Na otázky, které se týkaly samotného veletrhu, servisního cisternového modulu CSN 20-FUEL a vizí, nám odpověděl Ing. Jaroslav Nožička, jednatel společnosti KOBIT, spol. s r.o., (otázky číslo 1, 2, 3 a 10). Otázky spojené s vodními trucky zodpověděl pan Karel Deus, specialista na vodní trucky (otázky číslo 4, 5 a 6). A protože odborníkem na servisní trucky je Ing. Pavel Sytný, zodpověděl nám otázky s nimi spojené (otázky 7, 8 a 9).
1. Po kolikáté jste na veletrhu bauma? A co vám veletrh přináší?bauma v Mnichově je prestižní světový veletrh a firma Kobit se veletrhu zúčastnila jako vystavovatel již po šesté. Postupně jsme zrušili vystavování na veletrzích v Brně a chceme být vidět na evropském kolbišti. Vystavovat v zahraničí není určitě levná záležitost, také se nedá plánovat podepsání kontraktů přímo na veletrhu. Pro nás je velmi důležité, aby nás viděli zákazníci z jiných zemí. Do Mnichova jezdí celý svět a po každé výstavě se nám narodil nějaký nový projekt v novém teritoriu nebo jsme se dohodli na novém zastoupení.
2. Jaké máte pocity z letošního veletrhu a z její organizace?Již po druhé jsme byli umístěni na volnou plochu. Trochu mne mrzí, že nám přidělili zešikmenou plochu – takový kosodélník. Naše výrobky nejsou rozměrově malé a když k tomu přidáte, že chceme efektivně využít draze placenou plochu, je někdy problém se dohodnout, jak výrobky rozmístíme. Letos jsme měli objednáno 260 m2. Jinak organizace byla v pořádku. Zacpané silnice při raním příjezdu pamatuji při každé baumě. Letošní výstava měla podtext „Doly, Těžba ...” byl jsem nakonec rád, že jsme se rozhodli a ukázali speciální nástavby do důlního sektoru (speciální servisní moduly a vodní trucky). Naše stroje budily zájem a je jenom dobře, že po veletrhu již komunikujeme s novými zákazníky.
3. Zaslechla jsem, že servisní cisternový modul CSN 20-FUEL na nosiči Tatra po veletrhu putuje do Hamburku a odtud lodí do Austrálie? Proč právě tam?Ano. Přímo z veletrhu ho vezeme do Hamburku, kde ho loď za osm týdnů přepraví do Austrálie. Vodní modul pojede za pár týdnu také. S naším partnerem jsem se seznámil před pěti lety a k dnešku si Larry Gill z firmy Offrods Trucks Autralia u nás objednal více než 80 výrobků.
Austrálie je pro nás opravdu velmi zajímavý kontinent. Víte, všude na světě těžební a důlní stroje vyžadují specifický režim zásobení, údržby a oprav, ovšem v zemi, přesněji kontinentu, jako je Austrálie k tomu přistupují ještě další zvláštnosti. Na 100× větším území, než je Česká republika zde žije jen dvakrát více obyvatel; hustota zalidnění je zde jen 2,75 obyvatel na km2. Do práce, v našem případě do lomu, a zpět domů se létá den co den letadlem. A od lomu nejbližší zásobovací stanice s palivy, mazivy a jinými náplněmi, s náhradními díly apod. je na den jízdy po silnici. Silniční servisní a cisternová nástavba, pomocí které se realizuje zásobování důlní techniky pohonnými hmotami a dalším materiálem, musí být tedy dimenzovaná tak, aby se ještě vešla na silnici a zároveň přepravila co největší objem a hmotu.
4. Jaké „Vodní cisterny a moduly” v současnosti nejvíce vyrábíte a dodáváte?V současné době a v různém časovém sledu dodáváme již technicky „vychytaná” provedení velkoobjemových cisteren od 15 000 litrů do 28 000 litrů. Hlavní pilotní technologií, která je nutná pro tzv. týlové zabezpečení všech povrchových dolů, je technologie přepravy užitkové vody pro obsluhy a samozřejmě i techniku. Nutností každé takovéto verze je řízené vodní „dělo” z kabiny řidiče, jelikož tato obsluha vozidla musí být připravena i pro první zásah při požáru. Standardní výbavou je technologie čerpání a přečerpávání vody, kropení prašných polí a cest.
Součástí jsou různé transportní navijáky jak pro velkoobjemové přečerpávání, tak i navijáky s menšími průtoky pro plnění strojů. Samozřejmostí jsou i vysokotlaká čerpadla spolu s možností šamponování a mytí techniky vysokým tlakem vody. Pro vaši informaci čerpadla mají dávky do 2 000 l/min a vodní děla jsou řešena tak, aby dostřik vodního paprsku byl od 40 do 80 m.
Samozřejmostí jsou i zásobovací cisterny pro přepravu „pitné vody” pro obsluhy. Některá tato vozidla disponují i sprchami pro vykonání osobní hygieny.
5. A jaké verze provedení máte k dispozici?Samozřejmě nejde jen o fixní – pevná provedení nástaveb, ale i těžké kontejnerové verze o objemech od 12 000 litrů. Tyto verze mohou pracovat samostatně bez pohonné vazby na podvozek.
6. Jaké jsou hlavní rozdíly pro stroje v Austrálii v porovnání se standardními evropskými verzemi?Co bych na to řekl? No jasně, jsou to vysoké objemy, velká odolnost nástaveb v provozu, v terénu a v neposlední řadě neskutečné požadavky zákazníků na různá provedení.
To, že našim partnerům umíme „ušít” nástavbu na míru, je naší hlavní devízou! A to si vezměte, že kolikrát máme skutečně jen tužkou namalovaný obrázek zaslaný mailem. A ještě něco. S naším neskutečným týmem jsme schopni dodat takovouto cisternu za pouhé tři měsíce.
7. K čemu slouží servisní trucky a existuje nějaké jejich rozdělení?Servisní trucky rozdělujeme na „Fuel” – naftové a „Lube” – olejové. Naftové jsou konstruovány především pro co nejrychlejší naplnění obrovských naftových (palivových) nádrží demprů, exkavátorů, rýpadel, ale i standardních vozidel, elektrocentrál a dalších strojů hlavně v povrchových dolech. Komora s největším objemem cca 15 000 až 20 000 litrů je na naftu, ostatní komory s čerpadly, měřidly, bubny s hadicemi a speciálními koncovkami jsou pro nouzové a doplňující naplnění důlních strojů dalšími ropnými produkty (čistým olejem, chladicí kapalinou, tuhými mazivy, včetně možnosti vysátí použitých zkontaminovaných ropných produktů do samostatné komory a kompresorem pro plnění pneumatik, nebo vodou na tlakové mytí apod.).
Naopak olejové „lube” trucky mají komory s čistými oleji a dalšími doplňujícími ropnými tekutinami a mazivy mnohem větší než je to u naftových. Jejich funkce slouží většinou k úplným výměnám ropných tekutin na důlních strojích.
8. Dodáváte tyto stroje i do tuzemských povrchových dolů?Ano, než se nám podařilo prorazit na tvrdém trhu v Austrálii (velice přísné místní předpisy, klimatické podmínky, rozdílné nároky na objemy, počty komor, množství maziv apod.), dodávali jsme trucky v menším provedení uzpůsobené na naše podmínky do některých povrchových dolů v severních a západních Čechách. Právě naše schopnost postavit zákazníkovi trucky „na míru” oslovila naše klienty jak v ČR, tak později i v největších dolech v Austrálii.
9. Jak se Vám podařilo zaujmout zákazníky na baumě 2013?Na této výstavě jsme vystavili naftový truck a kontejnerový servisní modul, které svým vybavením a konstrukcí představují skutečnou špičku v tomto oboru. Zahrnují všechny maximální požadavky největších důlních společností v Austrálii. Ihned po výstavě putovaly do přístavu a následně na australský kontinent. Jak se ukázalo, tyto dva výrobky přilákaly mnoho dalších zákazníků, kteří projevili velký zájem o naše stroje (např. z Nové Kaledonie, Jižní Afriky, Chile, Kazachstánu apod.). Doufáme, že z těchto kontaktů vytvoříme reálné obchodní aktivity.
10. Jaké jsou vize vaší společnosti v této oblasti?Chtěli bychom rozšířit portfolio speciálních výrobků o další nástavby. Mám na mysli nástavby na výbušniny, speciální cívky na kladení kabelů a další. Máme zpracovaný marketing na oslovení zcela nových zákazníků v Evropě, ale třeba i v Brazílii.
Děkuji Vám za rozhovor a za celou redakci Vega přeji společnosti KOBIT mnoho spokojených stávajících, ale i nových klientů jak v České republice, tak v zahraničí.