Podíváme-li se na tyto novinky očima uživatele předchozího modelu kráčivých bagrů KAISER – modelu S2, zaujme nás na první pohled přepracovaná kabina nabízející obsluze bagru mnohé změny. Vedle patrné změny designu a vzhledu kabiny nalezneme mnoho neméně podstatných funkčních vylepšení kabiny. Nové kabiny nabízí pro obsluhu více prostoru a tím i pohodlí při práci, pamatováno bylo i na držák na pití a 9 vhodně umístěných ofuků systému ventilace. Příjemnou novinkou je zároveň i přítomnost Handsfree jednoduše propojitelného s každým mobilním telefonem. Nejzásadnější změnu však představuje nově přítomnost palubního počítače, který částečně nahrazuje tradiční ovládací prvky a zároveň ve spojení s novým systémem řízení hydrauliky přináší obrovské možnosti nastavení stroje na míru posádce. Třešničkou na dortu jsou pak nové ovládací joysticky sdružující až 28 funkcí a zjednodušující tak ovládání kráčivého bagru. Nový design doplňuje tradiční zalomené tzv. banánové rameno, dobře známé z modelu Kaiser S2 a dnes již představující de facto standard, a to i mezi klasickými kolovými či pásovými bagry.
Nikoliv pouze nový design
Přestože změna designu a přepracovaná kabina představují nejviditelnější a mohlo by se zdát i nejmarkantnější změny, jedná se pouze o pomyslnou špičku ledovce. K největším změnám oproti předchozím modelům došlo uvnitř samotných strojů, a to především v hydraulickém systému a zároveň i v motorizaci stroje. O co se tedy jedná?
Jako novinka mohou být stroje Kaiser S10 a S12 vedle standardních motorů PERKINS o výkonu 110 kW/150 PS, na přání vybaveny motory o vyšším výkonu, a to 129 kW/175 PS dostupnými pro tzv. HP verze kráčivých bagrů Kaiser. V obou případech motory splňují aktuálně platnou emisní normu EURO IIIB (resp. Tier 4i), a to zástavbou bezúdržbovým filtrem pevných částic (DPF) s automaticky počítačem řízenou regenerací. Posádka bagru ocení především systém regenerace filtru pevných částic v motorech PERKINS, který je spouštěn a probíhá naprosto automaticky a především, při své aktivaci nevyžaduje omezit či dokonce zastavit nasazení bagru.
Vedle motoru došlo k snad ještě podstatnější změně v hydraulickém systému bagru, respektive v jeho systému řízení. Oproti modelu S2 jsou novinky KAISER S10 a S12 vybaveny novými hydraulickými komponenty značky Bosch Rexroth s navýšenými výkony. Vedle pracovní pumpy o výkonu 290 l/min jsou standardně stroje vybavovány i silnější pojezdovou pumpou o výkonu 170 l/min, která v kombinaci s novými hydromotory v kolech umožňuje bagru dosáhnout rychlosti pojezdu až 15 km/h. Samotná pracovní hydraulika bagru se dočkala ještě dalších změn, a to v systému řízení hydrauliky skrze kombinaci palubního počítače spolu s elektricky řízeným rozvaděčem vybaveným tzv. prioritním ventilem. Tento systém řízení hydrauliky přináší nevídané možnosti nastavení hydraulických funkcí bagru přesně na míru konkrétnímu strojníkovi či na míru konkrétním podmínkám nasazení. Nový hydraulický systém, označovaný systém ELIS, umožňuje jednoduše z kabiny navolit požadované hydraulické průtoky a tlaky do hlavních hydraulických funkcí bagru. Tím umožňuje posádce dle potřeby regulovat zvolené funkce, a to např. upravovat rychlost otoče pro jemnou manipulaci s kameny či optimální příkon pro na rameni nesená přídavná zařízení, jako je např. mulčovač. Možnosti nastavení jsou nepřeberné. Vedle těchto základních funkcí je možné i jednoduše upravovat samotné ovládání kráčivého bagru. K dispozici jsou jednak přednastavené profily umožňující jednoduché přepnutí ovládacích funkcí na joysticku na odlišné systémy, typické pro kráčivé bagry jiných značek, a nebo je možné přizpůsobit si ovládání přímo na míru dle vlastních představ.
Výčet novinek pak uzavírá možnost rezervace chodu ventilátoru chladiče. Ten je ovládán přepínačem jednoduše z kabiny, což ocení každý, kdo kdy pracoval v prašném prostředí, např. na břehu řeky.
Ne jenom zemní stroj
Co však tyto změny přináší konečnému uživateli? Stále více se v posledních letech jako chyba projevuje brát techniku kráčivých bagrů jako čistě zemních strojů pro práci s lopatou, event. drapákem na kameny. Měnící se situace ve stavebnictví přináší potřebu hledat nové možnosti nasazení strojů a jejich využití. Jako nejpřirozenější alternativní využití kráčivých bagrů se nabízí role nosičů přídavných zařízení a to tam, kde ostatní technika selhává. Mezi nejzajímavější přídavná nasazení, která se stále více projevují v kombinaci s technikou kráčivých bagrů, patří např. těžký lesní mulčovač schopný pomulčovat nejenom trávu či náletové dřeviny, ale i stromy o průměru až 25 cm. Tento systém v kombinaci s nedostižnou průchodností kráčivého bagru terénem je využitelný např. při mulčování v ochranných pásmech pod vedením vysokého napětí nebo při odstraňování náletů z železničních náspů, kde běžně dosahuje denních výkonů okolo 9 000 až 10 000 m2. Neméně zajímavým zařízením jsou tzv. kácecí nůžky, umožňující rychlé a efektivní pokácení stromů o průměru až 30 cm a zároveň i jejich následnou manipulaci či eventuální nakrácení dle potřeby. Vedle těchto přídavných zařízení existuje široká paleta dalších přídavných zařízení, jako je např. lesní harvestor pro kácení stromů či vrtná lafeta, např. pro stabilizace svahů atd. Možností je mnoho a jsou omezeny pouze výkony nosiče – kráčivého bagru. A právě novinky značky Kaiser, zastoupené modely S10 a S12, zaručují skrze zvýšený motorický a hydraulický výkon ve spojení s revolučním systémem řízení hydrauliky dostatečný a trvalý výkon i pro ta nejnáročnější zařízení a v těch nejnáročnějších podmínkách.
Podrobnější informace získate na stránkách www.arte-praha.cz nebo na tel.: 603 413 709 (Jan Müller).