AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 3.7. – svátek slaví Radomír

Mobilní jeřáby nové generace

Zveřejněno: 10. 11. 2009

V průběhu letošního září proběhlo na sedmi místech naší republiky představení mobilních skládacích jeřábů Spierings. Jeřáby s touto značkou byly u nás předvedeny poprvé, zajímavou akci pořádala společnost ANNETRA s.r.o., výhradní zástupce firmy Spierings Mobile Cranes z Nizozemí.

Předvádění mobilního jeřábu Spierings SK 598-AT5 v areálu firmy Truck Trade v Brně-Modřicích, které se konalo 10. září a kterého jsme se také zúčastnili, byl osobně přítomen pan Leo Spiering, majitel společnosti. Spierings Cranes, jež byla založena v roce 1987, je v současné době nejvýznamnějším výrobcem skládacích autojeřábů nejen v Evropě, ale také například v Kanadě. Pracuje v ní 150 zaměstnanců, kteří vyrobí za rok přibližně 70 mobilních jeřábů.

Praktickou ukázku rozložení a složení mobilního jeřábu Spierings vám přiblíží videozáznam, který naleznete společně s elektronickou verzí článku na stránkách www.stavebni-technika.cz.

Dvě zařízení v jednom

Nový koncept spojuje výhody mobilního teleskopického jeřábu a věžového jeřábu v jednom zařízení – jedná se vlastně o věžový jeřáb připevněný na podvozku a vhodný do jakéhokoliv terénu.

Jeho kompaktní a mobilní konstrukce, která obsahuje nezávisle řiditelné zadní nápravy, umožňuje přístup do nejuzavřenějších prostor. Sestavení jeřábu, které trvá pouhých 20 minut, je plně automatické, řízené počítačem a je ovládáno z panelu dálkového ovládání. Všechny kroky k umístění jeřábu do pracovní pozice jsou předem naprogramované a nad tímto procesem dohlíží obsluha jeřábu.

Skládací jeřáby jsou v porovnání s teleskopickými jeřáby ve výhodě, co se týká kombinace dosažitelnosti a výšky. Zatímco skládací jeřáb využívá plně svého místního dosahu, musí být teleskopický jeřáb postaven ve větší vzdálenosti od místa vyložení nebo naložení nákladu.

Technické parametry předváděného jeřábu typ SK 598-AT5
Max. zátěž8 000 kg s poloměrem 12,80 m
Max. délka ramene48 m, max. zátěž 1 700 kg
Max. výška pod rameno2 zvednuté věže 25,8 m
3 zvednuté věže 32 m
Max. výška zdvihurameno horizontálně – 32,6 m
rameno +30° – 53 m

Díky svým plynulým hydraulickým pohybům jsou tyto jeřáby vynikající pro práci vyžadující přesnost.

Rozložení jeřábu

Stiskem jediného tlačítka se spustí proces rozložení jeřábu. Hlavní válec tlačí věž do své pracovní polohy. Všechny pohyby jeřábu jsou poháněny hydraulicky. Naftový motor pohání tři hydraulická čerpadla: čerpadlo pro otáčivý pohyb, čerpadlo zvedacího zařízení a čerpadlo pro posuv vozíčku a zvedání jeřábu. Pomocné válce stáčí protiváhu a skládají jednotlivé části do pracovní pozice. Žádná extra zátěž není nutná. Díky tomu není potřeba další vozidlo pro dopravu dodatečné zátěže, ani pracovní síla.

Hlavní válec vysouvá dvě vnitřní části do plné výšky, ramena se rozkládají z věže pomocí navijáku na jejím vrcholu. Jakmile jsou první tři části nataženy, čtvrtá část ramene se vyklopí ven. Pro největší dosah se jako dokončení celé akce vysune pátá část ramene ze čtvrté aby celková délka ramene byla až potřebných 60 m. V této chvíli je jeřáb připraven k práci, dokonce i v podmínkách větru až do 20 m/s a teploty -22 °C. K získání větší výšky může být rameno zvednuto o 30°. Z kabiny upevněné nahoře na jeřábu má jeřábník vynikající rozhled, což zvyšuje bezpečnost, přináší velké časové úspory a přispívá ke zkvalitnění práce.

Kabina jeřábníka

Prostorná komfortní kabina jeřábu je vybavena samostatným kontrolním systémem a dotykovým displejem, na kterém se ukazuje: poloměr zátěže, výška háku, max. zatížení dle tabulky zátěže a hmotnost břemena v kg. Kabina je vybavena komfortní sedačkou, systémem interní komunikace, slunečními clonami, kabinovými světly, hasicím přístrojem a elektrickým topením. Deset oken umožňuje výborný výhled na břemeno a na pracovní plochu, čtyři okna lze otevřít pro větrání. Kabina má ve střeše otvor, který se dá použít jako nouzový východ. Jeřábník se do kabiny dostává výtahem resp. po žebříku (dle typu).

Podvozek nosiče jeřábu

Podvozek, model SPIERINGS AT5, má 5 náprav (10 × 6 × 8). První, druhá, čtvrtá a pátá náprava jsou řízené. Druhá, třetí a pátá jsou hnané a vybavené uzávěrkami diferenciálu. Řízení zadní nápravy je ovládané volantem. Speciální elektronický systém zaručuje, že řízení zadní nápravy funguje jen při nízké rychlosti. Jeřáb může být hydraulicky uzamčen k podvozku, což je důležité pro jízdu po vozovce a transport jeřábu se vztyčeným nosníkem a složeným ramenem.

Na podvozku jsou upevněny 4 hydraulicky ovládané podpěry (dálkové ovládání). Stojany podpor jsou trvale připojeny k válcům dokonce během jízdy po silnici. Rozměry stojanů podpěr jsou 750 × 600 mm, rozměry podpěr 7 500 × 7 660 mm.

Další podrobnosti získáte na webových stránkách www.annetra.cz a na www.spieringscranes.com.

1 Zpracováno z tiskových podkladů firmy Spierings Mobile Cranes
Autor: Ing. Hana Solařová
Foto: Věra Machková
 

Nové

Bobcat na Bauma 2025: Show, která brala dech

Zveřejněno 2.7. Pravidelné demo show Bobcat pořádané v rámci Baumy se letos zúčastnili čtyři strojníci, z toho tři z České republiky – Zdeněk Brůžek, Tomáš Mrkvička a Radek Mach. Se Zdeňkem a Tomášem, kteří tvořili jádro celé show, jsme na místě hovořili a… celý příspěvek

Výhody spojení Rototiltu a nivelace NOVATRON

Zveřejněno 30.6. V moderním stavebnictví už nehraje hlavní roli jen síla stroje. Rychlost, přesnost a efektivita práce jsou dnes klíčem k úspěchu – a právě spojení tiltrotátoru ROTOTILT a nivelace NOVATRON posouvá schopnosti klasického bagru na zcela novou úroveň. celý příspěvek

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek