NorWit: Oficiální zastoupení pro stavební stroje Sunward
Dnes je 3.7. – svátek slaví Radomír

Komunikace s vozidlovou flotilou ze zahraničí – ušetří tisíce

Zveřejněno: 29. 4. 2008

Rozsah sebraných dat a jejich přesnost je důležitým hlediskem pro konstrukci systémů sběru dat z provozu vozidla. Technologie TDM® je cíleně konstruována jako elektronická stazka. Standardem se přitom stává provozní záznam sestavený z prvotních vozidlových výstupů, které vykazují přesnost převyšující 99 %.

Především ujetá vzdálenost musí být prvotně měřená, nelze tedy použít dopočet z paralelních systémů např. GPS a to ani přes možné dodatečné korekce. Vztah měřené vzdálenosti a spotřeby vozidla je natolik úzký, že musí být vytvářen současně v kontinuu.

Terminál GT2 – komunikace přes internet

Totéž platí pro další telemetrické veličiny, které dohromady dávají základ pro další zpracování v dopravně-logistických software uživatele. Dotvoření těchto záznamů musí provést obsluha vozidla nebo stroje na terminálu GT2 (grafický terminál). Na rozdíl od dosavadního stavu ručních záznamů podle vzoru „ostrá tužka” však doplňuje řidič již rozpracovaný provozní záznam z palubní jednotky. Tady není prostor pro fantazii.

K záznamů pořízeným jednotkou, tedy vozidlem, přibude informace o třídění provozu na zakázky a operace. To vše pod případným programovým přerušení provozu. Slabinou je opět řidič. Tady se však systém brání metodou „pravomoc dispečera”. Zakázku tedy zadá dispečer a ta se automaticky odešle do vozidla přes internet prostřednictvím sítě GPRS. Z vozidla dorazí potvrzení. Dispečer ví, že vozidlo – řidič – zakázku obdržel. Ten pak pouze dělí zakázku na operace (nakládka, vykládka, přejezd atd...). To vše samozřejmě v časoprostorovém snímku, pořízeném ze systému GPS a on-line režimu s nastavitelným zpožděním v sekundách.

Mimo zakázky se organizuje běžná oboustranná komunikace řidič, dispečer – chat prostřednictvím terminálu neboli textová komunikace. Prakticky zdarma přes internet si obě strany posílají informační zprávy včetně ukládání jejich historie v software.


Schematické znázornění

Levně i v zahraničí

V roamingu se doposud takovýto systém oboustranné komunikace výrazně prodražil. Operátor účtuje vysoké poplatky spojené s platbou zahraničnímu partnerovi. Rovněž zúčtovací datové pakety jsou jednorázově předimenzované a rychle odčerpávají „kredit”. Společnost Axitech, s.r.o. však nyní disponuje tarifem, který snižuje tyto náklady. Při oboustranné komunikaci, prakticky neomezené v roamingu, zaplatí uživatel za jeden prostředek cca 800 Kč/měsíc, přičemž chatuje neomezeně s posádkou. Již žádné SMS ani telefonování, vše je organizováno přes GPRS síť, tedy prostřednictvím internetu. Cena za zprávu do vozidla se tak pohybuje v haléřích. Úspory na komunikaci s vozidlem se pak dají vyčíslit v tisících korun měsíčně.

Informace o spotřebě paliva

Kompletní provozní záznam je pochopitelně doplněn o informaci o palivu z TR sondy v nádrži vozidla, o měřené tankování nebo úbytky paliva (včetně alarmových hlášení v reálném čase). Tato již prověřené metoda měření je rovněž v kategorii tolerancí do jednoho procenta. Souběh těchto záznamů tedy vytváří plnohodnotnou stazku bez nutnosti ručních vstupů, vytvářenou bez podílu lidského faktoru v oblasti automatického sběru dat. Ideální sběr, který vymezuje běžné nevyužité časové a výkonnostní rezervy a umožňuje prakticky 100% kontrolu, nehledě k výhodám on-line řízení.

Jednoduché řešení, monitorující provoz vozidla, které si dává za hlavní cíl sledovat vozidlo a napsat knihu jízd, však dnes již většinou nestačí. Je možné takto začít, ale lépe je zvolit modulový systém, jakým TDM® bezesporu je, a dotvářet konfiguraci podle potřeb a možností uživatele. Důležité však je, nekoupit „malé boty”, které s uživatelem nerostou.



Sídlo firmy a pohled do výrobní haly
Autor: Martin Židlík
Foto: Archiv firmy
 

Nové

Bobcat na Bauma 2025: Show, která brala dech

Zveřejněno 2.7. Pravidelné demo show Bobcat pořádané v rámci Baumy se letos zúčastnili čtyři strojníci, z toho tři z České republiky – Zdeněk Brůžek, Tomáš Mrkvička a Radek Mach. Se Zdeňkem a Tomášem, kteří tvořili jádro celé show, jsme na místě hovořili a… celý příspěvek

Výhody spojení Rototiltu a nivelace NOVATRON

Zveřejněno 30.6. V moderním stavebnictví už nehraje hlavní roli jen síla stroje. Rychlost, přesnost a efektivita práce jsou dnes klíčem k úspěchu – a právě spojení tiltrotátoru ROTOTILT a nivelace NOVATRON posouvá schopnosti klasického bagru na zcela novou úroveň. celý příspěvek

Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek