Profibagr.cz - Náhradní díly pro stavební a zemědělskou techniku
Dnes je 2.5. – svátek slaví Zikmund

Světová značka NEW HOLLAND KOBELCO představuje řadu pásových rypadel 20 t a 30 t

Zveřejněno: 9. 8. 2006

Světová značka NEW HOLLAND KOBELCO představuje řadu pásových rypadel 20 t a 30 t. Zahrnuje celkem 4 modely strojů (E215, E245, E265 a E305). Čerpá a navazuje na úspěchy renomovaných značek zvučných jmen jako jsou FIAT KOBELCO, KOBELCO, O&K a NEW HOLLAND CONSTRUCTION.

Řada pásových rypadel 20 t až 30 t od světové značky NEW HOLLAND KOBELCO

Značka NEW HOLLAND je velmi mladá, vždyť vznikla zhruba před rokem a půl. Avšak čerpá a navazuje na úspěchy renomovaných značek zvučných jmen jako jsou FIAT KOBELCO, KOBELCO, O&K a NEW HOLLAND CONSTRUCTION. Design a technologické prvky nových pásových rypadel jsou převzaty od japonského výrobce KOBELCO, který zasahuje nejen do výroby těžkých pásových rypadel, ale rovněž jsou jeho prvky uplatněny v oblasti minirypadel. Kdybychom se měli věnovat celé široké nabídce rypadel NEW HOLLAND, nestačil by rozsah článku, který máme k dispozici. Z toho důvodu jsme zvolili variantu představení řady pásových rypadel mezi 20 t a 30 t, přičemž celá výrobková řada pokrývá rozsah provozní hmotnosti stroje od 10 t do 80 t. To vše můžete dostat od značky NEW HOLLAND.

Výše uvedená řada rypadel, které jsou předmětem tohoto článku, zahrnuje celkem 4 modely strojů (E215, E245, E265 a E305) lišící se zejména provozní hmotností. Jednotlivé ovládací prvky, technologie hydraulického systému jsou velmi podobné, proto se budeme dále věnovat modelu E 215. Tento model má nejširší možnosti volby své konfigurace, neboť se jedná o stroj, který je dlouhodobě nejprodávanějším typem pásového rypadla NEW HOLLAND v Evropě, a musí tak splňovat rozmanité požadavky zákazníků v různých koutech starého kontinentu.

Konstrukce strojů

Konstrukce pracovního ramene a podvozku stroje je vyváženou kombinací zaručující vynikající nosnost 4,5 t při vyložení ramene téměř 8 m, čímž se získává stroj, který je schopen vykonat jakoukoliv práci, před kterou je postaven.

Hydraulické válce s antikavitačními ventily zajišťují plynulé pohyby bez rázů, které vznikají zejména když se pístnice blíží do své krajní úvratě. Rovněž je počítáno s vlastní hmotností jednotlivých částí ramene, takže při spouštění výložníku dochází k recirkulaci oleje, čímž se zamezí jeho přehřívání s následnou degradací. Hydraulický systém rozlišuje nízké a vysoké zatížení při rýpání, takže obsluha má k dispozici právě tolik hydraulického výkonu, kolik je potřeba, a rozlišuje, zda bude daná pracovní sekce zásobována jedním či dvěma čerpadly. Trhací síla s použitím zařízení POWER BOOST (navýšení výkonu) na hodnotě 16.000 daN2 je parametrem, který zabezpečí optimální výkonnost stroje i v těch nejnáročnějších podmínkách těžby.

Rozložení hmotnosti stroje je vyřešeno tak, že není omezena jeho stabilita, a zákazník si může stroj klidně zakoupit v provedení s podvozkem typu „E" nepřesahujícím celkovou šířku 2,5 m.

Inteligentní hydraulický systém S.H.S. komunikuje neustále s palubním počítačem, který vyhodnocuje okamžité zatížení stroje a tím reguluje dodávku oleje tak, aby bylo zabezpečeno přesné množství oleje v požadovaný čas. Tohle řešení umožňuje plně využívat instalovaného výkonu motoru a tím udržet spotřebu paliva na úrovni odpovídající typu a podmínkám práce stroje.

Hydraulický výkon je poskytován dvěma axiálními pístovými čerpadly s elektronickou regulací dodávky oleje, takže lze dosáhnout celkového průtoku 2 x 210 l/min. Velká porce i pro náročné přídavné zařízení jako jsou hydraulická kladiva, nůžky či drtiče. Bez omezení obsluha může využívat zařízení Power Boost, které navýší hydraulický výkon za účelem překonání zvýšeného odporu při práci, což není obvyklé u jiných značek.

Ovládání, výkon a komfort obsluhy

V Kabině má obsluha k dispozici ovládací palubní desku, na které si může zvolit ze 3 pracovních režimů W (standardní práce) H/M (těžký mechanicko - elektronický režim) a A (režim pro přídavné zařízení), dále se zde zobrazuje 5 parametrů údržby, seznam úkonů prováděných při údržbě, 19 typů varovných hlášení, 32 typů chybových hlášení ukládá do paměti. Chybová hlášení jsou zjišťována nepřetržitě pomocí autodiagnostiky.

Ovládací páky nejenom řídí průtok oleje k jednotlivým válcům, ale jejich pohyb je zaznamenáván snímači, které poskytují informace počítači a ten reaguje na tyto impulsy přizpůsobením dodávky oleje. Převedeno do praxe: „Počítač čeká na schopnosti obsluhy ovládat stroj, získává informace o citlivosti a rychlosti ovládání, a pak tyto hodnoty využije při regulaci dodávky oleje. Z tohoto pohledu je velmi důležitý režim H/M, kdy se počítač snaží pochopit reakce obsluhy, zaznamenává pracovní cykly a zajišťuje tak potřebný hydraulický výkon.

