Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 4.5. – svátek slaví Květoslav

Motory Tier III ve strojích Ammann

Zveřejněno: 19. 2. 2008

Nové, přísnější emisní limity Tier III, vstoupily v platnost od roku 2006. Tímto datem započala celková rekonstrukce všech off-road strojů tak, aby v průběhu 3 let splňovaly motory těchto strojů výše zmíněné emisní normy.

Letošním rokem se povinnost vybavit motory Tier III dotkla strojů s motory o výkonu od 37 do 74 kW.

Tier III se ujal jako výraz pro normy upravující emise spalin motorů celosvětově. Evropské označení těchto norem je Stage IIIA. Tato norma přináší opatření k razantní ochranně životního prostředí a tím vyplývající nutná opatření pro výrobce stavebních strojů.

Protože teď vstupuje v platnost již stupeň 3, uvádíme rozdíl proti předchozí úrovni regulace, stupni 2. Stroje vybavené motory Tier III emitují o 33 % méně oxidů dusíku a sloučenin uhlíku. Elektronicky řízené motory poskytují také lepší možnost řízení v závislosti na odběrném výkonu a tím i vyšší efektivitu.

Co musí řešit konstruktéři a výrobci?

Dopad změny motorů ve výše zmíněné kategorii je o to razantnější, že se přechází z motorů mechanicky ovládaných k motorům řízeným elektronicky (motory kategorie 99–147 byly elektronicky řízené již v provedení Tier II). S výše zmíněnou změnou systému řízení motoru dále přibývá, u všech motorů Tier III, mezichladič vzduchu z turbodmychadla k udržení efektivní objemové účinnosti motoru a s tím i k snížení emitovaných škodlivin.

Celkově se velikost chladící soustavy u strojů s motorem Tier III zvětšuje zhruba o 20 %.

Tyto změny, společně s celkově jiným obestavěním motoru jeho příslušenstvím, zaručují konstruktérům všech firem, které se s touto změnou potýkají, dostatečný přísun konstrukčních problémů, které budou muset řešit.

Technicky nejvýraznější problém je nutnost zabudovat větší chladič do již tak kompaktního motorového prostoru malých válců. Při rekonstrukci motorového prostoru se musí brát také v potaz nutnost snížení emisí hluku, které rovněž podléhají razantnímu snížení (na hranici 105 dB). Tato snížená úroveň platí již od roku 2006.

Toto všechno není poslední slovo na cestě při snižování znečištění ovzduší. Prozatím jsou pro oblast stavebních strojů naplánovány kroky do roku 2017. Uvidíme, co se bude dít dále.

Autor: Ing. Radek Remek
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

ZANDT cargo představil inovace na veletrhu MAWEV 2024

Zveřejněno 3.5. Na veletrhu MAWEV, který se konal v první polovině dubna v Rakousku, představila firma ZANDT cargo hned osm exponátů. Na výstavní ploše 400 m² byly k vidění přívěsy a návěsy pro těžké náklady, zemní práce, likvidaci a manipulaci s materiálem. celý příspěvek

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek