AsBud: Nová generace strojů Yanmar
Dnes je 28.6. – svátek slaví Lubomír

Jarní setkání těžařů v Mikulově

Zveřejněno: 14. 5. 2013

V předvelikonočním čase ve dnech 27.–29. března 2013 uspořádala Těžební unie jarní Setkání těžařů, tentokrát ve vinařském kraji v centru historického městečka Mikulov. Do hotelu Galant se sjelo více než 130 účastníků z České republiky, Slovenska i Polska.

První den setkání byl jako vždy věnován zasedání představenstva Těžební unie a valné hromadě. V podvečer účastníci zavítali do místního vinařství, kde byli seznámeni s postupy zpracování a výroby vína, nechyběla samozřejmě ani degustace. Večer pak strávili ve sklípku u dobrého vína s cimbálovou muzikou.

Zajímavé přednášky a projekty

Čtvrtek byl zasvěcen přednáškám. Hlavním tématem programu byla opět legislativa. Diskutovala se novela Horního zákona – věcný záměr, předneseny byly zajímavé novinky z legislativy v oblasti BOZP a ŽP, z evropské legislativy – emisní povolenky, EIA. Zazněly příspěvky na témata jako: aktuální stav surovinové politiky, informace MŽP, využití odpadů jako zdroje energie, novela geologického zákona na Slovensku nebo koridor Dunaj – Odra – Labe. Představeny byly zajímavé projekty – Nové technologické možnosti dobývání ložisek uranu v ČR s ohledem na minimalizaci dopadů na životní prostředí a první česká studentská skupina Society of Economic Geologists.

Prostor dostali také členové TU k představení svých nových produktů, a to jak prezentací v sále, tak i v předsálí formou výstavy. Pracovníci Moravského zemského muzea pro účastníky připravili unikátní výstavu minerálů pegmatitů, které vzbudily všeobecný obdiv.

Soutěž zelený most

Druhé večerní setkání proběhlo v duchu Zeleného čtvrtku a každý, kdo měl na sobě něco zeleného, dostal malý dáreček. Vrcholem večera bylo slavnostní vyhlášení vítěze soutěže Zelený most.

Odborná porota Zeleného mostu 2012 ve složení: Ludvík Grym (autorizovaný architekt), Marek Slobodník (MU, Ústav geologických věd Přírodovědecké fakulty), Milena Šandová (Těžební unie), Jan Viewegh (Ministerstvo životního prostředí ČR) a Eva Wagnerová (architektka a autorka vítězného projektu Zelený most 2006) vyhodnotila dokumentaci k jednotlivým projektům a následně lokality navštívila, aby zjistila reálný stav jednotlivých rekultivací.

Hodnotilo se především funkční a urbanistické začlenění rekultivovaného těžebního prostoru do okolní krajiny, dlouhodobý přínos a přírodovědný potenciál, stejně jako způsob provedení a následnou péči. Komentář poroty, hodnocení i doporučení k jednotlivým projektům bude zveřejněn jako samostatná publikace Zelený most 2012.

Postup do finále

Do užšího kola postoupily tři zajímavé lokality:

  • Rekultivace pískovny v Dobříni (autor projektu: Michal Hamet, Taberg Praha s.r.o., investor: Holcim (Česko) a.s., člen koncernu);
  • Obnovení poutní cesty klášter Osek – poutní místo Mariánské Radčice jako revitalizační a resocializační opatření v krajině lomu Bílina (autor projektu: Tomáš Hájek a kol., Project Solutions s r.o., investor: Severočeské doly a.s.);
  • Přeměny vybraných částí lesnických rekultivací lomu Mokrá na druhově bohatý listnatý les (autor projektu: Aleš Sekanina, Lubomír Tichý, SEQUOI, s. r.o., investor: Českomoravský cement, nástupnická společnost, a.s.)
  • Pískovna Dobříň společnosti Holcim (Česko) a.s., člen koncernu
    Pískovna Dobříň společnosti Holcim (Česko) a.s., člen koncernu

    Vítěz z Dobříně

    Vítězným projektem pak byly zvoleny Rekultivace pískovny v Dobříni, což je rozsáhlá rekultivace pískovny, v níž je těžba plánována ještě přibližně na 16 let. Jejím cílem je vytvoření podmínek pro obnovu přírody a krajiny a přirozenou sukcesi fauny a flóry a současně podmínek pro rekreační využití oblasti, popřípadě propojení obou.

    Původní plán rekultivace počítal se vznikem rozsáhlé vodní plochy, jejíž okolí mělo být z převážné části zalesněno (zejména borovou monokulturou). Na doporučení odborníků a také s přihlédnutím k výskytu vzácné fauny bezobratlých i obratlovců nebo rostlin (např. silně ohrožená řečanka přímořská – Najas marina) byly výrazně redukovány plochy pro lesnickou rekultivaci a na místo nich byl navržen nový způsob rekultivace – přirozenou sukcesí. Dochází tak např. ke vzniku plochy vhodné pro rozvoj pískomilných společenstev (písčin) nebo k rozšiřování původní polabské populace topolu černého.

    Každý rok je rovněž prováděno zarybňování vodní plochy, která od roku 2012 vychází z doporučení limnologického průzkumu. Členitá vodní plocha s litorálními pásmy a písčité plochy zajišťuje pestré podmínky pro ryby, obojživelníky, ptáky i rostliny. Za účelem rekreačního využití jsou zde naplánované dvě pláže a pěší nebo cyklistické trasy, příp. naučná stezka. Předmětem optimalizace je především vytvoření podmínek pro trvalou existenci cenných přírodních a přírodě blízkých společenstev v širokém spektru biotopů, úprava odtokových poměrů a vodního režimu, a v neposlední řadě začlenění rekultivovaných ploch do krajiny, jejich zpřístupnění a dílčí využití pro měkké formy rekreace a ekologickou výchovu veřejnosti.

    Autor: Mgr. Monika Praženková
    Foto: Archiv firmy
     

    Nové

    Develon na veletrhu Bauma 2025 představil novou řadu „-9“ pásových rypadel

    Zveřejněno 27.6. Jak už jsme zmínili v minulém čísle Stavební techniky, Develon se na veletrhu Bauma zaměřil na inovace a hlavním tahákem se stala nová modelová řada pásových rypadel s označením „-9“. Pásové rypadlo DX230LC-9 o provozní hmotnosti 23 tun bylo… celý příspěvek

    Veletrh Bauma 2025: fakta a dojmy

    Zveřejněno 26.6. Letošní veletrh Bauma 2025, který se konal od 7. do 13. dubna na mnichovském výstavišti, se opět stal impozantním, a to jak s pohledu statistiky, tak také z pohledu a názorů vystavovatelů a návštěvníků. A protože jsme byli – coby novináři – jeho… celý příspěvek

    Mercedes-Benz Special Trucks přináší revoluci do komunální techniky

    Zveřejněno 24.6. Mercedes-Benz Special Trucks se v plné síle představuje na veletrhu Demopark 2025 v německém Eisenachu. Návštěvníci se mohou těšit na více než 20 vozidel Unimog s výměnným nářadím, ale i na výkonný Mercedes-Benz Arocs a elektrický eActros 400 – vše… celý příspěvek