Režim přídavného zařízení „A" umožňuje nastavit z kabiny požadovaný průtok oleje a využít tak výkonnosti přídavného zařízení.

A kde se bere hydraulický výkon? Ten obstarává motor CNH, který splňuje emisní normu Tier II. Šestiválec s přeplňováním a chlazením stlačeného vzduchu je schopen poskytnout výkon na úrovni 118 kW/160 HP. Elektronické nastavení otáček motoru je velmi přesné, a společně se zařízením pro studené starty (5°C, na přání až –25°C), je motor předurčen k úspornému provozu a zároveň k šetrnému vlivu na životní prostředí. Motory u strojů E 265 a E 305 jsou konstruovány nyní se vstřikováním Common Rail, které z hlediska řízení motoru a následné úspory paliva je v současnosti nejlepším co může NEW HOLLAND v této kategorii pásových rypadel nabídnout a zároveň tyto stroje jsou již zahrnuty pod přísnější normu Tier III.

Pracovní rameno je standardně dodáváno s vysokou odolností, aby byla dlouhodobě zaručena plná nosnost stroje a životnost zejména při použití hydraulických bouracích kladiv. Hydraulické bezpečnostní zámky jsou nyní montovány standardně v okamžiku, kdy zákazník požaduje, aby stroj manipuloval s břemeny. Akustický signál upozorňující na přetížení stroje je společně s kompletem pro jeřábové práce dodáván na přání. Hydraulické okruhy pro kladiva, nůžky, drtiče, svahovací lžíce, drapáky jsou v nabídce a lze mezi nimi volit, popřípadě stroj plně vybavit všemi možnostmi.

Podvozek ve tvaru X je konstruován s ohledem na vznikající pnutí při pohybu stroje, dokonale chrání hydromotory pojezdu před okolními vlivy a možným poškozením.

Nízká hladina hluku v kabině a její uložení na silentblocích se silikovým olejem redukuje únavu obsluhy na minimum. Standardní výbava automatickou klimatizací jen podtrhuje nabízený komfort. Veškeré ovládací prvky jsou ergonomicky rozmístěné. Pravá ovládací páka řídí citlivě pohyb ramene a lžíce. Levá páka pak zajišťuje se stejnou citlivostí a precizností pohyb násady a otáčení ramene. Pojezdové pedály pak poskytují zaručenou manévrovatelnost bez ztráty výkonu na pracovním rameně. Případné přídavné hydraulické okruhy jsou ovládány pedálem popřípadě v hlavici ovládacích pák jsou k dispozici tlačítka. Rovněž často používané navýšení výkonu Power Boost v praxi musí být umístěno v hlavici ovládací páky. Tvarované sedadlo lze nastavit do všech poloh, lze s ním pohybovat samostatně nebo společně s ovládací konzolou stroje. Vzduchem odpružené nebo mechanicky odpružené sedadlo s možností vyhřívání je jen na volbě zákazníka.

Servis

Servisní interval 500 Mh je vynikající hodnotou a provozní náklady stroje jsou na nízké úrovni. Jednotlivé komponenty stroje pocházejí od renomovaných výrobců jako je KOBELCO, TOSHIBA, KAWASAKI, KAYABA. Jako standardní výbava je do strojů montováno elektrické čerpadlo, které umožňuje plnění palivové nádrže kdekoliv a z jakéhokoliv zdroje.

Závěr

NEW HOLLAND představuje ucelenou řadu stavebních strojů i v dalších kategoriích. Kromě zde zmíněných pásových rypadel, jsou to i smykem řízené nakladače, rypadlo-nakladače, kolové nakladače, dozery, kolová rypadla, minirypadla, teleskopické manipulátory ale také gradery, které si ze své původní značky O&K donesly skvělou reputaci podloženou vysokou technickou úrovní, spolehlivostí a výkonností.


1 Ing. Pavel Zháňal, technická podpora NEW HOLLAND, zhanal@agrotec.cz
2 V anglicky mluvících zemích se používá pro sílu jednotka kgf (kilogram force) definovaná jako síla vyvolaná hmotností 1 kg v gravitačním poli Země (g = 9,81 m·s-2). Dříve se u nás tato jednotka nazývala kilopond (kp), v technické (nejčastěji anglosaské) literatuře se označuje také jako daN. Mezi jednotkami platí rovnost 1 daN = 1 kgf = 1 kp = 9,81 N nebo 1 N = 0,102 daN.
Autor: Ing. Pavel Zháněl
Foto: Archiv firmy
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
Bezplatné zasílání časopisu Stavební technika pro rok 2024.
 

Nové

Profesionální světlo pro profesionální práci

Zveřejněno 25.4. Investice do kvalitních přídavných světlometů se v podobě zvýšené produktivity a efektivity práce mnohonásobně vrátí. Při setmění se práce nemusí nutně zastavit a v klidu lze dodržovat termíny 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. celý příspěvek

Variantné modulárne riešenia kompaktného nakladača Valet 150 a jeho prídavných zariadení

Zveřejněno 3.4. Kompaktný nakladač Valet 150 vznikol v rámci vývojového projektu na Ústave automobilového inžinierstva a konštruovania Strojníckej fakulty Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave. Postupne vznikali variantné riešenia tohto mobilného pracovného… celý příspěvek

Těžba v arizonských dolech bude automatizovaná

Zveřejněno 1.4. Ve významné arizonské těžební lokalitě Bagdád bude předán celý proces těžby dálkově řízeným strojům. Klíčovým prvkem inovace je systém Cat MineStar Command for Hauling, který přináší zásadní změny v oblasti bezpečnosti, produktivity i efektivity. celý příspěvek