Celou cestu od výrobce ke spotřebiteli lze ale sotva zvládnout jedním z uvedených druhů dopravy, většinou je třeba tyto základní typy kombinovat. Tato skutečnost si vynutila vývoj prostředků pro manipulaci s kontejnery nejen na začátku a konci jejich cesty, ale též v místech přechodu na jiný typ přepravy.
Široký sortiment dle potřeb
Paleta prostředků pro manipulaci kontejnery je velmi široká a jednotlivé typy těchto mechanismů jsou svou konstrukcí závislé na typu přepravy, objemu manipulací, velikosti terminálu, skladbě typů kontejnerů, případně požadavku manipulace trailerů a výměnných nástaveb či potřebě manipulace s prázdnými kontejnery.
Firma Cargotec AB, jejímž jedním z nosných produktů je manipulační technika značky KALMAR, jako přední světový výrobce strojů pro manipulaci s kontejnery, nabízí kompletní paletu strojů pro všechny popsané druhy manipulací kontejnery. Záleží pouze na místních poměrech, který typ stroje bude pro konkrétního provozovatele kontejnerového terminálu ten nejvhodnější.
Rozdělení manipulátorů
Podívejme se na přehled a stručný popis jednotlivých typů manipulátorů:
1. Stohovač kontejnerů na bázi čelního vysokozdvižného vozíku o požadované nosnosti (36–45 tun) vybavený vidlicemi pro manipulaci 20' kontejnery nebo přestavitelným spreaderem pro 20' až 45' kontejnery. Je schopen stohovat až do pěti vrstev ale pouze v jedné řadě kontejnerů.
2. Reachstackery jsou mobilními manipulátory s teleskopickým výložníkem se standardním spreaderem pro horní úchop kontejneru (20–45'). Jejich nosnost dosahuje 42–45 tun. Dokážou stohovat kontejnery do pěti vrstev ve třech řadách. Podle nosnosti ve druhé resp. třetí řadě vyrábí Cargotec několik typů reachstackerů, přičemž největší typ vybavený hydraulickými podpěrami dokáže stohovat ve všech třech řadách za sebou 45 tun. Cargotec vyrábí i reachstackery vybavené kombinovaným spreaderem pro takzvané intermodální manipulace. Kromě kontejnerů dokážou reachstackery manipulovat také s trailery a výměnnými nástavbami – a to pomocí hydraulicky sklápěných schopných ramen. Tyto stroje jsou v poslední době stále žádanější vzhledem k rozvoji kombinované dopravy.
3. Straddle Carrier - jedná se o manipulátory konstruované jako malé portály pro uchopení jednoho kontejneru. Jsou schopné velmi rychlých přejezdů na větší vzdálenosti a zároveň rychlého naložení i vyložení kontejnerů. Používají se velmi často, ale prakticky výhradně v přístavních terminálech, kde výrazně urychlují vykládku lodí pomocí tzv. „ship to shore” portálových jeřábů.
4. Portálové jeřáby na pneumatikách RTG nevyžadují vybudování kolejové jeřábové dráhy. Jejich základní variantu pohání diesel-elektrické soustrojí, takže jsou mobilní po celé ploše terminálu. Pomocí otočení podvozků o 90° dokážou přejíždět mezi jednotlivými bloky kontejnerů. Pro ekologicky exponované destinace vyvinul Cargotec tyto jeřáby s elektrickým pohonem.
5. Portálové jeřáby na kolejových drahách RMG. Cargotec doposud nabízel jeřáby RMG pouze pro přístavní terminály. Tyto jeřáby jsou vyráběny v Nizozemsku poté, co mateřská firma Cargotec získala původního výrobce těchto jeřábů, firmu Nelcon. Pro příští rok je připravována výroba portálových jeřábů RMG pro vnitrozemské terminály.
6. Cargotec dodává stohovače prázdných kontejnerů na bázi čelního vysokozdvižného vozíku. Jedná se o DCF 70-40 o nosnosti 7 tun a výšce stohování do 4 nebo 5 vrstev, DCF 80-45 a DCF 90-45 o nosnosti 8 respektive 9 tun a výšce stohování do 4 až 8 vrstev, DCF 100-45 o nosnosti deset tun vybavený spreaderem pro současnou manipulaci se dvěma prázdnými kontejnery a výšce stohování do 4 (+1) až 8 (+1) vrstev.
7. Reachstackery pro stohování prázdných kontejnerů jsou vyráběny pro manipulaci s prázdnými kontejnery. Tyto stroje umožňují stohovat kontejnery do tří řad za sebou a podle zvoleného tytu stroje do šesti či osmi vrstev. Nominální nosnost v první řadě je deset tun. Výhodou jsou nižší pořizovací i provozní náklady ve srovnání s reachstackery pro plné kontejnery.
8. Terminálové tahače se používají pro horizontální manipulaci kontejnery po terminálu. Přesuny na větší vzdálenosti výrazně urychlují a snižují náklady na tyto manipulace. Pro převozy kontejnerů se za tahače připojují kontejnerové podvozky.
Velmi výhodné je i využití těchto tahačů pro manipulaci trailerů v terminálech logistických center. Hydraulicky výsuvná připojovací točna umožňuje výrazně rychlejší připojení a odpojení odstavených trajlerů oproti mechanickému zvedání a spouštění podpěr při použití silničních tahačů.