznivě odrazil i kurz koruny vůči euro. Když se mám podívat na ekonomické výsledky, jen v letošním roce činí proti roku 2002 rozdíl plus 7 mil. Kč.“

Specifikujte, prosím, váš základní sortiment v dlažebních kostkách…
„Základní sortiment tvoří kostky 4x6, to je mozaika, 8x11, tedy malá kostka a velká kostka - 15x17 s malými tolerancemi. Kromě toho produkujeme i různé atypy, např. 15 či 17x9, individuálně na zakázku. Velmi jde na odbyt kostka 7x7x9, což je mezityp mezi mozaikou a malou kostkou. Rozhodující podíl ve výrobě zaujímá velká kostka. Pokud bych to měl říci v procentech, tak atypické kostky tvoří zhruba 10 %, mozaika 10 %, malá kostka 30 % a zbytek, 50 %, velká kostka. Pro výrobu kostek nám stále ještě slouží především starší, leč velmi osvědčené, německé štípačky Pakon 240/280.“

Děkuji za rozhovor.
Autor: Karel Kurka
Foto: autor
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Kvalita v zeleném se stoletou tradicí. To je demoliční příslušenství Montabert

Zveřejněno 12.11. V České republice funguje nové zastoupení pro silnou značku v oblasti příslušenství. Je jím Montabert, francouzský výrobce s dlouhou tradicí, který se v roce 1968 uvedl na evropském trhu s prvním plně hydraulickým bouracím kladivem. Kladiva jsou… celý příspěvek

Velký test rýpadel Sunward. Hodnotí stavitel, který na bagry přesedlal z mixážních pultů

Zveřejněno 6.11. Možná už jste o něm ve Stavební technice četli. Michal Vlašic z Havířova je typický český self-made man, který se před pár lety zhlédnul v bagrování, když si z Polska dovezl malý dvoutunový bagřík. Zalíbilo se mu to do té míry, že pověsil slibně… celý příspěvek

Technology Days 2024: Budoucnost stavebnictví je v technologiích a propojené stavbě

Zveřejněno 5.11. Na tuzemské poměry ojedinělá akce proběhla letos v červnu v rámci každoroční CAT Roadshow. Pod názvem Technology Days 2024 se na dvou místech – v Ledčicích a Hrušovanech – uskutečnil dvoudenní odborný seminář na téma digitalizace ve stavebnictví,… celý příspěvek